Grappen over christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor mona » 25 feb 2016 13:30

Ik vind dit echt een leuk topic: Christelijke anekdotes!
viewtopic.php?f=33&t=13622
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 13:49

JohannesHermanus schreef:U mag het graag voor een ander opnemen? U mag zich graag nobel voordoen!


JIj hebt een academische graad in de psychologie? Zo nee, bespaar de rest dan dit soort van belachelijke onzin.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 14:33

kinpruik schreef:JIj hebt een academische graad in de psychologie? Zo nee, bespaar de rest dan dit soort van belachelijke onzin.

U blijft het maar voor de rest opnemen! Zeer nobel van u.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 14:40

kinpruik schreef:Volgens mij wordt in een grap het subject altijd meer of minder 'bespot'. Ik ben heel benieuwd naar grapjes waarbij er helemaal geen sprake is van (lichte) spot. Volgens mij bestaan die namelijk niet. Het is dan ook veel meer de vraag of het subject wel bespot mag worden. Vanuit je geloofsovertuiging kan je beredeneren dat God niet bespot mag worden, en dat daarom grapjes over God per definitie niet grappig zijn.

Grapjes zonder spot zijn er zeker wel. Ik denk alleen maar aan de woordspelingen. Deze kunnen zeer humoristisch zijn. Bijvoorbeeld als de weerman droogjes opmerkt dat het de komende week blijft regenen, dan vind de een dat om te lachen terwijl de ander de humor er niet van inziet. Er is in ieder geval geen sprake van spot in dat geval.

Nogmaals, humor is niet de grap op zich, maar het vermogen van iemand om dat wat komisch is te ontvangen, te waarderen en/of uit te drukken. Een zeer subjectieve aangelegenheid dus...

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 14:41

JohannesHermanus schreef:U blijft het maar voor de rest opnemen! Zeer nobel van u.


Ik vraag me werkelijk af waarom je dit soort rare dingen nou weer moet zeggen.

"U vind het moeilijk om bekritiseerd te worden en neemt bij voorbaat liever de wind uit de zeilen bij uw critici. Tevens voelt u zich wat onzeker en probeert op die manier een geruststellende reactie te ontlokken bij uw "tegenstanders" zowel als bij uw medestanders."

Hoe kom je hier in vredesnaam bij? Heb je een graad in de psychologie? Hoe haal jij dit uit de tegel die Neliz eerder plaatste? Als ik iets mis kunnen andere reaguurders me dan even bijbrengen?

JohannesHermanus schreef:Grapjes zonder spot zijn er zeker wel. Ik denk alleen maar aan de woordspelingen. Deze kunnen zeer humoristisch zijn. Bijvoorbeeld als de weerman droogjes opmerkt dat het de komende week blijft regenen, dan vind de een dat om te lachen terwijl de ander de humor er niet van inziet. Er is in ieder geval geen sprake van spot in dat geval.


Een weerman die opmerkt dat het blijft regenen... Wat is daar precies grappig aan?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 14:46

kinpruik schreef:Een weerman die opmerkt dat het blijft regenen... Wat is daar precies grappig aan?

Exact! U bent de personificatie van subjectiviteit. U laat derhalve het woord "droogjes" maar achterwege om deze humor zogenaamd te ontkrachten. Misschien hebben ze hier een toilet! Sprak hij hoopvol...

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 14:49

JohannesHermanus schreef:Exact! U bent de personificatie van subjectiviteit. U laat derhalve het woord "droogjes" maar achterwege om deze humor zogenaamd te ontkrachten. Misschien hebben ze hier een toilet! Sprak hij hoopvol...


Kun je ook even antwoord op mijn andere vragen geven? Dat humor subjectief is ben ik wel met je eens namelijk.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Teus » 25 feb 2016 15:17

Een quote van elephant60 uit een ander topic.

Mijn jongste broer zou eens als 4-jarige kleuter het Onze Vader leren bidden. Toen wij kwamen bij de regel "Vergeef ons onze schulden" maakte hij ervan: "Geef ons Guldens.". Wij corrigeerden hem uiteraard. Maar diezelfde avond kwam de koster van de kerk om iets aan mijn vader te vragen die boekhouder van de kerk was. Toen de koster mijn jongste broer zag, stopte hij hem spontaan een gulden in zijn handen, iets wat hij anders nooit deed! Mijn broer keek met een triomfantelijk gezicht van :"Zie je nou wel" !!!

Dit is typisch humor van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 15:19

kinpruik schreef:Dat humor subjectief is ben ik wel met je eens namelijk.

Hierbij wil ik eveneens opmerken dat we het tijdelijk eens zijn met elkaar!

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 15:34

JohannesHermanus schreef:Hierbij wil ik eveneens opmerken dat we het tijdelijk eens zijn met elkaar!


Je gaat dus geen antwoord geven. Prima, dan gaan we weer ontopic.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 15:46

kinpruik schreef:Prima, dan gaan we weer ontopic.

Zei hij modererend. :D

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Neliz » 25 feb 2016 16:18

JohannesHermanus schreef:U vind het moeilijk om bekritiseerd te worden en neemt bij voorbaat liever de wind uit de zeilen bij uw critici. Tevens voelt u zich wat onzeker en probeert op die manier een geruststellende reactie te ontlokken bij uw "tegenstanders" zowel als bij uw medestanders.


De context is behoorlijk belangrijk bij u. Het lijkt voornamelijk de mening van een ander te zijn waarop u de gepastheid van een grap waardeert.


Normaal gesproken betaal ik flink voor psychologische analyses. Hier krijg ik het pro deo en zelfs ongevraagd. Dank daarvoor. ;) helaas ontbreekt het aan bruikbaar advies... Hoeveel vraag je daar voor?

Ik denk inderdaad dat context belangrijk is, zeker in geval van grappen met inhoud. Zelfs bij jouw 'flauwe' grap over de weerman is de context belangrijk. Het zou minder grappig zijn als de wiskundeleraar droogjes hetzelfde zei...

Maar niet slechts de context, ook de motivatie speelt mee. Die denk ik redelijk te kunnen inschatten bij verschillende mensen. Als zodanig kan dezelfde grap door verschillende personen toch heel anders over komen, denk je niet?

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 16:34

JohannesHermanus schreef:Zei hij modererend. :D


Tsja, het is blijkbaar een hele opgave voor je om een aantal vrij simpele vragen te beantwoorden. Dan rest me niks anders om maar weer ontopic te gaan.

Ontopic:

Hoe denken jullie dan over films als 'Jesus Christ Superstar' en 'Life of Brian'?

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Neliz » 25 feb 2016 16:45

kinpruik schreef:
Hoe denken jullie dan over films als 'Jesus Christ Superstar' en 'Life of Brian'?


Jesus Christ Superstar: ik kan me uiteraard goed vinden in een musical met een grote mannelijke cast... :kiss:

Life of Brian is me te flauw. Ik heb hem nooit geheel gezien altijd maar fragmenten. Niet helemaal mijn humor, hoewel ik Britse humor normaal toch erg leuk vind...

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Neliz » 25 feb 2016 16:55

JohannesHermanus schreef:Ook u bevestigt het feit dat humor een subjectieve aangelegenheid is. Er zullen er ongetwijfeld ook zijn die er hartelijk om kunnen lachen!


Niet alleen bevestig ik het, ik bracht het naar voren in mijn eerste post. Juist doordat context en motivatie een rol spelen is humor (of de perceptie daarvan) zeer subjectief.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten