De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2018 18:55

Beste MoesTuin, als wij nooit onder het oude verbond zijn geweest, hoezo is het nieuwe verbond dan nieuw?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2018 19:08

MoesTuin schreef:Nee, omdat dit ook niet kan.
In het licht van dit topic "de zondag" gezien.
In de Tien Geboden wordt gesproken over de sabbat, niet over de zondag.
En de zondag is geen sabbat.

Maar het principe van Rustdag is goed.
Eén op zeven dagen rusten, adem scheppen, tijd nemen voor God.
Mensen hebben in het verleden en heden van die rustdag een hel gemaakt.
De dag waarop je niet buiten mocht spelen, niet mocht fietsen, niet met de auto mocht rijden, alleen maar uren in de kerk zitten, thuis handwerken of een boek lezen.
Zo vaak ook zo hypocriet.
Zoals die dominee op zondag met de auto reed vanuit de een paar plaatsen verderop en parkeerde zijn wagen bij een boer in de schuur en liep het laatste stuk naar de kerk.
En de kerkgangers zeiden onder elkaar: "O, de dominee komt helemaal lopend vanuit zijn eigen woonplaats!"
Wat een toneelstuk.

De week begint met een rustdag.
De zondag is de éérste dag der week.
Dát betekent: Rust gaat vóóraf aan de arbeid!
Genade vóór verdienste.
Werk wat niet strikt noodzakelijk is, niet doen.
De zondag als dag van recreatie, dag op adem komen. Rusten.
Andere dingen doen dan anders.
Tijd nemen met God, naar de kerk gaan.
Tijd nemen voor elkaar, als gezin.
Genieten van de natuur.
De zondag als feestdag
Een dag waarnaar je uitkijkt!
Ook feestelijk in de kerk!

Een dag waarin je energie opdoet voor de komende werkweek.

De eerste christenen begonnen op de eerste dag van de week samen te komen, omdat op de eerste van de week Jezus opstond uit de dood.

Dat moet in de kerk verkondigd worden en niet de Tien Geboden die nu nog in de kerken worden voorgelezen maar zoals Race het al benoemde de Leefregels vanuit het Nieuwe Verbond die ook wel overeenkomen maar niet wat betreft het houden van de sabbat omdat onze zondag van nu geen sabbat is.


Grotendeels mee eens, maar als mensen vinden dat je dingen niet mag op zondag moeten we ook niet op ze neerkijken of ze veroordelen en vice versa. Voor sommigen zijn alle dagen gelijk, voor anderen niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2018 20:13

mohamed schreef:Beste MoesTuin, als wij nooit onder het oude verbond zijn geweest, hoezo is het nieuwe verbond dan nieuw?

Dat kan nieuw zijn voor mensen die denken nog onder het oude verbond te zijn.

Er is voor mij maar één verbond, dát verbond dat Christus sloot tijdens het Laatste Avondmaal met zijn leerlingen, waarvan ik door genade er één van mag zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 10 jun 2018 20:22

Marnix schreef:Grotendeels mee eens, maar als mensen vinden dat je dingen niet mag op zondag moeten we ook niet op ze neerkijken of ze veroordelen en vice versa. Voor sommigen zijn alle dagen gelijk, voor anderen niet.


Het gaat niet meer om uiterlijke regels, uitwendige gebruiken, uiterlijke gehoorzaamheid, maar om innerlijke, hartelijke gehoorzaamheid.


"Er is GEEN veroordeling meer voor hen, die in Christus Jezus zijn (Romeinen 8:1)".

Dan gaat het niet over neerkijken op of veroordelen maar wijzen hierop....

In Galaten 4:4 lezen we: "Maar toen de volheid des tijds kwam, heeft God Zijn Zoon als afgezant gezonden, geboren uit een vrouw,
geboren onder de Wet,
OPDAT Hij de mensen onder de Wet zou loskopen
OPDAT wij de rang van zonen en dochters zouden mogen ontvangen".
Niet langer slaaf van de Wet, maar zoon en dochter van de levende God.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 10 jun 2018 21:01

Chaya schreef:Ik aarzel om hierop in te gaan, omdat het toch weer rotonde gaat worden van nietes welles.
Maar toch wil ik erop wijzen dat in Openbaring 22 staat:
Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.


In evangelische kringen heerst de opvatting dat de Oudtestamentische wetten geheel hebben afgedaan, maar in de gereformeerde traditie is terecht onderscheid gemaakt tussen de ceremoniële wetten uit Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en de burgerlijke of maatschappelijke wetten uit deze boeken. De ceremoniële wetten hebben betrekking op de offerliturgie in de tempel, maar de burgerlijke wetten gaan over het leven in de Israëlitische maatschappij van toen. De tempelceremonie niet meer kan worden volbracht. Daarom zijn de wetten die daarvoor golden door het enige kruisoffer van Christus vervuld (zie de Hebreeënbrief en wat art. 25 van de Ned. Geloofsbelijdenis erover zegt). Maar de burgerlijke wetten blijven hun geldigheid behouden.
BRON

Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?

En dan ben ik wel zo ruimdenkend dat dit individueel ingevuld kan worden, maar binnen het kader van dat gebod.

Evangelisch is een breed begrip, maar volgens mij geloven die ook niet dat alle wetten nu hebben afgedaan en ga maar gerust moorden, stelen en afgoden dienen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 10 jun 2018 21:08

StillAwake schreef:Besef dat "uit eten gaan" in Nederland naar verhouding duur is.

Net met de kinderen naar de KFC geweest. 4 personen 23 euro. Het is het beste restaurant ter wereld, zei mijn zoon.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2018 09:14

Race406 schreef:De wetten zijn door God aan de Israëlieten gegeven, bij monde van Mozes.
Waar jij het over hebt zijn de ceremoniële wetten. Dec10 geboden zijn leefregels. En als God in je woont door Zijn Geest dan wil je uit dankbaarheid leven naar de 10 geboden. En inderdaad: de invulling daarvan verschilt tussen christenen onderling. Maar je bent niet vrij om maar te doen wat je zelf goeddunkt.... De vrijheid wordt nogal eens misbruikt om te doen naar eigen inzicht. En dat is gevaarlijk...

Een kenmerk van de ware bekering is juist dat je er achter komt dat je je niet aan die 10 geboden kunt houden, hoe graag je dat ook wil.
MoesTuin schreef:Mensen hebben in het verleden en heden van die rustdag een hel gemaakt.
De dag waarop je niet buiten mocht spelen, niet mocht fietsen, niet met de auto mocht rijden, alleen maar uren in de kerk zitten, thuis handwerken of een boek lezen.
Zo vaak ook zo hypocriet.
Zoals die dominee op zondag met de auto reed vanuit de een paar plaatsen verderop en parkeerde zijn wagen bij een boer in de schuur en liep het laatste stuk naar de kerk.
En de kerkgangers zeiden onder elkaar: "O, de dominee komt helemaal lopend vanuit zijn eigen woonplaats!"

Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.
MoesTuin schreef:Wat een toneelstuk.

Ik zie hier niet anders voorbijkomen, lange toneelstukken.
Marnix schreef:Je geeft zelf bijvoorbeeld aan dat mensen het eten op zaterdag maakten en het op zondag alleen maar opwarmden, maar er staat ook ergens dat je op de sabbat geen vuur mocht maken. Dat vinden we doorgaans geen probleem.

De mensen waren bang dat er iemand voor hen moest werken, of dat ze zelf onnodig werk verrichtten. Het ging niet persé om het vuur denk ik, want in die tijd had ieder keukentje ook een petroleumstel. Het onze wel i.i.g.
Omdat handwerken (breien en naaien) als arbeid werd gezien, wat het toen natuurlijk ook was, het heette op school: nuttig handwerken, werd dat gezien als werk en mocht het niet.
Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.
Mijn vader was heel principieel, maar men had veel respect voor hem omdat het van binnenuit kwam en geen vroom praatje was.
Mijn moeder was anders daarin, maar volgde hem wel in die dingen. Zij was bijv. niet tegen zondagsrijden, maar liep wel met vader mee.
En al die zondagse wandelingen, van soms een uur 4 maal per zondag, hebben mij geen kwaad gedaan. Nu zou je van de arts een =D> d:)b krijgen. Die generatie liep nog, heel veel. Nu zie je veel mensen - ook jonge - voortgedreven worden door een motortje op hun fiets.
De kerken moeten hun parkeerterreinen steeds groter maken. Onze kerk - gebouwd halverwege vorige eeuw - heeft niet eens een parkeerterrein, alleen een fietsenhokje.
En als je gezond bent en je woont binnen een straal van kwartiertje lopen, vind ik dat je best kunt lopen. Zeker met dit mooie weer is het iedere zondag gewoon fijn. Er lopen nu trouwens meer mensen dan in de winter. Ik werd voorbij gefietst door een predikant van de andere kerk. Bijbel tussen de snelbinders. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: De zondag.

Berichtdoor blijblij » 11 jun 2018 10:33

Chaya schreef:Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.


Die verhalen zijn toch ruimschoots bekend? Zelfs van Kersten:

"De lutherse predikant ds. B. E. J. Bik las in de krant dat ds. Kersten zondagmiddag om vijf uur zou preken in Gouda en ''s avonds om halfacht in Stolwijk. Hij vroeg zich af of zijn collega te voet van Gouda naar Stolwijk zou gaan. Bik kon het nauwelijks geloven, want ds. Kersten preekte lang en de wandeling duurde wel anderhalf uur. Hij besloot de predikant te volgen en ontdekte dat deze zich na afloop van de middagdienst naar een donker hoekje in de Goudse binnenstad begaf. Daar stond een auto met chauffeur te wachten, die hem naar Stolwijk reed. Het verslag van Bik, gepubliceerd in een regionale krant, bracht ds. Kersten in een lastig parket. Als lid van de Tweede Kamer namens de SGP vroeg hij voortdurend om strengere zondagsheiliging. Nu zeiden zijn tegenstanders in de Kamer dat hij huichelde en z''n eigen wetten schond." (RD 2008)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 11 jun 2018 10:42

Chaya schreef:Een kenmerk van de ware bekering is juist dat je er achter komt dat je je niet aan die 10 geboden kunt houden, hoe graag je dat ook wil.

Klopt....en hiernaast zijn ze niet eens direct aan ons gegeven, hoewel er 9 nog wel gelden in de huidige tijd maar die van de sabbat zeker niet. Christus heeft de wet vervuld en wij leven vanuit onverdiende genade alleen!


Jouw tuintje brengt bittere en zure vruchten voort, zet de gifspuit er eens op!
Denk erom dat jij ook eens moet verantwoorden wat je hier schrijft, over ambtsdragers en de kerk.
Dus ook de leugen die je hier neerzet.

Nou...dat is een slecht advies om gif over je tuintje te spuiten.
Een wel heel zelfingenomen advies wat genoeg zegt over jezelf....
Verantwoording komt toe op persoonlijke titel.


Ik zie hier niet anders voorbijkomen, lange toneelstukken.

Dan zou ik eens alles nog maar eens lezen met een andere bril op.

De mensen waren bang dat er iemand voor hen moest werken, of dat ze zelf onnodig werk verrichtten. Het ging niet persé om het vuur denk ik, want in die tijd had ieder keukentje ook een petroleumstel. Het onze wel i.i.g.
Omdat handwerken (breien en naaien) als arbeid werd gezien, wat het toen natuurlijk ook was, het heette op school: nuttig handwerken, werd dat gezien als werk en mocht het niet.
Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.
Mijn vader was heel principieel, maar men had veel respect voor hem omdat het van binnenuit kwam en geen vroom praatje was.
Mijn moeder was anders daarin, maar volgde hem wel in die dingen. Zij was bijv. niet tegen zondagsrijden, maar liep wel met vader mee.
En al die zondagse wandelingen, van soms een uur 4 maal per zondag, hebben mij geen kwaad gedaan. Nu zou je van de arts een =D> d:)b krijgen. Die generatie liep nog, heel veel. Nu zie je veel mensen - ook jonge - voortgedreven worden door een motortje op hun fiets.
De kerken moeten hun parkeerterreinen steeds groter maken. Onze kerk - gebouwd halverwege vorige eeuw - heeft niet eens een parkeerterrein, alleen een fietsenhokje.
En als je gezond bent en je woont binnen een straal van kwartiertje lopen, vind ik dat je best kunt lopen. Zeker met dit mooie weer is het iedere zondag gewoon fijn. Er lopen nu trouwens meer mensen dan in de winter. Ik werd voorbij gefietst door een predikant van de andere kerk. Bijbel tussen de snelbinders. :D


Prachtig!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 11 jun 2018 10:50

blijblij schreef:Die verhalen zijn toch ruimschoots bekend? Zelfs van Kersten:

"De lutherse predikant ds. B. E. J. Bik las in de krant dat ds. Kersten zondagmiddag om vijf uur zou preken in Gouda en ''s avonds om halfacht in Stolwijk. Hij vroeg zich af of zijn collega te voet van Gouda naar Stolwijk zou gaan. Bik kon het nauwelijks geloven, want ds. Kersten preekte lang en de wandeling duurde wel anderhalf uur. Hij besloot de predikant te volgen en ontdekte dat deze zich na afloop van de middagdienst naar een donker hoekje in de Goudse binnenstad begaf. Daar stond een auto met chauffeur te wachten, die hem naar Stolwijk reed. Het verslag van Bik, gepubliceerd in een regionale krant, bracht ds. Kersten in een lastig parket. Als lid van de Tweede Kamer namens de SGP vroeg hij voortdurend om strengere zondagsheiliging. Nu zeiden zijn tegenstanders in de Kamer dat hij huichelde en z''n eigen wetten schond." (RD 2008)


Het werkt toch altijd weer op mijn lach spieren hoe moeilijk men deed of nog doet terwijl het makkelijk kan.
Zeker als men het ook nog wil afdoen als .... niet waar...
Iedereen weet wel voorbeelden van weleer....
En voor God hoeven we ons echt niet beter voor te doen als we denken te zijn....dus ook niet voor andere mensen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 11 jun 2018 11:47

De wijze waarop de traditionele kerken met de decaloog omgaan is een direct gevolg van een theologie die de kerk op de plaats van Israël zet. Maar het verbond met Abraham en al de later binnen dit verbond met Israël gesloten verbonden, waaronder ook het Sinaïtische is nooit op de kerk over gegaan, daar is geen enkel bewijs voor in de Schrift te vinden. Christenen zijn niet onder de wet van Mozes , maar onder de wet van Christus. Maar de Reformatie is blijven steken in de rechtvardigingmaking en is nooit aan de Geest van Pinksteren toegekomen.;zie Gal.4:6.
De Thora is eeuwig, maar zij heeft in elke bedeling een andere gestalte en toepassing die past bij de positie en in situatie waarin Gods volk verkeert. De Thora in de vorm zoals God die aan Israël heeft gegeven is na de komst van Christus nooit op de heidenen overgegaan. De levensregel voor de met Christus gestorven en opgestane chr. gemeente vinden wij in de brieven van de apostelen, waarin al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod dat alleen bij Israël past, impliciet terug te vinden zijn. Maar dan wel op het hogere niveau dat bij de met Christus gestorven en opgestane gemeente past. Zie hier voor het 1e en 2e 1Kor.10:14,Gal.3:5, het derde 2Tim.2:19 en voor het vijfde Ef. 6:1, het 6e 1Petr.4:15, zevende gebod Ef. 5:3 het achtste en het negende in Efeze 4.
Het zou dus m.i. beter bij de chr.Gemeente passen als i.p.v. de wet van Mozes uit de brieven gelezen werd. De wet van Mozes is trouwens helemaal toegesneden op het leven in het beloofde land, de seizoenen en de oogst etc. Daarom kan die alleen maar onderhouden worden als Israël weer definitief onder het N.V. waar de Heere de wet in hun hart zal schrijven, in het land woont. Maar dit perspectief ontbreekt geheel in een theologie waarin Israël geen enkele heilsfunctie en geen eigen identiteit meer heeft.

gr: ereunao

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 11 jun 2018 12:56

Chaya schreef:Het betreft mensen die een heel nauw leven leidden. De Heere niet wilde bedroeven. Dat is geen wetticisme, omdat het uit het hart kwam.
Wetticisme wordt het als je het voor een ander doet, de ander ziet dat jij loopt, maar op vakantie ga je met de auto.

Wetticisme is gewoon wetticisme, daar verandert een motief niets aan.
Je kunt vanuit hartelijke liefde voor God wettisch zijn, en je kunt vanuit huichelachtige motieven wetttisch leven.
Chaya schreef:Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?
Omdat het sabbatgbod nooit aan ons gegeven is. De andere 9 geboden staan ook in de wet van Christus: de wet der vrijheid.
En over stelen gesproken, de verbonden, met de bijbehorende tekenen, die God met Israël gemaakt heeft mogen we ons niet wederrechtelijk toeeigenen: Generatie na generatie moeten de Israëlieten de sabbat in acht nemen en vieren. Voor mij en hen is die dag een teken van een eeuwigdurend verbond,
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 11 jun 2018 15:20

naamloos:
Omdat het sabbatgbod nooit aan ons gegeven is. De andere 9 geboden staan ook in de wet van Christus: de wet der vrijheid.
En over stelen gesproken, de verbonden, met de bijbehorende tekenen, die God met Israël gemaakt heeft mogen we ons niet wederrechtelijk toeeigenen: Generatie na generatie moeten de Israëlieten de sabbat in acht nemen en vieren. Voor mij en hen is die dag een teken van een eeuwigdurend verbond, [


Zo is het precies, zoals de besnijdenis een teken van Gods verbond met Abraham was, zo is en blijft de sabbat een teken van Zijn verbond met het volk Israël dat nooit op de kerk overgegaan is,

Ezech.20:12:
‘Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten, om een teken te zijn tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige’.

Dit is allemaal een direct gevolg van de verv-leer. Want in de Schrift is niets los verkrijgbaar, alles hangt met alles samen,

Wanneer je afstand gaat nemen van de vervangingsleer, raak je aan iets dat de klassieke theologie tot in de haarvaten heeft gekleurd. Je bent er dus niet door te stellen dat je als kerk de vervangingstheologie als zijnde niet bijbels afwijst. Of dichter bij huis: ’Dat je als kerk onopgeefbaar verbonden bent met het volk Israël’. Dat is een cruciale stap, maar tegelijk een stap die onvermijdelijk een nieuwe bezinning op het geheel van de klassieke theologie vraagt. Het valt te begrijpen dat velen voor deze stap terugschrikken. Niemand zaagt graag de tak af waar hij zelf op zit. Alles zal dus op de schop moeten, ook die geref.verbondsleer die heel de Schrift als kergeschiedenis leest. Alleen de 3 sola’s kunnen (gelukkig!) blijven staan. Want de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging uit het geloof zijn in Oud- en N.T, voor Israël en de Kerk, precies dezelfde.Met de decaloog letterlijk op de Gemeente toe te passen zet je haar op de plaats van Israël onder de wet een geest der dienstbaarheid wederom tot vreze Rom.8:15.
Gr: ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2018 15:59

naamloos schreef:Wetticisme is gewoon wetticisme, daar verandert een motief niets aan.
Je kunt vanuit hartelijke liefde voor God wettisch zijn, en je kunt vanuit huichelachtige motieven wetttisch leven.

Dus kieper je alles maar gewoon overboord, omdat het toch geen nut heeft.
Het gaat mede om een boodschap naar de wereld! Die kijkt kritisch naar de christenen. Als zij precies hetzelfde doen en laten, gaat er helemaal niks van uit.
Sluit die kerken maar, ook de christenen gaan liever naar het strand op zondag.
Ik ben dankbaar dat ik nog in vrijheid naar de kerk kan, ik kan kiezen uit honderden kerken.
Dat kan volgend jaar of over 10 jaar weleens zomaar anders zijn.
De vervolgde christenen kijken met een zekere jaloersheid naar ons. Omdat wij niet voor ons leven hoeven te vrezen.
En dan wordt hier de zondag verkwanseld, tot een gewone dag.
Ik vind dit werkelijk niet te geloven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De zondag.

Berichtdoor mona » 11 jun 2018 16:02

ereunao schreef:Wanneer je afstand gaat nemen van de vervangingsleer, raak je aan iets dat de klassieke theologie tot in de haarvaten heeft gekleurd. Je bent er dus niet door te stellen dat je als kerk de vervangingstheologie als zijnde niet bijbels afwijst. Of dichter bij huis: ’Dat je als kerk onopgeefbaar verbonden bent met het volk Israël’. Dat is een cruciale stap, maar tegelijk een stap die onvermijdelijk een nieuwe bezinning op het geheel van de klassieke theologie vraagt. Het valt te begrijpen dat velen voor deze stap terugschrikken. Niemand zaagt graag de tak af waar hij zelf op zit. Alles zal dus op de schop moeten, ook die geref.verbondsleer die heel de Schrift als kergeschiedenis leest.


Ik denk niet dat dat zal gebeuren voordat Christus terugkomt.
De vervangingsleer en verbondtheologie is een geweldig middel om vele zaken bedekt te houden, en satan is druk bezig om dit zo te houden.
De weerstand is enorm als je ook maar één woord zegt over het verbond.
En ik kan het goed begrijpen, het is heel eng om los te laten waarvan je dacht dat het je zekerheid gaf.
(tenminste dat was het voor mij)

Velen zeggen 'niet meer achter de vervangingsleer te staan', maar blijven vervolgens gewoon doen wat men altijd gedaan heeft.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten