De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: De zondag.

Berichtdoor blijblij » 31 aug 2018 09:13

Chaya schreef:
We kunnen zo vroom en rechtzinnig zijn als maar mogelijk, maar toch het ware Godvruchtige nabije leven missen.
Maar dat mag ik niet zeggen.

Volgens mij kan je dat etiketje ook op diegene plakken die vroom en rechtzinnig alle diensten bezoeken, zonder het Evangelie vervolgens in de praktijk te brengen.

Voor mij is het Godvruchtige leven dat ik vanuit Zijn liefde vruchtdraag richting mijn naaste en compassie heb met allen die hulp nodig hebben. Niet of ik wel bij elke kerkdienst aanwezig ben.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 31 aug 2018 09:21

Chaya citeert:

De cultuur in die dagen Jesaja!
De vrouw noemde haar man: heer.
Je ziet er nog iets van terug in de islamitische cultuur.
In het westen noemt men dit onderdrukking, maar veel vrouwen voelen zich juist veilig en gelukkig in deze situatie. Hun man leidt en beschermt hen.
Niet minder dus!


De uitdrukking heer is niets anders dan de aanspreektitel van de man. Niet als heerser maar als verantwoordelijke voor zijn huisgezin.Ook als beschermer van zijn gezin.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 31 aug 2018 09:36

Chaya schreef:Jij kan het zeggen als moderator
Als ik zoiets zeg krijg ik (altijd diezelfde) forummers over me heen.
Het blijkt uit veel discussies dat idd vaak de ware kennis ontbreekt. Teksten worden volledig uit verband getrokken en omgezet zoals het goed uitkomt.
God is Liefde, schijnt alles goed te vinden, en iedereen die goed leeft komt in de hemel.
Onzin. Elbert, als moderator, krijgt net zo goed tegengas.
En ik ben het ook zeker niet met hem eens dat er hier over het algemeen weinig kennis en diepgang van Gods woord is.
Andere inzichten betekent niet dat er geen diepgang en kennis is, gelukkig niet. Anders is niet per definitie zonder diepgang.
Maar het zou al heel veel helpen als je gewoon je mening geeft zonder van alles voor andere mensen in te vullen en ze meteen te veroordelen. En dat beste Chaya is wat je constant doet, op allerlei manieren.
Wie een andere interpretatie van een Bijbelgedeelte heeft, wel die mist de ware kennis.
Want de ware kennis is bij het kleine splintergroepje refo-rechts te vinden, en rest zit er naast en verdraaien de Bijbel. Hoe hoogmoedig kun je zijn!

Ik vind het prima als mensen 2x naar de kerk gaan, al gaan ze 4x per zondag.
Zelf ga ik 1x. En voor geesteljk voedsel ben ik gelukkig niet afhankelijk van een preek uit de dienst.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 31 aug 2018 09:48

elbert schreef:Het is geen obsessie (dat zijn jouw woorden), maar een kwestie van waarderen.

Ik denk toch dat het voor een enkeling een obsessie is geworden. Hoe zou jij anders uitspraken als;

"Intussen gaat de kerk teloor, een handjevol trouwe mensen die nog de moeite nemen om s'middags naar de kerk te komen."
"KUN JE ZONDER KERKGANG ZALIG WORDEN"
"De argumenten om slechts eenmaal per zondag naar de kerk te gaan, zijn zo zwak, dat ze mij niet in het minst kunnen overtuigen.
God geeft de middelen. De lauwheid en halfslachtigheid wordt in de Bijbel sterk veroordeeld."
"Alles is een menselijke inzetting. Wat een goedkope smoes om jezelf te rechtvaardigen.
Als je je kind(eren) dit voorbeeld geeft, bestaat de kans dat ze later helemaal niet meer gaan. Daar ken ik helaas heel veel voorbeelden van.
Is je hart brandende in je, als je op zondagmiddag rechtsaf slaat richting het strand of voetbalveld, als links de kerkklok luidt?"

in het kader van de 2e kerkdienst willen benoemen?

Ik waardeer de 2e dienst en wel om de reden waarom die is ingesteld: om te onderwijzen, diepgang te geven aan kennis van het Woord.
Dat is trouwens niet iets wat aan de 16e eeuw is voorbehouden, alsof men toen minder onderwezen was in het Woord van God dan nu.
Ik zeg het maar voorzichtig: zo goed is het over het algemeen met de diepgang en kennis van het Woord van God nou ook weer niet gesteld.

Het is maar de vraag of die 2e kerkdienst op zondag daar enige verandering in brengt als het een verplicht nummertje is waar je met tegenzin heen gaat maar moet vanuit traditie.

Ik heb niets tegen een 2e kerkdienst. Van mijn part hou je net zoals andere geloofsgemeenschappen kerkdiensten die uren en uren duren.

Als het gaat om kennisoverdracht dan zijn er overigens veel effectievere didactische methoden om dat te bewerkstelligen. Je kan dat uur van de 2e kerkdienst dus veel effectiever maken als geloofsgemeenschap als je de traditie zoals die nu is loslaat en veranderd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 10:02

Chaya schreef:
Deze dominee zegt het nog wat scherper dan ik:
Wie het voorportaal van het Koninkrijk Gods (nl. één van de christelijke kerken op aarde) minacht, loopt grote risico's niet in dat Koninkrijk in te gaan. Bij bekering hoort ook dat je jezelf niet te goed acht om bij een concrete gemeente van God te willen horen.
KUN JE ZONDER KERKGANG ZALIG WORDEN



Het zal fijn zijn als je bij je speurwerken over het www ook volledige info deelt.
Mijn moeder heeft mij altijd geleerd dat als je een boek leest je niet bij deel 2 moet beginnen maar bij deel 1.
Nou dat geld ook voor jou link....daar zit nog een deel 1 aan vooraf

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/993 ... g-worden-/

Verder verwoord je veel namens de dominee en de oude mensen je omgeving....maar heb je ook zelf een mening hierin persoonlijk gevormd vraag ik me af.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De zondag.

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2018 10:10

MoesTuin schreef:Het zal fijn zijn als je bij je speurwerken over het www ook volledige info deelt.
Mijn moeder heeft mij altijd geleerd dat als je een boek leest je niet bij deel 2 moet beginnen maar bij deel 1.
Nou dat geld ook voor jou link....daar zit nog een deel 1 aan vooraf

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/993 ... g-worden-/



Mijn moeder heeft mij geleerd dat je met argumenten moet komen, dus leg maar uit waarom deel 1 verwezen moet worden terwijl dat gewoon in deel 2 staat?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 31 aug 2018 10:13

Jesaja40 schreef:Chaya citeert:
De uitdrukking heer is niets anders dan de aanspreektitel van de man. Niet als heerser maar als verantwoordelijke voor zijn huisgezin.Ook als beschermer van zijn gezin.

Dat zeg ik toch? :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 10:28

De zondag en eredienst is op vele manieren in te vullen maar wat beel belangrijk is is dat Christus al de eer krijgt en er ruimte is binnen de gemeente voor iedereen ook in aandeel in de diensten
niet enkel passief luisteren maar ook indien gewenst actief meedoen.

Prachtig waar citaat uit het boek "Waarom zou ik naar de kerk gaan?" van prof. A. A. van Ruler

In de samenkomsten van de eerste christenen was er niet één vaste voorganger.
Er was alle ruimte voor ieders inbreng.
Een spontaan en informeel gebeuren!
Het moest natuurlijk geen rommeltje worden.
Daarom geeft de apostel Paulus in 1Corinthe 14 enkele vuistregels.

* Wat je zegt en doet moet begrijpelijk zijn voor de andere gemeenteleden (vers 1-20) en ook voor buitenstaanders (vers 23-25). Geen kerkelijke geheimtaal!

* De samenkomst moet de gemeente stichten (vers 12): je komt niet enkel voor jezelf persoonlijk, we worden in het geloof verbonden met elkáár.

* Het moet geen chaos worden (vers 26-33) en we moeten niet door elkaar heen-praten (vers 34-36; Paulus waarschuwt daarvoor speciaal de vrouwen).

* We moeten het enthousiasme van een ander niet belemmeren (vers 39; vergelijk 1Thessalonicenzen 5:19). Later zei men: want dát is de zonde tegen de Heilige Geest!

opvallender is het dat het Nieuwe Testament eigenlijk helemaal niets voorschrijft.
Tenminste niet over de kerkdienst.
Liturgische voorschriften en geboden ontbreken. Waarom?
In onze samenkomsten wil de Heer Zelf bij ons zijn.
De ontmoeting met de Levende Heer is iets geweldigs. Dat heeft Johannes ervaren in zijn ontmoeting, op de dag des Heren (!), met de Levende Heer (Openbaring 1:9-20). Diens aanwezigheid vervult ons met diepe eerbied. Eerbied is voor mij het eerste grondwoord voor de kerkdienst.
Maar de Heer is bij ons door Zijn Geest.
En waar de Geest is, daar is vrijheid (2Corinthe 3:17). Daar krijgt ieder ruimte voor zijn of haar eigen beleving en inbreng.
Daar smoren we het enthousiasme en de geloofsblijheid van de ander niet in onze kritiek.
We houden wel rekening met elkaar.
Het moet geen chaos worden waarin het recht van de (geestelijk) sterkste heerst (1Corinthe 14).
Dat is eenvoudig een kwestie van de liefde (1Corinthe 13) die je onder christenen verwachten mag..

Dat betekent: alle liturgisch wetticisme is uit den boze - of het nu reformatorisch of hoogkerkelijk wetticisme is. Dat gevaar dreigt voortdurend.
De kerkdienst wordt heel gauw dwangmatig:
"het moet zus! het kan enkel zó!" -
en wie het anders doet, doet het fout:
"dat is liturgisch gezien onjuist!
dat mag toch niet in de kerk!".
Het Nieuwe Testament spreekt anders.
Voor de christelijke samenkomst gelden maar drie kriteria:
de eerbied voor God,
de liefde voor elkaar
en de vrijheid van alle dwang.
Verder mag alles.
Niets is "fout".

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 10:29

Speedy schreef:Mijn moeder heeft mij geleerd dat je met argumenten moet komen, dus leg maar uit waarom deel 1 verwezen moet worden terwijl dat gewoon in deel 2 staat?

dat staat heel duidelijk in deel 1....goed lezen zal mijn moeder zeggen....voldoe eerst aan de voorwaarden van deel 1 voordat je naar deel 2 kan
Zie verder de bijdrage hierboven.....aanvullend
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De zondag.

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2018 10:42

MoesTuin schreef:dat staat heel duidelijk in deel 1....goed lezen zal mijn moeder zeggen....voldoe eerst aan de voorwaarden van deel 1 voordat je naar deel 2 kan
Zie verder de bijdrage hierboven.....aanvullend

onzin dus als het in deel 2 al staat.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De zondag.

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2018 10:45

MoesTuin schreef: het boek "Waarom zou ik naar de kerk gaan?" van prof. A. A. van Ruler


Jij verwijt anderen dat ze dominees aanhalen en wat doe jezelf? En dan nog een predikant die een hele aparte visie had en op zondagmiddag naar het voetbalveld ging.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 10:56

Speedy schreef:JEn dan nog een predikant die een hele aparte visie had en op zondagmiddag naar het voetbalveld ging.

Wat is daar mis mee?
Ik hou verder niet van voetbal.....maar je moet het even niet vanuit je eigen bekrompen visie bezien maar in breder perspectief.....
De ware zondagsheiliging is 's morgens de kerkdienst,'s middags de Galgenwaard en 's avonds de leerdienst.
AA van Ruler
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De zondag.

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2018 11:08

MoesTuin schreef:Wat is daar mis mee?
Ik hou verder niet van voetbal.....maar je moet het even niet vanuit je eigen bekrompen visie bezien maar in breder perspectief.....
De ware zondagsheiliging is 's morgens de kerkdienst,'s middags de Galgenwaard en 's avonds de leerdienst.
AA van Ruler

En weer een citaat van een dominee ............... ik mis nog Gerrets

Je laat precies zien waar het kromme recht gepraat wordt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 11:13

Speedy schreef:En weer een citaat van een dominee ............... ik mis nog Gerrets

Je laat precies zien waar het kromme recht gepraat wordt.

Nou dat was weer een heel inhoudelijk argument :mrgreen: :wink:
Lees inhoudelijk het voorgaande nog maar eens....ik ga het niet nog eens herhalen..... =;
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2018 11:14

On topic

Voor de christelijke samenkomst gelden maar drie kriteria:
de eerbied voor God,
de liefde voor elkaar
en de vrijheid van alle dwang.
Verder mag alles.
Niets is "fout".
Laatst gewijzigd door MoesTuin op 31 aug 2018 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten