The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 12:44

Chaya schreef:Lees jij weleens een Bijbel?
Het is niet beangstigend, het is onheilig!

Ik heb na geen enkele uitvoering ergens kunnen lezen dat een hoofdrolspeler tot bekering kwam hierdoor.
Sterker nog, sommige vloeken en spotten er nog steeds lustig op los.

Ik pieker er niet over. Ik ga ook niet in de modder liggen om te testen of ik daarna vuil ben geworden.


Dat is ook je goed recht, het was maar een vraag omdat je je er zo druk over maakt. Het is inmiddels duidelijk dat je er wel héél veel over gelezen hebt. Volgens mij zijn er veel meer "belangrijkere" dingen om je druk over te maken dan het zien of uitzenden van The Passion.

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 02 okt 2018 12:55

naamloos:
Zekers! En wie oordeelt er over de motieven van de makers, acteurs en uitzenders?
Daarbij: de waarheid van een boodschap verandert niet door iemands motieven of de vorm waarin die gebracht wordt.
En iemand die zelf niet in zijn eigen praatjes gelooft kan evengoed iets zeggen wat gewoon waar is.
1. Er zijn duizenden dingen die we doen waar God geen opdracht voor gegeven heeft.
2. Als je een boodschap over wilt brengen maakt de vorm m.i. weinig uit.
Het geloof is uit het gehoor schrijft Paulus, heb je er problemen mee wanneer iemand tot geloof komt door te lezen?
Zo niet, waarom geen stap verder? De boodschap staat of valt niet met de boodschapper!

3. In in Bijbel staan allerlei muziekinstrumenten waarmee we 'wereldse' muziek maken.
Logisch trouwens, we leven ook in de wereld, en we gebruiken uiteraard de materie van de wereld.
kZou zeggen, kies de muziek die je mooi vind en die bij je past. Dat doe ik ook!
4. Ach ja, die zondige acteurs ... dan kun je beter priesters hebben die kinderen misbruiken, of dominees die tijdens pastorale gesprekken van incestslachtoffers gelijk even een kindje maken, of een voorganger die tijdens het schrijven van zijn boek 'hoe blijf ik seksueel rein' een buitenechtelijke relatie heeft enzo!
.

Dit is geen evangelieverkondiging, maar een Godonterend karikatuur ervan! En het is een zeer onzindelijk argument en ook een zwaktebod om daar zulke priesters en dominees als alternatief tegenover te zetten! Het sarcasme druipt hier vanaf!
gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 02 okt 2018 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2018 13:23

ereunao schreef:Dit is geen evangelieverkondiging, maar een Godonterend karikatuur ervan!
Naar jouw mening!
ereunao schreef: En het is een zeer onzindelijk argument en ook een zwaktebod om daar zulke priesters en dominees tegenover te zetten! gr: ereunao
Leg het verschil eens uit? Ik vind ze allemaal hypocriet.
En de 'geestelijken' vind ik nog erger dan de acteurs.
Die komen er tenminste voor uit dat ze een 'stukje' opvoeren, in tegenstelling tot genoemde voorgangers.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor MoesTuin » 02 okt 2018 19:06

Nou...die 6 kan bijna omgekeerd worden....

Op naar the Passion 2019....

https://www.thepassion.nl/geloven/

Het kan "je ding" niet zijn maar de Heer werkt wonderlijk en ondoorgrondelijk via vele zovele ( en vooral lang niet altijd onze vooruit gedachte en zo keurig uitgestippelde) wegen.

Laat Hem Hét Werk maar doen.
Wat God doet is goed....
Want de Heilige Geest waait en zo vaak totaal anders als wij dachten.

God is goed...nog is het Genade tijd!
Velen worden bereikt via ook the Passion met Het Evangelie Woord
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 02 okt 2018 20:29

naamloos:
Naar jouw mening!


Ja dat is idd. mijn mening, het loopt gewoon de spuigaten uit wat er in de kerk al niet mee door kan. Het is zelfs zo erg dat kerkenraden brood en beker van het H.A. ,het onderpand Zijner liefde dat de Heere als een trouwring aan Zijn volk geschonken heeft totdat Hij komt, als parels voor de zwijnen voor de ogen van een op sensatie belust dubbeltjespubliek op straat laat gooien! En de klokkenluiders worden eruit getrapt! Leve de godsdienst en Christus aan het kruis!

Moestuin:[/quote]Het kan "je ding" niet zijn maar de Heer werkt wonderlijk en ondoorgrondelijk via vele zovele ( en vooral lang niet altijd onze vooruit gedachte en zo keurig uitgestippelde) wegen.
Laat Hem Hét Werk maar doen.
Wat God doet is goed....
Want de Heilige Geest waait en zo vaak totaal anders als wij dachten.
God is goed...nog is het Genade tijd!
Velen worden bereikt via ook the Passion met Het Evangelie Woord[/quote]
Ja ja, wij kunnen dus doen wat wij willen al is het nog zo goddeloos, want de Heere kan er toch Zijn werk mee doen!

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 21:00

MoesTuin schreef:Nou...die 6 kan bijna omgekeerd worden....

Op naar the Passion 2019....

https://www.thepassion.nl/geloven/

Het kan "je ding" niet zijn maar de Heer werkt wonderlijk en ondoorgrondelijk via vele zovele ( en vooral lang niet altijd onze vooruit gedachte en zo keurig uitgestippelde) wegen.

Laat Hem Hét Werk maar doen.
Wat God doet is goed....
Want de Heilige Geest waait en zo vaak totaal anders als wij dachten.

God is goed...nog is het Genade tijd!
Velen worden bereikt via ook the Passion met Het Evangelie Woord


Idd dat is weer mooi gesproken. Ik snap de felheid in de tegenstanders van The Passion niet zo goed. Wat zo opvalt en niet alleen bij dit topic is dat je de nuance zo goed ziet, de één gelooft dit de ander dat. De één geeft zijn mening en respecteert de ander en de ander is fel, want zoals hij/zij het ziet is "De waarheid" en dat is dat.. Waar komt die felheid vandaan vraag ik me af?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor naamloos » 02 okt 2018 21:47

ereunao schreef:Ja dat is idd. mijn mening, het loopt gewoon de spuigaten uit wat er in de kerk al niet mee door kan. Het is zelfs zo erg dat kerkenraden brood en beker van het H.A. ,het onderpand Zijner liefde dat de Heere als een trouwring aan Zijn volk geschonken heeft totdat Hij komt, als parels voor de zwijnen voor de ogen van een op sensatie belust dubbeltjespubliek op straat laat gooien! En de klokkenluiders worden eruit getrapt! Leve de godsdienst en Christus aan het kruis!
The Passion is de kerk niet.
En wat is er in vredesnaam sensationeel aan brood en wijn?
Ik geloof er niks van dat 'zwijnen' uit sensatie een dienst kijken. Die zoeken gewoon een filmpje op netflix op.
En mochten ze het toevallig toch zien, we hebben niets te verbergen hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 08:56

ereunao schreef:Ik vind de manier waarop in die’ Passion’ van het hele kruisevangelie een vrolijk amusement gemaakt wordt ronduit godslasterlijk. Want het lijden en de offerdood van Gods Zoon was zo uniek en ontzettend dat dat niet geïmiteerd en nagebootst kan worden zonder er een karikatuur van te maken .De verbaasdheid en ontzetting waarmee Hij het ‘ELI,ELI, LAMA SABACHTANI’ heeft uitgeroepen toen Hij aan het kruis de last van de oneindige toorn Gods over de zonde der wereld droeg heeft alleen het vaderhart Gods gepeild en zal nooit door noch engelen of mensen ten volle verstaan kunnen worden. En zouden dan acteurs die zelf verklaren dat zij hier verder niets mee hebben dat wel kunnen? Het kan wel het gevoel diep raken, maar dan op de manier van de dochters van Jeruzalem die in Hem niet meer dan een martelaar zagen (Luk.23) En nu mogen er 1000 den op afkomen, maar daar zal nooit een mens door bekeerd worden! Dit is een godsdienst zonder de Geest en zonder waarachtige vreze en kennis Gods!

Ik heb (jaren geleden) ooit de volledige Matheus-Passion van een zekere JS Bach uitgezeten.
De meeste van de uitvoerenden hadden ook helemaal niks met het verhaal.

ben je dan ook op een dergelijk stuk tegen?
Of is het vooral de (in jouw ogen blijkbaar te) moderne vormgeving?

Ik ben niet bekeerd door die uitvoering van de Mattheus Passion, wel zie ik achteraf dat het toch een eerste stap geweest is/kan zijn.
Ik ben niet bekeerd door het luisteren van Metal (christelijke muziek...), maar het heeft we wel heel duidelijk op de juiste weg gezet.
Ik ben niet bekeerd door "the Passion" omdat ik het voordien nooit gezien heb.
Toch gaat de stelling dat er "nooit" iemand op deze wijze bekeerd zal worden mij veel te ver...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 08:58

ereunao schreef:naamloos:


Ja dat is idd. mijn mening, het loopt gewoon de spuigaten uit wat er in de kerk al niet mee door kan. Het is zelfs zo erg dat kerkenraden brood en beker van het H.A. ,het onderpand Zijner liefde dat de Heere als een trouwring aan Zijn volk geschonken heeft totdat Hij komt, als parels voor de zwijnen voor de ogen van een op sensatie belust dubbeltjespubliek op straat laat gooien! En de klokkenluiders worden eruit getrapt! Leve de godsdienst en Christus aan het kruis!

Ten eerste: wat heeft dit met "The Passion" te maken?
Ten tweede, waarop baseer je dat het avondmaal op straat wordt gegooid?
Ten derde: waar haal je vandaan dat het HA een trouwring-achtige functie heeft?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ereunao

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor ereunao » 03 okt 2018 09:56

naamloos:
The Passion is de kerk niet.
En wat is er in vredesnaam sensationeel aan brood en wijn?
Ik geloof er niks van dat 'zwijnen' uit sensatie een dienst kijken. Die zoeken gewoon een filmpje op netflix op.
En mochten ze het toevallig toch zien, we hebben niets te verbergen hoor.


The Passion is idd. de kerk niet, maar als men pretendeert hiermee het evangelie te verkondigen heeft dat wel alles met de kerk te maken. Bovendien hebben de orginnisinatoren wel allemaal een kerkelijke achtergrond, de wereld organiaseert z0’n spektaken niet. En er is op zich natuurlijk niets sensationeels aan de zichtbare tekenen van brood en wijn. Maar voor het geloof zijn deze wel verbonden met het verbroken lichaam en vergoten bloed van onze Heere. Daarom wordt Hij verachtelijk in Zijn aangezicht gespuwd en Gods volk op de ziel getrapt als daar een publiek schouwspel van gemaakt wordt! En wij hebben er zicht noch enige controle op waar die beelden terecht komen. Er zijn gelukkig ook wel gemeenten waar ze er veel discreter mee omgaan. Daar is het een privézender, alleen toegankelijk voor leden die niet meer naar de kerk kunnen komen. En de godsdienst zonder God heeft idd. niets te verbergen, wat zij meent te bezitten is klatergoud. Maar als de bruid van Christus zich met Hem terugtrekt in de binnenkamer zoals bij de viering van het H.A. dan worden de deuren achter haar toegesloten en is daar geen publiek bij. En daarom past die Babylonische beeldcultuur helemaal niet bij de kerk. Zeker de toegang is vrij en openbaar. Maar zodra de deuren gesloten zijn en de gemeente in de naam des Heeren haar eredienst aanvangt krijgt de dienst een besloten karakter. De kerk is kerk van het Woord, niet van het zien- en zichtbare dat altijd haaks op het geloof staat (2 Kor.4:18 )
'We kunnen de prediking niet missen. Dat mogen we in deze tijd van beeldcultuur wel des temeer in onze ziel gegrift hebben. Daarom geldt in het geloof nog steeds dat woorden meer kunnen verbeelden dan beelden kunnen verwoorden. We moeten ons dus niet laten verleiden om tegemoet te komen aan de huidige beeldcultuur door het zichtbare beeld te introduceren in de prediking Dat is surrogaat. We hebben een andere beeldvorming nodig, namelijk de ´verbeelding´ van de Heilige Geest die Christus present stelt in de prediking. Dan zal het Woord ons tot een kracht Gods tot zaligheid zijn’. Hier zal ik het maar weer bij laten. gr:ereunao
(Hiermee meen ik in geest en hoofdzaal ook op Still Awake gereageerd te hebben)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor pindas83 » 03 okt 2018 11:19

naamloos schreef:The Passion is de kerk niet.
En wat is er in vredesnaam sensationeel aan brood en wijn?
Ik geloof er niks van dat 'zwijnen' uit sensatie een dienst kijken. Die zoeken gewoon een filmpje op netflix op.
En mochten ze het toevallig toch zien, we hebben niets te verbergen hoor.


Ik geloof daar ook geen snars van. Er is niks spectaculairs aan.
Ik vind ook dat hij voorbij gaat aan de mogelijkheid voor mensen die niet meer in staat zijn om in de kerk H.A. te vieren nu wel d.m.v. beeld en geluid dit mee kunnen beleven.

Edit; toen ik dit schreef had ik jouw reactie nog niet gelezen eurenao.
Het afschermen van beelden voor publiek kan je over discuseren maar lijkt mij niet nodig. Waarom zouden geïnteresseerden en/of andere gelovigen dit niet mogen zien?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2018 13:11

Liekels schreef: "De waarheid" en dat is dat.. Waar komt die felheid vandaan vraag ik me af?

Wat jij felheid noemt, is heilige verontwaardiging, omdat de heiligheid en grootheid van God vertrapt wordt.
Dit spektakel heeft niets, maar dan ook helemaal niets met evangeliseren te maken.
Ik heb de eerste verschrikkelijke spottende opmerkingen alweer voorbij zien komen.

Wij bieden een nieuwe kijk op de kruisiging, gestoeld op een nieuwe waarheid'', aldus de makers van het theaterprogramma 'INRI' dat gisteren in première ging. Uitgangspunt is niet het lijden van Jezus als boetedoening voor de mens, maar de opstanding en de boodschap van liefde. En dus laten Ingrid Wender en Minou Bosua (het duo 'De Bloeiende Maagden') de zoon van God lachen aan het kruis. ,,Meestal nemen gelovigen de kruisiging letterlijk en de opstanding figuurlijk. Wij doen dat precies andersom.''

stond eerder in TROUW

Tuurlijk trekt dit veel mensen, avondvullend programma met bekende Nederlanders. De Heere Jezus preekte ook voor 5.000 mensen, maar uiteindelijk bleven er maar 12 over.
Van de duizenden en duizenden toeschouwers van al die jaren is er nog niet één tot bekering gekomen. Ik heb het niet kunnen lezen, jij wel?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 13:31

pindas83 schreef:Ik geloof daar ook geen snars van. Er is niks spectaculairs aan.
Ik vind ook dat hij voorbij gaat aan de mogelijkheid voor mensen die niet meer in staat zijn om in de kerk H.A. te vieren nu wel d.m.v. beeld en geluid dit mee kunnen beleven.

Edit; toen ik dit schreef had ik jouw reactie nog niet gelezen eurenao.
Het afschermen van beelden voor publiek kan je over discuseren maar lijkt mij niet nodig. Waarom zouden geïnteresseerden en/of andere gelovigen dit niet mogen zien?

Afschermen of niet: ook in de dienst zelf kan iedereen meekijken naar datgene wat gedaan wordt.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand die niet daadwerkelijk in het geloof geintereseerd is voor zijn lol een volledige kerkdienst gaat zitten kijken via internet.

Afgezien daarvan mis ik nog steeds de clou waar eurenao tegenaan hikt.
The Passion staat los van het avondmaal, en waar staat (in de Bijbel, niet in de belijdenis) dat de avondmaalsviering model staat voor een huwelijksrelatie?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 13:39

Chaya schreef:Van de duizenden en duizenden toeschouwers van al die jaren is er nog niet één tot bekering gekomen. Ik heb het niet kunnen lezen, jij wel?

Deze stelling is mijns inziens te kort door de bocht.
Ten eerste; het is zelden 1 element wat iemand tot bekering brengt.
Ik durf de stelling niet aan dat het niemand gezet heeft tot het kijken van de film "the Passion". vervolgens het lezen van het lijdensevangelie, en vervolgens de rest van de Bijbel.
Daarnaast: als het wel zo zou zijn, zou dat breed worden uitgemeten in de media?

Jij redeneert heel erg vanuit het gegeven dat je als kind al in aanraking kwam met het geloof, het paasverhaal, en in bredere zin de Bijbel.
Dat kleurt jouw visie op moderne muziek in een christelijke uitvoering (waar ik vermoed dat jij wel kunt genieten van een Mattheus Passion als deze door een seculier gezelschap gebracht wordt), dat kleurt jouw visie op een evenement als "The Passion" (waar ik zelf ook niets mee heb, maar dat terzijde), en dat doe je in veel gevallen wat kort door de bocht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2018 13:41

Chaya schreef:Wij bieden een nieuwe kijk op de kruisiging, gestoeld op een nieuwe waarheid'', aldus de makers van het theaterprogramma 'INRI' dat gisteren in première ging. Uitgangspunt is niet het lijden van Jezus als boetedoening voor de mens, maar de opstanding en de boodschap van liefde. En dus laten Ingrid Wender en Minou Bosua (het duo 'De Bloeiende Maagden') de zoon van God lachen aan het kruis. ,,Meestal nemen gelovigen de kruisiging letterlijk en de opstanding figuurlijk. Wij doen dat precies andersom.''

stond eerder in TROUW

Triest, maar staat wederom los van het evenement "The Passion".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten