De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2016 13:36

_Sjors_ schreef:Bij jullie klinkt de HC nog somberder:
Ten dage van mijn leven van mijn boze werken ruste....

En dan op de zondag ineens goede werken doende? Ik ben Kortjakje niet! Alsof ik als Christen elke dag bezig ben met boze werken te verrichten! Ik ben

Je hebt niet geluisterd kennelijk, dat weet ik wel zeker want ds.v.d. Brink heeft het juist niet over de goede werken.
Geef je oordeel dan ook na beluisteren ipv al vantevoren iets te veronderstellen.
_Sjors_ schreef:Alsof ik als Christen elke dag bezig ben met boze werken te verrichten! Ik ben bekeerd hoor en ook van mijn boze werken!

Ja dat doen wij allen! Lees je eigen postings maar eens na.
En als je waarlijk bekeerd bent, zoals je zegt, zou je weten dat je dagelijks strijdt tegen de zonden, voornamelijk van het eigen IK.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 03 feb 2016 13:49

Chaya schreef:Je hebt niet geluisterd kennelijk, dat weet ik wel zeker want ds.v.d. Brink heeft het juist niet over de goede werken.


Natuurlijk luister ik niet naar een preek die vanuit de HC wordt gehouden. Die HC staat bij mij niet in de Bijbel, maar goed ook, want dan had ik em allang weggegooid. Wat een flauwekul om zo schijnheilig met de zondag om te gaan.

Chaya schreef:Ja dat doen wij allen! Lees je eigen postings maar eens na.
En als je waarlijk bekeerd bent, zoals je zegt, zou je weten dat je dagelijks strijdt tegen de zonden, voornamelijk van het eigen IK.


Natuurlijk bega ik elke dag zonden. Maar ik doe ook een heleboel wel goed! Bah, depressieve toestanden daar in de HHG. Wees maar goed doordrongen van je misère en je gewentel in de drek, want daar kom je blijkbaar 6 dagen per week niet uit. Behalve op de zondag! Dan mag je rusten in Zijn aanwezigheid en is het allemaal in orde... Wat is dat nu voor een rare benadering? Daar win je natuurlijk geen zielen mee.


Groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De zondag.

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2016 14:00

_Sjors_ schreef:Natuurlijk luister ik niet naar een preek die vanuit de HC wordt gehouden. Die HC staat bij mij niet in de Bijbel, maar goed ook, want dan had ik em allang weggegooid. Wat een flauwekul om zo schijnheilig met de zondag om te gaan.

Vreemde redenatie, je bent tegen een preek, maar omdat je tegen bent luister je hem niet, waardoor je tegen blijft.
Als je iemand doormiddel van argumenten wilt overtuigen is het wellicht ook handig om de argumenten van de ander tot je te nemen?
Er is niemand die jou serieus blijft nemen als jij de ander weigert serieus te nemen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 03 feb 2016 14:02

Jij blijft maar van mening dat jij de enige bent die dit allemaal leest... Ik weet wel beter!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De zondag.

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2016 14:07

_Sjors_ schreef:Jij blijft maar van mening dat jij de enige bent die dit allemaal leest... Ik weet wel beter!

Ik vermoed dat je het tegen mij hebt (kun je er voortaan beter even bijzetten...).
Ik ga er niet vanuit dat ik de enige bent die dit leest.
Ik wil je er alleen op wijzen dat een mening geven over een preek die je niet gehoord of gelezen hebt niet echt van een argumenterend brein getuigd. Zeker niet als je aangeeft er ook niet naar te willen luisteren omdat je het er toch niet mee eens wilt zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2016 15:57

_Sjors_ schreef:Natuurlijk luister ik niet naar een preek die vanuit de HC wordt gehouden. Die HC staat bij mij niet in de Bijbel, maar goed ook, want dan had ik em allang weggegooid. Wat een flauwekul om zo schijnheilig met de zondag om te gaan.

Je betweterigheid is weer veelzeggend.
_Sjors_ schreef:Natuurlijk bega ik elke dag zonden. Maar ik doe ook een heleboel wel goed!

Nou gelukkig maar, dat houdt de zaak in evenwicht.
_Sjors_ schreef:Wees maar goed doordrongen van je misère en je gewentel in de drek, want daar kom je blijkbaar 6 dagen per week niet uit. Behalve op de zondag! Dan mag je rusten in Zijn aanwezigheid en is het allemaal in orde... Wat is dat nu voor een rare benadering? Daar win je natuurlijk geen zielen mee.

Nee, dat klopt. DAT is nu precies de crux!
_Sjors_ schreef:Bij jullie klinkt de HC nog somberder:
Ten dage van mijn leven van mijn boze werken ruste....

Ik weet niet wie je met jullie bedoelt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 03 feb 2016 16:26

Chaya schreef:Zal ik een paar stellingen poneren?
- Een ware christen zit tweemaal per zondag onder Het Woord, in een gemeente.
- Een ware christen zegt: ik rust op zondag uit, naar lichaam en geest
- Ik doe op zondag alleen werken van noodzakelijkheid
- Ik leef iedereen vóór dat de zondag is geschonken door de Heere - daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.


Chaya,

Allereerst vind ik het lief van je dat je zo uitgebreid de tijd neemt om te reageren. Momenteel ben ik aan het bestuderen welke functie de Mozaïsche wet precies heeft binnen diverse gereformeerde stromingen, omdat ik wil begrijpen wat bijvoorbeeld jou motiveert om onder andere bovenstaande stellingen te poneren. Het is duidelijk dat je de sabbat erbij haalt. De Mozaïsche wet dus. Voor mij persoonlijk is de plaats en functie van de Mozaïsche wet dan wel duidelijk, maar dat neemt niet weg dat naar aanleiding van de discussie alhier, en mijn studie de afgelopen dagen, er toch vragen zijn blijven hangen. Wellicht dat ook jij maar ook anderen duidelijkheid willen en kunnen verschaffen.

1. Welke plaats en functie heeft de Mozaïsche wet nu exact in de gemeente van Christus (met name in de gereformeerde gezindte)?
2. Staan de aanvullende wetten van Mozes los van de 10 geboden, of zijn ze er de praktische dagelijkse invulling van?
3. Voor wie precies is de Mozaïsche wet ingesteld en vielen de heidenvolken ook onder de Mozaïsche wet?
4. Is een christen aan de wet gebonden?
5. Is een christen in staat en wordt hij geacht, door het geloof in Christus, alsnog de wet (geheel of deels) te houden?
6. Als de zondag in plaats is gekomen van, of een vervolg is op de sabbat, waarom worden de wetten die voor de sabbat gelden niet volledig gerespecteerd? (a.o. Exodus 16:23, 16:29, 35:2-3, Jeremia 17:22)
7. Wordt het nieuwe verbond als vervanging of juist aanvulling van het oude verbond gezien?
8. Wat betekent dan: "Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen. De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."? (Romeinen 14:4-5)
9. Wat betekent dan: "Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus."? (Kolossenzen 2:16-17)

Vraag 8 en 9 stel ik, omdat je zei dat Bijbelverzen, zoals Kolossenzen 2:16, vaak misbruikt worden. Dat ben ik met je eens, maar zeggen dat iets vaak misbruikt wordt, poetst de tekst en betekenis, die ik als onderbouwing voor mijn stellingen aanvoer, niet weg.

Voor de liefhebbers hierbij een aantal Bijbelteksten, die mijn studie tot nu toe hebben opgeleverd en die specifiek over de wet in het christenleven gaan: Romeinen 2:12-14, 3:21, 3:28, 4:13-16, 6:14, 7:1-6, 8:3, 10:1-5, Galaten: 2:15-21, 3:23-25, 4:1-7, 4:21-31, 5:1-6, Filippenzen 3:4-9, Hebreeën 7:19-22, 8:10-13, Jakobus 1:25.
.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 03 feb 2016 18:03

Chaya schreef:Ik weet niet wie je met jullie bedoelt?


Jullie; als het persoonlijk voornaamwoord voor de tweede persoon meervoud in het Nederlands. Het is een verbastering van jij+lui. Als het u gemakkelijker laat voelen wil ik ook wel Ullie zeggen, dat is dan U+lui.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De zondag.

Berichtdoor Arendsoog » 03 feb 2016 19:03

Arco schreef:Waaraan valt mijn geweten/de zedenwet af te meten? Ergens een goed gevoel over hebben, of geen schuldgevoel hebben, is dat de graadmeter om een zuiver geweten te hebben/te voldoen aan de zedenwet.

Ik prik je hiermee, niet om je lek te prikken, maar om de vinger te krijgen achter jouw gedachtegang. :)

Dat is wel een belangrijke. Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Dus alles wat ik tegen mijn overtuiging in doe (tegen mijn geweten), is sowieso niet goed. Ik weet echter niet precies wat de invloed van opvoeding is op de vorming van het geweten. Een helemaal objectieve graadmeter, net zoals een liniaal o.i.d. is het natuurlijk niet.


3. Dat de mens niet om de sabbat (is er nog voorkeur voor transliteratie naar sabbath/sjabbat/sabbat?), maar de sabbat om de mens gemaakt is, is inderdaad een hele belangrijke. Maar geld dan niet dat we in principe alle dagen gelijk achten - en daarmee voor het meest praktische kiezen voor onze wekelijkse samenkomsten gezien onze cultuur? Het lijkt me in Nederland tamelijk lastig de maatschappij zo enorm om te gooien. Mijn zaterdagbaantje moet dan een zondagbaantje worden? Vervallen we dan niet weer in een wettische betrachting van de sabbat?


Zoals ik het zie: voor de zondag is geen Schriftelijke basis om die te handhaven als rustdag, zie de Schriftelijke basis in mijn eerdere bijdrage. De Sjabbat is wat mij betreft de dag die de Heere bedoeld heeft om te rusten. Maar hoe je dat moet invullen, daarover lees ik niet veel exacte voorschriften. Niet werken en niet kopen/verkopen, die kan ik uit de Torah halen. Verder lees ik nergens dat ik bijvoorbeeld geen tv mag kijken, of dat ik zwarte kleding moet dragen, etc. Misschien een beetje flauw, omdat de tv nog niet bestond, maar het gaat erom dat de Torah je niet verplicht tot bepaalde rituelen of beperking van bewegingsvrijheid.

Ik ben het met je eens dat de joodse sabbat/zaterdag niet vervangen is door de christelijke zondag. Dat zou een nieuwe vorm van wetticisme zijn.

Die Sjabbat is inderdaad voor de mens, niet andersom. Daarom verwerp ik de traditionele wetten die bepalingen opleggen, zoals het aansteken van twee kaarsen, rituelen, etc. Die bepalingen worden vaak als verplichting aangemeten aan anderen, de rituelen worden vaak het doel, waardoor het werkelijke Doel uit het oog raakt. Het gaat niet om de rituelen, het vrome gedrag, maar het gaat om Christus. De Sjabbat is een schaduw, maar Christus de werkelijkheid.

Helder, dat lijkt me een goed punt.

Over "alle dagen gelijk", daarover heb ik al verklaart dat de bedoeling van Paulus is om de gelovigen niet in de valstrik te laten trappen om bezig te zijn elkaar te wijzen op zaken die er niet toe doen. Zoals elkaar gaan voorschrijven wat je wel of niet mag op de Sjabbat, hoe je bepaalde dingen zou moeten invullen, etc. Laat elkaar vrij daarin, omdat het belangrijkste is Christus.

Samenkomen op zondag, daar heb ik niets op tegen. We lezen immers in Handelingen dat de gemeente dagelijks bijeen kwam. Dus ook op zondag.

Wat de Sjabbat voor jou betekent, dat is een zaak tussen jou en God. Ga niet af op je gevoel, maar wat zegt het Woord. Consequenties van keuzes, die zijn niet altijd even makkelijk, maar uit eigen ervaring weet ik dat God je niet voor een onmogelijke zaak stelt.

Ik zie de sabbat vooral letterlijk als rustdag. Ik maak momenteel praktisch gebruik van de zondag als rustdag; ik denk niet dat ik van mijn complete gemeente + samenleving mag eisen dat ze de zaterdag en de zondag omdraaien. Ja - in de omgeving waar ik woon is dat onderscheid er toch nog wel ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2016 10:56

DeDwaler schreef:Chaya,
Allereerst vind ik het lief van je dat je zo uitgebreid de tijd neemt om te reageren. Momenteel ben ik aan het bestuderen welke functie de Mozaïsche wet precies heeft binnen diverse gereformeerde stromingen, omdat ik wil begrijpen wat bijvoorbeeld jou motiveert om onder andere bovenstaande stellingen te poneren. Het is duidelijk dat je de sabbat erbij haalt. De Mozaïsche wet dus. Voor mij persoonlijk is de plaats en functie van de Mozaïsche wet dan wel duidelijk, maar dat neemt niet weg dat naar aanleiding van de discussie alhier, en mijn studie de afgelopen dagen, er toch vragen zijn blijven hangen. Wellicht dat ook jij maar ook anderen duidelijkheid willen en kunnen verschaffen.

Beste Dwaler,
Als je de moeite zou willen nemen om de preek te beluisteren via de link die ik eerder heb gepost, spoel desnoods het zingen door en beluister bij tijdgebrek alleen de preek, die beslaat slechts zo'n 35 minuten. In een half uur kan ds. v.d. Brink het veel beter uitleggen dan ik hier op schrift.

Dan is de zondag geen last, geen juk, geen saaie dag, geen dag om dóór te worstelen, valt de zaterdag en de vrijdag definitief af als gespreksonderwerp om op die dag een rustdag in te richten.
Mensen die zich zo beijveren voor een andere dag dan de zondag, zijn in de regel niet zo principieel en strikt om zich op die dag geheel aan God te wijden. Bovendien is het een zinloze en vergeefse strijd, daar onze maatschappij hier niet op is ingericht en nooit zal worden.
Sterker nog, de rust van de zondag zal steeds vaker afgekalft gaan worden.
Veel christenen doen hier aan mee, door op de zondag allerlei activiteiten, die in die andere 6 dagen thuishoren, met een gerust geweten doen.
Hoe kan de wereld dan dat respect opbrengen? Niet dus.
Christenen in Nederland zijn een sterk verdeeld huis en daarom zwak.
Het forum getuigt hier wel van, er wordt gehakt van je gemaakt als je de oude waarheid wil aanhangen en verdedigen.
Dus beste Dwaler, wees blij en dankbaar dat we nog een zondag hebben in Nederland die nog enigszins verschilt (ligt er aan waar je woont) met de rest van de week. Ik moet me vaak op zondagmiddag door het winkelend, racend en joggend publiek heen bewegen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 04 feb 2016 12:39

Chaya schreef:Christenen in Nederland zijn een sterk verdeeld huis en daarom zwak.
Het forum getuigt hier wel van, er wordt gehakt van je gemaakt als je de oude waarheid wil aanhangen en verdedigen.


1) Wat versta je onder de oude waarheid?
2) Wat versta je onder gehakt maken?

Chaya schreef: Dus, wees blij en dankbaar dat we nog een zondag hebben in Nederland die nog enigszins verschilt (ligt er aan waar je woont) met de rest van de week. Ik moet me vaak op zondagmiddag door het winkelend, racend en joggend publiek heen bewegen. :wink:


Je maakt zelf het verschil......de zondag zal altijd blijven bestaan tot op de jongste dag (net als ma t/m za)
Maar het verschil maak jij zelf, zowel op de zondag, als op de maandag t/m zaterdag!

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 04 feb 2016 13:09

Chaya schreef:Beste Dwaler,
Als je de moeite zou willen nemen om de preek te beluisteren via de link die ik eerder heb gepost, spoel desnoods het zingen door en beluister bij tijdgebrek alleen de preek, die beslaat slechts zo'n 35 minuten. In een half uur kan ds. v.d. Brink het veel beter uitleggen dan ik hier op schrift.

Dan is de zondag geen last, geen juk, geen saaie dag, geen dag om dóór te worstelen, valt de zaterdag en de vrijdag definitief af als gespreksonderwerp om op die dag een rustdag in te richten.
Mensen die zich zo beijveren voor een andere dag dan de zondag, zijn in de regel niet zo principieel en strikt om zich op die dag geheel aan God te wijden. Bovendien is het een zinloze en vergeefse strijd, daar onze maatschappij hier niet op is ingericht en nooit zal worden.
Sterker nog, de rust van de zondag zal steeds vaker afgekalft gaan worden.
Veel christenen doen hier aan mee, door op de zondag allerlei activiteiten, die in die andere 6 dagen thuishoren, met een gerust geweten doen.
Hoe kan de wereld dan dat respect opbrengen? Niet dus.
Christenen in Nederland zijn een sterk verdeeld huis en daarom zwak.
Het forum getuigt hier wel van, er wordt gehakt van je gemaakt als je de oude waarheid wil aanhangen en verdedigen.
Dus beste Dwaler, wees blij en dankbaar dat we nog een zondag hebben in Nederland die nog enigszins verschilt (ligt er aan waar je woont) met de rest van de week. Ik moet me vaak op zondagmiddag door het winkelend, racend en joggend publiek heen bewegen. :wink:


Dank je Chaya, die preek zal ik dan eerst gaan beluisteren.
Ik pleit niet voor een andere dag overigens, want als ik een gemeente zou moeten stichten dan zou ik de samenkomst ook op zondag organiseren. Persoonlijk ben ik het liefst elke dag en de hele dag met God en Zijn Woord en mijn broeders en zusters in de Heere bezig, ook op zondag.
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2016 13:40

DeDwaler schreef:Dank je Chaya, die preek zal ik dan eerst gaan beluisteren.
Ik pleit niet voor een andere dag overigens, want als ik een gemeente zou moeten stichten dan zou ik de samenkomst ook op zondag organiseren. Persoonlijk ben ik het liefst elke dag en de hele dag met God en Zijn Woord en mijn broeders en zusters in de Heere bezig, ook op zondag.

Mooi Dwaler. Veel Zegen bij het luisteren en mag ik van je horen wat je ervan vond? Desnoods per pb. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 04 feb 2016 15:41

Arendsoog schreef:Dat is wel een belangrijke. Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Dus alles wat ik tegen mijn overtuiging in doe (tegen mijn geweten), is sowieso niet goed. Ik weet echter niet precies wat de invloed van opvoeding is op de vorming van het geweten. Een helemaal objectieve graadmeter, net zoals een liniaal o.i.d. is het natuurlijk niet.


Zonder te oordelen over jouw geweten, wil ik wel dit zeggen: een moreel geweten is deels een aangeboren zaak. Iedereen heeft wel een onderbuikgevoel over of iets goed of slecht is. Echter, meetbaar is dat niet. Een deel van ons morele gevoel, daarmede het geweten, wordt door opvoeding bepaald. Als je van huis uit heb geleerd om te bidden voor het eten, zal de keer dat je niet bid voor het eten een vreemd gevoel geven.

Een klein voorbeeld natuurlijk, maar het is wel tekenend voor het geweten. Daarnaast zijn mensen in staat om het geweten te negeren, elkaar schuld aanpraten (een vorm van manipulatie van het geweten), etc. Al met al is voor mij helder dat mijn gevoel, mijn geweten, niet leidend moet zijn. Daarom zoek ik naar grondslag in het Woord van God. De Schrift zegt dat de Sjabbat is ingesteld door God, dat de Heere Jezus de Heer van de Sjabbat is, voor mij een heldere boodschap dat de Sjabbat voor mij is.

Ik zie de sabbat vooral letterlijk als rustdag. Ik maak momenteel praktisch gebruik van de zondag als rustdag; ik denk niet dat ik van mijn complete gemeente + samenleving mag eisen dat ze de zaterdag en de zondag omdraaien. Ja - in de omgeving waar ik woon is dat onderscheid er toch nog wel ;)


God vraagt ook niet van je om van de ene op de andere dag je leven radicaal om te gooien. Dat wordt vaak gedacht, maar uit Hand. 15 kunnen we juist leren dat er een bepaalde beginselen zijn en dat de rest wel volgt. Als ik zo vrij mag zijn om iets te zeggen over mijn transitie van zondag naar Sjabbat, dan heb ik samen met mijn vrouw een analyse gemaakt wat voor ons praktische uitdagingen zijn (problemen zijn pas problemen als er geen oplossing mogelijk is). Wij deden boodschappen op zaterdag, dat heb ik nu zo geregeld dat deze online besteld worden en dat ik die uit mijn werk ophaal. Dus wij hoeven geen boodschappen meer te doen op zaterdag. Ik hoefde gelukkig al niet op zaterdag te werken. Er moet weleens gewinkeld worden, daarvoor zijn we aangewezen op koopavonden of we combineren dat met vrije dagen/vakantie. Invulling geven, om niet een hele dag verplicht te nietsen, doen we door dingen als gezin te doen. Lekker eten, wandelen, fietsen, op familiebezoek gaan, etc. Lekker ongedwongen bezig te zijn.

PS: in je eerdere reactie vroeg je nog over de schrijfwijze van Sjabbat. Officieel schrijf je sabbat. In het Engels schrijf je sabbath. Ik schrijf Sjabbat. Het laatste vooral in relatie tot de Hebreeuwse uitspraak van het woord. sjin-beet-tav, die samen met de transliteratie komen op: Sjabbat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 04 feb 2016 19:33

Chaya schreef:Leerzame en heldere preek over het houden van de zondag.

http://www.laankerk.nl/?page_id=772
Zondag 17 januari 10 uur, HC.zondag 38 - Zondag - God's dag.
Helder en eenvoudig uitgelegd door ds. v.d. Brink


Hoi Chaya,
Ik heb de preek inmiddels beluisterd, en wil als eerste zeggen dat ik de voorganger wel een prettige spreekstijl vind hebben.
Hij zegt een aantal dingen waar ik me best in kan vinden.

Teleurstellend vind ik het dat hij de zondag 'de dag van de Here' noemt, zonder dit echt goed te onderbouwen. Hij haalt wel even het vers in Openbaring aan, maar legt niet uit waarom 'de dag des Heren' hier opeens de zondag zou zijn, terwijl het werkelijk NERGENS in de hele Bijbel die betekenis heeft. Wonderlijk vind ik het dan, zo'n gedachtengang, dat het hier om de zondag zou gaan, terwijl het boek Openbaring voor het grootste deel duidelijk over de 'dag des Heren' gaat: de tijd rondom de terugkeer van de Heer, de 'eindtijd'. Johannes maakte in de geest die 'dag' al mee..

Verder geeft de dominee openlijk toe dat de Christelijke kerk (opmerking van mij: via keizer Constantijn) de rustdag - de sabbat - heeft overgezet naar de zondag. Weer zo'n wonderlijk iets: God stelt een bepaalde dag in, wie zijn wij dat wij dat veranderen? Waar halen we het lef vandaan??
Vervolgens worden de ge- en verboden klakkeloos overgezet naar de zondag.
Ik denk dan: als mensen de opstandingsdag willen vieren: prima als je dit naast de door God gegeven rustdag wilt doen. Maar waarom de zondag dan invullen als de sabbat, en de door God gegeven dag laten vervallen?? De dominee gaat hier helemaal aan voorbij, alsof het de normaalste zaak van de wereld is..

Dan gaat hij in op dingen die wel of niet gedaan zouden mogen worden op de zondag. Je voelt hem wel: dat is helemaal niet mijn beleving bij de rustdag. Ik maak me absoluut niet druk over telefoon of computergebruik, wel of geen familiebezoek en of ik spelletjes kan doen en wat dan verantwoord zou zijn.
Ik ken kinderen die op zondag niet buiten mogen spelen, en kan me goed voorstellen dat de zondag zo inderdaad een saaie dag wordt. Dit lijkt mij niet de bedoeling..

Wat ik wèl met de voorganger eens ben, is dat ik het belangrijk vind de dienst niet over te slaan. (Zou ik niet gauw doen, want ik zie altijd erg naar de dienst uit. Opmerkingen over mensen die avondmaalsdiensten overslaan begrijp ik dan ook helemaal niet)
De dienst (God ontmoeten, samen zijn met gemeenteleden, de preek, de zang, gebed etc) vind ik een prominente plaats innemen op de rustdag (of je die nou op sabbat/zaterdag houdt, of op zondag)
Verder mag ik graag de dag doorbrengen met een boek op schoot dichtbij de open haard,('s winters) maar ik heb er geen problemen mee als we bij mijn ouders zijn en mijn kinderen daar een duik in het water nemen. ('s zomers) (mijn ouders wonen aan het water)

Tenslotte vond ik het mooi dat de dominee de rustdag een voorbereiding op de eeuwige rust noemde. Natuurlijk wist ik dit wel, maar vond het mooi dat hij dat nog even onder de aandacht bracht.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten