The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Yoshi » 08 okt 2018 15:56

StillAwake schreef:Waarom zou je het af willen branden?

Dat kan je dus beter mensen als Chaya vragen. :)

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 09 okt 2018 22:14

Quote Chaya:
We beginnen met een simpele kop koffie, een doosje boodschappen, een arm om de schouder. 
Je kunt het evangelie niet uitleggen aan iemand die daar met een biertje in zijn hand een liedje van Marco Borsato mee staat te zingen, want die hoort hij ook dagelijks op de radio.

-----------------------------------------------------------------------------------------
@Chaya: wat ik begrijp uit je teksten wil je eigenlijk het liefste dat iedereen door jouw ogen ziet hoe het is of het kan zijn. Je vraagt mij om niet te oordelen, maar hoe mooi is het juist dat hij die daar met een biertje staat mee te zingen en daar wellicht geraakt wordt door dit lied, maar nu op een andere manier. Dat hij op deze manier geraakt wordt door het verhaal waar hij misschien nog niet zoveel wist dan jij. Of is dat niet oordelen wat je doet? Dat het envangelie niet uit te leggen is aan hem met een biertje daar?

Je gaf aan het niet te willen zien ooit, maar je leest al het negatieve wat erover geschreven wordt wel. Er wordt ook positief over geschreven zoals je hier ookal hebt kunnen lezen. Jij bent idd niet de doelgroep waarschijnlijk om te kijken, dat hoeft ook niet, maar jouw oordeel gaat af op wat men schrijft. Is het niet beter om te kijken en je eigen oordeel te geven of om het niet te kijken en dan ook wat geschreven wordt te laten rusten. Je laat je oordeel toch niet afgaan op wat een ander schrijft? Zoveel mensen kijken The Passion en dat is ook voor het verhaal. De liedjes kunnen ze ook luisteren op de radio wat je zegt dus daarvoor hoeven ze niet daar heen te gaan. Toch wordt men geraakt door de muziek die het verhaal weeegeeft, dat is toch ook mooi? Jij hebt The Passion niet nodig om het verhaal te leren kennen, maar voor iemand die daar niet in thuis is kan het een opstap zijn om meer te willen weten omdat ze geraakt worden op een manier die voor hen te begrijpen is. Dat kan toch geen kwaad?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor elbert » 10 okt 2018 09:46

StillAwake schreef:https://cip.nl/26399-ik-leerde-jezus-kennen-door-the-passion

Stond overigens al ergens in dit topic ook...
(ik meen geplaatst door Moestuin)
Dat is goed om te lezen. Over haar opmerking dat ze niet begrijpt dat christenen moeite hebben met The Passion, zou ik wel eens met haar van gedachten willen wisselen.
Van een ander die christen werd door de Passion is nl. bekend dat hij een aantal jaren later toch wel zo zijn bedenkingen heeft bij het muziekspektakel. Daar kan ik me wel in vinden: https://visie.eo.nl/2016/03/kelvin-werd ... e-passion/
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2018 11:41

elbert schreef:Dat is goed om te lezen. Over haar opmerking dat ze niet begrijpt dat christenen moeite hebben met The Passion, zou ik wel eens met haar van gedachten willen wisselen.
Van een ander die christen werd door de Passion is nl. bekend dat hij een aantal jaren later toch wel zo zijn bedenkingen heeft bij het muziekspektakel. Daar kan ik me wel in vinden: https://visie.eo.nl/2016/03/kelvin-werd ... e-passion/


Was hier al genoemd ;-) Maar met hem zou ik ook wel eens van gedachten willen wisselen :-) Ik vind het wel opmerkelijk dat hij toegeeft dat God tot hem sprak door The Passion maar hij er vervolgens wel moeite mee heeft. Hoe het ook is, het blijkt dat God het wel wil gebruiken. Wat hier al genoemd werd, het is een "opstapje". The Passion is niet bedoeld om christenen verdieping in de boodschap van Goede Vrijdag en Pasen te geven. Als je het als christen wel zo benadert snap ik dat je daar dan moeite mee hebt. Dat je het te makkelijk vindt, te weinig diepgang vindt hebben, wat oppervlakkig vindt. Prima. Als je naar "vast voedsel" bent overgegaan raak je niet meer zo snel vol van "melk". The Passion is bedoeld voor de gemiddelde Nederlander die niet of nauwelijks weet wat Goede Vrijdag en Pasen zijn. Als ze daar door The Passion iets van gaan begrijpen vind ik dat winst. En ik hoop dat het daar dan ook niet bij blijft. Dat ze daarna op andere manieren meer er over ontdekken. Zoals bij Kelvin ook gebeurt. Hij wordt geraakt door het kijken naar The Passion en vervolgens gaat hij naar de kerk en hoort daar het evangelie en krijgt daar die verdieping die je bij The Passion niet moet zoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 10 okt 2018 12:14

elbert schreef:Dat is goed om te lezen. Over haar opmerking dat ze niet begrijpt dat christenen moeite hebben met The Passion, zou ik wel eens met haar van gedachten willen wisselen.
Van een ander die christen werd door de Passion is nl. bekend dat hij een aantal jaren later toch wel zo zijn bedenkingen heeft bij het muziekspektakel. Daar kan ik me wel in vinden: https://visie.eo.nl/2016/03/kelvin-werd ... e-passion/

Grappig.
ik zou juist vooral vragen willen stellen aan die laatste persoon.
Hij geeft volmondig toe dat het van nut kan zijn, maar gunt een ander die ervaring blijkbaar niet.

Ik denk dat die laatste persoon redelijk model staat voor veel mensen binnen de reformatoriche zuil: zichzelf als maatstaf zien.
Als je eenmaal bekeerd bent, of als je al bekend bent met het paasverhaal ben je domweg niet de doelgroep.

Het zou wat zijn als iedereen producten die hij ontgroeid is zou afwijzen.
Er zou geen kinderwagen meer gemaakt kunnen worden, geen babyvoeding worden ontwikkeld, en ook de scholen konden we wel afschaffen...

We moeten gewoon accepteren dat anderen (nog afgezien van het feit dat we wellicht een andere mening hebben) in een andere levensfase kunnen zitten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor elbert » 10 okt 2018 13:48

Marnix schreef:Was hier al genoemd ;-) Maar met hem zou ik ook wel eens van gedachten willen wisselen :-) Ik vind het wel opmerkelijk dat hij toegeeft dat God tot hem sprak door The Passion maar hij er vervolgens wel moeite mee heeft.

StillAwake schreef:Grappig.
ik zou juist vooral vragen willen stellen aan die laatste persoon.
Hij geeft volmondig toe dat het van nut kan zijn, maar gunt een ander die ervaring blijkbaar niet.
Ik reageer even op jullie beiden, want jullie geven vrijwel dezelfde reactie.
Jullie vinden dat als iemand tot geloof komt, dat het dan blijkbaar geen pas geeft om kritiek uit te oefenen op de personen of de manier waarop dat is gegaan.
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Want alles is onvolmaakt.
Dat geldt dus ook voor preken, predikers en de manier waarop de boodschap van het Evangelie gebracht wordt.
Dat mag (en omdat het onvolmaakt is: moet) onder kritiek gesteld worden.
Met mate natuurlijk, maar toch.
De apostel Paulus bijvoorbeeld had last van predikers die in een soort van competitie met hem verwikkeld waren. Zij beroemden zich erop dat ze een veel betere manier van preken hadden en dat zij de betere predikant/apostel waren.
Hij zegt daarover dat hij er blij mee is dat Christus gepredikt wordt, maar zegt er ook bij dat zij het Evangelie onzuiver en met onzuivere motieven prediken.
Hij zegt er dit over:
Fil. 1:15 Sommigen prediken weliswaar Christus uit afgunst en twistzucht, maar anderen ook uit welwillendheid.
16 De eersten verkondigen Christus wel uit eigenbelang, niet zuiver, met de bedoeling aan mijn gevangenschap verdrukking toe te voegen,
17 maar de laatsten uit liefde, omdat zij weten dat ik tot verdediging van het Evangelie aangesteld ben.
18 Maar wat dan nog? Toch wordt Christus op allerlei wijze verkondigd, of het nu onder een voorwendsel is of in waarheid; en daarover verblijd ik mij, ja, zal ik mij ook verblijden.

Dus aan de ene kant blijdschap, aan de andere kant kritiek. Dat proef ik bij de tweede reactie.
Misschien zouden jullie Paulus ook wel willen veroordelen, omdat hij kritiek heeft.
Ik denk dat het gezond is om zowel het goede, als het minder goede te zien en te benoemen.
In het geval van the Passion zou ik als kritiekpunt willen noemen: de wereldse vormen, het centraal stellen van de show (effectbejag), het gebrek aan heiligheid enz. Het is dus, om met Paulus te zeggen: onzuiver. Tegelijk wil ik ook erkennen dat er mensen tot geloof kunnen komen en daar ben ik uiteraard blij mee.
Het is niet of 100% voor of 100% tegen. Er zijn goede en minder goede dingen te noemen.

P.S. jullie noemen allebei "melk" en "vaste spijs". Dat vind ik eerlijk gezegd geen sterk argument. Als we de bijbelgedeelten erop naslaan die daarover gaan (1 Kor. 3 en Hebr. 5), dan blijkt dat "melk" op de eerste beginselen van het christelijk geloof slaat en vaste spijs op de diepere lagen daarin. Het gaat daar niet om zuiver of onzuiver. Zowel melk als vaste spijs zijn in deze bijbelgedeelten zuiver. Dat kun je van the Passion niet zeggen. Het is onzuiverheid gemengd met het christelijk getuigenis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 10 okt 2018 14:34

elbert schreef:Want alles is onvolmaakt.
Dat geldt dus ook voor preken, predikers en de manier waarop de boodschap van het Evangelie gebracht wordt.
Dat mag (en omdat het onvolmaakt is: moet) onder kritiek gesteld worden.
elbert schreef:P.S. jullie noemen allebei "melk" en "vaste spijs". Dat vind ik eerlijk gezegd geen sterk argument. Als we de bijbelgedeelten erop naslaan die daarover gaan (1 Kor. 3 en Hebr. 5), dan blijkt dat "melk" op de eerste beginselen van het christelijk geloof slaat en vaste spijs op de diepere lagen daarin. Het gaat daar niet om zuiver of onzuiver. Zowel melk als vaste spijs zijn in deze bijbelgedeelten zuiver. Dat kun je van the Passion niet zeggen. Het is onzuiverheid gemengd met het christelijk getuigenis.
Dus het zuivere van The Passion is dan de melk, net zoals het zuivere van de gewone predikers melk en vaste spijze is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 10 okt 2018 15:07

elbert schreef:P.S. jullie noemen allebei "melk" en "vaste spijs". Dat vind ik eerlijk gezegd geen sterk argument. Als we de bijbelgedeelten erop naslaan die daarover gaan (1 Kor. 3 en Hebr. 5), dan blijkt dat "melk" op de eerste beginselen van het christelijk geloof slaat en vaste spijs op de diepere lagen daarin. Het gaat daar niet om zuiver of onzuiver. Zowel melk als vaste spijs zijn in deze bijbelgedeelten zuiver. Dat kun je van the Passion niet zeggen. Het is onzuiverheid gemengd met het christelijk getuigenis.

Je laatste zin is absoluut waar, maar ook een kerkdienst is onzuiverheid gemengd met het christelijk getuigenis...
Natuurlijk is er zat onvolmaaktheid aan (vooral in de vorm), maar hetzelde kan gezegd worden over kerkdiensten waarbij de organist het centrum van de dienst wordt, evangelisatiebijeenkomsten waar de spreker het middelpunt vormt of kerkdiensten waar de "bevinding' het middelpunt geworden is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 10 okt 2018 21:58

Als ik dit zo lees dan denk ik...waarom zo moeilijk. Of je vindt het niets of je vindt het mooi. Of je kijkt het wel of je kijkt het niet. Ik snap de tegenstanders wel hoor, het raakt jullie niet omdat het te commercieel is en dat past niet. Van de andere kant als men het raakt op welke manier ook dan is dat toch alleen maar winst. Misschien is niet iedereen die het kijkt ineens bekeerd, maar het heeft toch geen slechte effecten of zie ik dat verkeerd? En dan gaat het er niet om of je voor of tegen bent, maar in hoeverre kan dit nadelig zijn?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2018 22:11

elbert schreef:Ik reageer even op jullie beiden, want jullie geven vrijwel dezelfde reactie.
Jullie vinden dat als iemand tot geloof komt, dat het dan blijkbaar geen pas geeft om kritiek uit te oefenen op de personen of de manier waarop dat is gegaan.
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Want alles is onvolmaakt.
Dat geldt dus ook voor preken, predikers en de manier waarop de boodschap van het Evangelie gebracht wordt.
Dat mag (en omdat het onvolmaakt is: moet) onder kritiek gesteld worden.
Met mate natuurlijk, maar toch.
De apostel Paulus bijvoorbeeld had last van predikers die in een soort van competitie met hem verwikkeld waren. Zij beroemden zich erop dat ze een veel betere manier van preken hadden en dat zij de betere predikant/apostel waren.
Hij zegt daarover dat hij er blij mee is dat Christus gepredikt wordt, maar zegt er ook bij dat zij het Evangelie onzuiver en met onzuivere motieven prediken.
Hij zegt er dit over:

Dus aan de ene kant blijdschap, aan de andere kant kritiek. Dat proef ik bij de tweede reactie.
Misschien zouden jullie Paulus ook wel willen veroordelen, omdat hij kritiek heeft.
Ik denk dat het gezond is om zowel het goede, als het minder goede te zien en te benoemen.
In het geval van the Passion zou ik als kritiekpunt willen noemen: de wereldse vormen, het centraal stellen van de show (effectbejag), het gebrek aan heiligheid enz. Het is dus, om met Paulus te zeggen: onzuiver. Tegelijk wil ik ook erkennen dat er mensen tot geloof kunnen komen en daar ben ik uiteraard blij mee.
Het is niet of 100% voor of 100% tegen. Er zijn goede en minder goede dingen te noemen.

P.S. jullie noemen allebei "melk" en "vaste spijs". Dat vind ik eerlijk gezegd geen sterk argument. Als we de bijbelgedeelten erop naslaan die daarover gaan (1 Kor. 3 en Hebr. 5), dan blijkt dat "melk" op de eerste beginselen van het christelijk geloof slaat en vaste spijs op de diepere lagen daarin. Het gaat daar niet om zuiver of onzuiver. Zowel melk als vaste spijs zijn in deze bijbelgedeelten zuiver. Dat kun je van the Passion niet zeggen. Het is onzuiverheid gemengd met het christelijk getuigenis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 07:44

Liekels schreef:Als ik dit zo lees dan denk ik...waarom zo moeilijk. Of je vindt het niets of je vindt het mooi. Of je kijkt het wel of je kijkt het niet. Ik snap de tegenstanders wel hoor, het raakt jullie niet omdat het te commercieel is en dat past niet. Van de andere kant als men het raakt op welke manier ook dan is dat toch alleen maar winst. Misschien is niet iedereen die het kijkt ineens bekeerd, maar het heeft toch geen slechte effecten of zie ik dat verkeerd? En dan gaat het er niet om of je voor of tegen bent, maar in hoeverre kan dit nadelig zijn?

Bij de grote klassieke religieuze werken wordt door vaak dezelfde personen de commercie dan weer niet geschuwd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2018 09:19

Liekels schreef:Je gaf aan het niet te willen zien ooit, maar je leest al het negatieve wat erover geschreven wordt wel. Er wordt ook positief over geschreven zoals je hier ookal hebt kunnen lezen.

Correctie: ik lees veel, opinie-artikelen, kranten, columns, nieuwssites.
Liekels schreef:Jij bent idd niet de doelgroep waarschijnlijk om te kijken, dat hoeft ook niet, maar jouw oordeel gaat af op wat men schrijft.

Het maakt niet zoveel uit dat ik niet de doelgroep ben, destijds - ik was toen een tienermeisje - vond ik de film en musical Jesus Christ Superstar godslasterlijk.
Er staat heel duidelijk in Gods geboden: (speciaal voor jou in gewone taal)

1. Je zult mij op de eerste plaats zetten in je leven.

2. Stel je vertrouwen op Mij alleen. Alleen dan kan ik je leven leiden. Facebook, WhatsApp, televisieseries, vrouwen of mannen, idolen of sterren, je zult ze niet verheerlijken. Wie toegeeft aan de zonde, kan daar later nog de gevolgen van ervaren. Maar als je naar Mij luistert en doet wat Ik van je vraag, zal ik je Mijn genade overvloedig geven.

3. Je zal niet zomaar de Naam van God doelloos gebruiken. Ook niet woorden die daarvan zijn afgeleid, want als je een vloek gebruikt, zal je niet onschuldig zijn. Gebruik ‘o my God’ alleen als je Mijn hulp echt nodig hebt.

En wordt dat niet gedaan in dit stuk? Want het gaat over God en Zijn Zoon!
Je begaat dus een grote zonde als je hier aan meedoet.
Liekels schreef:Zoveel mensen kijken The Passion en dat is ook voor het verhaal.

Er zaten ook duizenden toeschouwers op de tribune toen de christenen voor de leeuwen werden geworpen, dat is dus totaal geen argument.
Geef het volk brood en spelen.
Liekels schreef:Dat kan toch geen kwaad?

Dat kan het dus wel.
Want de kern, het hart van het Evangelie, wordt hier gedegradeerd tot een volksspektakel.
Verschrikkelijk!! Ik kan geen ander woord bedenken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 11 okt 2018 09:32

Chaya schreef:Correctie: ik lees veel, opinie-artikelen, kranten, columns, nieuwssites.

Het maakt niet zoveel uit dat ik niet de doelgroep ben, destijds - ik was toen een tienermeisje - vond ik de film en musical Jesus Christ Superstar godslasterlijk.
Er staat heel duidelijk in Gods geboden: (speciaal voor jou in gewone taal)

1. Je zult mij op de eerste plaats zetten in je leven.

2. Stel je vertrouwen op Mij alleen. Alleen dan kan ik je leven leiden. Facebook, WhatsApp, televisieseries, vrouwen of mannen, idolen of sterren, je zult ze niet verheerlijken. Wie toegeeft aan de zonde, kan daar later nog de gevolgen van ervaren. Maar als je naar Mij luistert en doet wat Ik van je vraag, zal ik je Mijn genade overvloedig geven.

3. Je zal niet zomaar de Naam van God doelloos gebruiken. Ook niet woorden die daarvan zijn afgeleid, want als je een vloek gebruikt, zal je niet onschuldig zijn. Gebruik ‘o my God’ alleen als je Mijn hulp echt nodig hebt.

En wordt dat niet gedaan in dit stuk? Want het gaat over God en Zijn Zoon!
Je begaat dus een grote zonde als je hier aan meedoet.

Er zaten ook duizenden toeschouwers op de tribune toen de christenen voor de leeuwen werden geworpen, dat is dus totaal geen argument.
Geef het volk brood en spelen.

Dat kan het dus wel.
Want de kern, het hart van het Evangelie, wordt hier gedegradeerd tot een volksspektakel.
Verschrikkelijk!! Ik kan geen ander woord bedenken.


Bedankt dat je de moeite hebt genomen voor mij als "simpele ziel" om Jip en Janneke taal te gebruiken. Vanuit jouw inzicht is dat zo, omdat jij naar het schrift leeft. Voor mij is dat geen waarheid omdat het geschreven staat. Dus mijn standpunt in deze blijft hetzelfde hoeveel teksten je me ook laat lezen. The Passion blijft toch uitgezonden worden, hoe boos jij je erook overmaakt, lijkt mij zo zonde van je energie.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor elbert » 11 okt 2018 09:38

StillAwake schreef:Je laatste zin is absoluut waar, maar ook een kerkdienst is onzuiverheid gemengd met het christelijk getuigenis...
Natuurlijk is er zat onvolmaaktheid aan (vooral in de vorm), maar hetzelde kan gezegd worden over kerkdiensten waarbij de organist het centrum van de dienst wordt, evangelisatiebijeenkomsten waar de spreker het middelpunt vormt of kerkdiensten waar de "bevinding' het middelpunt geworden is.
Je mag best kritiek hebben op kerkdiensten (dat impliceer ik ook in mijn vorige posting), maar over het algemeen kun je stellen dat kerkdiensten een stuk zuiverder het Evangelie verkondigen dan the Passion.
Want in kerkdiensten staat het Woord van God centraal en wordt het ook verkondigd als de waarheid over Jezus, die de enige Persoon is door wie we gered moeten en kunnen worden. In the Passion wordt dit meer neergezet als een meeslepend verhaal over een boeiend persoon.
Bijvoorbeeld: in de kerk wordt gezegd: "de Heer is waarlijk opgestaan!".
Dit in tegenstelling tot the Passion, waar aan het einde gezegd wordt (ik parafraseer):
"volgens sommigen is Jezus na drie dagen opgestaan. U moet zelf maar uitmaken of u dat gelooft, daar laten we ons niet echt over uit". Ik heb the Passion al een paar keer bekeken, dus ik weet dat het elke keer zo eindigt. Dat is geen zuivere evangelieverkondiging, eerder een agnostische melding dat Jezus misschien wel opgestaan kan zijn, maar misschien ook niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 11 okt 2018 10:04

elbert schreef:Je mag best kritiek hebben op kerkdiensten (dat impliceer ik ook in mijn vorige posting), maar over het algemeen kun je stellen dat kerkdiensten een stuk zuiverder het Evangelie verkondigen dan the Passion.
Want in kerkdiensten staat het Woord van God centraal en wordt het ook verkondigd als de waarheid over Jezus, die de enige Persoon is door wie we gered moeten en kunnen worden.

Ik zou graag zeggen dat je gelijk hebt, maar ik ben in mijn zoektocht een hoop kerken tegengekomen waar wellicht Jezus nog wel beleden werd, maar de evangelieverkondiging redelijk spaak liep. Zowel ter linker als ter rechter zijde.
elbert schreef:In the Passion wordt dit meer neergezet als een meeslepend verhaal over een boeiend persoon.
Bijvoorbeeld: in de kerk wordt gezegd: "de Heer is waarlijk opgestaan!".
Dit in tegenstelling tot the Passion, waar aan het einde gezegd wordt (ik parafraseer):
"volgens sommigen is Jezus na drie dagen opgestaan. U moet zelf maar uitmaken of u dat gelooft, daar laten we ons niet echt over uit". Ik heb the Passion al een paar keer bekeken, dus ik weet dat het elke keer zo eindigt. Dat is geen zuivere evangelieverkondiging, eerder een agnostische melding dat Jezus misschien wel opgestaan kan zijn, maar misschien ook niet.

Daar kan ik je wel volgen, en ben het ook met je eens.
Anderzijds nodigt het op deze manier uit om je eigen mening te vormen, dwingt het je om een standpunt in te nemen.

In die zin kan ik de programmamakers begrijpen, al zou ik het graag anders gezien hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 35 gasten

cron