Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
MoesTuin schreef:Nee, omdat dit ook niet kan.
In het licht van dit topic "de zondag" gezien.
In de Tien Geboden wordt gesproken over de sabbat, niet over de zondag.
En de zondag is geen sabbat.
Maar het principe van Rustdag is goed.
Eén op zeven dagen rusten, adem scheppen, tijd nemen voor God.
Mensen hebben in het verleden en heden van die rustdag een hel gemaakt.
De dag waarop je niet buiten mocht spelen, niet mocht fietsen, niet met de auto mocht rijden, alleen maar uren in de kerk zitten, thuis handwerken of een boek lezen.
Zo vaak ook zo hypocriet.
Zoals die dominee op zondag met de auto reed vanuit de een paar plaatsen verderop en parkeerde zijn wagen bij een boer in de schuur en liep het laatste stuk naar de kerk.
En de kerkgangers zeiden onder elkaar: "O, de dominee komt helemaal lopend vanuit zijn eigen woonplaats!"
Wat een toneelstuk.
De week begint met een rustdag.
De zondag is de éérste dag der week.
Dát betekent: Rust gaat vóóraf aan de arbeid!
Genade vóór verdienste.
Werk wat niet strikt noodzakelijk is, niet doen.
De zondag als dag van recreatie, dag op adem komen. Rusten.
Andere dingen doen dan anders.
Tijd nemen met God, naar de kerk gaan.
Tijd nemen voor elkaar, als gezin.
Genieten van de natuur.
De zondag als feestdag
Een dag waarnaar je uitkijkt!
Ook feestelijk in de kerk!
Een dag waarin je energie opdoet voor de komende werkweek.
De eerste christenen begonnen op de eerste dag van de week samen te komen, omdat op de eerste van de week Jezus opstond uit de dood.
Dat moet in de kerk verkondigd worden en niet de Tien Geboden die nu nog in de kerken worden voorgelezen maar zoals Race het al benoemde de Leefregels vanuit het Nieuwe Verbond die ook wel overeenkomen maar niet wat betreft het houden van de sabbat omdat onze zondag van nu geen sabbat is.
mohamed schreef:Beste MoesTuin, als wij nooit onder het oude verbond zijn geweest, hoezo is het nieuwe verbond dan nieuw?
Marnix schreef:Grotendeels mee eens, maar als mensen vinden dat je dingen niet mag op zondag moeten we ook niet op ze neerkijken of ze veroordelen en vice versa. Voor sommigen zijn alle dagen gelijk, voor anderen niet.
Chaya schreef:Ik aarzel om hierop in te gaan, omdat het toch weer rotonde gaat worden van nietes welles.
Maar toch wil ik erop wijzen dat in Openbaring 22 staat:
Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.
In evangelische kringen heerst de opvatting dat de Oudtestamentische wetten geheel hebben afgedaan, maar in de gereformeerde traditie is terecht onderscheid gemaakt tussen de ceremoniële wetten uit Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en de burgerlijke of maatschappelijke wetten uit deze boeken. De ceremoniële wetten hebben betrekking op de offerliturgie in de tempel, maar de burgerlijke wetten gaan over het leven in de Israëlitische maatschappij van toen. De tempelceremonie niet meer kan worden volbracht. Daarom zijn de wetten die daarvoor golden door het enige kruisoffer van Christus vervuld (zie de Hebreeënbrief en wat art. 25 van de Ned. Geloofsbelijdenis erover zegt). Maar de burgerlijke wetten blijven hun geldigheid behouden.
BRON
Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?
En dan ben ik wel zo ruimdenkend dat dit individueel ingevuld kan worden, maar binnen het kader van dat gebod.
StillAwake schreef:Besef dat "uit eten gaan" in Nederland naar verhouding duur is.
Race406 schreef:De wetten zijn door God aan de Israëlieten gegeven, bij monde van Mozes.
Waar jij het over hebt zijn de ceremoniële wetten. Dec10 geboden zijn leefregels. En als God in je woont door Zijn Geest dan wil je uit dankbaarheid leven naar de 10 geboden. En inderdaad: de invulling daarvan verschilt tussen christenen onderling. Maar je bent niet vrij om maar te doen wat je zelf goeddunkt.... De vrijheid wordt nogal eens misbruikt om te doen naar eigen inzicht. En dat is gevaarlijk...
MoesTuin schreef:Mensen hebben in het verleden en heden van die rustdag een hel gemaakt.
De dag waarop je niet buiten mocht spelen, niet mocht fietsen, niet met de auto mocht rijden, alleen maar uren in de kerk zitten, thuis handwerken of een boek lezen.
Zo vaak ook zo hypocriet.
Zoals die dominee op zondag met de auto reed vanuit de een paar plaatsen verderop en parkeerde zijn wagen bij een boer in de schuur en liep het laatste stuk naar de kerk.
En de kerkgangers zeiden onder elkaar: "O, de dominee komt helemaal lopend vanuit zijn eigen woonplaats!"
MoesTuin schreef:Wat een toneelstuk.
Marnix schreef:Je geeft zelf bijvoorbeeld aan dat mensen het eten op zaterdag maakten en het op zondag alleen maar opwarmden, maar er staat ook ergens dat je op de sabbat geen vuur mocht maken. Dat vinden we doorgaans geen probleem.
Chaya schreef:Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.
Chaya schreef:Een kenmerk van de ware bekering is juist dat je er achter komt dat je je niet aan die 10 geboden kunt houden, hoe graag je dat ook wil.
Klopt....en hiernaast zijn ze niet eens direct aan ons gegeven, hoewel er 9 nog wel gelden in de huidige tijd maar die van de sabbat zeker niet. Christus heeft de wet vervuld en wij leven vanuit onverdiende genade alleen!
Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.
Nou...dat is een slecht advies om gif over je tuintje te spuiten.
Een wel heel zelfingenomen advies wat genoeg zegt over jezelf....
Verantwoording komt toe op persoonlijke titel.
Ik zie hier niet anders voorbijkomen, lange toneelstukken.
Dan zou ik eens alles nog maar eens lezen met een andere bril op.
De mensen waren bang dat er iemand voor hen moest werken, of dat ze zelf onnodig werk verrichtten. Het ging niet persé om het vuur denk ik, want in die tijd had ieder keukentje ook een petroleumstel. Het onze wel i.i.g.
Omdat handwerken (breien en naaien) als arbeid werd gezien, wat het toen natuurlijk ook was, het heette op school: nuttig handwerken, werd dat gezien als werk en mocht het niet.
Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.
Mijn vader was heel principieel, maar men had veel respect voor hem omdat het van binnenuit kwam en geen vroom praatje was.
Mijn moeder was anders daarin, maar volgde hem wel in die dingen. Zij was bijv. niet tegen zondagsrijden, maar liep wel met vader mee.
En al die zondagse wandelingen, van soms een uur 4 maal per zondag, hebben mij geen kwaad gedaan. Nu zou je van de arts een krijgen. Die generatie liep nog, heel veel. Nu zie je veel mensen - ook jonge - voortgedreven worden door een motortje op hun fiets.
De kerken moeten hun parkeerterreinen steeds groter maken. Onze kerk - gebouwd halverwege vorige eeuw - heeft niet eens een parkeerterrein, alleen een fietsenhokje.
En als je gezond bent en je woont binnen een straal van kwartiertje lopen, vind ik dat je best kunt lopen. Zeker met dit mooie weer is het iedere zondag gewoon fijn. Er lopen nu trouwens meer mensen dan in de winter. Ik werd voorbij gefietst door een predikant van de andere kerk. Bijbel tussen de snelbinders.
blijblij schreef:Die verhalen zijn toch ruimschoots bekend? Zelfs van Kersten:
"De lutherse predikant ds. B. E. J. Bik las in de krant dat ds. Kersten zondagmiddag om vijf uur zou preken in Gouda en ''s avonds om halfacht in Stolwijk. Hij vroeg zich af of zijn collega te voet van Gouda naar Stolwijk zou gaan. Bik kon het nauwelijks geloven, want ds. Kersten preekte lang en de wandeling duurde wel anderhalf uur. Hij besloot de predikant te volgen en ontdekte dat deze zich na afloop van de middagdienst naar een donker hoekje in de Goudse binnenstad begaf. Daar stond een auto met chauffeur te wachten, die hem naar Stolwijk reed. Het verslag van Bik, gepubliceerd in een regionale krant, bracht ds. Kersten in een lastig parket. Als lid van de Tweede Kamer namens de SGP vroeg hij voortdurend om strengere zondagsheiliging. Nu zeiden zijn tegenstanders in de Kamer dat hij huichelde en z''n eigen wetten schond." (RD 2008)
Chaya schreef:Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.
Omdat het sabbatgbod nooit aan ons gegeven is. De andere 9 geboden staan ook in de wet van Christus: de wet der vrijheid.Chaya schreef:Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?
Omdat het sabbatgbod nooit aan ons gegeven is. De andere 9 geboden staan ook in de wet van Christus: de wet der vrijheid.
En over stelen gesproken, de verbonden, met de bijbehorende tekenen, die God met Israël gemaakt heeft mogen we ons niet wederrechtelijk toeeigenen: Generatie na generatie moeten de Israëlieten de sabbat in acht nemen en vieren. Voor mij en hen is die dag een teken van een eeuwigdurend verbond, [
naamloos schreef:Wetticisme is gewoon wetticisme, daar verandert een motief niets aan.
Je kunt vanuit hartelijke liefde voor God wettisch zijn, en je kunt vanuit huichelachtige motieven wetttisch leven.
ereunao schreef:Wanneer je afstand gaat nemen van de vervangingsleer, raak je aan iets dat de klassieke theologie tot in de haarvaten heeft gekleurd. Je bent er dus niet door te stellen dat je als kerk de vervangingstheologie als zijnde niet bijbels afwijst. Of dichter bij huis: ’Dat je als kerk onopgeefbaar verbonden bent met het volk Israël’. Dat is een cruciale stap, maar tegelijk een stap die onvermijdelijk een nieuwe bezinning op het geheel van de klassieke theologie vraagt. Het valt te begrijpen dat velen voor deze stap terugschrikken. Niemand zaagt graag de tak af waar hij zelf op zit. Alles zal dus op de schop moeten, ook die geref.verbondsleer die heel de Schrift als kergeschiedenis leest.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten