Nina schreef:-1-Als je wilt weten waar een woord voor staat, moet je gaan zoeken waar het in de Bijbel de eerste keer voor werd gebruikt. Lees de boeken van Mozes, daar zegt God tot Israel dat zij een heilig volk voor Hem moeten zijn. Heilig = apart gezet.
-2-Dat is geen Israel centraal zetten (wat een overgevoeligheid weer), als God stelt dat het volk Israel voor Hem een heilig volk is, bedoelt Hij daarmee dat zij apart zijn gezet voor Hem. Als je er moeite mee hebt dat God beloften aan hen heeft gedaan wat Hij aan geen ander volk heeft gedaan, (Deut. 7:6, 10:15 14:2 Jes 41:9 Ps 105:6-11,43 2 Sam 7:23) moet je bij Hem zijn, Hij heeft het zo bepaald!
-1-Lijkt een goede regel, echter blijven andere teksten waar in OT van "een heilige" of "heiligen" sprake is buiten beschouwing.
Je bestudeert 1 tekst en denkt het dan te weten? Met je geisoleerd tot het OT te richten en de gegevens van het NT mbt deze termen niet te onderzoeken, ben je wat mij betreft anachronistisch bezig. Er wordt niet meegenomen dat de Messias, Jezus Christus reeds gekomen is en wat dit voor gevolgen heeft voor het (nog) niet in Hem gelovende deel van Israel. Uitspraken in de evangelien en in de brieven geven een heel wat andere kijk, dan wat de NPP-spreker als uitleg poneert. In het Joh. Evang. (Joh.8:24) doet de Heerer 2 maal een alleszeggende uitspraak.
Zo maakt de Heere duidelijk, dat de woorden "heilige" of "heiligen" enkel betrekking hebben op "gelovigen in Hem".
Dit is het manco in de uitleg van Kinser, als dzijn voorlezer dit onderscheid maakt:.......er zijn 2 categorieen in de gemeente v Efese, gelovigen uit Israel, de heiligen,en gelovigen uit de heidenen, gelovigen in Christus Jezus......
Kijk, de gelovigen uit de Joden missen de toevoeging "gelovigen in Christus".
Dat is nu juist iets wat volkomen ingaat tegen wat Paulus in de onderhavige brief (en in ál zijn brieven) uitlegt.
De NPP gaat dus op verkeerde wijze met de Schrift om.
Christus verdwijnt uit het exegetisch nadenken.
-2-
Naast het feit dat je hier volkomen mistast in hoe ik over Israel denk, mag het duidelijk zijn, dat de tekst uit Deut.7:6, het heeft over een apart gezet zijn van het volk, echter niet spreekt over een heilige zoals in het NT beschreven wordt.
Vanwege hun ongeloof(!) zijn ze uitgebroken.
En de NPP noemt ze gelovigen.
Zo verkeert de NPP wat Paulus zegt juist in het tegendeel.
Wat denk je dat een andere tekst uit Deut. zeggen wil, als er geschreven staat:....en het zal geschieden, de man die niet zal horen naar Mijn worden die Hij (=de Messias) tot hen spreken zal, van die zal ik het zoeken......
Bij Hem moet je zijn, om de juiste kijk op Israel te krijgen.
Exegetische gerichtheid op wat Christus Zelf en Zijn Apostelen zeggen tot en over Israel, voorkomt een onbijbelse kijk op Israel.
hg
Learsi