De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 23:36

DeDwaler schreef:Dat vers gaat over dat sommigen zich altijd onttrekken aan het gemeenteleven. Over welke mensen Paulus het hier precies heeft staat in vers 26 en verder. Dat heeft echter verder niets te maken met een bepaalde dag onderhouden, of om de zondag als geheel een bepaalde invulling te moeten geven als ware het een soort sabbat of verplichte rustdag. Zoals ik al zei, ik heb er niets op tegen om op zondag naar de gemeente te gaan, maar het is, voor mij althans, geen speciale dag in die zin dat ik verder niets kan of mag ondernemen, zoals werken etc. alsof die bezigheden de Heere niet zouden behagen.


U bent niet een van die mensen, dus ik neem aan dat u wel (eens) naar een samenkomst gaat. Wanneer en waarom kiest u ervoor om deze samenkomsten wel te bezoeken?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 29 jan 2016 12:52

Chaya schreef:Ik weet niet precies wat het geroepen zijn te maken heeft met het kwijtraken van een vermogen. :-k


Mijn bekering en wedergeboorte zijn op zijn zachts gezegd zeer heftig geweest en de Heere heeft bepaalde zaken rigoureus uit mij weggenomen, waaronder het vermogen om precies te peilen wat een ander denkt naar aanleiding van wat ik zeg, wanneer hij of zij dat niet duidelijk aangeeft. In dat geval kan ik natuurlijk teruggrijpen op andere bronnen zoals levenservaring, inschatting of gevoelens, maar die zijn voor mij niet betrouwbaar gebleken. Om die reden ben ik, net als iedereen trouwens, gebaat bij duidelijkheid en waarheid. Ik wil opereren naar aanleiding van wat iemand daadwerkelijk zegt, of dat het in elk geval volstrekt duidelijk is wat iemand wil zeggen. Nu is dat in het persoonlijk contact uiteraard nog wat anders, maar op internet is dat lastiger, omdat ik mensen niet in de ogen kan kijken of hun non-verbale communicatie kan opvangen.

Chaya schreef:Ik bedoelde dat het doen van goede werken niet zaligmakend is, maar wanneer ik dit van je lees:
"Dan vraag ik me af wat een zondagsrust voor de Heere waard is als het mensenhart er niet bij is, omdat men de rek en grenzen van de regeltjes constant opzoekt of op de klok zit te kijken of de zondag al voorbij is, zodat ze hun gang weer kunnen gaan.

Nogmaals, ik respecteer wanneer iemand een bepaalde dag compleet voor de Heere reserveert, maar veroordeel mij niet wanneer ik dat niet doe. De motieven achter mijn zienswijze heb ik om die reden aangevoerd. De Heere dienen is een zaak van het hart vanuit Gods liefde gedreven. Als het niet vanuit het hart en de liefde voortkomt, dan is het waardeloos en dient het slechts als bevrediging voor het vlees (Kolossenzen 2:23)."
sta jij er dus zo niet in.


Nee, het doen van goede werken is niet zaligmakend. Dat is alleen de genade van God. Ik heb het puur over het wettische karakter dat de zondag in veel gevallen krijgt. Als ik de vragenrubriek doorlees aangaande de zondagsinvulling en van wat men allemaal mag of niet mag, dan vraag ik me af voor wie ze de zondag eigenlijk in ere proberen te houden. Vaak blijkt dat bepaalde regels van de wet die voor de Joodse sabbat golden 1 op 1 worden overgezet op de zondag, zoals verplichte rust, niet werken, enz. Ik vind dergelijke regelgeving voor de gemeente van Christus niet in de Bijbel terug. Integendeel! Het gaat mij erom dat wordt opgelegd hoe ik mijn zondag als geheel dien te besteden, terwijl dat niet Bijbels wordt onderbouwd.

Kortom, ik heb er niets op tegen dat we zondag als dag van samenkomst hebben, en ik vind het ook fijn om op die dag voor de rest eens wat anders te doen, maar het is voor mij geen verplichting. Als ik besluit om na afloop nog wat te gaan werken, dan zie ik niet in waarom dat de Heere niet zo behagen. Alsof bidden en de samenkomst en rust etc. de enige bezigheden van ons zijn die God op zondag kunnen behagen. Nee, van dergelijke lasten, die ook de vaderen niet konden dragen, zoals Petrus spreekt in Handelingen 15, zijn we door de Heere Jezus nu juist vrijgemaakt. Paulus waarschuwt ons ook veelvuldig over het bewaken en bewaren van die vrijheden tegen mensen die dat willen inperken door gedeelten van de wet van Mozes weer in te voeren.

Chaya schreef:Ik ben het grotendeels met je eens, niet helemaal, want je kunt ook dingen laten vanwege de zwakkere in het geloof. Daartoe worden we ook opgeroepen. Dus als dat betekent dat het voor jou geen zonde is wanneer je op zondag je zakelijke mail checkt en beantwoordt, kan het voor de ander een zetje zijn in een verkeerde richting. M.a.w. zondagsarbeid mag blijkbaar, ook voor christenen.
Terwijl de Heere toch die rustdag gegeven heeft, geheiligd heeft, apart gezet, voor ons!
En dan hoef je dat niet met een komma of punt komma in te vullen, maar die dag zal toch duidelijk moeten verschillen van de andere 6. Toch?
Uit liefde voor de Heere en Zijn dienst.


Als ik op die manier alles moet laten wat een ander aanstoot geeft, dan kan ik niets meer. Paulus schrijft ook in Kolossenzen 2:16-23 dat we ons niet moeten laten veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. Dus moet Paulus iets anders bedoelen met het aanstoot geven aan de zwakkere in het geloof en dat is ook zo. Paulus heeft het in Romeinen 14 over dat je jouw vrijheid niet moet misbruiken om het geweten van je zwakkere broeder geweld aan te doen en dat je broeder zich door jou genoodzaakt voelt om zijn geweten opzij te zetten en op die manier te zondigen, zie ook 1 Korinthe 8. Dat lijkt me totaal niet van toepassing op het verschil van inzicht over de zondagsbesteding, tenzij ik een ander ga verplichten om net als ik te werken, terwijl hij voelt dat hij dat niet moet doen. Andersom geldt echter exact hetzelfde, want als men mij verplicht om te rusten of allerlei zaken op zondag na te laten, dan wordt mijn geweten en vrijheid evengoed geweld aangedaan. Ik denk dat dit de strekking is van wat Paulus schrijft. Verdraag elkaars zwakte en vrijheden en veroordeel elkaar er niet om.

Chaya, jij zegt dat zondagsarbeid voor christenen niet mag, maar waar lees ik dat in de Bijbel? Waar lees ik dat zondag een rustdag moet zijn? Waar vind ik in de Bijbel restricties speciaal voor de zondag die op andere dagen niet gelden? Daar ben ik zeer benieuwd naar. Elke dag is voor mij voor de Heere. Alles wat ik doe probeer ik voor Zijn eer te doen. Dat lukt niet altijd, daar niet van, maar we leven toch voor Hem, elke dag.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 29 jan 2016 13:07

_Sjors_ schreef:U bent niet een van die mensen, dus ik neem aan dat u wel (eens) naar een samenkomst gaat. Wanneer en waarom kiest u ervoor om deze samenkomsten wel te bezoeken?


Ik heb geen aversie tegen de zondag, Sjors, en ook geen aversie tegen de samenkomsten op zondag. Ik ben geen anti-zondagist. :wink:
Het gaat mij echt puur om de opgelegde menselijke regelgeving omtrent verplichte zondagsbesteding. Als in verplichte rustdag, zoals de Joodse sabbat. Dat lees ik nergens in de Bijbel. Als het er wel in staat, dan zou ik dat graag willen weten.

In aanvulling wellicht nog dit: Jezus is de Heere van de sabbat. Door Hem zijn wij de eeuwige sabbatsrust ingegaan. We rusten dus voorgoed in Jezus Zijn werk, op zaterdag, zondag, maandag, dinsdag etc, tot in eeuwigheid. Dat is, onder andere, ook kort samengevat de betekenis achter de sabbatswet in het OT. (Hebreeën 4)
Laatst gewijzigd door DeDwaler op 29 jan 2016 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 13:22

DeDwaler schreef:Als ik op die manier alles moet laten wat een ander aanstoot geeft, dan kan ik niets meer. Paulus schrijft ook in Kolossenzen 2:16-23 dat we ons niet moeten laten veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.

Deze tekst wordt vaak gebruikt als vrijbrief om dingen te doen.
Niets meer is zeer overdreven. Het gaat om het rekening houden met elkaar EN met de zwakkeren in het geloof. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Je kunt in oudere boeken lezen hoe sterk de sociale controle vroeger was. Men lette op elkaar, koekeloerde naar elkaar en veroordeelde op bepaalde punten elkaar. Dat is geen goede zaak. Maar de egocentrische denkwijze die sommigen aan de dag leggen, is ook niet Bijbels.
DeDwaler schreef:Ik vind dergelijke regelgeving voor de gemeente van Christus niet in de Bijbel terug.

Je bent toch geen Nieuw-testament-christen hoop ik?
Wat God in het O.T. instelde geldt ook vandaag nog! We leven onder het Nieuwe Verbond, maar dat wil niet zeggen dat we dan het O.T. maar teniet moeten doen. Er liggen geestelijke lessen in de tocht van 40 jaar van het volk Israël door de woestijn.
DeDwaler schreef:Elke dag is voor mij voor de Heere. Alles wat ik doe probeer ik voor Zijn eer te doen. Dat lukt niet altijd, daar niet van, maar we leven toch voor Hem, elke dag.

Hoe ziet zo'n dag er dan uit, doe je de werken van barmhartigheid? Evangeliseer je?
We trachten voor Hem te leven, maar hoe vaak per dag zijn we niet bezig met de dingen van beneden, we zitten heel diep met onze pinnen in de aarde hoor, dat blijkt altijd wel als het er op aankomt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 13:30

DeDwaler schreef:Ik heb geen aversie tegen de zondag, Sjors, en ook geen aversie tegen de samenkomsten op zondag. Ik ben geen anti-zondagist. :wink:
Het gaat mij echt puur om de opgelegde menselijke regelgeving omtrent verplichte zondagsbesteding. Als in verplichte rustdag, zoals de Joodse sabbat. Dat lees ik nergens in de Bijbel. Als het er wel in staat, dan zou ik dat graag willen weten.

In aanvulling wellicht nog dit: Jezus is de Heere van de sabbat. Door Hem zijn wij de eeuwige sabbatsrust ingegaan. We rusten dus voorgoed in Jezus Zijn werk, op zaterdag, zondag, maandag, dinsdag etc, tot in eeuwigheid. Dat is, onder andere, ook kort samengevat de betekenis achter de sabbatswet in het OT. (Hebreeën 4)


Begrijp me niet verkeerd hoor; het is geenszins mijn intentie om u te corrigeren, laten we dat voorop stellen. Wat wel het geval is, is dat ik zelf nooit een dienst/samenkomst bezoek, dus wie ben ik om te (ver)oordelen. Dit neemt niet weg dat ik mij alvast, ook op deze manier, aan het oriënteren ben voor het geval ik een gemeente vind waar ik me op mijn plek voel.

Ik lees in de Bijbel dat er bepaalde sacramenten zijn ingesteld door Jezus om te vieren, namelijk de Doop en het Heilig Avondmaal. Deze zullen waarschijnlijk niet op het werk of op een terrasje onder het genot van een biertje gevierd worden neem ik aan. En dan lijkt het me zaak om e.e.a. toch wat in structuur te zetten, of zie ik dit verkeerd?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Re: De zondag.

Berichtdoor kinpruik » 29 jan 2016 13:43

Ik moet zeggen dat ik bijzonder veel waarde hecht aan de zondag als rustdag. Ik vind het heerlijk om op zondag alleen door de verlaten binnenstad te lopen. Word er heel sereen van. Ik vind de zondagsrust dan ook een mooie traditie die we prima in ere kunnen houden. Daarnaast zou ik het mensen niet willen verbieden om te werken of dingen te doen op zondag.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 29 jan 2016 14:42

Chaya schreef:Deze tekst wordt vaak gebruikt als vrijbrief om dingen te doen.
Niets meer is zeer overdreven. Het gaat om het rekening houden met elkaar EN met de zwakkeren in het geloof. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Je kunt in oudere boeken lezen hoe sterk de sociale controle vroeger was. Men lette op elkaar, koekeloerde naar elkaar en veroordeelde op bepaalde punten elkaar. Dat is geen goede zaak. Maar de egocentrische denkwijze die sommigen aan de dag leggen, is ook niet Bijbels.


Chaya, wie is in dit geval dan de zwakkere in het geloof?

Chaya schreef:Je bent toch geen Nieuw-testament-christen hoop ik?
Wat God in het O.T. instelde geldt ook vandaag nog! We leven onder het Nieuwe Verbond, maar dat wil niet zeggen dat we dan het O.T. maar teniet moeten doen. Er liggen geestelijke lessen in de tocht van 40 jaar van het volk Israël door de woestijn.


Ik hoop dat je beseft wat de Heere Jezus allemaal heeft volbracht. Niet alleen Jezus' plaatsvervangende offer aan het kruis wordt ons uit genade toegerekend, maar ook Zijn hele leven. Toen Jezus aan het kruis hing zag de Vader ons en laadde Hij de schuld die ons toekomt op Zijn Zoon. Nu de Vader door het offer van Zijn geliefde Zoon naar ons kijkt, ziet Hij ons aan alsof wij het leven van Jezus geleid hebben, in leven, lijden en sterven. Waar wij door zonden en ongerechtigheid niet toe in staat zijn, dat heeft de Heere Jezus in onze plaats gedaan. Compleet, volbracht, niets meer aan toe te voegen.

Jezus heeft elke wet die er was vervuld. Schakelt dat de wet uit? Nee, maar we zijn geroepen om te leven uit genade en niet naar de letter van de wet. God maakt dat Zijn kinderen wandelen naar Zijn verordeningen, gedreven door Zijn liefde en het werk van de Heilige Geest (Ezechiël 36:26-27). Door Hem dragen wij vrucht, zonder Hem kunnen wij niets (Johannes 15:1-8). Het heet niet voor niets godsvrucht.

Mijn vervolgvraag is dan: hoever ga je in het overzetten van de instellingen door de wet in het OT op het tijdperk aan deze kant van het kruis? Volledig, gedeeltelijk, wat schappelijk lijkt? Of moeten we kijken naar wat de Heere Jezus, Paulus, Johannes, Petrus en de andere apostelen ons als leidraad hebben gegeven?

Chaya schreef:Hoe ziet zo'n dag er dan uit, doe je de werken van barmhartigheid? Evangeliseer je?
We trachten voor Hem te leven, maar hoe vaak per dag zijn we niet bezig met de dingen van beneden, we zitten heel diep met onze pinnen in de aarde hoor, dat blijkt altijd wel als het er op aankomt.


Ik vermoed dat we wat anders aankijken tegen voor Hem leven. De hele schepping is er voor de glorie van God. Als ik niet in de Bijbel aan het lezen ben, of bid, of op andere wijze met het geloof bezig ben, wat ik overigens het liefste doe, denk je dan dat ik automatisch met de dingen van beneden bezig ben of dat ik die dingen niet voor Gods eer doe? Ja, een ongelovige is altijd bezig met de dingen van beneden, omdat een natuurlijk mens de waarheid in ongerechtigheid onderdrukt en altijd de eigen eer nastreeft in plaats van God voor alles de eer te geven. Onze goede werken en vrucht houdt alleen stand voor God, omdat Hij Zelf naar Zijn welbehagen zowel het willen en werken in ons werkt (Filippenzen 2:12-18). Uiteraard worden we aangespoord tot een heilig leven en daar is ook niets mis mee. Wanneer de Heere Jezus Zich jouw Heere maakt, dan ben je Zijn bezit, gekocht en betaald en dan houdt Hij jou in stand en staande en maakt je vruchtbaar in alles wat je doet of je nu direct met het geloof bezig ben of niet, immers voor alles is een tijd (Prediker 3).
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 14:55

DeDwaler schreef:Chaya, wie is in dit geval dan de zwakkere in het geloof?

Ik weet eigenlijk niet wat je nu bedoelt met dit geval. Ik bedoelde mensen die zwak staan, twijfelen, makkelijk over te halen zijn.
Mensen zijn vaak geneigd naar de ander te kijken. Mag dat? Ik weet niet, maar hij doet het ook, dus..... dan zou ik het toch ook wel mogen?
Ik zal je een voorbeeldje geven om het te verduidelijken.
Stel je bent vader (of moeder) van een kind en je hebt op zondagmorgen even geen zin om je bed uit te komen. Dus je blijft liggen. En je doet dat vaker, wat breng je dan over op je kind?
Dus het vóórleven wordt zo belangrijk. En niet alleen t.o. je kind, maar ook tegenover anderen. Glipt een leugentje of smoesje je regelmatig?
Ben je vriendelijk en barmhartig jegens je naaste?
Zijn wij een leesbare brief of plaatsen we ons lichtje onder de korenmaat?

DeDwaler schreef:Ik hoop dat je beseft wat de Heere Jezus allemaal heeft volbracht.

Dat ontslaat ons niet van het ons onderwerpen aan de wet.
DeDwaler schreef:Nee, maar we zijn geroepen om te leven uit genade en niet naar de letter van de wet. God maakt dat Zijn kinderen wandelen naar Zijn verordeningen, gedreven door Zijn liefde en het werk van de Heilige Geest

Eens. Maar zegt Psalm 119 niet dit:
Hoe lief heb ik Uw wet! Het is mijn doel,
Den gansen dag haar ijvrig te betrachten.

Dan is die Wet geen juk, maar juist een bevrijding!
DeDwaler schreef:hoever ga je in het overzetten van de instellingen door de wet in het OT

Ik heb het dan over de 10 geboden. Die gelden nog steeds en grotendeels gelukkig ook in onze maatschappij.
DeDwaler schreef:Ja, een ongelovige is altijd bezig met de dingen van beneden, omdat een natuurlijk mens de waarheid in ongerechtigheid onderdrukt

Dan ben ik zeker ook een ongelovige, want toen ik zag dat de spaarrekening was geblokkeerd vanwege het omvallen van een bank, sloeg de schrik me toch wel zeker om het hart.
DeDwaler schreef:Wanneer de Heere Jezus Zich jouw Heere maakt, dan ben je Zijn bezit, gekocht en betaald en dan houdt Hij jou in stand en staande en maakt je vruchtbaar in alles wat je doet of je nu direct met het geloof bezig ben of niet, immers voor alles is een tijd

Een kind van God kan ook in zonden vallen! Dat kun je zien in het andere topic, of je moet stellen dat deze ds nooit een echt kind van God is geweest dan.
En als dat gebeurt heeft dat grote consequenties. De eer van God wordt aangetast.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 29 jan 2016 15:11

_Sjors_ schreef:Begrijp me niet verkeerd hoor; het is geenszins mijn intentie om u te corrigeren, laten we dat voorop stellen. Wat wel het geval is, is dat ik zelf nooit een dienst/samenkomst bezoek, dus wie ben ik om te (ver)oordelen. Dit neemt niet weg dat ik mij alvast, ook op deze manier, aan het oriënteren ben voor het geval ik een gemeente vind waar ik me op mijn plek voel.

