mohamed schreef:In je voorlaatste bericht schreef je dat we niet terugkeren naar de wetten die aan de Israëlieten gegeven zijn. Hoe zullen we ooit terugkeren naar iets waar we nooit deel van zijn geweest?
Nee, omdat dit ook niet kan.
In het licht van dit topic "de zondag" gezien.
In de Tien Geboden wordt gesproken over de sabbat, niet over de zondag.
En de zondag is geen sabbat.
Maar het principe van Rustdag is goed.
Eén op zeven dagen rusten, adem scheppen, tijd nemen voor God.
Mensen hebben in het verleden en heden van die rustdag een hel gemaakt.
De dag waarop je niet buiten mocht spelen, niet mocht fietsen, niet met de auto mocht rijden, alleen maar uren in de kerk zitten, thuis handwerken of een boek lezen.
Zo vaak ook zo hypocriet.
Zoals die dominee op zondag met de auto reed vanuit de een paar plaatsen verderop en parkeerde zijn wagen bij een boer in de schuur en liep het laatste stuk naar de kerk.
En de kerkgangers zeiden onder elkaar: "O, de dominee komt helemaal lopend vanuit zijn eigen woonplaats!"
Wat een toneelstuk.
De week begint met een rustdag.
De zondag is de éérste dag der week.
Dát betekent: Rust gaat vóóraf aan de arbeid!
Genade vóór verdienste.
Werk wat niet strikt noodzakelijk is, niet doen.
De zondag als dag van recreatie, dag op adem komen. Rusten.
Andere dingen doen dan anders.
Tijd nemen met God, naar de kerk gaan.
Tijd nemen voor elkaar, als gezin.
Genieten van de natuur.
De zondag als feestdag
Een dag waarnaar je uitkijkt!
Ook feestelijk in de kerk!
Een dag waarin je energie opdoet voor de komende werkweek.
De eerste christenen begonnen op de eerste dag van de week samen te komen, omdat op de eerste van de week Jezus opstond uit de dood.
Dat moet in de kerk verkondigd worden en niet de Tien Geboden die nu nog in de kerken worden voorgelezen maar zoals Race het al benoemde de Leefregels vanuit het Nieuwe Verbond die ook wel overeenkomen maar niet wat betreft het houden van de sabbat omdat onze zondag van nu geen sabbat is.