De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 17:00

Chaya schreef:Ik ben in verwarring gebracht, of is dat je bedoeling?


Dat bedoel ik dus: u staat zwak. Als u sterk stond, liet u zich niet in verwarring brengen. Afgezien daarvan, u blijft het maar over de sabbat hebben en die bestaat niet meer! Al sinds de kruisiging van Jezus! Die plicht is weg en dat ik een dag in het bijzonder aan Hem wil schenken, wil ik niet doen omdat dit ooit eens een plicht was, maar omdat ik Hem dankbaar ben voor Zijn verlossend werk. In de begintijd van de kerk deden ze dit elke dag, maar die tijd is geweest en dus ben ik op zoek naar de juiste balans. Voor zover ik het kan bekijken is de eerste dag van de week een prima dag om dit vorm te geven, zoals reeds vermeld in mij eerste comment. Nu nog de vertaalslag naar de praktijk en daar zit de moeite bij mij. Ik ben dus net zo zeker over deze zaak als u dat bent.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 29 jan 2016 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 29 jan 2016 17:01

Je haalt dingen door elkaar Chaya volgens mij. De tekst: ''gedenkt den sabbatdag dat gij dien heiligt'' ging over de zaterdag, de laatste dag van de week, de sabbatdag van de Joden in het oude testament. Zie mijn openingspost. Tenzij je kan aantonen dat het niet zo is, want daar ging het me eigenlijk om.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 29 jan 2016 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 29 jan 2016 17:17

Bedankt voor de reacties. Ik heb met belangstelling gelezen.
Waar ik eigenlijk ook naar op zoek ben is de diepere betekenis van de eerste dag van de week en niet naar een bepaalde traditie/gewoonte of bijgelovigheid.
In die zin vond ik het linkje dat Arendsoog meegaf ook interessant om te lezen.
De dag des Heeren wordt meerdere keren aangehaald in de bijbel en daar wordt meestal iets anders mee bedoeld, maar bij openbaringen 1:10 wordt weleens uitgelegd dat het daar om de eerste dag van de week ging, maar ook dat wordt verschillend uitgelegd volgens mij.
@DeDwaler: uiteraard bedoelde ik in mijn openingspost wederzijds respect.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 29 jan 2016 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 17:27

Johan100 schreef:De dag des Heeren wordt meerdere keren aangehaald in de bijbel en daar wordt meestal iets anders mee bedoeld, maar bij openbaringen 1:16 wordt weleens uitgelegd dat het daar om de eerste dag van de week ging, maar ook dat wordt verschillend uitgelegd volgens mij.


De dag des Heren heeft altijd betrekking op de tijd van de eindgerichten. Er wordt in het NT nergens gerept over een bijzondere dag aan Hem gewijd. De enige instellingen die ik kan vinden zijn het Heilig Avondmaal en die van de Doop. In het begin vierden ze elke dag het Heilig Avondmaal. In principe is dus elke dag een dag van God m.i.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 29 jan 2016 18:06

De dag des Heren heeft altijd betrekking op de tijd van de eindgerichten

Ik bedoelde openbaringen 1:10. Heb het al aangepast. Daar gaat het niet over gerichten m.i., want er wordt gesproken in tegenwoordige tijd.

Er wordt in het NT nergens gerept over een bijzondere dag aan Hem gewijd.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/268 ... zes-dagen/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 29 jan 2016 19:05

Johan100 schreef:
De dag des Heeren wordt meerdere keren aangehaald in de bijbel en daar wordt meestal iets anders mee bedoeld, maar bij openbaringen 1:10 wordt weleens uitgelegd dat het daar om de eerste dag van de week ging, maar ook dat wordt verschillend uitgelegd volgens mij.



Als je wilt weten wat de betekenis is van een bepaald woord, is het altijd goed om te kijken waar het eerder voorkwam in de Bijbel. Zoals je al schreef, betekent de Dag des Heren in het hele OT de tijd rondom de terugkeer van onze Heer.
Nergens, maar dan ook nergens betekent het de zondag. Het is dus heel vreemd om te beweren dat in Openbaring 1:10 wèl de zondag wordt bedoeld, want op grond waarvan zou dat dan opeens zijn? Waar staat zo'n aanwijzing dan?

Ik beheers geen Grieks, maar heb me eens door een voorganger laten vertellen dat de uitdrukking 'Dag des Heren' net iets anders is, maar of ik nou schrijf: 'de Dag van de Heer' of 'des Heren Dag', het blijft hetzelfde.. En het gaat al helemaal niet opeens iets totaal anders betekenen..

Trouwens, de zondag werd pas eeuwen later officieel door Constantijn de Grote als officiële rustdag ingevoerd. Tot die tijd werkten mensen gewoon op de zondag.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 29 jan 2016 19:07

Johan100 schreef:
Er wordt in het NT nergens gerept over een bijzondere dag aan Hem gewijd.


Waarom zou er iets over in staan in het NT? De Bijbel (het OT) staat er al vol van: de sabbat, de zaterdag, is de rustdag die God heeft ingesteld en nergens herroepen heeft.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 20:13

_Sjors_ schreef:Er wordt in het NT nergens gerept over een bijzondere dag aan Hem gewijd.


Wellicht iets te kort door de bocht gesteld van mij. Ik bedoel hiermee dat er geen verplichte dag is ingesteld als rustdag, zoals de sabbat. Ik lees hooguit over een vroeg gebruik om op de eerste dag van de week het Heilig Avondmaal te vieren. (Hand.20:7)
Ik blijf van mening dat dit gebruik navolging verdiend, maar ik kan anderen hierom niets kwalijk nemen als ze er anders mee omgaan. Zolang de onderlinge samenkomsten maar niet verzuimd worden en het Heilig Avondmaal geregeld gevierd wordt. Het lijkt mij organisatorisch een voor de hand liggende keuze om dit op de eerste dag van de week te doen, deze dag is de opstandingsdag van Jezus en dat is absoluut het gedenken waard.

Johan100 schreef:Ik bedoelde openbaringen 1:10. Heb het al aangepast. Daar gaat het niet over gerichten m.i., want er wordt gesproken in tegenwoordige tijd.


Nina schreef:Als je wilt weten wat de betekenis is van een bepaald woord, is het altijd goed om te kijken waar het eerder voorkwam in de Bijbel. Zoals je al schreef, betekent de Dag des Heren in het hele OT de tijd rondom de terugkeer van onze Heer. Nergens, maar dan ook nergens betekent het de zondag. Het is dus heel vreemd om te beweren dat in Openbaring 1:10 wèl de zondag wordt bedoeld, want op grond waarvan zou dat dan opeens zijn? Waar staat zo'n aanwijzing dan?

Ik beheers geen Grieks, maar heb me eens door een voorganger laten vertellen dat de uitdrukking 'Dag des Heren' net iets anders is, maar of ik nou schrijf: 'de Dag van de Heer' of 'des Heren Dag', het blijft hetzelfde.. En het gaat al helemaal niet opeens iets totaal anders betekenen.


Met als toevoeging: Overal waar over de dag des Heren wordt gesproken staat er in het Grieks: hemera kuriou, behalve in Openbaring 1:10 staat er: kuriake hemera. Dit is inderdaad hetzelfde verschil als tussen de dag des Heren of des Heren dag. Geen verschil dus. Johannes werd in zijn visoen gebracht in de dag des oordeels. Logisch toch, daar draait het hele boek immers om...


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 29 jan 2016 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 29 jan 2016 20:18

Hoi Nina,

Ik heb niet de indruk dat je het topic helemaal doorgelezen hebt. Als je goed leest, kom je volgens mij tegen waar je om vraagt. (Om verwarring te voorkomen)
Je laatste post haalde je trouwens een citaat aan van Sjors en niet van mij.

Trouwens, ook als we voor nu openbaringen 1:10 nog achterwege laten, dan zie je nog dat de eerste dag van de week een bijzonder karakter heeft m.i.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 29 jan 2016 21:03

Met als toevoeging: Overal waar over de dag des Heren wordt gesproken staat er in het Grieks: hemera kuriou, behalve in Openbaring 1:10 staat er: kuriake hemera. Dit is inderdaad hetzelfde verschil als tussen de dag des Heren of des Heren dag. Geen verschil dus. Johannes werd in zijn visoen gebracht in de dag des oordeels. Logisch toch, daar draait het hele boek immers om...


Dat zou ook mogelijk kunnen zijn inderdaad.

Het moet dus niet zijn ‘op’, maar ‘in’ de dag des Heeren lees ik net.
Het Grieks zegt hier letterlijk: ‘s Heeren dag - kuriake hemera. Het Grieks kent ook: dag des Heeren - hemera tou kuriou. De Hebreeuwse taal staat de eerste constructie (‘s Heeren dag) niet toe en kent alleen ‘dag van de HEERE’ - Yom Jahweh.

Maar neemt niet weg dat de eerste dag van de week een bijzonder karakter heeft. De opstandingsdag. En alles is er op ingesteld. Zondags gaan de kerken open. Denk aan de ambten die ingesteld zijn.


Handelingen 20:7 En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.
8 En er waren vele lichten in de opperzaal waar zij vergaderd waren.
9 En een zeker jongeling, met name Eutychus, zat in het venster en met een diepen slaap overvallen zijnde, alzo Paulus lang tot hen sprak, door den slaap nederstortende, viel van de derde zoldering nederwaarts, en werd dood opgenomen.
10 Doch Paulus, afgekomen zijnde, viel op hem, en hem omvangende, zeide hij: Weest niet beroerd; want zijn ziel is in hem.
11 En als hij weder boven gegaan was, en brood gebroken en wat gegeten had, en lang, tot den dageraad toe, met hen gesproken had, vertrok hij alzo.
12 En zij brachten den knecht levende, en waren bovenmate vertroost.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 29 jan 2016 21:33

Johan100 schreef:Maar neemt niet weg dat de eerste dag van de week een bijzonder karakter heeft. De opstandingsdag. En alles is er op ingesteld. Zondags gaan de kerken open. Denk aan de ambten die ingesteld zijn.


Helemaal mee eens. Wat een geluk dat dit zo kan in ons land, dat is elders wel anders.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 30 jan 2016 10:49

Johan100 schreef:De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.


U stelt hier dat de woorden door God gesproken vlak na de schepping:

Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken. (Gen.2:2-3)

zouden impliceren dat er sprake zou zijn van sabbatsrust?

Ik betwijfel of dit zo is. Ik wil u graag wijzen op de volgende tekst:

Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou. (Rom.5:14)

Hieruit concludeer ik dat er in het tijdsbestek tussen Adam en Mozes geen wet bestond. Dus ook geen plicht tot het houden van de sabbat. Zoals vermeld in mijn eerste comment. Er heerste alleen de dood! Pas bij Mozes kwam er vergelding (lees de wet) en de daarin vermelde (verplichte) sabbatsrust.


Met vriendelijke groeten,

Sjors
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 30 jan 2016 11:56

Ik heb het hier over de woorden uit exodus 20.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 30 jan 2016 12:09

Hele heldere uitleg vond ik: http://www.oudesporen.nl/Download/HB021.pdf
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 30 jan 2016 12:19

Johan100 schreef:Ik heb het hier over de woorden uit exodus 20.


Vanaf toen werd de sabbat ingesteld inderdaad. Niet eerder en alleen voor Israël. Deze was van tijdelijke aard en viel onder werken der wet.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten

cron