Ik lees in de Bijbel dat er bepaalde sacramenten zijn ingesteld door Jezus om te vieren, namelijk de Doop en het Heilig Avondmaal. Deze zullen waarschijnlijk niet op het werk of op een terrasje onder het genot van een biertje gevierd worden neem ik aan. En dan lijkt het me zaak om e.e.a. toch wat in structuur te zetten, of zie ik dit verkeerd?


Net als dat ik niets tegen de zondag heb, heb ik ook niets tegen kerkelijke verbanden of kerkelijke richtlijnen en tucht, maar de kaders voor die tucht en richtlijnen worden zeer duidelijk in de Bijbel geschetst. Mijn bezwaar is dan ook slechts gericht tegen regelgeving die, mijns inziens, niet langs die kaders in de Bijbel kunnen worden gelegd, maar eerder voortkomen uit bijvoorbeeld traditie. Ik zou me eenvoudigweg niet kunnen handhaven in bepaalde kerkverbanden, ook al zou ik me er theologisch misschien voor de rest wel mee kunnen verenigen, puur om het feit dat ik volstrekt anders aankijk tegen bepaalde regels, zoals bijvoorbeeld verplichte zondagsrust.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 29 jan 2016 15:52

Chaya schreef:Ik weet eigenlijk niet wat je nu bedoelt met dit geval. Ik bedoelde mensen die zwak staan, twijfelen, makkelijk over te halen zijn.
Mensen zijn vaak geneigd naar de ander te kijken. Mag dat? Ik weet niet, maar hij doet het ook, dus..... dan zou ik het toch ook wel mogen?
Ik zal je een voorbeeldje geven om het te verduidelijken.
Stel je bent vader (of moeder) van een kind en je hebt op zondagmorgen even geen zin om je bed uit te komen. Dus je blijft liggen. En je doet dat vaker, wat breng je dan over op je kind?
Dus het vóórleven wordt zo belangrijk. En niet alleen t.o. je kind, maar ook tegenover anderen. Glipt een leugentje of smoesje je regelmatig?
Ben je vriendelijk en barmhartig jegens je naaste?
Zijn wij een leesbare brief of plaatsen we ons lichtje onder de korenmaat?


Volgens mij ben ik het hier ook niet mee oneens, maar ik zie het verband niet met op welke wijze ik mijn zondag voor de rest invul.

Chaya schreef:Dat ontslaat ons niet van het ons onderwerpen aan de wet.


Chaya schreef:Eens. Maar zegt Psalm 119 niet dit:
Hoe lief heb ik Uw wet! Het is mijn doel,
Den gansen dag haar ijvrig te betrachten.

Dan is die Wet geen juk, maar juist een bevrijding!


De wet van God heb ik zeer lief en ik hou van Zijn heiligheid en ik haat mijn eigen zonden en ongerechtigheden, maar ik leef niet met de wet in de hand, maar met het einde en de vervulling van de wet, namelijk Christus:

"Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
Want dit: U zult geen overspel plegen, u zult niet doden, u zult niet stelen, u zult geen vals getuigenis geven, u zult niet begeren, en welk ander gebod er ook is, wordt in dit woord samengevat, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet." (Romeinen 13:8-10)


Chaya schreef:Ik heb het dan over de 10 geboden. Die gelden nog steeds en grotendeels gelukkig ook in onze maatschappij.


Niet dat ik een eindeloze discussie wil ontketenen, maar hoe zit het dan met de sabbat, want we hadden het over de zondag :wink:
Als de sabbat nog steeds geldt, waarom wordt dat dan niet onverkort in stand gehouden, vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang, en met alle wetten van het O.T. die ermee samenvallen? Kortom, er is iets veranderd, daarom mijn vraag; in hoeverre we dat dan moeten doorvoeren?

Chaya schreef:Dan ben ik zeker ook een ongelovige, want toen ik zag dat de spaarrekening was geblokkeerd vanwege het omvallen van een bank, sloeg de schrik me toch wel zeker om het hart.

Een kind van God kan ook in zonden vallen! Dat kun je zien in het andere topic, of je moet stellen dat deze ds nooit een echt kind van God is geweest dan. En als dat gebeurt heeft dat grote consequenties. De eer van God wordt aangetast.


Ik zou het nog wel wat steviger willen stellen, namelijk dat een kind van God aan de lopende band zondigt. Het vlees is een onverbeterlijke zondemachine die zich niet aan Gods wet onderwerpt en dat ook niet kan. Zonde is een dagelijkse realiteit in het leven van de gelovige, zoals Paulus ook omschrijft in Romeinen 7:14-27 en 8:1-17 (ik ellendig mens). Tot de opstanding hebben de levende gelovigen te maken met hun zondige vlees. De rest van ons leven in heiliging is dan ook onder andere gericht op het constant onderwerpen van het vlees aan de Geest, wat overigens, net als rechtvaardiging, een vrucht van God in ons is.
.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 16:00

DeDwaler schreef:Niet dat ik een eindeloze discussie wil ontketenen, maar hoe zit het dan met de sabbat, want we hadden het over de zondag :wink:
Als de sabbat nog steeds geldt, waarom wordt dat dan niet onverkort in stand gehouden, vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang, en met alle wetten van het O.T. die ermee samenvallen? Kortom, er is iets veranderd, daarom mijn vraag; in hoeverre we dat dan moeten doorvoeren?

Laten we ons beperken tot Nederland, anders wordt het nodeloos ingewikkeld.
We hebben - Goddank - nog een rustdag, al begint dat steeds meer op een doordeweekse dag te lijken, zeker als je in de grotere steden komt.
Je kunt erover redetwisten wanneer de dag eindigt en begint.
Maar eigenlijk is ons leven zo ingericht dat het niet logisch is wanneer de dag eindigt met de zonsondergang, vooral in de winter niet. En in de zomer duren de dagen dan ook veel langer dan midden december.
Maar goed, als iemand zich hierbij prettiger voelt, prima.
Ik hanteer zelf niet 00.00 zaterdagavond en 23.59 zondagavond.
Dan kan het inderdaad "eng" worden.
We hebben ook met een wereld te maken. Als wij christenen het niet met elkaar eens zijn (vrijdag, zaterdag of zondag de rustdag en hoe laat begint ie en hoe laat eindigt ie, en wat mag nu wel en wat mag nu niet?) hoe zou de wereld dit nog kunnen volgen dan?
DeDwaler schreef:Ik zou het nog wel wat steviger willen stellen, namelijk dat een kind van God aan de lopende band zondigt. Het vlees is een onverbeterlijke zondemachine die zich niet aan Gods wet onderwerpt en dat ook niet kan. Zonde is een dagelijkse realiteit in het leven van de gelovige, zoals Paulus ook omschrijft in Romeinen 7:14-27 en 8:1-17 (ik ellendig mens). Tot de opstanding hebben de levende gelovigen te maken met hun zondige vlees. De rest van ons leven in heiliging is dan ook onder andere gericht op het constant onderwerpen van het vlees aan de Geest, wat overigens, net als rechtvaardiging, een vrucht van God in ons is.

Mmm stevig? Ik vind het wel meevallen, want zo is het gewoon.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De zondag.

Berichtdoor Arendsoog » 29 jan 2016 16:05

Chaya schreef:Zoals men vroeger plachtte te zeggen is: dat je het met de waarneming van een ander niet kunt doen.
M.a.w. wat voor de één als zonde wordt gezien en dus vermeden wordt, heeft een ander geen last van.
Toch kun je daar voor jezelf geen vrijbrief van maken.
Zoals ik zei, je dient rekening te houden met de zwakkeren in het geloof, je bent een - als het goed is - leesbare brief voor de wereld.
Als zij geen verschil zien in handel en wandel, zet je je licht dus onder de korenmaat.
Ik heb wel dingen gelaten die ik nu als puur wettisch zie en daarom nu wel zou doen.
Maar ook andersom. Waar ik voorheen geen bezwaar zag, zie ik dat nu wel.

Het was er bij ingeschoten hier op te reageren.
Kijk, de dingen die je zegt zijn allemaal op zichzelf genomen waar. Alleen nu de praktische vertaalslag nog...

De enige algemene(!) opmerking die ik daarbij wil maken, is dat we wat dit betreft heel goed moeten onderscheiden in hoofd- en bijzaken. Voordat we een ander op een bijzaak veroordelen, en hem/haar in de hoofdzaak kwijtraken. Waarbij ik niet zomaar alles goed wil praten of door de vingers wil zien o.i.d. Ook voor deze opmerking geldt: hij is theoretisch, nu de praktijk nog... :wink: :wink:
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 16:18

Arendsoog schreef:De enige algemene(!) opmerking die ik daarbij wil maken, is dat we wat dit betreft heel goed moeten onderscheiden in hoofd- en bijzaken.

Okay.
Zal ik een paar stellingen poneren?
- Een ware christen zit tweemaal per zondag onder Het Woord, in een gemeente.
- Een ware christen zegt: ik rust op zondag uit, naar lichaam en geest
- Ik doe op zondag alleen werken van noodzakelijkheid
- Ik leef iedereen vóór dat de zondag is geschonken door de Heere - daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kun je me zeggen wat de bijzaken en wat de hoofdzaken zijn, of heb je een aanvulling op het rijtje?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 16:24

Chaya schreef:Okay.
Zal ik een paar stellingen poneren?
- Een ware christen zit tweemaal per zondag onder Het Woord, in een gemeente.
- Een ware christen zegt: ik rust op zondag uit, naar lichaam en geest
- Ik doe op zondag alleen werken van noodzakelijkheid
- Ik leef iedereen vóór dat de zondag is geschonken door de Heere - daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.

Kun je me zeggen wat de bijzaken en wat de hoofdzaken zijn, of heb je een aanvulling op het rijtje?


In mijn optiek, bent u nu degene die zwak staat Chaya. Ik vraag me echter af hoe hier nu rekening mee te houden. Door ook twee x per zondag naar de kerk te gaan? Mijn visie op noodzakelijkheden aan te passen aan die van u? Me aan te passen aan uw kijk op de geschonken sabbatsrust (waar ik overigens een stukje aan u gericht over heb geschreven, maar geen antwoord op krijg...)?


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 jan 2016 16:42

_Sjors_ schreef:Hier is er geen sprake van een gebod voor alle mensen, maar voor Israël alleen. Deze moest gehouden worden, evenals de rest van de Thora, werken der wet dus. Echter is dit station gepasseerd (gelukkig!) en valt er op die manier dus geen heil meer te behalen...

_Sjors_ schreef:Me aan te passen aan uw kijk op de geschonken sabbatsrust (waar ik overigens een stukje aan u gericht over heb geschreven, maar geen antwoord op krijg...)?

Waar zeg ik dat jij je moet aanpassen aan mij? Ik poneerde slechts een paar stellingen.
Ik kan niets met jouw mening over de ingestelde rustdag, dat die alleen voor God en Israël zou gelden. Of ik moet je verkeerd begrijpen, omdat je dit later zegt:
_Sjors_ schreef:namelijk de Doop en het Heilig Avondmaal. Deze zullen waarschijnlijk niet op het werk of op een terrasje onder het genot van een biertje gevierd worden neem ik aan. En dan lijkt het me zaak om e.e.a. toch wat in structuur te zetten, of zie ik dit verkeerd?

Ik ben in verwarring gebracht, of is dat je bedoeling?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten