The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2018 08:59

Yoshi schreef:Bekering is een continue proces, niet een eenmalige gebeurtenis. Ga er maar vanuit dat er duizenden mensen jaarlijks in meer of mindere mate (weer) bekeerd worden door the Passion.

Daar heb je volledig gelijk in, maar "The Passion" kan dus ook blijkbaar de eerste stap zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2018 09:18

StillAwake schreef:https://cip.nl/26399-ik-leerde-jezus-kennen-door-the-passion

Stond overigens al ergens in dit topic ook...
(ik meen geplaatst door Moestuin)

Te werelds
“Ik kan het niet ontkennen: God heeft tot mij gesproken door The Passion”, vertelt Kelvin. Toch heeft hij ook bezwaren tegen het muziekspektakel en die veroorzaken een ‘soort innerlijke strijd’. “Ik vind het evenement te werelds en te makkelijk. Tegelijkertijd ken ik geen andere manier om het pure evangelie bij zo’n groot publiek te brengen. Als christenen onderschatten we geregeld het evangelie, we willen graag zelf de controle hebben, maar we hoeven alleen maar te getuigen. God doet de rest.”
https://visie.eo.nl/2016/03/kelvin-werd ... he-passion

Hoor je het ook eens van die andere kant.

Waarom het zo populair is? Omdat het past in de moderne geloofsbeweging. Je moet iets voelen. Je moet iets ervaren.
En dat staat nu haaks op het bijbels evangelie, want het gaat niet om voelen, het gaat om gelóóf en dat kan zelfs tegen alle gevoel ingaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2018 09:59



Mooi artikel Chaya, dank voor het delen.
Alle eer voor de Heer die dit Geloof bewerkte in het hart en vreugde in de Hemel over ook deze bekering via zo wonderlijke wegen (the Passion in dit voorbeeld)


Bid werkt dank en prijs de Heer!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2018 10:00

Yoshi schreef:Bekering is een continue proces, niet een eenmalige gebeurtenis. Ga er maar vanuit dat er duizenden mensen jaarlijks in meer of mindere mate (weer) bekeerd worden door the Passion.

Dit is zó waar!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2018 10:07

Chaya schreef:Te werelds
“Ik kan het niet ontkennen: God heeft tot mij gesproken door The Passion”, vertelt Kelvin. Toch heeft hij ook bezwaren tegen het muziekspektakel en die veroorzaken een ‘soort innerlijke strijd’. “Ik vind het evenement te werelds en te makkelijk. Tegelijkertijd ken ik geen andere manier om het pure evangelie bij zo’n groot publiek te brengen. Als christenen onderschatten we geregeld het evangelie, we willen graag zelf de controle hebben, maar we hoeven alleen maar te getuigen. God doet de rest.”
https://visie.eo.nl/2016/03/kelvin-werd ... he-passion

Hoor je het ook eens van die andere kant.

Waarom het zo populair is? Omdat het past in de moderne geloofsbeweging. Je moet iets voelen. Je moet iets ervaren.
En dat staat nu haaks op het bijbels evangelie, want het gaat niet om voelen, het gaat om gelóóf en dat kan zelfs tegen alle gevoel ingaan.

The Passion is uitermate geschikt (voor sommige mensen) als een eerste stap, een eerste kennismaking.
Niemand zal beweren dat dat een eindstation is (er komt een tekst In mij op over melk en vast voedsel), maar daar is het mijns inziens dan ook niet voor gemaakt.

De reformatorische zuil, met alle kennis die daar reeds zit, is dan ook niet de doelgroep van dit spektakel.
Net als de onwetende medemens niet echt de doelgroep is van een zware rechtse dienst.

Allebei nuttig, allebei voor een andere doelgroep.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2018 11:09

Precies. En dat vergeet men wel eens. The Passion is er niet om christenen het paasverhaal uit te leggen. Dan kan je beter naar de kerk gaan. Het is er primair voor al die mensen die niet naar de kerk gaan... waarvan velen helemaal niet meer weten wat het paasverhaal inhoudt, waar het over gaat. Het is bedoeld als opstapje, niet als eindstation. Als iemand er dan door geraakt wordt begint het pas echt... Dat zie je ook in het verhaal van Kelvin.

Chaya schreef:Te werelds
“Ik kan het niet ontkennen: God heeft tot mij gesproken door The Passion”, vertelt Kelvin. Toch heeft hij ook bezwaren tegen het muziekspektakel en die veroorzaken een ‘soort innerlijke strijd’. “Ik vind het evenement te werelds en te makkelijk. Tegelijkertijd ken ik geen andere manier om het pure evangelie bij zo’n groot publiek te brengen. Als christenen onderschatten we geregeld het evangelie, we willen graag zelf de controle hebben, maar we hoeven alleen maar te getuigen. God doet de rest.”
https://visie.eo.nl/2016/03/kelvin-werd ... he-passion

Hoor je het ook eens van die andere kant.

Waarom het zo populair is? Omdat het past in de moderne geloofsbeweging. Je moet iets voelen. Je moet iets ervaren.
En dat staat nu haaks op het bijbels evangelie, want het gaat niet om voelen, het gaat om gelóóf en dat kan zelfs tegen alle gevoel ingaan.


We hoeven niet zo bang te zijn voor gevoel. Als het goed is is de boodschap van het evangelie niet maar theorie die je tegen beter weten in aanneemt. Die je niks doet maar ja, je gelooft maar dat het waar is. De Bijbel staat vol gevoelens van mensen. Als Jezus de redder van de wereld is en je ontdekt dat Hij ook jouw redder wil zijn, doet dat iets met je. Dat laat je niet koud. Volgens mij noemen we dat in gereformeerde kringen "bevinding".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2018 11:23

StillAwake schreef:The Passion is uitermate geschikt (voor sommige mensen) als een eerste stap, een eerste kennismaking.

Lees dit artikel maar eens:
Voor kinderen uit het azc in Luttelgeest organiseert de gereformeerde gemeente een vakantieweek - er wordt gevoetbald, maar ook in de Bijbel gelezen.

Ondertussen is een van de vaders naar binnen gelopen. Hij maakt een filmpje, steekt zijn duimen op. Hij gebaart naar zijn dochter dat ze moet komen. Ze schudt haar hoofd en roept iets terug. Ze praten Arabisch, het enige Nederlandse woord dat klinkt is 'pannekoek'.

Dan is het tijd voor het dankwoord. De kinderen vouwen hun handen en bedanken God. Jacomien sluit af: 'Vergeet dit nooit: God is overal, Hij gaat met jou mee!'

Ze heeft haar zin nog maar net afgemaakt, of de eerste kinderen rennen naar de deur van de schuur. Naar buiten, voor het allerlaatste onderdeel van de vakantiebijbelweek: pannekoeken eten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... 4~b4fd6942

Kan ik dus meteen de leugen (niet van jou persé) ontkrachten dat in de refowereld geen oog is voor de wereld daarbuiten en zij doen er daadwerkelijk iets aan!
En dat is de ervaring van veel kerkelijke gemeentes, ook de onze.
We beginnen met een simpele kop koffie, een doosje boodschappen, een arm om de schouder.
Je kunt het evangelie niet uitleggen aan iemand die daar met een biertje in zijn hand een liedje van Marco Borsato mee staat te zingen, want die hoort hij ook dagelijks op de radio.
Je moet daar ook niet mee beginnen. Stil eerst de honger, dorst en eenzaamheid!
Ik draai ook mee in een team en soms komt het helemaal niet tot een gesprek over het geloof of God en vraag of ik voor iemand mag bidden, zelfs dat mag niet altijd. Want het helpt toch niet, krijg je dan te horen.
De kinderen hebben onkerkelijke vrienden en vriendinnen, die soms mee naar de kerk gaan.
Ze vinden het dan indrukwekkend maar echt de behoefte eraan neemt niet toe.

We moeten het Woord laten spreken S.A., en niet de wereldse muziek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 08 okt 2018 12:05

En wie ben jij om dat voor anderen en bepalen?
Het kost overigens weinig moeite om jouw evangelisatie verhaal ook tot de grond toe af te branden. Maar waarom zou ik?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2018 12:22

Chaya schreef:Lees dit artikel maar eens:
Voor kinderen uit het azc in Luttelgeest organiseert de gereformeerde gemeente een vakantieweek - er wordt gevoetbald, maar ook in de Bijbel gelezen.

Ondertussen is een van de vaders naar binnen gelopen. Hij maakt een filmpje, steekt zijn duimen op. Hij gebaart naar zijn dochter dat ze moet komen. Ze schudt haar hoofd en roept iets terug. Ze praten Arabisch, het enige Nederlandse woord dat klinkt is 'pannekoek'.

Dan is het tijd voor het dankwoord. De kinderen vouwen hun handen en bedanken God. Jacomien sluit af: 'Vergeet dit nooit: God is overal, Hij gaat met jou mee!'

Ze heeft haar zin nog maar net afgemaakt, of de eerste kinderen rennen naar de deur van de schuur. Naar buiten, voor het allerlaatste onderdeel van de vakantiebijbelweek: pannekoeken eten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... 4~b4fd6942

Kan ik dus meteen de leugen (niet van jou persé) ontkrachten dat in de refowereld geen oog is voor de wereld daarbuiten en zij doen er daadwerkelijk iets aan!
En dat is de ervaring van veel kerkelijke gemeentes, ook de onze.
We beginnen met een simpele kop koffie, een doosje boodschappen, een arm om de schouder.
Je kunt het evangelie niet uitleggen aan iemand die daar met een biertje in zijn hand een liedje van Marco Borsato mee staat te zingen, want die hoort hij ook dagelijks op de radio.
Je moet daar ook niet mee beginnen. Stil eerst de honger, dorst en eenzaamheid!
Ik draai ook mee in een team en soms komt het helemaal niet tot een gesprek over het geloof of God en vraag of ik voor iemand mag bidden, zelfs dat mag niet altijd. Want het helpt toch niet, krijg je dan te horen.
De kinderen hebben onkerkelijke vrienden en vriendinnen, die soms mee naar de kerk gaan.
Ze vinden het dan indrukwekkend maar echt de behoefte eraan neemt niet toe.

We moeten het Woord laten spreken S.A., en niet de wereldse muziek.

Ik heb nooit gezegd dat er in de refowereld geen oog voor de buitenwereld is...
Temeer omdat ik weet dat er genoeg mensen in die kringen zijn die daar wel mee bezig zijn.

Blijft mijn punt staan dat de refowereld de doelgroep niet is.

En natuurlijk ben ik met je eens dat het fraaier zou zijn als het met christelijke muziek gedaan werd, maar daar zit ergens ook de moeilijkheid.
Kwalitatief hoogstaande christelijke muziek is moeilijk te vinden, en je pakt daarnaast mensen juist door he5 verhaal naar hun eigen belevingswereld toe te trekken.
Deed Paulus ook...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2018 12:25

Chaya schreef: in Luttelgeest organiseert de gereformeerde gemeente een vakantieweek - [·····]. Jacomien sluit af: 'Vergeet dit nooit: God is overal, Hij gaat met jou mee!'

Ze heeft haar zin nog maar net afgemaakt, of de eerste kinderen rennen naar de deur van de schuur. Naar buiten, voor het allerlaatste onderdeel van de vakantiebijbelweek: pannekoeken eten.




Dat is toch prachtig en niemand zegt hier iets van!
God is overal schrijf je.....(dus ook bij the Passion)

Chaya schreef:


En dat is de ervaring van veel kerkelijke gemeentes, ook de onze.
We beginnen met een simpele kop koffie, een doosje boodschappen, een arm om de schouder.
Je kunt het evangelie niet uitleggen aan iemand die daar met een biertje in zijn hand een liedje van Marco Borsato mee staat te zingen, want die hoort hij ook dagelijks op de radio.
Je moet daar ook niet mee beginnen. Stil eerst de honger, dorst en eenzaamheid!
Ik draai ook mee in een team en.[······]


Waarom met een biertje kan dat niet maar met een Pannekoek wel?
Waarom kan een liedje van Marco Borsato niet maar citeren uit de volkskrant weer wel?
Kijk....ga vooral door op jou plekje waarop jij gesteld bent en geef anderen de ruimte op andere plekken op andere manieren te evangeliseren en bid voor hen......
God doet Hét werk....wij begrijpen de helft niet....vertrouw op Hem en leg je twijfels bij Hem neer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2018 12:28

Yoshi schreef:En wie ben jij om dat voor anderen en bepalen?
Het kost overigens weinig moeite om jouw evangelisatie verhaal ook tot de grond toe af te branden. Maar waarom zou ik?

Waarom zou je het af willen branden?
Ik vind het mooi,

Of het de enige weg is: neen.
Of het bij mij gewerkt zou hebben: ik ben bang van niet.
Maar hetzelfde geldt voor the passion. Ook dat zou mij niet aangegrepen hebben.

Christelijke metal dan weer wel....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2018 12:31

Heerlijk mensen.
Deze postings doen me goed.
Het doet me denken aan het liedje van Elly en Rikkert

We hebben allemaal wat we zijn allemaal raar
En toch zijn we broertjes en zusjes
We hebben allemaal wat we zijn allemaal raar
En toch houden we van elkaar


En zo zie ik het....
love you all ❤
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2018 12:57

StillAwake schreef:En natuurlijk ben ik met je eens dat het fraaier zou zijn als het met christelijke muziek gedaan werd, maar daar zit ergens ook de moeilijkheid.
Kwalitatief hoogstaande christelijke muziek is moeilijk te vinden, en je pakt daarnaast mensen juist door he5 verhaal naar hun eigen belevingswereld toe te trekken.
Deed Paulus ook...

Ik snap wat je bedoelt en ik ben het deels wel met je eens. :D
Maar het gevaar bestaat dat men een verkeerde kant ermee uitgaat.
ds. van Vlastuin heeft een artikel geschreven: Het Evangelie betuigen, waarin dit ook ter sprake komt:

Je ziet iets van apologetiek bij Jesaja. Hij maakt duidelijk hoe van de ene boom zowel een afgod wordt maakt als kachelhout om je aan te warmen. Hij gebruikt daarin een argument om duidelijk te maken dat de afgod niet een levende werkelijkheid is. Wij maken God niet, God maakt ons. Dat is het argument. En omdat Hij ons gemaakt heeft, daarom is er hoop op verlossing. Jesaja brengt dus een argument in om duidelijk te maken hoe onredelijk is om te geloven in een god van hout.

Paulus op de Areopagus zie je dat ook gebeuren. Hij sluit aan bij de afgodendienst. Vanwege het altaar van ‘de onbekende god’ komt hij in gesprek met mensen. Het geeft hem de mogelijkheid om te spreken over de levende God.

https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... e-betuigen

StillAwake schreef:Of het bij mij gewerkt zou hebben: ik ben bang van niet.

Misschien had jij geen honger, of dorst, of bekend met intense eenzaamheid.
De kerken hebben een taak, niet alleen de kerkdienst op zondag is belangrijk, ook de activiteiten doordeweeks kunnen zeer belangrijk zijn.
Voor sommige buitenkerkelijken kan de drempel op zondag (te) hoog zijn, al is onze ervaring dat de Heere ook daarin leidt, als het nodig is.
Maar begin eerst eenvoudig, nl. een luisterend oor bieden.
Ik heb sommige mensen weleens gevraagd of ze T.P. kennen of gezien hebben, het antwoord was nee.
Jezus liet brood en vis ronddelen, maar van de grote menigte bleven er uiteindelijk maar 12 over, en later zelfs 11!
De rede was te hard S.A.
Die songteksten gaan er in als zoete koek, dat begrijp ik nog wel, maar is het een ontdekkend werk? Zeggen ze iets over de ellendige staat waarin een mens van nature verkeert?
Laat de wereldse acteur zien wat de immense verlatenheid en eenzaamheid was van de Heere Jezus? Zijn leerlingen leden niet met Hem mee, sommige verraadden Hem daadwerkelijk. En op het laatst zelfs door Zijn Vader verlaten.

Ik begrijp werkelijk niet dat veel christenen dit niet hartverscheurend verdrietig vinden, dat het lijden en sterven van onze lieve Heiland zo wordt uitgevent.

En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.

En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.

Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar; alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen stichten niet.

1 Kor. 10
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2018 13:26

zo mooi het citaat "ontmoet Jezus in the Passion"

Het verhaal dat Johannes vertelt over de paasochtend, heeft in de Bijbel in Gewone Taal als kopje ‘Maria ontmoet Jezus’.
Deze aangrijpende ontmoeting begint, zoals vaak in het Johannesevangelie, met een gebrek aan inzicht van een van de personen.
Als Jezus voor haar staat, beseft Maria niet wie het is.

Jezus vroeg aan haar: ‘Waarom huil je?
Wie zoek je?’
Maria dacht dat het de tuinman was, en zei: ‘Meneer, hebt u soms mijn Heer uit het graf weggehaald?
Vertel me dan waar u hem naartoe gebracht hebt!
Dan kan ik hem meenemen.’
Jezus zei tegen haar: ‘Maria.’

In dat ene woord van Jezus, ‘Maria’, ligt een wereld besloten.
Het laat zien dat de diepte van de Bijbel uiteindelijk losstaat van de taal die we gebruiken, ook al kan de taal een dienende rol spelen.

Het geheim van Pasen is de ontmoeting met de levende Heer.
Ik hoop van harte dat velen die ontmoeting meebeleven en de levende kracht van de Bijbel ervaren.



http://bijbelingewonetaal.nl/actueel/bl ... e-passion/

tot zover het citaat

Als je zo the Passion in Gods handen neerlegt, God die in de harten werkt van de zo grote schare van tienduizenden daar aanwezig bij the Passion en zo het zaad gezaaid wordt van de oneindige Liefde voor alle mensen van de Heer uit genade wat niet verdiend is maar toch gegeven.
God roept...nog is het Genadetijd...
Komt...komt allen die zo vermoeid en belast zijn met van alles en nog wat en Ik zegt de Heer zal u rust geven

Dat laatste is zo mooi hè...
Ik (God) u (Dat ben jij en ik die dit leest nu)
Het gaat alleen tussen God en jou.
Relatie
Persoonlijk
In het ❤
Dank U Heer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 08 okt 2018 15:50

Chaya schreef:Misschien had jij geen honger, of dorst, of bekend met intense eenzaamheid.

Misschien wel meer dan jij ooit zult beseffen (al heb ik het financieel niet heel krap gehad in die tijd), maar verschillen de zaken waarmee we geraakt worden nogal.
TP raakt mij persoonlijk niet, maar dat doet een bevindelijke preek meestal ook niet.
Wat jou raakt hoeft mij niet te raken, en wat mij dan weer raakt raakt een ander weer niet.
We zijn daarin allemaal uniek, allemaal anders, en hebben dezelfde boodschap in een andere verpakking nodig.
chaya schreef:De kerken hebben een taak, niet alleen de kerkdienst op zondag is belangrijk, ook de activiteiten doordeweeks kunnen zeer belangrijk zijn.
Voor sommige buitenkerkelijken kan de drempel op zondag (te) hoog zijn, al is onze ervaring dat de Heere ook daarin leidt, als het nodig is.

eens. toch heb ik nog nooit een bekeerling gesproken die zijn eerste stap gezet heeft door naar een reformatorische kerk te gaan.
Daarnaast heb ik nog nooit een refo gesproken die gebouwd wordt door "The Passion". Andere mensen, in een andere fase van hun weg met God, hebben een andere aanpak nodig.

Chaya schreef:Maar begin eerst eenvoudig, nl. een luisterend oor bieden.
Ik heb sommige mensen weleens gevraagd of ze T.P. kennen of gezien hebben, het antwoord was nee.
Jezus liet brood en vis ronddelen, maar van de grote menigte bleven er uiteindelijk maar 12 over, en later zelfs 11!
De rede was te hard S.A.

Bleven er echt maar zo weinig over? Waar komen de 70 de uitgezonden warden dan vandaan?
Nikodemus blijkt later ook een dicipel toch?
Het zal wellicht een minderheid geweest zijn, maar dat niemand overbleef lees je in dit verhaal nergens...
chaya schreef:Die songteksten gaan er in als zoete koek, dat begrijp ik nog wel, maar is het een ontdekkend werk? Zeggen ze iets over de ellendige staat waarin een mens van nature verkeert?
Laat de wereldse acteur zien wat de immense verlatenheid en eenzaamheid was van de Heere Jezus? Zijn leerlingen leden niet met Hem mee, sommige verraadden Hem daadwerkelijk. En op het laatst zelfs door Zijn Vader verlaten.

Die songteksten raken mensen. En aangezien er hier alleen vandaag al twee links zijn geplaatst naar de verhalen van mensen die daardoor toch God hebben leren kennen vermoed ik dat het mensen best bepaalt bij waar ze staan.
Meer blijkbaar dan in de kerk van mijn schoonouders, waar iedereen braaf twee keer per zondag en veel ook nog op woensdag in de kerk zitten, maar nog geen 2% aan het avondmaal gaat.
En of een wereldse acteur dat kan laten zien: waarschijnlijk niet. Net zo min als wie dan ook dat kan laten zien.
Net zomin als onze predikant dat kan laten zien. Toch kan bijvoorbeeld een mooi muziekstuk (over smaak wil ik nu niet twisten ;-)) mij soms meer raken dan een preek. Een bezoek aan een kerk mij minder bouwen dan een bezoek aan een vriend, een stuk uit de Bijbel mij minder zeggen dan een persoonlijk verhaal.

En soms ook weer precies andersom.

De wereld is niet zo statisch als jij haar lijkt te zien.
Je zegt zelf al dat je mensen de kerk binnen krijgt door naar hen te luisteren.
Luister dan ook naar ervaringsdeskundigen op dit gebied. Niet iedereen heeft hetzelfde nodig, en het verschil tussen een refo met kennis, en een onkerkelijk persoon die denkt dat Maria de echtgenote van Jezus was is nauwelijks te onderschatten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten