De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 26 jan 2016 19:20

Ik zou graag wat reacties willen over hoe we aan moeten kijken tegen de zondag, voornamelijk bijbels gezien.
Ik ben benieuwd hoe men hier er over denkt.

Ik weet dat de zondag (de eerste dag van de week) de opstandingsdag is van de Heere Jezus en dat de discipelen die dag bijeenkwamen (des morgens vroeg)om het brood te breken, maar dat er in de middag toen gewerkt werd (ook volgens de overleveringen van F.Josephus dacht ik) Later is dit door Constantijn de Grote verboden om op zondag te werken.

De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 31 aug 2018 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De zondag.

Berichtdoor Arendsoog » 26 jan 2016 19:39

Ik kan me theologisch aardig vinden in wat Calvijn schrijft over het vierde gebod (Institutie, boek II, hfdst. 8; in deze pdf vanaf pagina 119: http://theologienet.nl/documenten/Calvi ... ITUTIE.pdf)

Praktisch ben ik misschien wel iets meer beïnvloed door Nader Reformatorische/puriteinse invloeden.

Ik heb even geen zin/tijd om allerlei Bijbelteksten en citaten op te zoeken, ik meen dat Calvijn mijn mening aardig verwoordt ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 26 jan 2016 20:57

Hallo Johan,

Leuke en goeie vraag heb je daar.

De sabbat was ingesteld voor de joden. Het vierde gebod van de tien geboden. De tien geboden zijn een onderdeel van de Thora. In mijn optiek is er geen sprake meer van leven onder de wet sinds de kruisiging van Jezus. Dus komt het gebod om de sabbat te houden te vervallen wat mij betreft. Het NT lezend valt op dat die tien geboden op een of andere manier herhaalt worden, echter niet meer in de “gij zult” en “gij zult niet” vorm. Maar omdat de vervulling van die wet is gedaan/volbracht, worden deze in genade termen weergegeven en wordt “gij zult niet liegen” bv:

Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn naaste; want wij zijn elkanders leden.
(Ef. 4:25)

En wordt “gij zult niet stelen” bv:

Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft. (Ef.4:28)

Het sabbatgebod kom ik echter niet meer tegen. Wat ik wel lees is:

Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. (Kol.2:16-17)

Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb. (Gal.4:10-11)

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. (Rom.14:5-6)

Wat opvalt is dat niet meer de zevende dag (sabbatdag) belangrijk is, maar de eerste dag van de week. Niet als instelling, maar wel als dag waarop bijzondere handelingen worden verricht:

Lees bv: Mat.28:1-7; Mar.16:1-8; Luk.23:56-24:6; Joh.20:19-29; 1Kor.16:9; Hand.20:7; Hand.2:42-46.

Ik denk dat het wijs is om deze dag te reserveren voor God als een dag met een bijzonder karakter, namelijk die van Zijn opstanding! Niet meer als plicht, maar als genadegave. God rust in ons hart en wij rusten in Hem.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 26 jan 2016 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 26 jan 2016 21:35

De Bijbel, en met name Paulus, is zeer duidelijk over hoe we moeten omgaan met onder andere de sabbat of welke dag dan ook. Zie bijvoorbeeld Romeinen 14 en Kolossenzen 2. Het gaat om het veroordelen en verdraagzaamheid van gelovigen, wanneer ze in deze zaken niet dezelfde zienswijze hebben.

Zo respecteer ik wanneer iemand er voor kiest om de zondag in ere te houden. Ik zelf laat me dat echter niet opleggen en respecteer het ook niet wanneer ik erop aangekeken of aangesproken wordt omdat ik dat niet doe. Voor mij persoonlijk is elke dag van de week voor de Heere. Ook heb ik er niets op tegen dat we zondag naar de kerk gaan, maar dat betekent niet dat ik dan de rest van de dag niets anders kan ondernemen, zoals werken, winkelen of een tochtje maken. In alles wat we doen kunnen we de Heere dankbaar eren, in onze naasten, in ons werk, onze hobby's, etc.

De Bijbel maakt duidelijk dat we tot vrijheid geroepen zijn, en dat we ons niet weer een slavenjuk moeten laten opleggen (Handelingen 15:10, Galaten 4:8-31, Galaten 5, Kolossenzen 2:4-23). De Heere Jezus heeft de wet vervuld en door Hem zijn de gelovigen de eeuwige sabbatsrust ingegaan (Hebreeën 4:1-13, Mattheüs 11:29). Die grote vrijheid in de Heere laat ik me niet ontzeggen door welke menselijke bepaling, gebod of lering dan ook, welke niet direct zijn terug te voeren naar de Bijbel.
.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 27 jan 2016 00:42

DeDwaler schreef:Ik zelf laat me dat echter niet opleggen en respecteer het ook niet wanneer ik erop aangekeken of aangesproken wordt omdat ik dat niet doe. Voor mij persoonlijk is elke dag van de week voor de Heere. Die grote vrijheid in de Heere laat ik me niet ontzeggen door welke menselijke bepaling, gebod of lering dan ook, welke niet direct zijn terug te voeren naar de Bijbel.


Ik snap u tot op bepaalde hoogte. Echter ben ik wel benieuwd naar hoe u het volgende in de praktijk brengt:

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert. (Heb.10:25)


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 27 jan 2016 08:15

DeDwaler schreef:Ik zelf laat me dat echter niet opleggen en respecteer het ook niet wanneer ik erop aangekeken of aangesproken wordt omdat ik dat niet doe. Voor mij persoonlijk is elke dag van de week voor de Heere. Die grote vrijheid in de Heere laat ik me niet ontzeggen door welke menselijke bepaling, gebod of lering dan ook, welke niet direct zijn terug te voeren naar de Bijbel.


_Sjors_ schreef:Ik snap u tot op bepaalde hoogte. Echter ben ik wel benieuwd naar hoe u het volgende in de praktijk brengt:

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert. (Heb.10:25)


Dat vers gaat over dat sommigen zich altijd onttrekken aan het gemeenteleven. Over welke mensen Paulus het hier precies heeft staat in vers 26 en verder. Dat heeft echter verder niets te maken met een bepaalde dag onderhouden, of om de zondag als geheel een bepaalde invulling te moeten geven als ware het een soort sabbat of verplichte rustdag. Zoals ik al zei, ik heb er niets op tegen om op zondag naar de gemeente te gaan, maar het is, voor mij althans, geen speciale dag in die zin dat ik verder niets kan of mag ondernemen, zoals werken etc. alsof die bezigheden de Heere niet zouden behagen.

De wantoestanden die er ontstaan door menselijke inzettingen en regeltjes zijn maar al te duidelijk zichtbaar. Ik geloof dat de Heere Jezus een signaal afgaf, door voornamelijk op de sabbatten te werken om zo de hypocrisie van menselijke zogenaamd religieuze geboden aan het licht te brengen (Mattheüs 23, Markus 7:1-23).

Jezus zei tegen de Farizeeërs en Schriftgeleerden: "Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan. Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn." (Markus 7:6-7). Dan vraag ik me af wat een zondagsrust voor de Heere waard is als het mensenhart er niet bij is, omdat men de rek en grenzen van de regeltjes constant opzoekt of op de klok zit te kijken of de zondag al voorbij is, zodat ze hun gang weer kunnen gaan.

Nogmaals, ik respecteer wanneer iemand een bepaalde dag compleet voor de Heere reserveert, maar veroordeel mij niet wanneer ik dat niet doe. De motieven achter mijn zienswijze heb ik om die reden aangevoerd. De Heere dienen is een zaak van het hart vanuit Gods liefde gedreven. Als het niet vanuit het hart en de liefde voortkomt, dan is het waardeloos en dient het slechts als bevrediging voor het vlees (Kolossenzen 2:23).
.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 27 jan 2016 09:23

Er zijn topics vol geschreven over de zondag, de Sjabbat en wat nu eigenlijk wel en niet Bijbels is. Voordat ik mij meng in deze discussie, wil ik graag verwijzen naar de serie lezingen van Peter Steffens, getiteld: "Gods sabbatten en gezette tijden". De eerste twee avonden van de serie van drie zijn inmiddels te vinden op zijn website, de derde lezing is vanavond in Alphen aan de Rijn.

https://petersteffens.nl/

Het is mijn gewoonte om links in een discussie te plaatsen en verder niet in te gaan op het onderwerp. Maar deze lezingen zijn buitengewoon boeiend, controleerbaar en leerzaam. Met deze aanprijzing hoop ik niet dat de forumadministratie dit bericht verwijderd. 8-[
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2016 10:54

DeDwaler schreef:Nogmaals, ik respecteer wanneer iemand een bepaalde dag compleet voor de Heere reserveert, maar veroordeel mij niet wanneer ik dat niet doe.

DeDwaler schreef:Zoals ik al zei, ik heb er niets op tegen om op zondag naar de gemeente te gaan, maar het is, voor mij althans, geen speciale dag in die zin dat ik verder niets kan of mag ondernemen, zoals werken etc. alsof die bezigheden de Heere niet zouden behagen.

Goede werken?

En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: De zondag.

Berichtdoor oekaboeka » 28 jan 2016 01:39

DeDwaler schreef:
Zoals ik al zei, ik heb er niets op tegen om op zondag naar de gemeente te gaan, maar het is, voor mij althans, geen speciale dag in die zin dat ik verder niets kan of mag ondernemen, zoals werken etc. alsof die bezigheden de Heere niet zouden behagen.





Chaya : Goede werken?

En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem





Doem maar niet zo bewust onwetend Chaya je weet best dat DeDwaler gewoon werk bedoelt bij zijn baas of iets dergelijks ( eigen baas )
en wat zou daar mis mee zijn de arbeider is zijn loon waard, jij hebt vooralsnog vooral veel oordelen over mensen die niet zo zogenaamd Godvruchtig als jou zouden leven welke dus blijkbaar God niet kunnen behagen aangezien werken voor jezelf is dus nooit goed kan zijn , alsof jij zo goed bent ? niemand is goed dan 1 , wees niet zo akelig veroordelend ook voor eigen bestwil , je wint er niks mee met die schijn van vromigheid alsof jij de enigste bent met het geloof en andere mensen geen geloof hebben omdat ze niet zoveel ( zoals jij het doet voorkomen , wat vast wel zal zijn maar niks waard is als je zo naar je mede gelovigen , broeders , zusters afgeeft ) als jij hun geloof in een kerk of iets dergelijks uit dragen.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor DeDwaler » 28 jan 2016 07:12

Chaya schreef:Goede werken?

En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.


Nee, ik bedoel gewoon werk. In mijn geval als freelancer. Ik zou het zeer op prijs stellen als je bij aangehaalde Bijbelverzen de verwijzingen zou willen vermelden. In dit geval Romeinen 8:8 en Hebreeën 11:6.

Ik heb een poosje moeten nadenken over je reactie, maar ik vrees dat ik er niet helemaal uitkom, Chaya. Sinds de Heere mij geroepen heeft, ben ik het vermogen om verborgen boodschappen van mensen waar te nemen grotendeels kwijtgeraakt. Dat betekent niet dat ik niet ongeveer zou kunnen inschatten wat je me probeert te zeggen, maar op basis van die inschatting wil ik niet opereren, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarom vraag ik je gewoon klip en klaar te zeggen wat je wilt zeggen.
.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2016 10:20

Zelf werk ik ook op weleens op Zondag.
Het is goed voor de mens om een dag apart te zetten voor de Heere.
De Zondag.
Het is goed om samen te komen als gemeente in Christus.
Maar vervolgens bestond er vroeger veel ophef op hoe je de verdere dag wel of niet mocht invullen, wat je wel of niet mocht doen en keek men elkaar hierop aan.
Dat is niet de bedoeling van de Zondag invulling na de samenkomst bezocht te hebben denk ik.
Het is vrij aan een ieder hoe verder deze dag in te vullen in wat je rust en ontspanning biedt in lichamelijk / geestelijk opzicht.
Als de zondag maar geen wettisch karakter krijgt, dat kan nooit de bedoeling zijn, want we Zijn vrij in Christus en van daaruit mogen we leven en getuigen, niet enkel op zondag, maar iedere dag van de week die we uit Gods Hand ontvangen mogen tot we Thuis gehaald worden door Hem!

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 10:51

DeDwaler schreef:Nee, ik bedoel gewoon werk. In mijn geval als freelancer. Ik zou het zeer op prijs stellen als je bij aangehaalde Bijbelverzen de verwijzingen zou willen vermelden. In dit geval Romeinen 8:8 en Hebreeën 11:6.

Sorry, meestal doe ik dat ook wel. In de regel zijn deze teksten wel bekend, i.i.g. op te zoeken op Bijbelonline.
DeDwaler schreef:Ik heb een poosje moeten nadenken over je reactie, maar ik vrees dat ik er niet helemaal uitkom, Chaya. Sinds de Heere mij geroepen heeft, ben ik het vermogen om verborgen boodschappen van mensen waar te nemen grotendeels kwijtgeraakt. Dat betekent niet dat ik niet ongeveer zou kunnen inschatten wat je me probeert te zeggen, maar op basis van die inschatting wil ik niet opereren, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarom vraag ik je gewoon klip en klaar te zeggen wat je wilt zeggen.

Ik weet niet precies wat het geroepen zijn te maken heeft met het kwijtraken van een vermogen. :-k
Ik bedoelde dat het doen van goede werken niet zaligmakend is, maar wanneer ik dit van je lees:
DeDwaler schreef:Dan vraag ik me af wat een zondagsrust voor de Heere waard is als het mensenhart er niet bij is, omdat men de rek en grenzen van de regeltjes constant opzoekt of op de klok zit te kijken of de zondag al voorbij is, zodat ze hun gang weer kunnen gaan.

Nogmaals, ik respecteer wanneer iemand een bepaalde dag compleet voor de Heere reserveert, maar veroordeel mij niet wanneer ik dat niet doe. De motieven achter mijn zienswijze heb ik om die reden aangevoerd. De Heere dienen is een zaak van het hart vanuit Gods liefde gedreven. Als het niet vanuit het hart en de liefde voortkomt, dan is het waardeloos en dient het slechts als bevrediging voor het vlees (Kolossenzen 2:23).

sta jij er dus zo niet in.

Ik ben het grotendeels met je eens, niet helemaal, want je kunt ook dingen laten vanwege de zwakkere in het geloof. Daartoe worden we ook opgeroepen. Dus als dat betekent dat het voor jou geen zonde is wanneer je op zondag je zakelijke mail checkt en beantwoordt, kan het voor de ander een zetje zijn in een verkeerde richting. M.a.w. zondagsarbeid mag blijkbaar, ook voor christenen.
Terwijl de Heere toch die rustdag gegeven heeft, geheiligd heeft, apart gezet, voor ons!
En dan hoef je dat niet met een komma of punt komma in te vullen, maar die dag zal toch duidelijk moeten verschillen van de andere 6. Toch?
Uit liefde voor de Heere en Zijn dienst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: De zondag.

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 11:32

Chaya schreef:Ik ben het grotendeels met je eens, niet helemaal, want je kunt ook dingen laten vanwege de zwakkere in het geloof. Daartoe worden we ook opgeroepen. Dus als dat betekent dat het voor jou geen zonde is wanneer je op zondag je zakelijke mail checkt en beantwoordt, kan het voor de ander een zetje zijn in een verkeerde richting. M.a.w. zondagsarbeid mag blijkbaar, ook voor christenen.
Terwijl de Heere toch die rustdag gegeven heeft, geheiligd heeft, apart gezet, voor ons!
En dan hoef je dat niet met een komma of punt komma in te vullen, maar die dag zal toch duidelijk moeten verschillen van de andere 6. Toch?
Uit liefde voor de Heere en Zijn dienst.

Dat van die zwakkere in het geloof is waar. Al moet er bij gezegd worden dat de christelijke vrijheid niet mag lijden onder farizeïsme. Je weet dat Paulus de ene keer wel liet besnijden en de andere keer niet. (ik ben de namen even kwijt, Timotheüs en Titus?)

Verder zou ik je aanraden - voor zover ik je 'ligging' in kan schatten - eens te lezen wat Calvijn hierover schrijft.(zie link in mijn eerste post, tweede bericht in dit topic) Is leerzaam, en laat zien dat heel veel dingen die gelden in refo-NL meer het gevolg zijn van de Nadere Reformatie/Puriteinen/latere stromingen. Waarbij ik niet wil zeggen dat jouw visie nu ineens te zwaar of wettisch is o.i.d., ik wil alleen even meegeven wat ik zelf ook als leerzaam ondervonden heb. ;)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 12:09

Arendsoog schreef:Verder zou ik je aanraden - voor zover ik je 'ligging' in kan schatten - eens te lezen wat Calvijn hierover schrijft.(zie link in mijn eerste post, tweede bericht in dit topic) Is leerzaam, en laat zien dat heel veel dingen die gelden in refo-NL meer het gevolg zijn van de Nadere Reformatie/Puriteinen/latere stromingen. Waarbij ik niet wil zeggen dat jouw visie nu ineens te zwaar of wettisch is o.i.d., ik wil alleen even meegeven wat ik zelf ook als leerzaam ondervonden heb. ;)

Zoals men vroeger plachtte te zeggen is: dat je het met de waarneming van een ander niet kunt doen.
M.a.w. wat voor de één als zonde wordt gezien en dus vermeden wordt, heeft een ander geen last van.
Toch kun je daar voor jezelf geen vrijbrief van maken.
Zoals ik zei, je dient rekening te houden met de zwakkeren in het geloof, je bent een - als het goed is - leesbare brief voor de wereld.
Als zij geen verschil zien in handel en wandel, zet je je licht dus onder de korenmaat.
Ik heb wel dingen gelaten die ik nu als puur wettisch zie en daarom nu wel zou doen.
Maar ook andersom. Waar ik voorheen geen bezwaar zag, zie ik dat nu wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: De zondag.

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 23:29

Chaya schreef:Terwijl de Heere toch die rustdag gegeven heeft, geheiligd heeft, apart gezet, voor ons!


Als nu God op den zevenden dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevenden dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken. (Gen.2:2-3)

Waar staat hier dat deze rust is ingesteld voor ons? Dat deze dag een bijzondere dag is, dat snap ik. Maar volgens mij heeft Hij deze dag voor Zichzelf ingesteld en heeft Hij gerust op die dag. Ik kan me overigens niet voorstellen dat God op die dag alles even heeft laten wezen voor wat het is, want de schepping onderhouden, vraagt elk moment arbeid. Daarnaast werd deze rust wreed verstoort door ons vanwege de zondeval en ging God aan het werk met Zijn verlossingsplan, die Hij ook niet even op pauze zette op die zevende dag, althans dat lijkt me van niet. De verplichting kwam m.i. pas vlak na de uittocht uit Egypte:

Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen. (Ex.16:23)

Gij nu, spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de HEERE ben, Die u heilige. (Ex.31:13)

Hier is er geen sprake van een gebod voor alle mensen, maar voor Israël alleen. Deze moest gehouden worden, evenals de rest van de Thora, werken der wet dus. Echter is dit station gepasseerd (gelukkig!) en valt er op die manier dus geen heil meer te behalen...


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten