mohamed schreef:Ja, als iemand onvriendelijk is tegen mij dan zeg ik wat terug. Dat Cicero bij jullie refo's een voortrekkersrol vervuld was mij al bekend, maar hij bewijst alleen maar dat kennis opgeblazen maakt.
Hahaha.
Handelingen gaat er over dat de heidenen bij de joodse gemeente kwamen en niet andersom. En dat er geen onderscheid meer is tussen joden en heidenen. Onder de heidenen ( = volken en geen ras) zaten velen die besneden waren, hoe anders kon Paulus het volgende schrijven?
'Is iemand besneden zijnde geroepen? Die late zich geen voorhuid aantrekken. Is iemand in de voorhuid zijnde geroepen? Die late zich niet besnijden De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.' (1 Kor 7,18-19)
Dit zijn universele regels die horen bij het nieuwe verbond, waar ook joden zich naar moeten schikken om behouden te zijn. Er is geen ander plan voor joden, dat was het oude racistische verbond.
Er waren gewoon Joden die in Korinte bij de gemeente hoorden. Bij Grieken werd besnijdenis als iets afzichtelijks beschouwd, dus het is erg onwaarschijnlijk dat er besneden Grieken rondliepen.
'En men doet geen nieuwen wijn in oude lederen zakken; anders zo bersten de lederen zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de lederen zakken verderven; maar men doet nieuwen wijn in nieuwe lederen zakken, en beide tezamen worden behouden.' (Mat 9,17)
De regels waar jij het over hebt zijn opgesteld in de overgangstijd van het oude naar het nieuwe verbond. Jezus heeft namelijk alle voedsel gereinigd en dus aangetoond dat de joodse wetten niet deugden. Lees Galaten 2 voor de gekkigheid eens, misschien steek je er nog wat van op. Ik vraag jou wat Paulus vroeg aan Petrus:
Waarom noodzaak jij die leeft als een heiden een ander om te leven als jood?
Jezus toont niet aan dat de Joodse wetten niet deugen, Hij laat 'alleen' zien dat de regels op zich niet het belangrijkste zijn. En volgens sommige teksten betekent dat inderdaad dat Jezus alle voedsel rein verklaarde (in Mc 7). Ook dat is geen afwijzing van de oude wet, maar eenvoudig een nieuwe situatie.
De vraag van Paulus aan Petrus past precies bij het betoog van Marnix (en mij).
Die 'anderen' zijn niet-Joden. Petrus leefde net als Paulus niet altijd meer volgens de Joodse regels. Dat is precies waar het om gaat: de Joodse regels zijn slechts van ondergeschikt belang, en hoeven alleen door Joden gehouden te worden als ze dat willen.