De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 13 aug 2018 18:08

Jesaja40 schreef:Cicero citeert:



Dus volgens u zou Paulus zelf de Sjabbat houden en de vrijgevochten Galaten mochten maar wat aanrommelen en zelf een keuze maken?

Nee Cicero, de inwoners van Galatië leerden gewoon van Paulus de Thora beginselen en het houden van de Sjabbat.

Ehm... ik weet niet wat voor brief jij leest, maar Paulus gaat heftig tekeer tegen mensen die de wet aan niet-Joden willen opleggen. Hij wenst ze castratie toe, enzovoort. Volgens Paulus hoort het onderworpen zijn aan de wet bij een vroegere periode, maar heeft Christus dat tijdperk afgesloten. In Galaten 4:10-11 schrijft hij:
"10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren? 11 Ik vrees dat al mijn inspanningen voor u volkomen zinloos zijn geweest." (NBV)

Met andere woorden: de regelmaat van de Joodse kalender, die hoort bij 'de elementen van de kosmos/wereld' (de feestkalender hield ten nauwste verband met de kosmologie), en als je je daar dus aan gaat houden, onderwerp je je aan een nieuw systeem waarvan Christus hen nu juist had bevrijd.

Paulus zal zelf de Joden een Jood, de Grieken een Griek zijn geweest. Ik vermoed dat hij zich dus zelf doorgaans aan de sabbat hield omdat hij zelf Joods was en zijn voorvaderlijke gebruiken in stand hield, maar niet wettisch, omdat het niet meer van essentieel belang was.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 13 aug 2018 21:30

jesaja40:
Het is ook mijn zienswijze dat de gelovigen uit de heidenen bij het Huis van Israël zijn gevoegd. Zij zijn in aantal groter geworden. Zij beschouwen nu het Huis van Israël als een onderdeel van hen, Hier wordt het systeem toegepast: niet de basis conform de Thora, maar "de meeste stemmen" bepalen wat er moet gebeuren.


Alleen al het feit dat de Gemeente v.Chr.een heel andere relatie met dezelfde Messias heeft als het Huis van Israël bewijst dat zij nooit met elkaar vereenzelvigd kunnen worden. Als jouw grootvader mijn oom is dan ben en blijf jij een ander dan ik! Maxima heeft ook een andere relatie met W.A. dan wij als zijn volk, zo is het ook hier. De ( hemelse) bruid van de Koning is een ander dan het (aardse) volk waarover Hij regeert. . zie o.a: Openb.3:2, Luk.22:30 en Matt. 19:28.Het Huis Israëls moet je dus niet in de Gemeente van Chr. zoeken, maar in Ezech.37:11. Maar dat is nog toekomstmuziek, dat valt samen met de (weder)komst van de Messias zie Mat.24:31.

H.gr: ereunao

Henri58
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2018 17:36

Re: De zondag.

Berichtdoor Henri58 » 25 aug 2018 21:46

Ik principe ben ik het met “De zondag”’ eens. Paulus schrijft in Hebreeën 8 over het ouden verbond, het Sinaïtisch verbond (“overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden”). Dit verbond met al zijn ceremoniële wetten is vervuld en ook ge-eindigt met door het verlossingswerk van Jezus. Dan is er ook nog het verbond met Abraham, dit is een eeuwige instelling lezen er herhaaldelijk in de Bijbel, dus zolang Als er Joodse kinderen worden geboren. Dit verbond is heden ten dage nog van toepassing en wordt ook zo door de Joden onderhouden, beide Messiaans en niet-messiaanse Joden.
Voor ons als heidenen geld echter het verbond met Noach nog steeds, De term Noachitische wetten kennen wij niet als Christenen, in de Misjna ( de mondelingen overleveringen) wel, dit wordt ook bevestigd door Petrus met de apostelen n Handelingen 15 en 19 (het verstikte niet eten, geen hoererij en afgodenoffers).
In Jeremia 31 wordt al gesproken over een nieuw verbond dat zal worden ingesteld . Als Jezus het avondmaal instelde noemt Hij dit “het nieuwe verbond in mijn bloed”. Het is dit zelfde nieuwe verbond waarnaar verwezen wordt in Hebreeën 8.
1. De Noachitische Geboden zijn als volgt verwoord: (Wikipedia)
2. Gebod om rechtvaardigheid te betrachten, rechtbanken in te stellen en in stand te houden om de volgende verboden te kunnen handhaven.
3. Verbod om de Schepper te vervloeken of Zijn Naam te gebruiken of om (iets van) het geschapene te vervloeken.
4. Verbod op afgoderij (schepselen dienen of aanbidden).
5. Verbod om te doden.
6. Verbod op onzedelijkheid zoals incest.
7. Verbod om te stelen of iemand te ontvoeren.
8. Verbod op het eten van het vlees van een nog levend dier.
9.
Er is dus onderscheid gebleven tussen Jood en heiden, dat onderscheid valt pas weg in de eeuwigheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2018 12:28

Vanochtend lazen we bij het gedeelte “Gods wil voor ons leven” waar vroeger standaard de 10 geboden werden gelezen:

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want: 'Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is' - deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: 'Heb uw naaste lief als uzelf.' De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 26 aug 2018 19:56

Henri58:
Henri 58:
In principe ben ik het met “De zondag”’ eens. Paulus schrijft in Hebreeën 8 over het ouden verbond, het Sinaïtisch verbond (“overeenkomstig het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb, op de dag toen Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte uit te leiden”). Dit verbond met al zijn ceremoniële wetten is vervuld en ook ge-eindigt met door het verlossingswerk van Jezus. Dan is er ook nog het verbond met Abraham, dit is een eeuwige instelling lezen er herhaaldelijk in de Bijbel, dus zolang Als er Joodse kinderen worden geboren. Dit verbond is heden ten dage nog van toepassing en wordt ook zo door de Joden onderhouden, beide Messiaans en niet-messiaanse Joden.
Voor ons als heidenen geld echter het verbond met Noach nog steeds, De term Noachitische wetten kennen wij niet als Christenen, in de Misjna ( de mondelingen overleveringen) wel, dit wordt ook bevestigd door Petrus met de apostelen n Handelingen 15 en 19 (het verstikte niet eten, geen hoererij en afgodenoffers).
In Jeremia 31 wordt al gesproken over een nieuw verbond dat zal worden ingesteld . Als Jezus het avondmaal instelde noemt Hij dit “het nieuwe verbond in mijn bloed”. Het is dit zelfde nieuwe verbond waarnaar verwezen wordt in Hebreeën 8.
1. De Noachitische Geboden zijn als volgt verwoord: (Wikipedia)
2. Gebod om rechtvaardigheid te betrachten, rechtbanken in te stellen en in stand te houden om de volgende verboden te kunnen handhaven.
3. Verbod om de Schepper te vervloeken of Zijn Naam te gebruiken of om (iets van) het geschapene te vervloeken.
4. Verbod op afgoderij (schepselen dienen of aanbidden).
5. Verbod om te doden.
6. Verbod op onzedelijkheid zoals incest.
7. Verbod om te stelen of iemand te ontvoeren.
8. Verbod op het eten van het vlees van een nog levend dier.
9.
Er is dus onderscheid gebleven tussen Jood en heiden, dat onderscheid valt pas weg in de eeuwigheid.


Dat onderscheid blijft in dit leven idd. bestaan, maar hier moeten wij wel bedenken dat het binnen de Gemeente van Chr.anders ligt dan het verschil tussen de Gemeente en Israël als volk. Want in die Gemeente is er toch een geestelijke eenheid die alle aardse verschillen overstijgt, In Chr.is noch Jood noch Griek (Gal.3:28) al blijft dit onderscheid net als bij man en vrouw in dit leven toch bestaan. Maar tussen die Gemeente en Israël als volk blijft dit onderscheid ook in de eeuwigheid. Want de Gemeente is de bruid die in de gestalte van het nieuwe Jeruzalem op de n.aarde neerdaalt. (Zie Openb.21) En dan is de tabernakel Gods bij de mensen zonder onderscheid tussen Israël en de volken. Maar wel tussen die volken en de tabernakel, de tent waarin God bij de mensen woont.Want in deze beeldspraak stelt het n.Jeruzalem Christus voor die [u]inclusief de Gemeente die zijn lichaam is op de aarde neerdaalt. En in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk ( Koll.2:9 ) [/u]

@marnix.’Vanochtend lazen we bij het gedeelte “Gods wil voor ons leven” waar vroeger standaard de 10 geboden werden gelezen:

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want: 'Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is' - deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: 'Heb uw naaste lief als uzelf.' De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.’

Meen eens! Het zou liturgisch veel zuiverder zijn als de Gemeente haar erediensten begon met zich uit de brieven van de apostelen i.p.v. de wet van Mozes voor te laten lezen. Maar hier zit weer de gedachte achter: ‘Wij zitten hier nu als het geestelijk Israël van het N.V !’. En nu gaat het hier idd. over hetzelfde verbond, maar niet met dezelfde heilsperspectieven als voor Israël en de volken in het messiaanse rijk op aarde. Want dat staat bij Jer. 31 en al de profeten in de context van het wonen in het land, de herbouw van stad en tempel, de troon van David etc.En dat zijn weer beloften die rusten op het verbond met Abraham dat nooit op de Kerk is overgegaan! Zie Mich. 7:20 en Ezech.37:24,25. H.gr: ereuna

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 27 aug 2018 19:05

Marnix schreef:Vanochtend lazen we bij het gedeelte “Gods wil voor ons leven” waar vroeger standaard de 10 geboden werden gelezen:

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld. Want: 'Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is' - deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: 'Heb uw naaste lief als uzelf.' De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.

Dus? Wat heeft dit met de invulling van de zondag te maken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2018 12:24

Ah, het was een reactie op de post van Henri58 en de postie van de wet voor de heidenen. Verder misschien niet heel on-topic, behalve dat het voor hoe we omgaan met het vierde gebod en de positie van de rustdag wel meer dezelfde koers zouden mogen varen. De wet vindt zijn vervulling in de liefde. Dan zouden we elkaar misschien minder beoordelen op hoe vaak we in de kerk zitten of wat we wel / niet doen op rustdag, op welke dag we deze houden etcetera en meer met elkaar praten over de liefde voor Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 28 aug 2018 13:22

Marnix schreef:Dan zouden we elkaar misschien minder beoordelen op hoe vaak we in de kerk zitten of wat we wel / niet doen op rustdag, op welke dag we deze houden etcetera en meer met elkaar praten over de liefde voor Hem.

Elkaar beoordelen is niet aan de orde, het gaat over de vruchten van die Liefde. Als God je naar de kerk roept en je gaat niet, zit die Liefde dan diep denk je?
Liefde = met het voorwerp van je liefde ten nauwste verbonden te zijn.
Dan hoef je niet op elkaar te letten, maar op jezelf!
Je gaat echter niet alleen voor jezelf naar de kerk, God heeft je in een gemeente geplaatst. En als die smorgens met 250 mensen gevuld is en smiddags met een kwart van dat aantal, gaat er iets niet goed.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2018 16:16

Chaya schreef:Elkaar beoordelen is niet aan de orde, het gaat over de vruchten van die Liefde. Als God je naar de kerk roept en je gaat niet, zit die Liefde dan diep denk je?
Liefde = met het voorwerp van je liefde ten nauwste verbonden te zijn.
Dan hoef je niet op elkaar te letten, maar op jezelf!
Je gaat echter niet alleen voor jezelf naar de kerk, God heeft je in een gemeente geplaatst. En als die smorgens met 250 mensen gevuld is en smiddags met een kwart van dat aantal, gaat er iets niet goed.


Dat kan, maar dat kan op allerlei vlakken mis gaan. Allereerst heeft hoeveel kerkdiensten je bezoekt volgens mij weinig met die liefde te maken. Je kan van God houden en 1x naar de kerk gaan en niet van Hem houden en 2x gaan. Of wel van Hem houden en 2x gaan. Of niet van Hem houden en 1x gaan. Dat zegt niet zoveel. Daarnaast geloof ik niet dat als de kerk besluit twee diensten te beleggen, God je oproept om naar beide diensten te gaan. Dat vind ik een veelgehoorde denkfout als het om de middagdienst gaat. De middagdienst is gewoon een menselijke inzetting, ooit bedacht en ingesteld om het gebrek aan kennis kort na de reformatie weer bij te spijkeren. Dat het daarna zo heilig is geworden voor sommigen dat men is gaan vinden dat God je zelf oproept om ook die tweede dienst te bezoeken, daar kan ik niet in meegaan. Dat je niet alleen voor jezelf naar de kerk gaat maar ook voor de gemeente, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou dan ook veel liever zien dat de nadruk bij een tweede samenkomst (of een langere eerste samenkomst) zou liggen op het gemeente-zijn, op samen bidden, samen eten, samen delen. Dat is volgens mij veel meer zoals het bijbels gezien bedoeld is... ipv gewoon nog een kerkdienst erbij te doen.

Dus om je vraag te beantwoorden, of je naar de tweede dienst gaat zegt niets over de liefde voor Hem. God stelde dan ook geen twee diensten in, dat deden mensen later. Als Hij twee diensten zo belangrijk zou vinden had Hij dat wel ingesteld. De liefde voor Hem (en voor elkaar) zie je aan heel andere zaken. De betrokkenheid met de gemeente, hoe je leeft in de rest van de week. Dus blijft: de wet vindt zijn vervulling in de liefde. Ook het vierde gebod. En je kan niet stellen dat mensen die 1x gaan, daarom niet of minder van Hem houden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 aug 2018 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De zondag.

Berichtdoor elbert » 29 aug 2018 12:53

Er zijn hier een aantal posts verwijderd. We hebben het over de zondag, niet over al dan niet vermeend antisemitisme.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De zondag.

Berichtdoor mona » 29 aug 2018 13:18

Chaya schreef:Je gaat echter niet alleen voor jezelf naar de kerk, God heeft je in een gemeente geplaatst. En als die smorgens met 250 mensen gevuld is en smiddags met een kwart van dat aantal, gaat er iets niet goed.


Als Paulus zegt: Laten wij de onderlinge samenkomsten niet laten, zoveel te meer als we de grote dag zien naderen,
dan heeft dat - mijns inziens- met veel meer te maken dan alleen met de kerkdiensten.
Ook de doordeweekse bijeenkomsten zijn belangrijk, want dan zie en spreek je elkaar ook. En je hebt elkaar nodig om staande te blijven.
In veel kerken ligt de focus op de kerkdienst, maar zie je op de Bijbelstudie of de gebedskring maar een enkeling.
En zoals Chaya terecht aangeeft, ga je niet alleen voor jezelf naar de kerk.
Vaak klagen mensen: ik zie nooit iemand van de kerk, er komt nooit iemand langs. Maar zelf schuiven ze op zondag in de bank, na de dienst er weer uit, en verder zijn ze nergens op betrokken. De mensen moeten bij hen langskomen, maar zelf hoeft men dat niet. Dat lijkt mij geen gemeenschap der heiligen.
Juist op de verenigingen, de kringen, bijbelstudie, gebedskring, dáár leer je elkaars hart kennen. Dat is fundamenteel voor de omgang met elkaar als gemeente. Op die manier houd je elkaar staande, zoveel temeer we de grote dag zien naderen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2018 13:32

Marnix schreef:Dat kan, maar dat kan op allerlei vlakken mis gaan. Allereerst heeft hoeveel kerkdiensten je bezoekt volgens mij weinig met die liefde te maken. Je kan van God houden en 1x naar de kerk gaan en niet van Hem houden en 2x gaan. Of wel van Hem houden en 2x gaan. Of niet van Hem houden en 1x gaan. Dat zegt niet zoveel.

O nee? Stel je voor dat je tegen de vrouw (of man) van je dromen zult zeggen: ik vind het genoeg om jou 1 x per week te zien hoor. De rest van mijn tijd besteed ik ergens anders aan.
We gaan naar de kerk om geestelijk voedsel te verkrijgen. Ons lichaam heeft behoefte aan voedzame maaltijden. Als we het geestelijk voedsel afwijzen of veronachtzamen, moeten we niet vreemd opkijken als ons geloofsleven een slapend karakter krijgt.
Marnix schreef: De middagdienst is gewoon een menselijke inzetting, ooit bedacht en ingesteld om het gebrek aan kennis kort na de reformatie weer bij te spijkeren

Alles is een menselijke inzetting. Wat een goedkope smoes om jezelf te rechtvaardigen.
Als je je kind(eren) dit voorbeeld geeft, bestaat de kans dat ze later helemaal niet meer gaan. Daar ken ik helaas heel veel voorbeelden van.
Is je hart brandende in je, als je op zondagmiddag rechtsaf slaat richting het strand of voetbalveld, als links de kerkklok luidt?
Marnix schreef:En je kan niet stellen dat mensen die 1x gaan, daarom niet of minder van Hem houden

Als er geen wettelijke verhindering is, dan durf ik dat te stellen ja.
Het is halfslachtig, lauw, en je weet wat de Bijbel daarover zegt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

IlonkavanVliet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2018 13:25
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor IlonkavanVliet » 29 aug 2018 14:10

Johan100 schreef:Ik zou graag wat reacties willen over hoe we aan moeten kijken tegen de zondag, voornamelijk bijbels gezien.
Ik ben benieuwd hoe men hier er over denkt.

Ik weet dat de zondag (de eerste dag van de week) de opstandingsdag is van de Heere Jezus en dat de discipelen die dag bijeenkwamen (des morgens vroeg)om het brood te breken, maar dat er in de middag toen gewerkt werd (ook volgens de overleveringen van F.Josephus dacht ik) Later is dit door Constantijn de Grote verboden om op zondag te werken.

De sabbat (zaterdag) is de laatste dag van de week, dat is de rustdag. God schiep in zes dagen de aarde en de zevende dag rustte Hij van Zijn werk. Gedenk den sabbatdag dat gij dien heiligt (afzondert), een dag om te rusten en misschien ook bedoelt om over de schepping en vooral de Schepper na te denken.

(Graag serieuze inhoudelijke reacties. (met respect voor degene die de zondagsheiliging belangrijk vinden))


De zondag is inderdaad de opstandingsdag en is niet een dag om God te eren; dat is nl. de zaterdag. De zaterdag is De Sabbatdag, de rustdag waar je niet mag werken en waarop je God moet, of liever gezegd, wil eren. (het vierde gebod van de 10 geboden) De zondag is dus bijbels gezien een 'gewone'dag.

IlonkavanVliet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2018 13:25
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor IlonkavanVliet » 29 aug 2018 14:17

De zondag is inderdaad de opstandingsdag, maar de zaterdag is de sabbat , de rustdag waarin we ons moeten houden aan de voorschriften; o.a.niet werken en God eren. Dit is het vierde gebod van de 10 geboden. De zondag is bijbels gezien dus een 'gewone' dag. Heel veel mensen vergissen zich hierin, zodat ze de zondag eren, maar het zou echt de Zaterdag moeten zijn. In God's ogen heel belangrijk dus!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2018 14:24

IlonkavanVliet schreef:De zondag is inderdaad de opstandingsdag, maar de zaterdag is de sabbat , de rustdag waarin we ons moeten houden aan de voorschriften; o.a.niet werken en God eren. Dit is het vierde gebod van de 10 geboden. De zondag is bijbels gezien dus een 'gewone' dag. Heel veel mensen vergissen zich hierin, zodat ze de zondag eren, maar het zou echt de Zaterdag moeten zijn. In God's ogen heel belangrijk dus!


Je moet helemaal geen dag eren. En de discussie is natuurlijk of dit gebod allen geldt of het volk Israel (zie oa. Hebreeën 4:4)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten