De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2018 17:56

Jesaja40 schreef:Wat dacht u zelf? Heb ik het dan niet duidelijk genoeg uitgelegd? De eerste gelovigen uit de heidenen vierden dit op de vrijdagavond. Later heeft de kerkleiding dit aangepast naar hun belevingswereld, die haaks staat op het Huis van Israël.

Het is wat, die 'kerkleiding' die alles aan het christendom wat niet in jouw straatje past heeft aangepast en daarmee volgens jou afweek van de werkelijke bedoelingen van Jezus. Mythische proporties neemt dan aan zeg. :lol:
Laatst gewijzigd door Yoshi op 24 jul 2018 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 24 jul 2018 18:00

Jesaja40 schreef:Wat dacht u zelf? Heb ik het dan niet duidelijk genoeg uitgelegd? De eerste gelovigen uit de heidenen vierden dit op de vrijdagavond. Later heeft de kerkleiding dit aangepast naar hun belevingswereld, die haaks staat op het Huis van Israël.

Dat klopt niet.
De oudste informatie hierover is dat men op de eerste dag der week bij elkaar kwam.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 jul 2018 18:07

cicero citeert:
Dat klopt niet.
De oudste informatie hierover is dat men op de eerste dag der week bij elkaar kwam.


Dus de discipelen handelden niet naar de Thora?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 24 jul 2018 18:12

Jesaja40 schreef:Dus de discipelen handelden niet naar de Thora?

Dat zeg ik niet.
De meeste Joden zullen gewoon door zijn gegaan met het vieren van de sabbat, ook al gingen ze Jezus volgen.
Sommige niet-Joodse christenen zullen de sabbat zijn gaan houden. Maar volgens de gegevens die we hebben is al heel snel de zondag de vaste dag van samenkomst geworden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 jul 2018 19:01

cicero citeert:
Maar volgens de gegevens die we hebben is al heel snel de zondag de vaste dag van samenkomst geworden.


Kijk dat bedoel ik nu ook, maar zo was het oorspronkelijk niet. We mogen daar niet snel overheen lezen alsof het altijd zo was.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 24 jul 2018 19:05

Jesaja40 schreef:Kijk dat bedoel ik nu ook, maar zo was het oorspronkelijk niet. We mogen daar niet snel overheen lezen alsof het altijd zo was.


Vanaf wanneer vind ik niet zo interessant eigelijk. De Galaten dwaalden al kort na hun bekering weer, zo snel kan het dus gaan. Feit is dat God de sabbat heeft ingesteld (6e dag vd week) en dat de mens dit heeft veranderd. En dat kan en mag niet zomaar.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2018 19:15

Nina schreef:Vanaf wanneer vind ik niet zo interessant eigelijk. De Galaten dwaalden al kort na hun bekering weer, zo snel kan het dus gaan. Feit is dat God de sabbat heeft ingesteld (6e dag vd week) en dat de mens dit heeft veranderd. En dat kan en mag niet zomaar.

Wat ga jij er tegen doen? Dat het kan kunnen we overigens vrij makkelijk vaststellen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De zondag.

Berichtdoor pindas83 » 24 jul 2018 20:24

Yoshi schreef:Wat ga jij er tegen doen? Dat het kan kunnen we overigens vrij makkelijk vaststellen.


Dan moet je dus, of Joods, of Zevende-dags adventist worden. :-k
Of je eigen clubje beginnen :!:

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 24 jul 2018 20:30

Jesaja40 schreef:Kijk dat bedoel ik nu ook, maar zo was het oorspronkelijk niet. We mogen daar niet snel overheen lezen alsof het altijd zo was.

Volgens mij zagen de eerste leden van de Christuscultus geen tegenstelling tussen het vieren van de sabbat en de 'christelijke' bijeenkomst op zondag. Niet-Joodse leden zullen soms ook sabbat hebben meegedaan, maar dat was niet algemeen gebruikelijk en in de loop van de tijd kreeg de stem van Paulus cum suis veel invloed.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2018 20:30

pindas83 schreef:Dan moet je dus, of Joods, of Zevende-dags adventist worden. :-k
Of je eigen clubje beginnen :!:

Dat veranderd nog steeds helemaal niets aan de christelijke praktijk die volgens Nina niet kan en mag.
Joods kan je overigens niet worden, dat ben je of ben je niet.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 24 jul 2018 20:32

Nina schreef:Vanaf wanneer vind ik niet zo interessant eigelijk. De Galaten dwaalden al kort na hun bekering weer, zo snel kan het dus gaan. Feit is dat God de sabbat heeft ingesteld (6e dag vd week) en dat de mens dit heeft veranderd. En dat kan en mag niet zomaar.

Nee hoor, de Joden houden zich er toch aan (nu ja..).
En niet-Joden hoeven zich er niet aan te houden. Dat zegt Paulus. Het probleem van de Galaten was dat ze dachten dat ze de sabbat moesten houden, onder andere.

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 24 jul 2018 20:54

Cicero schreef:Nee hoor, de Joden houden zich er toch aan (nu ja..).
En niet-Joden hoeven zich er niet aan te houden. Dat zegt Paulus. Het probleem van de Galaten was dat ze dachten dat ze de sabbat moesten houden, onder andere.

De heidenen vierden de sabbat niet, dus had het ook niet zoveel zin hen dat te verbieden. En het kan niet zo zijn dat God onder het nieuwe verbond waarin jood noch griek is, toch weer onderscheid maakt. Neen, onder het nieuwe verbond is elke dag sabbat. En de dag van samenkomst is nooit apart gezet als een dag waarop niks mocht. Paulus klaagt juist over joden die de sabbat nog als een aparte dag zien en vroeg zich af of hij vergeefs gearbeid had. Allemaal erg onlogisch als ze zoals jij stelt heidenen waren die geen sabbatten vierden.

BasLaaitjeer

Re: De zondag.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 24 jul 2018 21:02

Yoshi schreef:Dat veranderd nog steeds helemaal niets aan de christelijke praktijk die volgens Nina niet kan en mag.
Joods kan je overigens niet worden, dat ben je of ben je niet.

Hoe lees jij Romeinen 2: 28-29 Yoshi?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 24 jul 2018 21:05

Cicero schreef:Nee hoor, de Joden houden zich er toch aan (nu ja..).
En niet-Joden hoeven zich er niet aan te houden. Dat zegt Paulus. Het probleem van de Galaten was dat ze dachten dat ze de sabbat moesten houden, onder andere.

En heidenen willen zich ook graag ergens aan houden, dus zondagsrust. Ooit in een kerk die anti zondagsrust en zaterdagsrust was, werd er gezegd: je moet God tienden geven van je tijd. Dus 2,4 uur per dag bidden en Bijbel lezen. Mensen willen gewoon een regel hebben van iets wat moet.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 24 jul 2018 21:06

BasLaaitjeer schreef:Hoe lees jij Romeinen 2: 28-29 Yoshi?

Van links naar rechts en in een Nederlandse vertaling en in de context van de christelijke religie. Indien je een speciefieke vraag of opmerking hebt graag zonder omwegen stellen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten