De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2016 15:50

naamloos schreef:Dat betekent dus dat ze tevoren al het (verkeerde) idee hadden dat zondag een rustdag is.
Chaya schreef:Nee hoor. Toen ik hier pas woonde vroeg de buurman of ik er bezwaar tegen had dat hij op zondag ging klussen in zijn tuin of schuur.
Dat had ik niet.
Wel, dat bevestigt toch alleen maar dat het (verkeerde) idee bestaat bij niet christenen dat de zondag voor (meer of minder) christenen de rustdag is. Vandaar zijn beleefde vraag natuurlijk.
Chaya schreef:De buren merken op dat wij op zondag iets anders doen en laten dan op die andere 6 dagen. De meeste zijn wat ouder (60 en 70+) dus zij weten nog dat het op zondag rustig was op straat. Hun kinderen mochten niet eens buiten spelen! Want dat zou een hinder kunnen zijn.
Er wordt vaak gevraagd: dat mag jij zeker niet van je geloof? En als je daarop antwoordt: nee, dat klopt, dan kun je de indruk wekken dat het christelijk geloof van wetjes en regels aan elkaar hangt.
Maar wereldse mensen zijn ook fijngevoelig soms, en prikken het halfslachtige door.
En dan hebben ze geen respect meer ervoor, want wat maakt het dan uit, zij leven toch ook netjes?
Echt naamloos, het zit niet in grote dingen. Je hoeft weinig te zeggen of te doen, maar hoe leef je?
Kunnen de mensen van je op aan, is je ja een ja.
Mijn buren weten ook dat ik op zondag doorgaans naar de samenkomst ga. Ze zijn een beetje jonger, dus die hebben de tijd van absolute zondagrust niet meegemaakt. Ze weten iets over de zondagrust van de SGP en Staphorst ofzo, meer niet.
Dat het gaat om hoe je leeft zeg ik juist. Ik citeer mezelf: "Respect of geen respect komt doordat je leeft naar wat je belijdt, niet door wel of geen pakje op zondag".
Voor een aantal christenen hoort daar zondagrust bij, voor veel anderen niet. Dat heeft niets met halfslachtigheid te maken, dat wordt alleen maar zo gezien als mensen denken dat het bij het christendom hoort, of als je dat zelf belijdt en er niet naar leeft.
Trouwens, op zondagmorgen is het nog steeds heerlijk rustig op de weg. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 16:12

naamloos schreef:Wel, dat bevestigt toch alleen maar dat het (verkeerde) idee bestaat bij niet christenen dat de zondag voor (meer of minder) christenen de rustdag is. Vandaar zijn beleefde vraag natuurlijk.

Nee, hij vroeg het of wij er hinder van zouden hebben. Leuk is het geluid van een cirkelzaag niet bepaald, maar dat geldt ook op woensdag. :mrgreen:
Als de buurman op zondag zijn hekje wil schilderen, kan ik hem niet opleggen om dat niet te doen omdat wij het niet zullen doen.
Ik woon nu eenmaal in een seculiere wijk en dan is het leven en laten leven.
Als de buurman een bolpuntkommetje laat bezorgen op zondag is dat wat mij betreft okay.
Dat de supermarkten tussen 4 en 8 open zijn omdat mensen te beroerd zijn om tijdens die 6 dagen hun diepvriespizza, patat en voorgesneden sla niet op te halen (dat kan tot zaterdagavond 9 uur hier, inmiddels) is een gegeven (helaas) maar ik zal er zelf nooit gebruik van maken.
Ik gun iedereen een vrije zondag nl, christen of niet-christen.
naamloos schreef:Dat het gaat om hoe je leeft zeg ik juist. Ik citeer mezelf: "Respect of geen respect komt doordat je leeft naar wat je belijdt, niet door wel of geen pakje op zondag".

Dat ben ik absoluut oneens met je. Het één kan niet zonder het ander.
Jouw doen en laten zou toch anders zijn als je helemaal niet (meer) zou geloven, toch?
naamloos schreef:Trouwens, op zondagmorgen is het nog steeds heerlijk rustig op de weg.

Hier niet hoor, dan komen de laatsten uit de kroeg rollen. ](*,)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2016 16:37

Chaya schreef:Dat ben ik absoluut oneens met je. Het één kan niet zonder het ander.
Jouw doen en laten zou toch anders zijn als je helemaal niet (meer) zou geloven, toch?
Jij gaat er vanuit dat kopen en verkopen (bezorgen heeft daar uiteraard alles mee te maken) op zondag verkeerd is.
ALS dat zo is, dan heb je uiteraard gelijk. Maar daar draait deze discussie juist om, en dat dat zo is heb je in geen geval bewezen.
Voor mij zijn alle dagen gelijk, dus kan -wat het pakje op zondag betreft- het één in combinatie met het ander bestaan.

Eerlijk gezegd zou mijn doen en laten (althans, het streven ernaar) niet zo heel veel verschillen als ik niet in God zou geloven.
Dan zou ik nog steeds vinden dat ik in principe ieder mens moet respecteren, geen grove taal moet uitslaan, niet moet liegen, stelen, moorden.
Positief gezien, dat ik behulpzaam moet zijn, vriendelijk, opkomen voor de verdrukten enz.
Misschien dat ik niet meer naar de samenkomsten zou gaan, misscien ook wel. Ik hou van de mensen uit mijn gemeente.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 16:56

naamloos schreef:Voor mij zijn alle dagen gelijk, dus kan -wat het pakje op zondag betreft- het één in combinatie met het ander bestaan.

Het gaat er in deze discussie om dat we onderscheid moeten maken tussen wat je zelf doet of laat, zonder een ander in gewetensnood te brengen!
Als jij je tuin om wil spitten op zondagmiddag, ga je gang. Maar ga je iemand dwingen om dat te doen (niet letterlijk opvatten) ben je fout.
Ik ken mensen die op zondag niets anders doen dan naar de kerk gaan, een goed boek lezen, mediteren/overpeinzen en hun maaltijden bereiden.
M.a.w. ze houden strikte zondagsrust. Maar als dit een wettisch gebeuren wordt, waarbij 1 persoon (zeg even de vader) bepaalt wat er beslist niet of wel mag, en de rest moet mokkend meedoen, is die rust van weinig waarde. Sterker nog, geen waarde.
Want dan kun je er op wachten dat er ruzie uitbreekt tussen de kinderen, moeder wordt boos, vader is verstoord, kortom, de rust is er niet.
En als de kinderen volwassen zijn geworden, denken ze al dan niet gefrustreerd terug omdat ze niks mochten.
Je kunt van de zondag ook een feestdag maken. Iets lekkers bij de koffie, een leuk spel doen met de kinderen, eventueel een boswandelingetje maken smiddags om de energie even kwijt te raken.
Ik denk dat er terug verlangd gaat worden naar de rustige zondag, als de 24uurs economie een feit is geworden.
Een mens is niet in staat om langdurig continue prikkels, geestelijk en lichamelijk te verwerken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 04 nov 2016 17:12

Chaya schreef:Het gaat er in deze discussie om dat we onderscheid moeten maken tussen wat je zelf doet of laat, zonder een ander in gewetensnood te brengen!
Niemand hoeft iets te doen tegen zijn geweten in, daar is iedereen zelf bij toch?
Iemand die op zondag niet wil bezorgen moet dat lekker zelf weten, iemand die daar geen bezwaar tegen is daar evengoed vrij in.

Trouwens, dit is de topictitel: Ik zou graag wat reacties willen over hoe we aan moeten kijken tegen de zondag, voornamelijk bijbels gezien.
Ik ben benieuwd hoe men hier er over denkt.

Ik weet dat de zondag (de eerste dag van de week) de opstandingsdag is van de Heere Jezus en dat de discipelen die dag bijeenkwamen (des morgens vroeg)om het brood te breken, maar dat er in de middag toen gewerkt werd (ook volgens de overleveringen van F.Josephus dacht ik) Later is dit door Constantijn de Grote verboden om op zondag te werken.

De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.

(Graag serieuze inhoudelijke reacties. (met respect voor degene die de zondagsheiliging belangrijk vinden))
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2016 00:00

Chaya schreef:Er wordt vaak gevraagd: dat mag jij zeker niet van je geloof? En als je daarop antwoordt: nee, dat klopt, dan kun je de indruk wekken dat het christelijk geloof van wetjes en regels aan elkaar hangt.
Maar wereldse mensen zijn ook fijngevoelig soms, en prikken het halfslachtige door.

Door mensen die niet naar de kerk gaan werelds te noemen klinkt het alsof je nog in de jaren twintig leeft.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2016 09:50

naamloos schreef:Niemand hoeft iets te doen tegen zijn geweten in, daar is iedereen zelf bij toch?

Ben je naief?
Wat te denken over de winkeliers die een boete krijgen als ze op zondag hun winkel niet opengooien?
Of het personeel dat weigert op zondag te werken, chef kan het niet verplichten, maar de houding van de collega's spreekt vaak boekdelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 05 nov 2016 10:31

Chaya schreef:Het gaat er in deze discussie om dat we onderscheid moeten maken tussen wat je zelf doet of laat, zonder een ander in gewetensnood te brengen!
Als jij je tuin om wil spitten op zondagmiddag, ga je gang. Maar ga je iemand dwingen om dat te doen (niet letterlijk opvatten) ben je fout.
naamloos schreef:Niemand hoeft iets te doen tegen zijn geweten in, daar is iedereen zelf bij toch?
Chaya schreef:Ben je naief?
Wat te denken over de winkeliers die een boete krijgen als ze op zondag hun winkel niet opengooien?
Of het personeel dat weigert op zondag te werken, chef kan het niet verplichten, maar de houding van de collega's spreekt vaak boekdelen.
Ik doe of laat bij mijn weten niks wat een ander in gewetensnood brengt.

Een huurder is ooit een overeenkomst aangegaan en heeft er mee ingestemd om zich te houden aan de openingstijden van het winkelcentrum.
Als de openingstijden wijzigen is dat jammer voor de winkeliers die voor hun geweten niet op zondag willen werken, want dat kan geld kosten ja. Echter kun je van mensen die niets met de zondagsheiliging hebben (en die zijn veruit in de meerderheid) niet verlangen dat zij zich allemaal aan hen aanpassen, zo werkt dat natuurlijk niet. Ik heb ook een paar principes die me geld kosten, jammer dan!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2016 10:44

naamloos schreef:Een huurder is ooit een overeenkomst aangegaan en heeft er mee ingestemd om zich te houden aan de openingstijden van het winkelcentrum.
Als de openingstijden wijzigen is dat jammer voor de winkeliers die voor hun geweten niet op zondag willen werken, want dat kan geld kosten ja. Echter kun je van mensen die niets met de zondagsheiliging hebben (en die zijn veruit in de meerderheid) niet verlangen dat zij zich allemaal aan hen aanpassen, zo werkt dat natuurlijk niet. Ik heb ook een paar principes die me geld kosten, jammer dan!

Een winkelcentrum kan in andere handen overgaan. Ik ken een middenstander die al jaren tot volle tevredenheid een winkelruimte in een goedlopend centrum had. Het centrum werd verkocht en de nieuwe eigenaar zette rigoureus het mes in de organisatie.
O.m. dat de winkels op zondag open moesten. Velen hadden daar niet zoveel zin in, omdat het eenmansbedrijfjes waren, met hooguit 1 hulp en dan moesten er wel erg veel uren gedraaid worden. Nog niet eens zozeer een principieel punt dus.
Maar 2 van hen wel en de boete zou bedragen - let op! - 500 euro per zondag als ze niet open zouden gaan.
Hoe kan een gewone slager of kledingwinkel of bakker dit nu betalen??
De slager heeft besloten om ermee te stoppen, hij is bijna aan het einde van zijn werkzame leven, heeft zuinig geleefd en kan het uitzingen tot zijn AOW, maar die andere winkeliers niet.
Ik vind het werkelijk van de zotte dat dit in Nederland mogelijk is.
Die winkeliers zaten er eerder dan de nieuwe eigenaar he! En die kan blijkbaar de regels wijzigen, eenzijdig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 05 nov 2016 11:18

Chaya schreef:Een winkelcentrum kan in andere handen overgaan. Ik ken een middenstander die al jaren tot volle tevredenheid een winkelruimte in een goedlopend centrum had. Het centrum werd verkocht en de nieuwe eigenaar zette rigoureus het mes in de organisatie.
O.m. dat de winkels op zondag open moesten. Velen hadden daar niet zoveel zin in, omdat het eenmansbedrijfjes waren, met hooguit 1 hulp en dan moesten er wel erg veel uren gedraaid worden. Nog niet eens zozeer een principieel punt dus.
Maar 2 van hen wel en de boete zou bedragen - let op! - 500 euro per zondag als ze niet open zouden gaan.
Hoe kan een gewone slager of kledingwinkel of bakker dit nu betalen??
De slager heeft besloten om ermee te stoppen, hij is bijna aan het einde van zijn werkzame leven, heeft zuinig geleefd en kan het uitzingen tot zijn AOW, maar die andere winkeliers niet.
Ik vind het werkelijk van de zotte dat dit in Nederland mogelijk is.
Die winkeliers zaten er eerder dan de nieuwe eigenaar he! En die kan blijkbaar de regels wijzigen, eenzijdig.
Ik vind het heus vervelend voor die winkeliers, maar ze zijn nu eenmaal akkoord gegaan met de openingstijden van het winkelcentrum.
En in die overeenkomst staat niet dat het winkelcentrum nooit op zondag zal opengaan, en ook niet dat de openingstijden nooit gewijzigd zullen worden. Zo gaan de dingen nu eenmaal, er is constant verandering, de ene keer pakt het positief uit en een volgende keer negatief.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De zondag.

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2016 11:23

Chaya schreef:Ik vind het werkelijk van de zotte dat dit in Nederland mogelijk is.
Die winkeliers zaten er eerder dan de nieuwe eigenaar he! En die kan blijkbaar de regels wijzigen, eenzijdig.

je hoeft dat niet zot te vinden want het is niet zo. :neeschudden:
http://www.roz.nl/nl/roz/modellen/winkelruimte

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 07 nov 2016 12:17

naamloos schreef:Ik vind het heus vervelend voor die winkeliers, maar ze zijn nu eenmaal akkoord gegaan met de openingstijden van het winkelcentrum.
En in die overeenkomst staat niet dat het winkelcentrum nooit op zondag zal opengaan, en ook niet dat de openingstijden nooit gewijzigd zullen worden. Zo gaan de dingen nu eenmaal, er is constant verandering, de ene keer pakt het positief uit en een volgende keer negatief.

Zo is het niet. Er was nooit constant verandering. Op koopavond was die verplichting er niet!
In het contract staat dat de openingstijden zullen zijn zoals de gemeenteverordening dit voorschrijft.
De gemeente verruimt de openingstijden maar dat is geen verplichting. Je mag op die uren zijn, maar dat hoeft niet.
En dan besluit de directie van het winkelcentrum dat zij hun centrum elke zondag open willen doen. Er is een vergadering belegd en het merendeel van de winkeliers was tegen, behalve de grote ketens. Aangezien zij een juridische afdeling hebben, vormt dat geen enkel probleem, want krijgen zij hun zin niet, vertrekken ze gewoon. En dat is dan een "trekpleister" minder.
De een/tweemansbedrijfjes moeten meedoen, anders volgt er een boete.
Deze bedrijfjes hebben geen eigen jurist en ook gezamenlijk is dit niet te betalen.
Er zal wel een clausule in het contract staan, zodat ze zullen moeten buigen of barsten.
En DAT vind ik dus te zot voor woorden. Het gaat puur om de zondag, niet om de koopavonden. Dat heet meten met 2 maten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: De zondag.

Berichtdoor BladeStraight » 07 nov 2016 12:48

Het is toch vooral een cultureel dingetje, die zondagsheiliging. In andere landen wordt er zo totaal anders mee omgegaan, dat ik de typisch Nederlandse invulling van de zondag wel wat heb leren relativeren.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 07 nov 2016 13:46

naamloos schreef:Zo gaan de dingen nu eenmaal, er is constant verandering, de ene keer pakt het positief uit en een volgende keer negatief.
Chaya schreef:Zo is het niet. Er was nooit constant verandering.
Ik bedoelde dat in het algemeen, duidde niet specifiek op de openingstijden van het winkel centrum. Je begint ergens aan, er wijzigt zich iets in de situatie (of de wet) waar je geen rekening mee hebt gehouden, en dan kun je de boel weer overrekenen.
Chaya schreef:Het gaat puur om de zondag, niet om de koopavonden. Dat heet meten met 2 maten.
Dan ook maar een boete voor degenen die op de koopavonden dicht zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 06 jun 2018 16:22

SGP Rotterdam verstoort de zondagsrust;
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... ondagsrust
Moet de SGP Rotterdam tot de orde worden geroepen? Of staan ze in hun recht om de zondagsrust te verstoren voor onderhandelingen in het stadsbelang?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 37 gasten