ereunao schreef:Arco:
1.De zondag wordt idd. nergens expliciet in de Bijbel geleerd, zij is uit de spontane eigenschap van het geloof geboren. Want de gelovige ontleent zijn identiteit aan de opgestane Messias, zij is organisch door de inwonende Geest als Hoofd en lichaam aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven. Daarom vloeit het uit de natuur van dit geloof voort dan zij de opstandingsdag viert. Echter niet als een dag waarop alle werk verboden is en vol met regels van wat wel en niet mag op zondag! Die zijn pas ingevoerd toen de Kerk haar geheel eigen identiteit verloochende in de huid van Israël kroop. Toen werd het een verlate sabbat, maar het scheelt veel meer dan een nachtje slapen; het verschil is zo groot als tussen de hemel en de aarde! Die andere conclusie van jou is dus beslist geen winstpunt te noemen!
Waar is uw Schriftelijke basis voor een verlate Sjabbat? Waarom zou de Schepper heel expliciet kiezen voor de zevende dag, dat later in een verbond bevestigen en dan weer later loslaten? Waarom is de Messias niet opgestaan op de zevende dag, maar juist op het Feest van de Eerstelingen? Ja, ik leef van het lijden, sterven en opstaan van Christus. Alleen nergens heeft Christus mij geleerd dat de opstandingsdag een dag om te vieren is, anders dan wat die dag al was, namelijk de dag waarop de Eersteling uit de dode de deur openzet voor diegene die aan Hem toebehoren. Christus heeft geen afstand gedaan van de Sjabbat, Hij is de Heer van de Sjabbat. De Sjabbat is door God ingesteld, waarom zou dat geen winstpunt zijn? Het is pas verlies als je bij de Sjabbat de rabbijnse invulling ervan gaat doen. De Sjabbat is niet bedoeld als dag vol met regels, maar een dag voor van genieten.
2.Ik geloof ook in een Bijbel en een doorgaande lijn van het verlossingswerk, de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof zijn in oud-en n-testament exact de zefde. Maar dat neemt niet weg dat de opstanding v.Chr. het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis is. Want Hij is de Eersteling van de n-schepping.(1Kor.15:20) Met Pinksteren is God met een geheel nieuwe geloofsgemeenschap begonnen die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest uitgestort had. Maar het geheimenis van de Gemeente zijn we als Kerk al in de 4e eeuw kwijtgeraakt. De Reformatie heeft de Kerk wel de Schrift maar nooit haar eigen van Israël verschillende identiteit teruggegeven. Hier laat ik het maar weer even bij.h.gr: ereunao
Hierop heeft Jesaja40 al afdoende geantwoord.