Nogmaals (de derde keer) aan Arco. Als ik echt concreet ga worden en je op de man af vraag wat je zaterdag dan doe blijft het stil en geheimzinnig.Johan100 schreef:Kun je nog op mijn vraag antwoord geven wat jij dan zaterdag doe?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Nogmaals (de derde keer) aan Arco. Als ik echt concreet ga worden en je op de man af vraag wat je zaterdag dan doe blijft het stil en geheimzinnig.Johan100 schreef:Kun je nog op mijn vraag antwoord geven wat jij dan zaterdag doe?
Johan100 schreef:Nogmaals (de derde keer) aan Arco. Als ik echt concreet ga worden en je op de man af vraag wat je zaterdag dan doe blijft het stil en geheimzinnig.
Arco schreef: In principe is het helemaal niet belangrijk hoe en wat ik op zaterdag doe.
Johan100 schreef:Lijkt me wel. Als je theoretisch weet hoe iets werkt ben ik altijd wel benieuwd naar de praktijk. Als er flinke discrepantie is tussen theorie en praktijk, je weet het theoretisch allemaal, maar praktisch pas je het niet toe, is het gebakken lucht. Vandaar mijn vraag, hoe vul jij dan die Sjabbat in? Heb jij niet zoiets van 'Kom ga met ons en doe als wij'?
Chaya schreef:Nee ook niet Coby. Want tweemaal per jaar hebben wij op woensdag een bid- en een dankdag.
Johan100 schreef:Nogmaals (de derde keer) aan Arco. Als ik echt concreet ga worden en je op de man af vraag wat je zaterdag dan doe blijft het stil en geheimzinnig.
Waar is uw Schriftelijke basis voor een verlate Sjabbat? Waarom zou de Schepper heel expliciet kiezen voor de zevende dag, dat later in een verbond bevestigen en dan weer later loslaten? Waarom is de Messias niet opgestaan op de zevende dag, maar juist op het Feest van de Eerstelingen? Ja, ik leef van het lijden, sterven en opstaan van Christus. Alleen nergens heeft Christus mij geleerd dat de opstandingsdag een dag om te vieren is, anders dan wat die dag al was, namelijk de dag waarop de Eersteling uit de dode de deur openzet voor diegene die aan Hem toebehoren. Christus heeft geen afstand gedaan van de Sjabbat, Hij is de Heer van de Sjabbat. De Sjabbat is door God ingesteld, waarom zou dat geen winstpunt zijn? Het is pas verlies als je bij de Sjabbat de rabbijnse invulling ervan gaat doen. De Sjabbat is niet bedoeld als dag vol met regels, maar een dag voor van genieten.
ereunao schreef:Arco:
Ik heb al eerder gezegd dat die basis naar de letter ontbreekt omdat het uit de natuur van het geloof zelf voortkomt dat de christen zijn eigen van Israël onderscheiden identiteit en relatie met de Messias ontleent aan de opgestane Christus.En dat Hij op de dag van de eerstelingen is opgestaan bewijst juist dat de rustdag stilzwijgend een dag opgeschoven is. Want die mochten niet op de sabbat geofferd worden, daarom werden ze in het sterfjaar van de Messias ook de 17e geofferd.zie Lev.23:11.h.gr: ereunao
( En Hij heeft dat verbond met Israël ook nooit losgelaten, het is nog steeds een sabbatsverbond. Maar dat is nooit op de Kerk overgegaan, dat is dus weer die verv-leer.)
De reactie van Jesaja40 heb ik afdoende geacht, omdat daarin duidelijk werd gemaakt dat uw reactie met het idee dat er een nieuwe geloofsgemeenschap werd gesticht, van tafel werd geveegd. Zowel de Heere Jezus Christus als de apostelen hebben nooit gewild dat er een scheiding kwam tussen rabbijnse Joden en Messiasbelijdende Joden. Die scheiding is er wel gekomen, helaas. U heeft het hier over twee stallen, maar in de gelijkenis van de Goede Herder gaat er maar om één stal. En Efeze 2 is een interessant hoofdstuk over de eenheid van Jood en heiden. Een sleuteltekst zit in de verzen 14 t/m 16: "Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft." (HSV). Cursieve woorden zijn door de vertalers toegevoegd, alsmede de komma's. Als we deze tekst eens goed bekijken, dan valt op dat het woord "bepalingen", in het citaat onderstreept, is het Griekse woord "δόγμα": dogma. Dit woord komt slechts 5 keer voor in het NT. Daarbij zit de tekst uit Kol. 2:13-14: "En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.". Het gaat dus om het dogma tegen ons, niet de geboden of de Torah.
Johan100 citeert:
Jezus heeft uitgerekend tijdens dit feest het avondmaal ingesteld, en tijdens dit avondmaal gedenken we aan het bloed wat Jezus vergoten heeft om uit de geestelijke slavernij te kunnen komen.
Arco schreef:De tekst die je aanhaalt is juist een argument voor de Sjabbat. Namelijk: als wij met elkaar bezig zijn om te zeggen "gebraden rundergehakt is koosjer" en een ander zegt "nee, want de bereiding ervan is niet koosjer", vervolgens een derde die zegt "zolang je het niet combineert met kaas", etc. etc. etc. Zijn we dan nog met de echte dingen van het geloof bezig? In de rabbijnse traditie zijn ca. 1500 regels rondom de Sjabbat. Die regels zijn extra en zijn niet door God ingesteld, hierop wordt elkaar de maat gemeten. En hoewel sommige tradities wel erg mooi zijn, zijn die regels juist een struikelblok.
Vervolgens spreekt de tekst uit van de "schaduw van de toekomende dingen", dat is juist het punt. De Sjabbat is een voorschaduw van de werkelijke rust die in Christus is. Zoals een schaduw aan iets of iemand vastzit, zo is de Sjabbat ook verbonden aan Christus. Die zijn niet los verkrijgbaar. Alleen in het Nieuwe Jeruzalem zal er geen schaduw meer zijn, dat is dan ook niet meer nodig.
Daarom is de Sjabbat, de gezette tijden en de nieuwe maansvieringen juist een deel om iets van de toekomende dingen in Christus te proeven. Nu is iets kortstondig, straks voor eeuwig.
Arco schreef:Ik hoop dat je mijn reactie op punt 1 ook nog even behandeld.
De reactie van Jesaja40 heb ik afdoende geacht, omdat daarin duidelijk werd gemaakt dat uw reactie met het idee dat er een nieuwe geloofsgemeenschap werd gesticht, van tafel werd geveegd. Zowel de Heere Jezus Christus als de apostelen hebben nooit gewild dat er een scheiding kwam tussen rabbijnse Joden en Messiasbelijdende Joden. Die scheiding is er wel gekomen, helaas. U heeft het hier over twee stallen, maar in de gelijkenis van de Goede Herder gaat er maar om één stal. En Efeze 2 is een interessant hoofdstuk over de eenheid van Jood en heiden. Een sleuteltekst zit in de verzen 14 t/m 16: "Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft." (HSV). Cursieve woorden zijn door de vertalers toegevoegd, alsmede de komma's. Als we deze tekst eens goed bekijken, dan valt op dat het woord "bepalingen", in het citaat onderstreept, is het Griekse woord "δόγμα": dogma. Dit woord komt slechts 5 keer voor in het NT. Daarbij zit de tekst uit Kol. 2:13-14: "En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.". Het gaat dus om het dogma tegen ons, niet de geboden of de Torah.
Maar nu draai je de redenering van Paulus om. Hij zegt juist: je moet je niet met de schaduw bezig houden, maar het met lichaam. Dus niet met de sabbat maar met Christus. Volgens Paulus is die werkelijkheid er al: wie gelooft is met Christus tot leven gewekt.Arco schreef:Vervolgens spreekt de tekst uit van de "schaduw van de toekomende dingen", dat is juist het punt. De Sjabbat is een voorschaduw van de werkelijke rust die in Christus is. Zoals een schaduw aan iets of iemand vastzit, zo is de Sjabbat ook verbonden aan Christus. Die zijn niet los verkrijgbaar. Alleen in het Nieuwe Jeruzalem zal er geen schaduw meer zijn, dat is dan ook niet meer nodig.
Daarom is de Sjabbat, de gezette tijden en de nieuwe maansvieringen juist een deel om iets van de toekomende dingen in Christus te proeven. Nu is iets kortstondig, straks voor eeuwig.
Johan100 merkt op:
Interessant. Maar doen alle christenen die op de eerste dag van de week avondmaal vieren het verkeerd dan? Dit gebruik is gewoon overgenomen van de eerste christenen.
Chaya schreef:Want tweemaal per jaar hebben wij op woensdag een bid- en een dankdag.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten