De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor dalethvav » 15 jun 2018 11:52

learsi schreef:Kun je een paar voorbeelden uit die brief noemen, waar dat wat je zegt, voor geldt?
bvd
hg
Learsi

van 3:52-17:28 (maar de rest is ook de moeite waard).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 15 jun 2018 12:02

jesaja40;
Een heel complexe stelling die niet sluitend is. In uw uitleg bespeur ik restanten van de vervangingsleer. Zo hebben onze apostelen het beslist niet bedoeld en uitgelegd. Overigens wat bedoeld u met het volk van Israël in het nieuwe verbond? Weet u dat dit niet het nieuwe verbond is maar het gerestaureerde verbond, het vernieuwde verbond. Zie het als een huwelijk dat al vele eeuwen lang duurt. Dan raakt het onder het stof en moet het schoon gemaakt worden. Je gaat niet hertrouwen, je bevestigd wat destijds is afgesproken. Dat is het Bijbelse principe.

O ja, de term christen-joden is beslist niet de juiste benaming. U bent daar niet de enigste in, ook predikanten verkondigen van de kansel dat Avraham de eerste christen was. De beste man dacht dat hij ook nog gelijk had. Als hij wist wat de woordbetekenis was dan zou hij dat zeker niet gezegd hebben.


Die stelling sluit wel degelijk als je je realiseert dat de gelovige Joden niet tot Israël, maar tot de Gemeente gerekend worden. En die is met Chr.opgestaan en in de hemel gezet.(Efeze 2;6) En die Gemeente wordt straks bij Zijn komst met Hem geopenbaard in heerlijkheid in een opstandingslichaam gelijk aan het Zijne (1.Joh.3:2 Fill.3:21) En dat is een heel andere positie en relatie met Hem dan die van het volk Israël in het messiaanse rijk dat nog in een aards lichaam onder het N.V.in het beloofde land leeft. Want in dat opstandingslichaam is geen sprake van zonde, maar het is juist de hoofdbelofte aan Israël dat zij dan vergeving van zonde zal hebben. Er is bij mij dan ook geen sprake van verv-leer, maar jij bedrijft omgekeerde verv-leer als je Israël op de plaats van de Gemeente zet en haar wilt dwingen de sabbat i.p.v. de 1e dag der week te vieren. Want de Gemeente ontleent haar identiteit juist aan de opgestane Messias en niet aan de scheppingsweek in 6 dagen en een rustdag op de 7e.

Maar je hebt gelijk dat ik de term christen-jood beter niet had kunnen gebruiken. Ik doe dat anders ook nooit, maar heb het deze keer kortheidshalve gedaan. En Abraham was natuurlijk geen christen, dat is puur ana-chronisme. Want er bestond geen chr.gemeente voordat Chr.als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort.

Jeremia 31 spreekt wel degelijk van een N.V als tegehanger van het Sinaïtische.zie ook Hebr 8. En of nu de Saduceeën of Farizeeën de meerderheid vormden is in dit verband niet relevant. Want de Joodse Raad werd ook door de apostelen erkend als de representant van het volk Israël (Hand.4:8.23:1-10 ) Maar ik, kan hier op deze topic niet dieper op ingaan dan raken wij off-topic.Open anders maar een nieuwe op open forum, dan volg ik je daar wel.
Shalom ereunao

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 15 jun 2018 18:30

learsi schreef:
Kun je een paar voorbeelden uit die brief noemen, waar dat wat je zegt, voor geldt?


Nou, heb je de brief gelezen? Het staat er vol mee. Ik zal uit hoofdstuk 1: 1-18 onderstrepen waar Paulus spreekt over 'ons' Joden en 'u' heidenen:


Afzender, geadresseerden, groet
1 Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn:
2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
Lofzang op Gods welbehagen in Christus
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus,
4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,
6 tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.
7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade,
8 die Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en bedachtzaamheid,
9 toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte,
10 om in de bedeling van de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.
11 In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,
12 opdat wij tot lof van Zijn heerlijkheid zouden zijn, wij, die al eerder onze hoop op Christus gevestigd hadden.
13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid.
Christus het hoofd van de gemeente
15 Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Heere Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen,
16 houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk,
17 opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem,
18 namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen,

Stukje uit hoofdstuk 2:11-14


11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

ons = het Joodse volk
u = gelovigen uit de heidenen
onze= gelovigen uit Joden en heidenen

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 15 jun 2018 18:41

Nina merkt op:

ons = het Joodse volk
u = gelovigen uit de heidenen
onze= gelovigen uit Joden en heidenen


Zie hier het spraakgebruik wat Paulus hanteert. Ik citeerde dat zojuist aan Johan100 en ziehier een met tekst onderstreepte zichtbare werkelijkheid. Zo simpel is nu het Hebreeuws denken.

Met dank aan Nina.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2018 21:54

dalethvav schreef:Wil je Jesaja40 hier niet begrijpen? Jesaja40 bedoelt met de Hebreeuwse citaten, díe citaten in het NT die uit het OT komen. Ik dacht dat je dat op jouw denkniveau wel door zou hebben. Zelfs ik begrijp dat nog. Ik ben zelf ook in het gelukkige bezit van die vertaling en in die uitgave is alles in het NT dat uit het OT geciteerd wordt, vetgedrukt. En dat is heel erg veel.

Maar die citaten hebben heel weinig met het Hebreeuws te maken.

De geschriften in het NT zijn in het Grieks geschreven.
De schrijvers gebruikten (in verreweg de meeste gevallen) een Griekse vertaling -- niet van het OT om even op slakken zout te leggen, want zo noemden ze dat toen niet, maar van de gezaghebbende Joodse Schriften.



Hier heeft Jesaja40 zeker wel een punt. Als het over aantallen mensen gaat is er in het Grieks tussen chilias(duizend) en murias (tienduizend) net zo'n verschil als in het Ned. tussen honderden en duizenden. Vooral in de context van de twee gevallen waarop Jesaja40 doelt: Als ik zeg dat er honderden mensen of duizenden mensen tot geloof kwamen maakt dat wel degelijk verschil. Opvallend daarbij is dat (tot voor kort) in b.v. de HSV murias (of een vervoeging ervan) consequent met tienduizend vertaald werd, behalve de twee keer dat het gelovige Joden betreft. Inmiddels heeft de HSV dat, in ieder geval in de online-versie, in navolging van de KJV, die beide keren ook vertaald met tienduizenden.
het zou interessant zijn om eens na te gaan waarom dat in het verleden zo vertaald werd.
Maar, om jouw voorbeeld te gebruiken: Waarom zou ik, wanneer iemand in het Grieks zegt: "Dat heb ik al tienduizend keer gezegd" vertalen met "Dat heb ik al duizend keer gezegd"?


1 Kor. 4:15
"Want al had u murioi leermeesters in ​Christus"
Is hier 10.000 bedoeld?

1 Kor. 14:19
"In de ​gemeente​ echter wil ik liever vijf woorden spreken met mijn verstand, om ook anderen te onderwijzen, dan murioi woorden in een andere taal."
Is hier 10.000 bedoeld?

Philo, Gezantschap 54
"Vanaf het moment dat ik mijn wieg verliet, heb ik murioi onderwijzers, vaders, broers, ooms...
Is hier 10.000 bedoeld?

Lucas 12:1
"Intussen, toen er een menigte van myriaden mensen bijeengekomen was"
Gaat het hier om 10.000-en mensen?!?

Herder van Hermas 10.5
'De toren werd gebouwd ... door zes jonge mannen. En myriaden andere mannen brachten stenen...
Gaat het hier om 10.000-en mannen?

Euripides, Fenicische vrouwen 830
"De stad die myriaden van goede dingen, de een na de ander, meemaakte"
Gaat het hier om 10.000-en zegeningen?

Nee, in al deze gevallen gaat het om een overdrijving, met als letterlijke betekenis: een heleboel, talloze, een enorm aantal. In het Nederlands kunnen we dat uitdrukken met 'duizenden'. 'Tienduizenden' is hierbij te specifiek.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 15 jun 2018 22:02

Nina schreef:learsi schreef:


Nou, heb je de brief gelezen? Het staat er vol mee. Ik zal uit hoofdstuk 1: 1-18 onderstrepen waar Paulus spreekt over 'ons' Joden en 'u' heidenen:


Afzender, geadresseerden, groet
1 Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn:
2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus.
Lofzang op Gods welbehagen in Christus
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus,
4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,
6 tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.
7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade,
8 die Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en bedachtzaamheid,
9 toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte,
10 om in de bedeling van de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.
11 In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,
12 opdat wij tot lof van Zijn heerlijkheid zouden zijn, wij, die al eerder onze hoop op Christus gevestigd hadden.
13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid.
Christus het hoofd van de gemeente
15 Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Heere Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen,
16 houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk,
17 opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem,
18 namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen,

Stukje uit hoofdstuk 2:11-14


11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

ons = het Joodse volk
u = gelovigen uit de heidenen
onze= gelovigen uit Joden en heidenen

Dit klopt niet. Ons en onze is in het Grieks gewoon hetzelfde. Bovendien zou het raar zijn als de schrijver 1:3-12 alleen op de Joden zou laten slaan.

Wij = de wereldwijde gemeente uit Jood en niet-Jood
U = de lezers die gelovigen uit de volken zijn.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 15 jun 2018 22:46

Ik bedoel dat 'ons' in het blauw op 'ons Joden' slaat, en die in het rood om de gelovige Jood en heiden. (Of 'ons' en 'onze' hetzelfde woord is in het Grieks, is dus niet relevant.)

Je zegt alleen maar dat je het 'raar' vindt. Waarom dat raar zou zijn zie ik niet helemaal, maar vertel maar hoe jij het dan begrijpt. Paulus heeft het duidelijk over twee groepen: 'wij/ons' en 'u'. Wie zijn 'wij/ons' volgens jou, en wie 'u'?

Lees vers 12 eens goed, daar komt het duidelijk naar voren dat 'wij/ons' op de Joden slaat. Zij verwachtten al lang de Messias, wij als heidenen hadden geen Messias verwachting.

Vers 11-13 in hoofdstuk 2 laat duidelijk zien dat het daar over de heidenen gaat: 11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 15 jun 2018 22:48

sorry, dubbel gepost

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 15 jun 2018 23:53

Ik vind het vreemd dat sommigen denken dat joden alleen maar joods hoeven te zijn om zeker te zijn van een plaats in de hemel.

'En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.' (Mat 3,9)

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 16 jun 2018 00:05

Wie zegt dat dan?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2018 01:28

Nina schreef:Ik bedoel dat 'ons' in het blauw op 'ons Joden' slaat, en die in het rood om de gelovige Jood en heiden. (Of 'ons' en 'onze' hetzelfde woord is in het Grieks, is dus niet relevant.)

Je zegt alleen maar dat je het 'raar' vindt. Waarom dat raar zou zijn zie ik niet helemaal, maar vertel maar hoe jij het dan begrijpt. Paulus heeft het duidelijk over twee groepen: 'wij/ons' en 'u'. Wie zijn 'wij/ons' volgens jou, en wie 'u'?

Wij = de wereldwijde gemeente uit Jood en niet-Jood
U = de lezers die gelovigen uit de volken zijn.
Lees vers 12 eens goed, daar komt het duidelijk naar voren dat 'wij/ons' op de Joden slaat. Zij verwachtten al lang de Messias, wij als heidenen hadden geen Messias verwachting.

Zo kun je het lezen, maar dat is om meerdere redenen niet het waarschijnlijkst.
Zelfs als je het zou lezen als het vertaald is zoals je aanhaalt, dan kan het nog om degenen gaan die eerder dan de lezers tot geloof zijn gekomen.

Maar die vertaling is niet het meest aannemelijk.
Er staat niet: hopen op de messias, maar: in verbondenheid met Christus hoop gekregen.
En 'al eerder' is een dubieuze vertaling, althans, eerder dan wat? Ik zou zeggen dan de vervulling van de hoop. Als je zegt eerder dan jullie, dan slaat het op de 'wij' die eerder tot geloof kwamen.
Het hoeft dus niet alleen op de Joden te slaan. Dat is ook onwaarschijnlijk, omdat wat eraan voorafgaat duidelijk op alle gelovigen slaat.
Vers 11-13 in hoofdstuk 2 laat duidelijk zien dat het daar over de heidenen gaat: 11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.

Zeker, maar daaruit volgt niet dat de 'wij' exclusief Joden zijn.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 16 jun 2018 08:28

Erg onlogisch wat je zegt. Paulus zou dus eerst spreken over Jood en heiden samen, en daarna nog eens apart over de heidenen. Dat kan niet kloppen, want nadat hij eerst alle zegeningen uiteenzet die voor de Joden golden, komt hij met (vers 13) 'In Hem bent ook u...' Hij gaat dan uitleggen hoe die beloften ook zijn gaan gelden voor de heidenen. (Waarom zou hij dat doen als hij hen al betrokken heeft in zijn betoog?)

In het OT hield God Zich voornamelijk met de Joden bezig en sporadisch met de heidenen, zelfs nog toen Jezus op aarde liep gaf Hij aan slechts gekomen te zijn tot de verloren schapen van het huis van Israel, maar nu zijnde heidenen er ook bij gekomen. Wij , die eertijds uitgesloten waren van het burgerschap van Israel.

Paulus bouwt zijn betoog op, en in hoofdstuk 2 legt hij dan uit dat de scheidingsmuur weg is tussen die twee.

In Ef 1:15 lees ik over de liefde van de heiligen tot het Joodse volk, waar is die toch gebleven sindsdien? ('Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Here Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2018 10:09

Nina schreef:Erg onlogisch wat je zegt. Paulus zou dus eerst spreken over Jood en heiden samen, en daarna nog eens apart over de heidenen. Dat kan niet kloppen, want nadat hij eerst alle zegeningen uiteenzet die voor de Joden golden, komt hij met (vers 13) 'In Hem bent ook u...' Hij gaat dan uitleggen hoe die beloften ook zijn gaan gelden voor de heidenen. (Waarom zou hij dat doen als hij hen al betrokken heeft in zijn betoog?)

Gold voor de Joden dat God hen in eenheid met Christus had voorbestemd om heilig en zuiver voor God te zijn? Gold voor de Joden en niet voor de heidenen dat God hen had voorbestemd om kinderen te worden door Jezus Christus? Hadden slechts de Joden verlossing door Christus' bloed? Heeft God slechts aan de Joden het geheim in Christus bekend gemaakt? Heeft God aan slechts de Joden het erfdeel in Christus (!) gegeven om te zijn tot eer van Gods glorie?

Nee, dit geldt volgens de schrijver van Efeziërs voor de kerk, zij die Christus toebehoren, niet exclusief voor Joodse gelovigen. Anders zou het vreemd zijn dat Paulus zijn brief begint te danken voor iets waar zijn lezers weinig mee te maken hadden.
De wending naar 'u' is om specifiek de lezers eraan te herinneren dat ze erbij horen, niet om aan te geven dat het eerdere niet op hen van toepassing was.
In het OT hield God Zich voornamelijk met de Joden bezig en sporadisch met de heidenen, zelfs nog toen Jezus op aarde liep gaf Hij aan slechts gekomen te zijn tot de verloren schapen van het huis van Israel, maar nu zijnde heidenen er ook bij gekomen. Wij , die eertijds uitgesloten waren van het burgerschap van Israel.
Zeker, maar dat is niet van toepassing op het gedeelte uit hoofdstuk 1.
Paulus bouwt zijn betoog op, en in hoofdstuk 2 legt hij dan uit dat de scheidingsmuur weg is tussen die twee.
Klopt, maar hij zegt nergens dat de 'wij' exclusief Joodse gelovigen betreft.
In Ef 1:15 lees ik over de liefde van de heiligen tot het Joodse volk, waar is die toch gebleven sindsdien? ('Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Here Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen)
De heiligen is niet het Joodse volk, maar de gelovigen in Christus.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 16 jun 2018 11:19

nina:
ons = het Joodse volk
u = gelovigen uit de heidenen
onze= gelovigen uit Joden en heidene


Ons betekent niet altijd en overal het Joodse volk, dat moet uit de context blijken. Als Paulus zegt dat Hij ons heeft uitverkoren voor de grondleggeing der wereld bedoelt hij niet exclusief het Joodse volk maar heel de Gemeente met insluiting van zichzelf. Want dit geldt heel de Gemeente, van Israël lezen wij dat nergens. En niet alleen de Joden, maar ook de gelovigen uit de heidenen zijn begenadigd in de Geliefde. En de hele Gemeente is een erfdeel geworden, niet alleen de Joden. Maar als hij spreekt van wij die eerst op Christus gehoopt hebben dan gaat het idd. over de Joden

Een veel duidelijker voorbeeld van deze stelling vinden wij in Gal.4;1-5:
1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 ¶ Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Hier gaat het dus bij wij/ons idd. exclusief over Joodse gelovigen, want de heidenen zijn nooit onder de wet geweest. hgr: ereunao

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 16 jun 2018 14:11

ereunao schreef: Maar als hij spreekt van wij die eerst op Christus gehoopt hebben dan gaat het idd. over de Joden
Nee hoor, dat blijkt nergens uit.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten