De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2018 14:41

Chaya schreef:O nee? Stel je voor dat je tegen de vrouw (of man) van je dromen zult zeggen: ik vind het genoeg om jou 1 x per week te zien hoor. De rest van mijn tijd besteed ik ergens anders aan.
We gaan naar de kerk om geestelijk voedsel te verkrijgen. Ons lichaam heeft behoefte aan voedzame maaltijden. Als we het geestelijk voedsel afwijzen of veronachtzamen, moeten we niet vreemd opkijken als ons geloofsleven een slapend karakter krijgt.


Een opmerkelijk voorbeeld. En volgens mij is dit (na: God roept je tot iedere dienst die men belegt) een tweede denkfout. Want als je dit voorbeeld op jezelf gaat toepassen trek je dus blijkbaar de conclusie dat 1x per week je partner zien en verder je tijd aan andere dingen besteden niet voldoende is, maar 2x in de week wel voldoende is? Ik neem aan dat je begrijpt dat het niet zo werkt. En dus gaat het niet om of er 1 of 2 diensten zijn en of je ze wel beiden bezoekt. Je ontmoet God niet alleen in de kerk. Wat dat betreft klopt de vergelijking dus totaal niet. Verder is het geen slecht voorbeeld maar als het goed is spreek je niet 1x of 2x per week met je partner af om hem / haar ergens te ontmoeten, maar leef je met elkaar. Zo is het ook met de relatie met God. Het zou niet best zijn als je Hem alleen op de zondag, of het nu 1 of 2x zou "zien".

Nogmaals, de tweede dienst is niet door God ingesteld maar door mensen bedacht, een eeuw of 15 na het ontstaan van de kerk. Dan kan je niet opeens aankomen met "God vindt die tweede dienst heel belangrijk". Want waarom heeft Hij dat dan niet ingesteld? Als we dan nu gaan doen alsof je geestelijk verhongert zonder een tweede kerkdienst willen we wijzer zijn dan God.

Alles is een menselijke inzetting. Wat een goedkope smoes om jezelf te rechtvaardigen.
Als je je kind(eren) dit voorbeeld geeft, bestaat de kans dat ze later helemaal niet meer gaan. Daar ken ik helaas heel veel voorbeelden van.
Is je hart brandende in je, als je op zondagmiddag rechtsaf slaat richting het strand of voetbalveld, als links de kerkklok luidt?


Wat een goedkope smoes om menselijke tradities heilig te verklaren. Ik wil mijn kinderen niet het voorbeeld geven dat menselijke instellingen heilig zijn maar dat God heilig is. Ik leer ze liever van Gods liefde dan dat van angst en schuldgevoel als je breekt met een menselijke traditie. Als ik op zondagochtend naar de kerk ga en 's middags naar het strand of een potje ga voetballen kan ik Hem dankbaar zijn voor die dag. Als je dan angstig bent en je schuldig voelt omdat je je niet aan een menselijke traditie hebt gehouden raad ik je aan om de Bijbeltekst die ik citeerde nog eens goed op je te laten inwerken. Liefde leidt niet tot wetticisme of angst. Dat leer ik mijn kinderen liever dan dat ze zich aan allerlei menselijke bedenksels moeten houden. Daar is niets goedkoop aan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 29 aug 2018 14:42

elbert:
Er zijn hier een aantal posts verwijderd. We hebben het over de zondag, niet over al dan niet vermeend antisemitisme.



Mee eens! Ik zou mijn bericht ook niet geplaatst hebben als mohamed die suggestie niet geplaatst had als zou de Reformatie op een joods complot berusten!

Honkavan Vliet:
De zondag is inderdaad de opstandingsdag en is niet een dag om God te eren; dat is nl. de zaterdag. De zaterdag is De Sabbatdag, de rustdag waar je niet mag werken en waarop je God moet, of liever gezegd, wil eren. (het vierde gebod van de 10 geboden) De zondag is dus bijbels gezien een 'gewone'dag.


Hier wordt vergeten dat de opstandingsdag het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis is. Het is de 1e dag van de nieuwe schepping, En omdat de Gemeente v.Chr. geloofsmatig aan Hem verbonden is in zijn opstandingsleven (Ef.2:1 en Koll.3:1-4.) viert zij deze dag i.p.v. de joodse sabbat. Maar het was wel een grote historische misser om er het karakter van een joodse sabbat waarop alle werk verboden was aan te geven. H.gr: ereunao

IlonkavanVliet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2018 13:25
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor IlonkavanVliet » 29 aug 2018 15:01

Marnix schreef:Je moet helemaal geen dag eren. En de discussie is natuurlijk of dit gebod allen geldt of het volk Israel (zie oa. Hebreeën 4:4)


Kijk, ik ga helemaal nooit een discussie aan als de wet van God duidelijk is. Je moet inderdaad niets, maar wil je graag het Koninkrijk betreden, doe je dit uit liefde voor Hem, en het geldt echt voor iedere levende ziel hier op aarde! Eer de ZATERDAG en je blijft behouden!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2018 15:20

Marnix schreef: Liefde leidt niet tot wetticisme of angst. Dat leer ik mijn kinderen liever dan dat ze zich aan allerlei menselijke bedenksels moeten houden. Daar is niets goedkoop aan.

Jij verwart wetticisme met Liefde, Liefde tot God en Zijn heilige geboden.
God is niet enkel liefde, dat is een deel van het evangelie. Kinderen moeten ook bekeerd worden.
En daartoe zijn de middelen.

En draai dan mijn woorden niet om tot angst en wetticisme, terwijl ik het had over voorleven, het goede voorbeeld geven aan onze kinderen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2018 18:12

IlonkavanVliet schreef:Kijk, ik ga helemaal nooit een discussie aan als de wet van God duidelijk is. Je moet inderdaad niets, maar wil je graag het Koninkrijk betreden, doe je dit uit liefde voor Hem, en het geldt echt voor iedere levende ziel hier op aarde! Eer de ZATERDAG en je blijft behouden!
Waar staat dat je behouden wordt als je de zaterdag eert?

Laat de Israëlieten dan de ​sabbat​ in acht nemen, door de ​sabbat​ te houden, al hun generaties door, als een eeuwig ​verbond. Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn ...
Israël is het verbondsvolk, en de sabbat is het teken ervan. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 29 aug 2018 18:16

Honkavan Vliet:
Eer de ZATERDAG en je blijft behouden!



Als dat geen heilloos weticisme en verloochening van het Evangelie is dan weet ik het niet meer! Houdt het mij ten goede als ik hier tegenover stel:

Hand.16:31: En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

En die in Hem gelooft neemt Hij in de gemeenschap aan Zijn dood en opstanding mee in de nieuwe schepping zie Rom.6:8-11 en 2 Kor. 5:17. En daar is in de Schrift juist de 1e dag der week een type van evenals de 8e. En daarom viert de Gemeente deze dag! Maar zoals ik hier al eerder gezegd heb, hier wordt de eigen en van Israël onderscheiden identiteit en relatie tot de Messias van de Gemeente niet onderkend. En dat kan ook niet anders als heel het O.T. als kerkgeschiedenis gelezen en heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht wordt !
h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 29 aug 2018 19:08

Chaya schreef:
Alles is een menselijke inzetting.
Als je je kind(eren) dit voorbeeld geeft, bestaat de kans dat ze later helemaal niet meer gaan. Daar ken ik helaas heel veel voorbeelden van.
Is je hart brandende in je, als je op zondagmiddag rechtsaf slaat richting het strand of voetbalveld, als links de kerkklok luidt?

Als er geen wettelijke verhindering is, dan durf ik dat te stellen ja.
Het is halfslachtig, lauw, en je weet wat de Bijbel daarover zegt?


Nou......dat klopt toch niet helemaal :wink:

Denk inderdaad toch alsjeblieft goed na over de zaken die je gelooft, voor waar houdt, die je van huis uit meegekregen hebt.
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
En niet dat het zo hoort of al jaren zo gebeurd volgens traditie.
Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.
Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?
Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.
Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.
Want wij zijn geen natuurlijke nazaten van Abraham.

de Thora en de Tien Geboden zijn vanaf de berg Sinaï door God niet tot ons gesproken.
God sprak al deze woorden tot hen die Hij uit Egypte had uitgeleid.
En het is absoluut zo, het zijn 10 gouden regels.
9 ervan worden herhaald in het Nieuwe Testament.
1 niet: het sabbatsgebod.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2018 19:12

Chaya schreef:Jij verwart wetticisme met Liefde, Liefde tot God en Zijn heilige geboden.
God is niet enkel liefde, dat is een deel van het evangelie. Kinderen moeten ook bekeerd worden.
En daartoe zijn de middelen.

En draai dan mijn woorden niet om tot angst en wetticisme, terwijl ik het had over voorleven, het goede voorbeeld geven aan onze kinderen.


Klopt, maar als je ze leert dat als je God liefhebt je 2x per zondag naar de kerk gaat en als mensen dat niet doen, er wat met ze mis is vraag ik me af of je ze op dat vlak het juiste leert. Helemaal dus omdat de tweede dienst door mensen is ingesteld en niet door God. Daarom is de Bijbelse lijn altijd 1 samenkomst op de rustdag geweest. Dus noem het niet goedkoop als mensen daarom wat minder waarde hechten aan een tweede dienst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2018 19:14

IlonkavanVliet schreef:Kijk, ik ga helemaal nooit een discussie aan als de wet van God duidelijk is. Je moet inderdaad niets, maar wil je graag het Koninkrijk betreden, doe je dit uit liefde voor Hem, en het geldt echt voor iedere levende ziel hier op aarde! Eer de ZATERDAG en je blijft behouden!


Helemaal mee eens. En hou je dan ook aan alle andere regels in de wetboeken. Breng je brandoffers en schuldoffers. Als je gelooft dat je zalig wordt door de wet te houden is dat natuurlijk wel de consequentie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 29 aug 2018 21:35

Marnix schreef:Klopt, maar als je ze leert dat als je God liefhebt je 2x per zondag naar de kerk gaat en als mensen dat niet doen, er wat met ze mis is vraag ik me af of je ze op dat vlak het juiste leert. Helemaal dus omdat de tweede dienst door mensen is ingesteld en niet door God. Daarom is de Bijbelse lijn altijd 1 samenkomst op de rustdag geweest. Dus noem het niet goedkoop als mensen daarom wat minder waarde hechten aan een tweede dienst.


Inderdaad, Alsof er ergens in de Bijbel staat:
"Gedenk de zondag en ga twee keer naar de kerk".

Onze ware rustdag is: Jezus Christus.
Niet een dag, maar een Persoon.
Iedere dag vieren we de bevrijding van de dood door Jezus Christus.

Gedenken leidt tot vieren van al het werk dat God volbracht heeft.
Het is een feestdag.

Je kunt nog zo'n strenge zondag houden, in het zwart gaan, niets mogen, twee keer in de kerk zitten, het maakt op de Here geen enkele indruk.
Als Jezus Christus door u, door jou niet aanvaard is als uw, jouw Redder, Zaligmaker en Heer, dan zegt het God niets dat je op zondag vrome rituelen vervult.
Niets.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2018 22:33

Precies het gaat om het hart, of dat klopt voor Hem, om liefde. Daar begon deze discussie mee. En dat kan je niet afmeten aan hoeveelheid kerkbezoek, zeker niet als de tweede dienst 15 eeuwen na Christus door mensen erbij is bedacht. Het leven met God beperkt zich niet tot de samenkomsten. Andere zouden we elke dag meerdere samenkomsten moeten plannen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De zondag.

Berichtdoor elbert » 30 aug 2018 07:32

Marnix schreef:Precies het gaat om het hart, of dat klopt voor Hem, om liefde. Daar begon deze discussie mee. En dat kan je niet afmeten aan hoeveelheid kerkbezoek, zeker niet als de tweede dienst 15 eeuwen na Christus door mensen erbij is bedacht. Het leven met God beperkt zich niet tot de samenkomsten. Andere zouden we elke dag meerdere samenkomsten moeten plannen.
Die apostelen hadden het dus helemaal niet goed begrepen. Ze hielden niet op om dagelijks in de tempel (en in de huizen) te komen (Hand. 2:46, Hand. 5:42).
De grondwoorden in deze teksten duiden op volharding en op eendracht, iets wat ze dus voortdurend (elke dag, en misschien wel de hele dag lang) en eendrachtig (allemaal met dezelfde instelling) deden. Dezelfde woorden vinden we in Hand. 1:14, 2:1, 4:24 en 5:12.
En wij maar klagen over 2 diensten op een zondag, dat dat zoveel is en dat mensen dat bedacht hebben. Alsof de apostelen maar 1 dienst op 1 dag bedacht zouden hebben (niet dus). Zij hadden bedacht om voortdurend samen te zijn.
Blijkbaar heeft wat er in ons hart leeft, dus ook concrete gevolgen voor onze voeten: we gaan ergens heen.
Maar als ik je post goed begrijp, hadden ze net zo goed met hun voetjes op tafel thuis kunnen blijven zitten, lekker chillen.
Maar ik geloof dat het dienen van God niet alleen een zaak is van het hart alleen, ook van onze handen en onze voeten enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2018 07:47

elbert schreef:Die apostelen hadden het dus helemaal niet goed begrepen. Ze hielden niet op om dagelijks in de tempel (en in de huizen) te komen (Hand. 2:46, Hand. 5:42).
De grondwoorden in deze teksten duiden op volharding en op eendracht, iets wat ze dus voortdurend (elke dag, en misschien wel de hele dag lang) en eendrachtig (allemaal met dezelfde instelling) deden. Dezelfde woorden vinden we in Hand. 1:14, 2:1, 4:24 en 5:12.
En wij maar klagen over 2 diensten op een zondag, dat dat zoveel is en dat mensen dat bedacht hebben. Alsof de apostelen maar 1 dienst op 1 dag bedacht zouden hebben (niet dus). Zij hadden bedacht om voortdurend samen te zijn.
Blijkbaar heeft wat er in ons hart leeft, dus ook concrete gevolgen voor onze voeten: we gaan ergens heen.
Maar als ik je post goed begrijp, hadden ze net zo goed met hun voetjes op tafel thuis kunnen blijven zitten, lekker chillen.
Maar ik geloof dat het dienen van God niet alleen een zaak is van het hart alleen, ook van onze handen en onze voeten enz.
Dat is een beschrijving geen voorschrijving.
We hoeven de apostelen niet na te apen. Als dat zo was dan weet ik nog wel iets.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De zondag.

Berichtdoor elbert » 30 aug 2018 07:50

naamloos schreef:Dat is een beschrijving geen voorschrijving.
We hoeven de apostelen niet na te apen. Als dat zo was dan weet ik nog wel iets.
Dat zeg ik ook niet. Ik zie er wel iets aan af over wat er in het hart leeft. Namelijk dat ons handelen en ons geloof met elkaar in overeenstemming zijn. Of: dat geloof en volhardend en eendrachtig als gemeente samenkomen, bij elkaar horen. Als je gelooft dat het belangrijk is om als gemeente samen te komen, dan heeft dat gevolgen.
Als het ons boeit (of niet), dan blijkt dat uit ons bezoek aan (en onze activiteiten in) de gemeente van God.
Geloof is geen kwestie van vrijblijvendheid: het heeft altijd consequenties.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2018 08:45

elbert schreef:Die apostelen hadden het dus helemaal niet goed begrepen. Ze hielden niet op om dagelijks in de tempel (en in de huizen) te komen (Hand. 2:46, Hand. 5:42).
De grondwoorden in deze teksten duiden op volharding en op eendracht, iets wat ze dus voortdurend (elke dag, en misschien wel de hele dag lang) en eendrachtig (allemaal met dezelfde instelling) deden. Dezelfde woorden vinden we in Hand. 1:14, 2:1, 4:24 en 5:12.
En wij maar klagen over 2 diensten op een zondag, dat dat zoveel is en dat mensen dat bedacht hebben. Alsof de apostelen maar 1 dienst op 1 dag bedacht zouden hebben (niet dus). Zij hadden bedacht om voortdurend samen te zijn.
Blijkbaar heeft wat er in ons hart leeft, dus ook concrete gevolgen voor onze voeten: we gaan ergens heen.
Maar als ik je post goed begrijp, hadden ze net zo goed met hun voetjes op tafel thuis kunnen blijven zitten, lekker chillen.
Maar ik geloof dat het dienen van God niet alleen een zaak is van het hart alleen, ook van onze handen en onze voeten enz.


Dat geloof ik ook. Ik ben er dan ook absoluut geen voorstander van om 1x (of 2x) op een zondag bij elkaar te komen, naar de predikant te luisteren, vervolgens naar huis te gaan en God en je gemeenteleden te laten voor wat het is voor de rest van de week. Ik heb ook aangegeven dat ik ook graag naast de samenkomst(en) zou willen dat er meer ruimte is voor ontmoeting, samen bidden, samen eten en samen delen, evt als alternatief voor de middagdienst maar ook door de week, bijvoorbeeld op wijkniveau. En dat zoek ik dan ook actief op. Maar ik vind dat wat anders dan op zondag 2 kerkdiensten te beleggen waarbij de tweede dienst specifiek als leerdienst is ingesteld. Ik heb aan een goede preek op zondag genoeg voedsel voor de week en zoek daarnaast graag de ontmoeting met mijn broers en zussen op door de week. Daarnaast ben je dan aan het hannesen met eten, slaapjes van de kleine, blijft er 1 thuis bij de kleine als je 's middags naar de dienst gaat... we zijn door de week ook al zo weinig als gezin samen. De rustdag is er ook voor de mens. Dat plus dat ik aan een preek ruim voldoende heb, door de week actief ben en met mensen samenkom en dat men 15 eeuwen na de Bijbel opeens bedacht dat een tweede dienst nodig was (wegens gebrekkige kennis onder het volk) en vervolgens die tweede dienst een traditie is geworden vind ik genoeg reden om regelmatig over te slaan. Als dat uit gemakszucht is of gebrek aan interesse of wat dan ook, dan is daar zeker wat van te zeggen. Maar je de liefde voor God niet alleen afmeten aan of men op zondag wel 2x naar de kerk gaat. Dat was mijn punt. Niet dat ik er zo min mogelijk tijd aan kwijt wil zijn. Het liefst zou ik na de ochtenddienst een gezamenlijke maaltijd met de gemeente hebben met daarbij ruimte voor gesprekken, samen praten en samen bidden. Dan blijf ik echt niet weg, ook al kost het allicht meer tijd dan een ochtenddienst en een middagdienst bezoeken. Ik denk dat het goed is dat er gekeken wordt naar nieuwe vormen ipv de traditie maar in stand te houden en vervolgens te klagen dat er 's middags zo weinig mensen zijn...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten