De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 31 aug 2018 11:15

Op gevaar af dat dit bericht door de mod weer als off-topic zal worden afgedaan wil ik hier toch even de historische achtergronden van deze verwarring rond probleem sabbat-zondag toelichten. Hier zit de theologie achter dat God zijn verbond met Israël in de Gemeente heeft gecontinueerd. Nu gaat het in oud-en nieuw testament in principe idd. om hetzelfde geloof, dezelfde strijd en dezelfde Messias. Maar dat bewijst natuurlijk niet dat heel de Schrift als kerkgeschiedenis gelezen en onder de noemer van hetzelfde verbond samengevat moet worden. Want toen God de aan Israël gegeven belofte vervulde en de Messias uit dat volk geboren was heeft de massa van het volk Hem niet aangenomen. Daarom heeft God zijn verbond met Israël opgeschort ( niet verbroken) en is begonnen met eerst een Gemeente uit de heidenen als bruid voor zijn Zoon te vergaderen. En die deelt nu wel in de geestelijke zegeningen (de vergeving van de zonden en de belofte van de H.Geest) van het primair aan Israël beloofde N.V. maar is toch een heilsorgaan met een van Israël onderscheiden identiteit en relatie met dezelfde Messias. En daarom gaat het niet aan om het op de Sinaï met Israël gesloten verbond een op een op de Gemeente toe te passen. De levensregel voor de Gemeente moeten wij dus in de brieven van de apostelen zoeken. En daarin is nergens sprake van de 1e dag der week als een verplichte rustdag. Maar het is wel zo dat uit wat de Kerk uit puur ant-joodse motieven heeft ingesteld toch een zegen geboren is. God heeft het in zijn voorzienigheid ten goede gekeerd zodat wij nu ook een nationale rustdag hebben waarin wij vrij het werk kunnen laten rusten en samenkomen om Gods Woord te horen en de sacramenten te gebruiken. Maar laten wij elkaar niet oordelen over de wijze waarop die dag door anderen anders dan volgens onze tradities wordt ingevuld. Dat verschilt zelfs van plaats tot plaats, in Zeeland zijn er nog verschillende gemeenten waar op zondag 3 diensten gehouden worden. En evangelische christenen houden meestal maar 1 dienst. Maar die duren soms wel 3 uren of langer! Het wordt natuurlijk wat anders als het gebeurt op een wijze die helemaal niet bij het karakter van deze dag past. Ik kan mij tenminste geen christen voorstellen die op zondagmiddag in het stadion zijn keel schor schreeuwt om zij favoriete voetbalclub aan te moedigen! H.gr: ereunao

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 31 aug 2018 11:18

Anti-joods? Wat een nonsens. Je gedweep met het jodendom neemt potsierlijke vormen aan.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De zondag.

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2018 11:18

MoesTuin schreef:dubbel


Het systeem geeft het al aan wat het zelf vindt over je herhaling.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 11:31

Speedy schreef:Het systeem geeft het al aan wat het zelf vindt over je herhaling.

verdraaien van woorden heet dit.... [-X
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 31 aug 2018 13:50

ereunao citeert:
En daarin is nergens sprake van de 1e dag der week als een verplichte rustdag
.

Keurig verwoord, kern geraakt over de zondag.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2018 13:50

MoesTuin schreef:Het zal fijn zijn als je bij je speurwerken over het www ook volledige info deelt.
Mijn moeder heeft mij altijd geleerd dat als je een boek leest je niet bij deel 2 moet beginnen maar bij deel 1.

Jouw moeder heeft je nog veel meer andere dingen geleerd!
Jij kunt niets anders dan Gerrets napapegaaien, met het aai-over-je-bolletje evangelie en een dwaalleraar.
Alles kan en alles mag, tralalala, geen dwang, gezellig na het preekje in de bus naar FC Utrecht tegen PSV.
Speedy schreef:Het systeem geeft het al aan wat het zelf vindt over je herhaling.

:schaterlach:
ereunao schreef:Op gevaar af dat dit bericht door de mod weer als off-topic zal worden afgedaan wil ik hier toch even de historische achtergronden van deze verwarring rond probleem sabbat-zondag toelichten.

En wat doe jij met het gegeven dat de Heere Jezus zich tweemaal op de eerste dag vertoonde aan Zijn discipelen, na Zijn opstanding?
Die eerste dag is net zo belangrijk als de sabbat dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 31 aug 2018 13:55

Chaya citeert:

En wat doe jij met het gegeven dat de Heere Jezus zich tweemaal op de eerste dag vertoonde aan Zijn discipelen, na Zijn opstanding?
Die eerste dag is net zo belangrijk als de sabbat dus.


Het was Pesach Chaya!
Het goede nieuws moest gewoon gebracht worden. Er was al twijfel genoeg gezaaid en enkele dagen later zouden veel pelgrims weer terugkeren naar hun woonplaats. Probeer je te verplaatsen in die tijd. Nu hebben wij alles op papier staan. Toen waren het geruchten en wat was wel/niet betrouwbaar.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 31 aug 2018 13:58

Jesaja40 schreef:ereunao citeert:
.

Keurig verwoord, kern geraakt over de zondag.

Niemand dwingt je. Hecht je echter wel waarde aan de opstanding van onze Heer Jezus Christus dan is de zondag de voor de hand liggende dag als rustdag.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 14:18

Chaya schreef:Jouw moeder heeft je nog veel meer andere dingen geleerd!
Jij kunt niets anders dan Gerrets napapegaaien, met het aai-over-je-bolletje evangelie en een dwaalleraar.
Alles kan en alles mag, tralalala, geen dwang, gezellig na het preekje in de bus naar FC Utrecht tegen PSV.



Kijk...zo n reactie van jou Chaya zegt nu gewoon hoe iemand in elkaar steekt en alles verdraaid....
maar dat is voor jou rekening verder en ik neem daar heel ver afstand van.

Nogmaals

Voor de christelijke samenkomst gelden maar drie kriteria:
de eerbied voor God,
de liefde voor elkaar
en de vrijheid van alle dwang.
Verder mag alles.
Niets is "fout".
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: De zondag.

Berichtdoor krid » 31 aug 2018 14:29

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden. De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2018 14:58

Ds. Van der Graaf is ook voorzitter van de stichting Alle-Dag-Kerk, die al bijna honderd jaar middagpauzediensten houdt in de Engelse kerk aan het Begijnhof. „Maar ook daar komen steeds minder mensen op af, zodat de vraag is of dit initiatief op de lange duur nog levensvatbaar is. Jongeren gaan niet meer naar zo’n traditionele kerkdienst.”
Uit: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-b-j-v ... -1.1509394

Maar ja, alles mag en niets is fout immers?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2018 14:59

elbert schreef:Maar gaat het daar primair om in de eredienst? Elkaar ontmoeten? Ja ook, maar niet in de eerste plaats. In een eredienst ontmoeten we als gemeente God en als gevolg daarvan ook elkaar. We leven samen uit de Bron, ook in een 2e dienst op zondag.
Dan kunnen we nu natuurlijk de opmerking plaatsen dat we God ook buiten de kerk kunnen ontmoeten. Natuurlijk kan dat, net zoals we water kunnen vinden in de woestijn. Maar dat is niet de meest voor de hand liggende plek om te zoeken.


Daar gaat het wel primair om. Je ziet in de eerste gemeenten dat ze elkaar ook gewoon thuis opzoeken en in kleine kringen samenkomen. En volgens mij leert de Bijbel dat God daar ook in het midden is. Dat is niet voorbehouden aan de samenkomsten in een groot kerkgebouw. Ik zou dat geen "water zoeken in de woestijn" willen noemen, als Hij ook in het midden is als een klein groepje mensen ergens samenkomt.

Elbert schreef:Ik waardeer de 2e dienst en wel om de reden waarom die is ingesteld: om te onderwijzen, diepgang te geven aan kennis van het Woord.
Dat is trouwens niet iets wat aan de 16e eeuw is voorbehouden, alsof men toen minder onderwezen was in het Woord van God dan nu.
Ik zeg het maar voorzichtig: zo goed is het over het algemeen met de diepgang en kennis van het Woord van God nou ook weer niet gesteld.


Dat vraag ik me af, ik heb het idee dat de kennis wel aardig aanwezig is. Of iedereen het ook bij het rechte eind heeft is een tweede, maar dat is niet omdat men de Bijbel niet kent. De meesten krijgen op school Bijbels onderwijs, in de kerk ook. Dat is idd niet voorbehouden aan de 16e eeuw maar het is niet voor niets dat de tweede dienst toen is ontstaan, kort na de reformatie. Ik denk alleen dat we als gereformeerden kennis wel heel belangrijk vinden en daardoor in de samenkomsten minder de nadruk leggen op andere zaken. En dat het daardoor vaak het gemeente-zijn ondersneeuwt. De predikant houdt een preek, onderwijst, legt dingen uit, bidt voor iedereen, zegent en dan gaat iedereen weer naar huis. Het enige wat je echt samen doet is zingen. Als we kijken naar de eerste gemeenten zie ik veel meer aspecten die nu een beetje ondergesneeuwd zijn geraakt en die volgens mij minstens zo belangrijk zijn. Het eten, delen, elkaar helpen, bemoedigen. Praktisch ermee aan de slag gaan, het nieuws doorgeven aan anderen om ons heen. Natuurlijk kan dat ook naast de tweede dienst soms maar ik zou het fijn vinden als daar op de zondag ook meer ruimte voor zou zijn. Ipv nog maar een keer de nadruk op onderwijs te leggen.


Chaya schreef:De vrouwen konden waarschijnlijk toen ook niet lezen. Nu zijn de vrouwen net zo hoog - of hoger - geschoold als hun man.


Hoger dan... :D :wink:

Chaya schreef:Het één is het gevolg van het ander!
Ik kom bij oude mensen en zij zijn zeer bedroefd dat kerkgang niet meer mogelijk is. Ze luisteren dan - indien mogelijk - via internet, maar toch ervaren ze niet zo die gemeenschap der heiligen.


Dat snap ik, dat zou ik ook missen als ik niet meer op zondag naar de kerk zou kunnen. Maar dat zegt niet zoveel over de middagdienst. Ik vind sporten ook heel fijn en ben dankbaar en blij dat ik dat kan. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik, omdat ik die mogelijkheid heb, daarom 5 avonden in de week ga sporten.

Chaya schreef:Jij kan het zeggen als moderator :wink:
Als ik zoiets zeg krijg ik (altijd diezelfde) forummers over me heen.
Het blijkt uit veel discussies dat idd vaak de ware kennis ontbreekt. Teksten worden volledig uit verband getrokken en omgezet zoals het goed uitkomt.
God is Liefde, schijnt alles goed te vinden, en iedereen die goed leeft komt in de hemel.


Daar maak je je zelf net zo goed schuldig aan in mijn optiek. Zelfs hier verdraai je volledig wat mensen zeggen. Als mensen het niet met je eens zijn en dat vanuit de Bijbel onderbouwen zeg jij altijd gewoon: Ach je praat gewoon recht wat krom is, als je de Bijbel goed kende was je namelijk met mij eens geweest. Niemand hier leert dat God alles maar goed vindt en dat je als je maar goed leeft wel in de hemel komt. Zwak om het feit dat mensen het niet met je eens zijn maar af te schuiven op het verdraaien van teksten en daar dan zelf woorden van anderen voor te verdraaien om je gelijk te halen en te concluderen dat jij de Bijbel wel goed kent maar de meeste anderen hier er maar naar eigen inzicht in schrappen en verdraaien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2018 15:13

Marnix schreef:Hoger dan... :D :wink:

Lezen wat er staat, alvorens je met je corrector erover heen gaat.
Nu zijn de vrouwen net zo hoog -( of hoger , staat tussen streepjes! -) geschoold als hun man.
Marnix schreef:Maar dat zegt niet zoveel over de middagdienst.

Dat zegt alles over de middagdienst, want dan luisteren ze ook.
Marnix schreef:Daar maak je je zelf net zo goed schuldig aan in mijn optiek. Zelfs hier verdraai je volledig wat mensen zeggen.

Nee hoor, lees maar wat MT heeft geschreven, meerdere malen zelfs!
Het is een knuffelevangelie, waar je voor eeuwig mee verloren gaat.
Marnix schreef: Zwak om het feit dat mensen het niet met je eens zijn maar af te schuiven op het verdraaien van teksten en daar dan zelf woorden van anderen voor te verdraaien om je gelijk te halen en te concluderen dat jij de Bijbel wel goed kent maar de meeste anderen hier er maar naar eigen inzicht in schrappen en verdraaien.

Jij bent het nooit met me eens en het gaat ook niet gebeuren. En het is ook niet voor mij de reden om op jou te reageren.
Maar voor de andere meelezers, die er ook zijn en het moe zijn om dit steeds maar weer te moeten lezen.
Voor de zoveelste keer, dit is REFOweb en in de refogezindte zijn de 2 kerkdiensten al eeuwenlang de invulling van de zondag, de rustdag.
Jij, en die al die anderen die de middagdienst verachten, zorgen ervoor dat op veel plaatsen de kerken moeten sluiten, tijdens de zomermaanden. Omdat men liever op het strand vertoeft blijkbaar. De stadions zijn immers ook dicht.
En je kunt me blijven beschuldigen van verdraaien om mijn gelijk te halen, je kunt me niet het zwijgen opleggen!
Ik hoef geen gelijk, dat toont zich vanzelf aan, als de godsdienstvrijheid wordt ingeperkt. We weten niet wat ons nog te wachten staat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 16:00

Chaya schreef:
Nee hoor, lees maar wat MT heeft geschreven, meerdere malen zelfs!
Het is een knuffelevangelie, waar je voor eeuwig mee verloren gaat.

We weten niet wat ons nog te wachten staat.


Het 1e is voor jou rekening en jou oordeel
Het 2e....in geloof in en uit Christus wacht je een Hoopvolle Toekomst die nooit zal eindigen..

Wat een Vreugde zal dat wezen
Ware Rust in en uit Hem
Hemelse Eenheid en Liefde
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 17:18

Chaya schreef:Jij kunt niets anders dan Gerrets napapegaaien, met het aai-over-je-bolletje evangelie en een dwaalleraar.
Alles kan en alles mag, tralalala, geen dwang, gezellig na het preekje in de bus naar FC Utrecht tegen PSV.

:schaterlach:



Even deze verdraaiing van Chaya toch rechtzetten (gij zult geen vals getuigenis geven)

Emeritus predikant P Gerrets leert juist het volgende in citaat weergegeven


Wát onderwijzen wij in onze kerken en gemeenten?
Wat vertellen we de kinderen thuis, op school, tijdens catechese?
Is óns onderwijs op zondag en in de week zo fragmentarisch?

Ik weet dat er in vele kerken humanistische moraalpreekjes worden gehouden. Jezus is niet anders dan voorbeeld van het leven van het goede leven. Waar tijdens de avondmaalsviering alleen maar gezegd wordt: Jezus is solidair met ons geworden in ons lijden en als martelaar gestorven.

Er zijn kerken waar het vuur van de hel extra wordt opgepord.
En ons wordt ingeprent hoe diep en diep verdorven we zijn.

En kerken die geen zicht hebben op het lijden.

En wáár wordt, zoals Paulus zegt, Jezus Christus en Die gekruisigd verkondigd?
Jezus alléén. Jezus genoeg!


Als dat voor jou napraten is dan doe je tekort.
Het is mijn leven mijn geloof mijn Christus in het ❤
.....niets of niemand kan mij scheiden van de Liefde in en uit Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten