The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 03 okt 2018 13:44

ereunao schreef:The Passion is idd. de kerk niet, maar als men pretendeert hiermee het evangelie te verkondigen heeft dat wel alles met de kerk te maken. Bovendien hebben de orginnisinatoren wel allemaal een kerkelijke achtergrond, de wereld organiaseert z0’n spektaken niet.
De kerk als instituut heeft niks met The Passion te maken. Dus stellen dat het de spuigaten uitloopt wat er in de kerk al niet mee door kan is een onterechte conclusie, tenzij je met de kerk het lichaam van Christus oftewel alle gelovigen bedoelt.
ereunao schreef:En er is op zich natuurlijk niets sensationeels aan de zichtbare tekenen van brood en wijn. Maar voor het geloof zijn deze wel verbonden met het verbroken lichaam en vergoten bloed van onze Heere. Daarom wordt Hij verachtelijk in Zijn aangezicht gespuwd en Gods volk op de ziel getrapt als daar een publiek schouwspel van gemaakt wordt!
Een uitspraak die ik niet graag voor mijn rekening wil nemen. De geestelijke betekenis kan niet gefilmd worden, en uit wat wel opgenomen wordt volgt totaal niet Hij verachtelijk in Zijn aangezicht gespuwd wordt.
Toon eerst maar eens aan dat mensen Hem daardoor verachten, blijkbaar ga jij over hun harten.
Blijkbaar voel jij je op je ziel getrapt, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zo ervaart. Ik in ieder geval niet.
Ook wordt helemaal geen schouwspel van gemaakt. Het is wat het is, en dat is zeker geen spel.

Met de rest van je betoog ben ik het ook niet eens, maar omdat het offtopic is ga ik daar verder geen tijd aan besteden.
Het wordt waarschijnlijk toch verwijderd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 03 okt 2018 13:56

pinda83
[quote]Ik geloof daar ook geen snars van. Er is niks spectaculairs aan.
Ik vind ook dat hij voorbij gaat aan de mogelijkheid voor mensen die niet meer in staat zijn om in de kerk H.A. te vieren nu wel d.m.v. beeld en geluid dit mee kunnen beleven.

Edit; toen ik dit schreef had ik jouw reactie nog niet gelezen eurenao.
Het afschermen van beelden voor publiek kan je over discuseren maar lijkt mij niet nodig. Waarom zouden geïnteresseerden en/of andere gelovigen dit niet mogen zien?

Omdat de heiligheid van het sacrament dit niet toelaat. Het was in de vroege kerk zelfs zo dat de catechumenen die nog niet gedoopt waren na de preek met een ‘misa’ werden weggezondnr voordat de gemeente overging tot de viering van het H.A. Daar komt de bekende ‘mis’in de R.K.K. vandaan. En aan die mogelijkheid ga ik niet voorbij, mits men dit beperkt tot alleen audio .En als een langdurig zieke behoefte heeft aan het H.A. kan de dominee er met een ouderling, een fles wijn en een bolle broods naar ter gaan. Dan komt het tenminste werkelijk tot zijn doel. Want niet het zien, maar alleen hert eten van het brood voedt en versterkt de ziel. Beseffen wij nog wel dat er in Gods troon en voor de heilige engelen niets zo kostbaar en heilig is als de offerdood van Gods Zoon? En zouden wij daar dan zo mee omgaan en onschuldig zijn?. De bediening der verzoening in de eredienst der gemeente is het tegenbeeld van het altaar van Israël. En daar mocht geen vreemd vuur op aangestoken worden, dat heeft 2 zonen van Aäron het leven gekost!
De Heere heeft nu bijna 20 eeuwen alleen door de verkondiging van het evangelie en het getuigenis van de H.Geest zijn Gemeente vergaderd en bewaard. Maar het volk is met lust bevangen, het walgt van die flauwe kost en begeert vlees te eten. Die gulzige honger naar dit zinnelijke genot is zelfs zo groot dat die 4 diensten per jaar om het geweten van een broeder niet te kwetsen er nog niet eens afkunnen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2018 13:57

StillAwake schreef:Jij redeneert heel erg vanuit het gegeven dat je als kind al in aanraking kwam met het geloof, het paasverhaal, en in bredere zin de Bijbel.

Absoluut juist niet! Ik ben getrouwd met een man die opgegroeid is in een ongelovige familie.
En door zijn ogen ben ik het nog kritischer gaan bekijken. Hij (en zijn hele familie trouwens) gruwen hiervan. Omdat ze wel aanvoelen dat dit een vorm van spotternij is.
StillAwake schreef:Dat kleurt jouw visie op moderne muziek in een christelijke uitvoering (waar ik vermoed dat jij wel kunt genieten van een Mattheus Passion als deze door een seculier gezelschap gebracht wordt), dat kleurt jouw visie op een evenement als "The Passion" (waar ik zelf ook niets mee heb, maar dat terzijde), en dat doe je in veel gevallen wat kort door de bocht.

Jij veronderstelt hier iets, maar het is duidelijk dat je dit verkeerd doet. Ik geniet ook niet van de M.P.
Ik vind het lijdensevangelie een gebeurtenis die zo diep gaat, in lijden, in gevoelens van rouw, vergeving, angst, pijn en verdriet, dat IEDEREEN hier vanaf moet blijven. Dus zeker ook filmmakers, zangers, acteurs.

Wie het lijden en sterven van Christus deelachtig is - dus dat zijn degenen die deelnemen aan het H.A., anders hoor je er vanaf te blijven - zal beslist nooit een uitvoering van T.P. kunnen goedkeuren.
StillAwake schreef:Ten eerste; het is zelden 1 element wat iemand tot bekering brengt.

Het is God Zelf die iemand tot bekering roept. Dus geen element.
Iets of iemand kan hooguit een werktuig in Gods hand zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 14:08

Chaya schreef:Absoluut juist niet! Ik ben getrouwd met een man die opgegroeid is in een ongelovige familie.
En door zijn ogen ben ik het nog kritischer gaan bekijken. Hij (en zijn hele familie trouwens) gruwen hiervan. Omdat ze wel aanvoelen dat dit een vorm van spotternij is.
Nogmaals, ook ik moet niks van het fenomeen "the Passion" hebben, maar dat is meer omdat het mij totaal niet ligt. Hetzelfde heb ik met Kerst zoals het in heel Nederland gevierd wordt. En of het spottend is: ik denk dat wij niet over de achterliggende intenties van de organsiatie moeten oordelen.
Op het oog snap ik je punt, maar ik durf niet te stellen dat het niemand bereikt.
Chaya schreef:Jij veronderstelt hier iets, maar het is duidelijk dat je dit verkeerd doet. Ik geniet ook niet van de M.P.
OK, duidelijk. Je zult echter met me eens zijn dat dat in rechts-reformatorisch Nederland een redelijk gewaardeerd stuk muziek is.
Chaya schreef:Ik vind het lijdensevangelie een gebeurtenis die zo diep gaat, in lijden, in gevoelens van rouw, vergeving, angst, pijn en verdriet, dat IEDEREEN hier vanaf moet blijven. Dus zeker ook filmmakers, zangers, acteurs.
Dat houdt dus in dat er ook geen preken over gehouden kunnen worden? Als iedereen er vanaf moet blijven stel je nogal wat...
Chaya schreef:Wie het lijden en sterven van Christus deelachtig is - dus dat zijn degenen die deelnemen aan het H.A., anders hoor je er vanaf te blijven - zal beslist nooit een uitvoering van T.P. kunnen goedkeuren.
Er is dus geen avondmaalsganger te vinden die de intentie van "The Passion" (het bereiken van mensen die echt geen idee hebben waar het over gaat) kan onderschrijven? Uit ervaring weet ik dat je ongelijk hebt.
Chaya schreef:Het is God Zelf die iemand tot bekering roept. Dus geen element.
Dat woordspelletje wil ik hier niet spelen. Achteraf kun je wellicht dergelijke dingen roepen, maar als je in een bekeringsproces zit zie je dat echt anders kan ik je vanuit een persoonlijke ervaring vertellen...
Chaya schreef:Iets of iemand kan hooguit een werktuig in Gods hand zijn.
Dat klopt. En HIJ bepaalt wat hij gebruikt. Niet jij of ik.
En over "the Passion": het is ook een album van Ardian Snell. Prachtig, een waardevol document voor in je CD-kast.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2018 14:22

StillAwake schreef:En HIJ bepaalt wat hij gebruikt. Niet jij of ik.
En over "the Passion": het is ook een album van Ardian Snell. Prachtig, een waardevol document voor in je CD-kast.

Mona schreef in één van haar reacties (Dwars, Pop Passion)

"Een grote reden waarom de kerk van God op zo weinig invloed heeft op de wereld, is doordat de wereld zo veel invloed heeft op de kerk".

"Er komt een tijd dat in plaats van dat de herder de schapen voedt, dat de kerk clowns heeft om de geiten te vermaken".
Citaten: C.H. Spurgeon


"Hoe minder kracht een kerk heeft, des te meer entertainment ze wil'.
Citaat: Leonard Ravenhill

Daar ben ik het volledig mee eens!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 14:38

Chaya schreef:Mona schreef in één van haar reacties (Dwars, Pop Passion)

"Een grote reden waarom de kerk van God op zo weinig invloed heeft op de wereld, is doordat de wereld zo veel invloed heeft op de kerk".

"Er komt een tijd dat in plaats van dat de herder de schapen voedt, dat de kerk clowns heeft om de geiten te vermaken".
Citaten: C.H. Spurgeon


"Hoe minder kracht een kerk heeft, des te meer entertainment ze wil'.
Citaat: Leonard Ravenhill

Daar ben ik het volledig mee eens!!


Stelling 1
Op het oog wijze woorden, maar de wereldse invloed in de kerk (ook in jouw kerk) is groter dan de kracht van moderne media. Het is een diepe gedachte, maar of het daarmee ook automatisch waar is...?
Uiteindelijk ben je de jeugd volledig kwijt aan het raken als je de afstand tussen de maatschappij (en dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als datgene wat jij "de wereld noemt" kunstmatig groot aan het houden bent.
Niet alles wat in "de wereld" wordt bedacht, gedaan of uitgevonden is per definitie vervloekt.

Stelling 2
Wijze woorden, maar die geitenvoedende clowns zie je ook in rechts reformatorische kringen, met dominees die op een janktoon vertellen wat de gemeente wil horen.

Stelling 3
Absoluut waar. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat alle kerkgenootschappen een bepaalde hoeveelheid entertainment voor hun achterban hebben.
Er zijn zat discussies gevoerd (ook hier) over predikanten die niet precies datgene riepen wat men wilde horen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 03 okt 2018 15:04

Liekels schreef:Idd dat is weer mooi gesproken. Ik snap de felheid in de tegenstanders van The Passion niet zo goed. Wat zo opvalt en niet alleen bij dit topic is dat je de nuance zo goed ziet, de één gelooft dit de ander dat. De één geeft zijn mening en respecteert de ander en de ander is fel, want zoals hij/zij het ziet is "De waarheid" en dat is dat.. Waar komt die felheid vandaan vraag ik me af?

Ik denk (onbewuste) angst voor het onbekende....traditie verbrekend...sommige mensen houden graag vast aan het oude en vertrouwde....men blijft erin "hangen".
de vorm wordt dan het allerbelangrijkste, terwijl de Inhoud telt juist....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 03 okt 2018 15:11

Chaya schreef:Van de duizenden en duizenden toeschouwers van The Passion al die jaren is er nog niet één tot bekering gekomen. Ik heb het niet kunnen lezen, jij wel?


Dan moet je wat positievere woorden intoetsen op je zoekmachine....
Kijk....je wilt het zien of niet
Hieronder speciaal voor jou 1 voorbeeld (zijn er velen)

https://cip.nl/26399-ik-leerde-jezus-ke ... he-passion

En jij en ik weten toch niets ervan van het werk wat God in de harten van een mens bewerkt....
Zal voor de Heer iets te wonderlijk zijn
Prijst de Heer want Hij is goed!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 03 okt 2018 21:53

Chaya schreef:Wat jij felheid noemt, is heilige verontwaardiging, omdat de heiligheid en grootheid van God vertrapt wordt.
Dit spektakel heeft niets, maar dan ook helemaal niets met evangeliseren te maken.
Ik heb de eerste verschrikkelijke spottende opmerkingen alweer voorbij zien komen.

Wij bieden een nieuwe kijk op de kruisiging, gestoeld op een nieuwe waarheid'', aldus de makers van het theaterprogramma 'INRI' dat gisteren in première ging. Uitgangspunt is niet het lijden van Jezus als boetedoening voor de mens, maar de opstanding en de boodschap van liefde. En dus laten Ingrid Wender en Minou Bosua (het duo 'De Bloeiende Maagden') de zoon van God lachen aan het kruis. ,,Meestal nemen gelovigen de kruisiging letterlijk en de opstanding figuurlijk. Wij doen dat precies andersom.''

stond eerder in TROUW

Tuurlijk trekt dit veel mensen, avondvullend programma met bekende Nederlanders. De Heere Jezus preekte ook voor 5.000 mensen, maar uiteindelijk bleven er maar 12 over.
Van de duizenden en duizenden toeschouwers van al die jaren is er nog niet één tot bekering gekomen. Ik heb het niet kunnen lezen, jij wel?


Ik heb het idd niet gelezen Chaya en ik heb er niets over gelezen, maar begrijp dat jij alles erover gelezen hebt. Waarom kijk je het niet, maar lees je wel alles wat erover geschreven wordt? Dat doe je vast niet om een ander te proberen te begrijpen. Je leest het om je nog meer te verbazen en boos te maken. Ik kijk het en vind het mooi of niet en wat Miep op de Hoek ervan vindt heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Voor jou schijnbaar wel waarom lees je het anders allemaal. Gelukkig las ik dat je met man en zijn familie op 1 lijn liggen dan kun je er gelukkig met hen samen over klagen. Het volgend jaar niet kijken, maar wel alles lezen wat erover geschreven wordt. Het geschrevene is immers "de waarheid" toch?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor coby6 » 03 okt 2018 22:17

Chaya schreef:Mona schreef in één van haar reacties (Dwars, Pop Passion)

"Een grote reden waarom de kerk van God op zo weinig invloed heeft op de wereld, is doordat de wereld zo veel invloed heeft op de kerk".

"Er komt een tijd dat in plaats van dat de herder de schapen voedt, dat de kerk clowns heeft om de geiten te vermaken".
Citaten: C.H. Spurgeon


"Hoe minder kracht een kerk heeft, des te meer entertainment ze wil'.
Citaat: Leonard Ravenhill

Daar ben ik het volledig mee eens!!

He Leonard Ravenhill! Daar ben ik het ook mee eens.
The passion ken ik niet, maar God kan van alles gebruiken om iemand tot Hem te leiden. Die man die Jezus speelde in Jesus Christ Superstar (nou niet echt je van het) was tot bekering gekomen door die film hoorde ik een keer. Die draaiden ze vroeger op categesatie, waar ik met wat vriendinnen heen ging. Knetter. Disco's en Jesus Christ Superstar op categesatie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 04 okt 2018 09:50

Liekels schreef:Ik heb het idd niet gelezen Chaya en ik heb er niets over gelezen, maar begrijp dat jij alles erover gelezen hebt. Waarom kijk je het niet, maar lees je wel alles wat erover geschreven wordt? Dat doe je vast niet om een ander te proberen te begrijpen. Je leest het om je nog meer te verbazen en boos te maken. Ik kijk het en vind het mooi of niet en wat Miep op de Hoek ervan vindt heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Voor jou schijnbaar wel waarom lees je het anders allemaal.

Leuk geprobeerd Liekels, het omdraaien van argumenten.
Vraag jezelf eens af waarom jij je hier aangemeld hebt op dit forum.
Heel erg lastig voor je om de mensen hier in hun mening te respecteren kennelijk.
Ik ga net als Ereunao verder zwijgen over The Passion, voordat er nog meer gemekkerd gaat worden door bepaalde personen hier, die overal vóór zijn, als het maar een vroom sausje heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2018 11:50

Chaya schreef:Het forum van RefoWeb is in eerste instantie bedoeld voor jongeren vanuit de gereformeerde gezindte. Zij kunnen er met elkaar discussiëren of in gesprek gaan over o.a. geloof, liefde, politiek of gewoon een minder serieus onderwerp. Verder is iedereen in principe van harte welkom. Men is natuurlijk wel te gast en hoort zich als zodanig te gedragen. Dus met respect voor elkaar en met inachtneming van de regels. Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
viewtopic.php?f=6&t=6916

Het vervelende is alleen dat het erg moeilijk te bepalen is wat nu wel en niet bijbels is.
Zeker in een onderwerp als dit, waar je alleen een gevoel bij kunt hebben hoe dit in de tijd van de bijbel zou zijn opgelost.

voor veel vraagstukken uit onze tijd zijn geen pasklare antwoorden te vinden.
Deels hebben we dat opgelost door een aantal belijdenisgeschriften te schrijven, deels hebben we dat opgelost door dat in sommige genootschappen bepaalde mensen Ex-Cathedra mogen spreken, maar deels is dat ook gewoon niet opgelost.

Er zijn (laat ik het op mijzelf en jou betrekken) voldoende onderwerpen waar jij mijn mening strijdig vindt met de Bijbel, waar ik dat niet vind, en er zijn genoeg onderwerpen waar jij in mijn optiek de Bijbel niet als standard hanteert, wat jij ongetwijfeld anders zult zien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 04 okt 2018 11:52

ereunao schreef:
Omdat de heiligheid van het sacrament dit niet toelaat. Het was in de vroege kerk zelfs zo dat de catechumenen die nog niet gedoopt waren na de preek met een ‘misa’ werden weggezondnr voordat de gemeente overging tot de viering van het H.A. Daar komt de bekende ‘mis’in de R.K.K. vandaan.


je bedoelt vast de "missa catechumenorum" maar dat is niet de herkomst ... ... de benaming komt van het itte missa est aan het eind van de eucharistieviering, niet van de heenzending van de leden die nog niet aan de volledige Eucharistie mochten/konden deelnemen.
Laatst gewijzigd door hans0166 op 04 okt 2018 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 04 okt 2018 12:01

ereunao schreef: als parels voor de zwijnen


ik ben geen voorstander van de Passion, vind het een profaan uitgeholde show rond een wezenlijke gebeurtenis voor Christenen.

MAAR... als er in al die jaren, en die gaan komen, 1 mens geraakt gaat worden, is het goed.

paarlen voor de zwijnen... Jezus weent bittere tranen om jou omdat je Zijn volk zo durft te benoemen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2018 13:37

hans0166 schreef:ik ben geen voorstander van de Passion, vind het een profaan uitgeholde show rond een wezenlijke gebeurtenis voor Christenen.

MAAR... als er in al die jaren, en die gaan komen, 1 mens geraakt gaat worden, is het goed.

paarlen voor de zwijnen... Jezus weent bittere tranen om jou omdat je Zijn volk zo durft te benoemen.

Dat klinkt al een stuk doordachter dan:
"ik vind, dus God vindt".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten