The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 05 okt 2018 17:32

lekkerbek schreef:De Heere kan wat krom is recht maken maar het wil niet zeggen dat we alles mogen doen wat krom is!
Als de Heere echt iemand zou trekken dmv de Passion zal die persoon het daarna verafschuwen dat hij of zij daar geweest is. Daar ben ik van overtuigd.

Want jouw geloofsbeleving is de enige juiste geloofsbeleving die Gods goedkeuring kan dragen?
Het spijt me zeer, maar ik vind dit zo'n beperkte visie die zo ontzettend veel onrecht doet aan al die verschillende christelijke geloofsbelevingen.
En als de plank zó misgeslagen wordt zoals in de Passion, hoe kan dan iemand bekeerd worden als het Borgwerk van Christus niet duidelijk wordt? Dáár gaat het toch om? Niet hoe Hij menselijk heeft geleden?

Er zit van alles in zo'n toneelstuk, je moet er enkel wel voor open staan om het te kunnen zien. Net zoals het evangelie dus eigenlijk, de hardcore atheïst zal er nooit de schoonheid van in kunnen zien omdat het rationeel en wetenschappelijk lang niet allemaal te verklaren is.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor lekkerbek » 05 okt 2018 18:54

Laat mij dan maar een beperkte geloofsvisie hebben!
Weet je we zijn allemaal van ons gelijk overtuigd. Laat het dan maar zo, hier komen we niet uit. Net zoals in zoveel topics. Maar op een gegeven moment moet je stoppen. Dat was al eerder tot iemand na zoveel maanden weer vuur op t olie gooit, dan kan ik t ook niet laten om er weer op te reageren. Maar dat is misschien wel fout.

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 05 okt 2018 19:11

lekkerbek schreef:Laat mij dan maar een beperkte geloofsvisie hebben!
Weet je we zijn allemaal van ons gelijk overtuigd.

Weet je; het kost je echt geen moeite om respect te hebben voor andere christelijke geloofsbelevingen dan die van jezelf. Het gaat niet ten koste van je eigen geloofsbeleving en heeft maar bar weinig met theologische verschillen van inzicht te doen. Het gaat dus niet om gelijk, maar gewoon het erkennen dat er voor verschillende mensen verschillende manieren zijn om het geloof te beleven en dat het ene niet beter is dan het ander maar gelijkwaardig.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2018 19:53

Yoshi schreef:Als je beeldspraak en dergelijk niet kan waarderen dan kan je simpelweg delen uit je bijbel scheuren. Wat dat betreft was het zowel een reactie op je vraag als een constatering. Maar indien je het letterlijk wil weten; nee, op Golgotha was geen wals te horen en er werd niet gedanst, niet in de laatste plaats omdat de wals pas in de 18e eeuw ontstaan is.

Je draait dus gewoon om het antwoord heen, omdat je dat simpelweg niet hebt.
En dat is precies het punt Yoshi!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 05 okt 2018 21:24

!:) Gewoon dan The Passion 2019 bezoeken en het mee te maken en je is buiten je comfort zone begeven om anderen beter te leren begrijpen.... :-({|=

Nou....laat het nu net een dag bekend te zijn geworden... |:)| |:)| |:)|

https://www.ad.nl/dordrecht/the-passion ... ~aab87a77/

Dordrecht wordt de locatie voor The Passion 2019 d:)b
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor coby6 » 05 okt 2018 22:02

Oh da's niks voor mij.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2018 06:55

coby6 schreef:Oh da's niks voor mij.

Voor mij ook niet :wink:
Maar wie ben ik?
Als we nu eens allemaal denken aan de tien duizenden mensen die wel naar The Passion gaan ( onbewust door de trekkende Liefde van God )
Zal voor de Heer iets te wonderlijk zijn?
Maar niet alleen denken.
Bid voor hen allen!
Het gebed vermag veel ook in deze en daar gaat veel meer kracht vanuit dan speuren naar maar iéts wat eventueel maar niet zou kloppen ergens aan.....tot het hameren op een spelfout ..... #-o .de Heer is een hoorder van gebeden en wat brengt al dat gemopper?

In de bijbel lezen we:
"En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
En de Farizeen en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende:
Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende: Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen:
Weest blijde met mij;
want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, [meer] dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben."

Kijk en de eerdere posting van Hans, die raakte me....omdat Hans begreep tot mijn vreugde de Kern waar het de Heer Jezus omgaat....het overzien....het verder kijken dan je eigen visie....het verder kijken dan je eigen kerkelijke kring....enz.

God de Vader Zoon en heilige Geest gaan zoveel verder en waait in deze zo andere tijd dan 50 of 100 jaar geleden....de Geest waait...baanbrekend...doorbrekend en dwars door tradities...dwars door kerkelijke muurtjes....dwars door eigen visies en hersenspinsels....dwars door en in harten van hen die de Heer juist zo van node hebben....die wij vergeten...waar wij op neerkijken of een oordeel over hebben

Ik wil onbevangen Bijbel lezen. Ik wil onder geen enkel slavenjuk leven.
Ik wil geen kerkbril op.

Ik wil, ik verlang naar Johannes 3:8
De wind waait waarheen hij wil;
je hoort Zijn stem maar je weet niet vanwaar Hij komt en waarheen Hij gaat:
zó is het met al wie is geboren uit het-waaien-van-de-Geest.

* verwijderd door moderator: het getuigt van een gebrek aan zelfreflectie om via een gebed je mening op een discussieforum te geven. Daar zijn gebeden niet voor bedoeld en daar zijn discussiefora ook niet voor. *
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 06 okt 2018 10:11

hans0166:
je bedoelt vast de "missa catechumenorum" maar dat is niet de herkomst ... ... de benaming komt van het itte missa est aan het eind van de eucharistieviering, niet van de heenzending van de leden die nog niet aan de volledige Eucharistie mochten/konden deelnemen.
ik ben geen voorstander van de Passion, vind het een profaan uitgeholde show rond een wezenlijke gebeurtenis voor Christenen.

MAAR... als er in al die jaren, en die gaan komen, 1 mens geraakt gaat worden, is het goed.

paarlen voor de zwijnen... Jezus weent bittere tranen om jou omdat je Zijn volk zo durft te benoemen


Het was natuurlijk ver voor mijn tijd, ik heb het meer dan eens zo gehoord en gelezen zoals ik het verwoord heb. Maar ik kan mij geen gedeeltelijke eucharistie voorstellen voorstellen. En waarom aan het eind, dan gaan toch allen heen en weer naar huis?
En Gods volk gruwt van dat spektakel en gaat daar zeker niet naar kijken! En wat te zeggen als een kerkenraad die vanaf het 1e begin de gemeente heeft toegezegd dat de camera tijdens de bediening van het H.A op het orgel gericht zal staan de tafel toch voluit in beeld laat zetten. Wordt de gemeente dan niet bedrogen en bewijst dat niet dat hier een gulzige honger naar zinnelijk genot in het spel is?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 06 okt 2018 14:49

ereunao schreef:Het was natuurlijk ver voor mijn tijd, ik heb het meer dan eens zo gehoord en gelezen zoals ik het verwoord heb

erg slordig voor iemand die zo voor laat staan op zijn kennis.. even verdiepen voor je iets roeptoetert.

ereunao schreef: Maar ik kan mij geen gedeeltelijke eucharistie voorstellen voorstellen.

de Eucharistieviering bestaat uit een aantal delen. De geloofsleerlingen/catechumenen en kinderen werden na de woorddienst heengezonden en ging men verder met de offerandedienst en tafeldienst.

ereunao schreef: En waarom aan het eind, dan gaan toch allen heen en weer naar huis?

daarom is het Itte Missa Est ook daar aan het eind... het betekent heenzending (mogelijk van mittere (heenzenden), of missio (heenzending))

ereunao schreef: En Gods volk gruwt van dat spektakel en gaat daar zeker niet naar kijken!

geef de tekst even aan waar God de uitzending van de Passion verbied.

ereunao schreef:En wat te zeggen als een kerkenraad die vanaf het 1e begin de gemeente heeft toegezegd dat de camera tijdens de bediening van het H.A op het orgel gericht zal staan de tafel toch voluit in beeld laat zetten. Wordt de gemeente dan niet bedrogen en bewijst dat niet dat hier een gulzige honger naar zinnelijk genot in het spel is?

volgens mij heb je dit onderwerp in het verleden al in den treuren besproken. Het is geen goochelshow waar iets verborgen moet worden. Het is een getuigenis, en dat zou wijd en zijd verkondigt moeten worden, ook het avondmaal. Heeft eigenlijk niet zo heel veel te maken met het onderwerp hier.

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 06 okt 2018 21:21

hans166:
1.de Eucharistieviering bestaat uit een aantal delen. De geloofsleerlingen/catechumenen en kinderen werden na de woorddienst heengezonden en ging men verder met de offerandedienst en tafeldienst.
daarom is het Itte Missa Est ook daar aan het eind... het betekent heenzending (mogelijk van mittere (heenzenden), of missio (heenzending))
2.geef de tekst even aan waar God de uitzending van de Passion verbied.

3.volgens mij heb je dit onderwerp in het verleden al in den treuren besproken. Het is geen goochelshow waar iets verborgen moet worden. Het is een getuigenis, en dat zou wijd en zijd verkondigt moeten worden, ook het avondmaal. Heeft eigenlijk niet zo heel veel te maken met het onderwerp hier



1.Ite missa est is de formulering waarmee in de mis in de Katholieke Kerk de diaken aankondigt dat de mis ten einde is. En als jij hier zelf zegt dat het ook gebruikt werd bij de heenzending na de preek van de catechumenen en kinderen dan blijft mijn verklaring dus recht overeind staan.

2.Daar is geen expliciete tekst voor nodig. God zegt duidelijk en overal in Zijn Woord dat Hij geheiligd wil zijn degenen die tot Hem naderen. Maar het is een ontheiliging van Zijn Naam als het lijden en de offerdood van Gods Zoon aan het publieke entertainment verkocht en uitgeleverd wordt !

3.Hier antwoord ik op met de vraag:' Heeft Jezus het H.A.ingesteld op de straten van Jeruzalem of in de besloten kring van Zijn discipelen?' En er is hier ook door anderen meer dan eens op gewezen dat wat God nochtans gebruiken kan tot volvoering van Zijn heilsplan voor ons geen regel kan zijn. Hij heeft zelfs het verraad van Judas dienstbaar gemaakt aan Zijn raad en voorkennis. En als door de zonde van Israël de ark Gods in handen van de Filistijnen valt gebruikt Hij deze gelegenheid Zijn eer en Naam bij de Filistijnen en hun god Dagon groot te maken. En de parallel is duidelijk. Want de lijdende en stervende Messias is het tegenbeeld van die ark.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 07 okt 2018 08:16

ereunao schreef:.Daar is geen expliciete tekst voor nodig. God zegt duidelijk en overal in Zijn Woord dat Hij geheiligd wil zijn degenen die tot Hem naderen. Maar het is een ontheiliging van Zijn Naam als het lijden en de offerdood van Gods Zoon aan het publieke entertainment verkocht en uitgeleverd wordt !
Dus je maakt God en mensen ondergeschikt aan jouw idee en beleving van heiligheid. Jij (jullie) zijn de maatstaf.
Entertainment vind ik trouwens niet zo'n geschikt woord voor dit gebeuren. Het doel is geen vertier, vermaak of amusement.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 07 okt 2018 10:35

ereunao schreef:1.Ite missa est is de formulering waarmee in de mis in de Katholieke Kerk de diaken aankondigt dat de mis ten einde is. En als jij hier zelf zegt dat het ook gebruikt werd bij de heenzending na de preek van de catechumenen en kinderen dan blijft mijn verklaring dus recht overeind staan.


je houdt jezelf dom geloof ik... in de oude liturgie waren twee heenzendingen. Na de woorddienst en als afsluiting . Alleen de laatste had betrekking op heel de viering, en is de naamgever.
Jouw verklaring is gebaseerd op een misverstand van jouw zijde. En JIJ was degene die beweert dat het van de eerste komt, draai zaken niet om.
ereunao schreef:
Het was in de vroege kerk zelfs zo dat de catechumenen die nog niet gedoopt waren na de preek met een ‘misa’ werden weggezondnr voordat de gemeente overging tot de viering van het H.A. Daar komt de bekende ‘mis’in de R.K.K. vandaan.


Dat je een uitleg van een ander weer eens niet accepteert is tekenend voor jouw houding.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor elbert » 08 okt 2018 08:17

Ik hoor of lees het graag wanneer er iemand bekeerd is door the Passion. Tot nog toe heb ik daar nog niets van gehoord of gelezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2018 08:26

elbert schreef:Ik hoor of lees het graag wanneer er iemand bekeerd is door the Passion. Tot nog toe heb ik daar nog niets van gehoord of gelezen.

https://cip.nl/26399-ik-leerde-jezus-ke ... he-passion

Stond overigens al ergens in dit topic ook...
(ik meen geplaatst door Moestuin)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 08 okt 2018 08:46

Bekering is een continue proces, niet een eenmalige gebeurtenis. Ga er maar vanuit dat er duizenden mensen jaarlijks in meer of mindere mate (weer) bekeerd worden door the Passion.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten