De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 15:17

Yoshi schreef:Net zoals jij heb ik hier idd een vooringenomen mening over. Je bewijst slechts dat mensen zich laten manipuleren als ze maar vaak genoeg dezelfde lariekoek verteld wordt. De sabbat is idd nooit afgeschaft, de joden houden het nog steeds. Dat oneigenlijke gedweep met andere levensbeschouwingen zien we wel vaker, mensen hebben massa's bhoeda beeldjes in de tuin, proeven aan oosterse rituelen, houden de sabbat. De eigen cultuur en daarbij behorende levensbeschouwing is schijnbaar van minder belang. En dat is prima hoor, maar ga mij niet jouw gedweep met het jodendom en dus de sabbat opdringen.


Waar heb ik u gezegd dat u de Sjabbat MOET houden? En ik heb, in de reactie aan Johan, gezegd dat je juist niet de Sjabbat naar Joodse rituelen hoeft te vieren. De Sjabbat is niet Joods, het is voor de HEERE. Het zijn wel veelal Joden die de Sjabbat houden.

En wat u impliceert over gedweep enzo., dat laat ik maar even. Nergens doe ik af aan de eigen cultuur, sterker nog, graag zie ik meer Nederlandse cultuur. Bijvoorbeeld een nationale vrije dag op 26 juli, aanstaande donderdag dus. Het punt is, de Sjabbat is geen cultuurdingetje van de Joden, maar een instelling van God.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 15:18

Exclusief voor de joden.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 jul 2018 15:28

Yoshi schreef:Exclusief voor de joden.


Klopt. Joden, afkomstig van het Hebreeuwse woord "jehoedah" (יְהוּדָה), wat "lofprijzer van JHWH" betekent. Dus de Sjabbat is voor alle lofprijzers van JHWH.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 15:30

Arco schreef:Klopt. Joden, afkomstig van het Hebreeuwse woord "jehoedah" (יְהוּדָה), wat "lofprijzer van JHWH" betekent. Dus de Sjabbat is voor alle lofprijzers van JHWH.

Leuke twist, maar nee.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2018 15:40

Chaya schreef:
Als iemand er zelf wel blijdschap aan beleeft om dit tot God's eer te doen, laat het dan alsjeblieft.
Dat is niet de ware blijdschap als je denkt dat iets tot Gods eer is waar Hij zelf niets over gezegd heeft en niet om gevraagd heeft.
We moeten sterven aan de wet, afgesneden worden van Adam en overgezet worden in Christus.
Alle vroomheid moet eraf en we moeten Hem overhouden. Dan is er blijdschap in de hemel.
Sterven aan de wet, ik heb het in topic 'wet en evangelie' (Gal.2:29) aangehaald, maar het blijft muisstil. Geeft te denken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2018 15:55

Johan100 schreef:Dat is niet de ware blijdschap als je denkt dat iets tot Gods eer is waar Hij zelf niets over gezegd heeft en niet om gevraagd heeft.
We moeten sterven aan de wet, afgesneden worden van Adam en overgezet worden in Christus.
Alle vroomheid moet eraf en we moeten Hem overhouden. Dan is er blijdschap in de hemel.
Sterven aan de wet, ik heb het in topic 'wet en evangelie' (Gal.2:29) aangehaald, maar het blijft muisstil. Geeft te denken.

Ik ga hier niet met jou over redetwisten Johan. Die mensen waar ik het over had waren Godvrezende mensen, ik zat bij wijze van spreken aan hun voeten als ze gingen vertellen over de tere omgang met de Heere.
Dacht je nu echt dat die mensen niet gestorven zijn aan die wet? Man, het was jaloersmakend welke een Hemelse vreugde zij mochten smaken.

Dat het muisstil blijft komt gewoon door het feit dat er nog maar een paar forummers aktief zijn hier.
De rest heeft er geen zin (meer) in.
Maar wie weet, ik hoop voor je dat het nog op gang komt. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2018 16:34

Chaya schreef:Je duidt op Romeinen 12? Maar aan het einde staat er gelukkig, indien het mogelijk is, houd vrede met elkander.
Dus ik ga echt niet knuffelen met vervelende mensen. Maar zoek er ook geen ruzie mee.

Als iemand er zelf wel blijdschap aan beleeft om dit tot God's eer te doen, laat het dan alsjeblieft.
Mijn vader reed ook niet op zondag, en er is heel vaak het mes over gehaald hoor, vooral uit de eigen gelederen. Vanuit de wereld krijg je vaak meer respect. Hij deed dat niet uit een soort vroomheid of om God te behagen.
En met hem waren er vele anderen, die naar onze kerk kwamen lopen, soms meer dan een uur! Ze hadden dat ervoor over.
Ik lees hier berichten van mensen die zich nergens iets van aantrekken, ook wel christen kunnen zijn op het voetbalveld op zondagmiddag, of in de natuur, want dan komt weer die uit zijn verband getrokken redenatie. Die ongetwijfeld weer zal komen.
Je kunt er op wachten wie hier weer bovenop zal springen.


Op zich is dat prima om bepaalde regels te hebben, onder een paar voorwaarden:

- Dat we elkaar dit soort regels niet opleggen (want de Bijbel stelt nergens dat je niet mag rijden op zondag, dat je altijd minstens 2x naar de kerk moet, dat je op zondagmiddag niet een potje mag voetballen enz)
- Dat we niet denken dat we God een plezier doen met het houden van de regels zelf. Als iemand zich bepaalde dingen oplegt en dat uit liefde voor God doet geloof ik dat God er blij mee is omdat het dus uit liefde voor Hem gebeurt. Maar we verdienen er inderdaad niets mee en mogen ook nooit neerkijken op mensen die er op een andere manier invulling aan geven. Als iemand iets niet doet op zondag tot eer van God is dat prima en moeten mensen daar absoluut niet over oordelen. En als iemand dan niet over anderen oordeelt die dat anders doen zal dat als het goed is ook niet tot conflicten leiden. Wat je vaak ziet is dat mensen zoiets bedenken en dan vervolgens naar anderen kijken die dat niet doen en ze veroordelen (kijk die eens met de auto rijden op zondag, een wandeling maken of wat dan ook.... en vervolgens krijg je een conflict en verwijten over en weer). Daar gaat het vaak mis, maar ik neem aan dat dat bij je vader niet zo was en dan is dat goed en moeten anderen daar niet over zeuren. Dat is ook Romeinen 14. Sommigen doen iets wel tot eer van God, anderen doen het juist niet tot eer van God. Laat elkaar in hun waarde en veroordeel elkaar niet om de invulling van bepaalde dagen, wat je eet en drinkt etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: De zondag.

Berichtdoor BasLaaitjeer » 23 jul 2018 18:46

Paulus schreef:De een maakt onderscheid tussen de dagen, voor de ander zijn ze alle gelijk. Gun ieder zijn eigen overtuiging.

Wie aan een bepaalde dag waarde hecht, doet het ter ere van de Heer, en wie eet, eet ter ere van de Heer, want hij dankt God; wie niet eet, laat het ter ere van de Heer, en ook hij dankt God.

Niemand van ons leeft voor zichzelf alleen, niemand sterft voor zichzelf alleen.

Zolang wij leven, leven wij voor de Heer, en sterven wij, dan sterven wij voor de Heer: of wij leven of sterven, Hem behoren wij toe.

Daarvoor is Christus gestorven en weer levend geworden: om Heer te zijn over doden en levenden.

Met welk recht veroordeelt gij uw broeder? En gij, waarom kleineert gij uw broeder? Allen zullen wij verschijnen voor de rechterstoel van God.

Want er staat geschreven: Zowaar Ik leef, zegt de Heer, voor Mij zal elke knie zich buigen en elke tong zal God lofprijzen.

Zo zal dan ieder van ons rekenschap moeten afleggen voor zichzelf.

Laten wij dus voortaan elkander niet veroordelen, maakt liever het voornemen uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 23 jul 2018 20:13

Arco:
1.U heeft een aardig vooringenomen mening hierover. Misschien is het wel aardig om eens te zoeken naar oude berichten van mij. Toen ik hier op het forum kwam was is fel verdediger van de zondag als rustdag voor de christenen. Echter, nu jaren later en na gedegen en eigen onderzoek ben ik tot een andere conclusie gekomen. De zondag wordt nergens in de Bijbel geleerd, de Sjabbat is nooit afgeschaft en voor de gelovigen is geen keuzemodule om zelf de rustdag te kiezen.

2.Ik geloof in één Bijbel, één doorgaande lijn van Zijn Verlossingswerk vanaf Genesis 1 tot en met Openbaring 22. Daarom ben ik terughoudend om een kloof te zien tussen OT en NT, want beiden delen zijn volgens mij één.
De geschiedenis van de leerlingen die aren plukken op de Sjabbat is geen overtreding van de Sjabbat als rustdag, maar een overtreding van Farizese/Rabbijnse bijgeboden. Dat is wat er daar gebeurd.


1.De zondag wordt idd. nergens expliciet in de Bijbel geleerd, zij is uit de spontane eigenschap van het geloof geboren. Want de gelovige ontleent zijn identiteit aan de opgestane Messias, zij is organisch door de inwonende Geest als Hoofd en lichaam aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven. Daarom vloeit het uit de natuur van dit geloof voort dan zij de opstandingsdag viert. Echter niet als een dag waarop alle werk verboden is en vol met regels van wat wel en niet mag op zondag! Die zijn pas ingevoerd toen de Kerk haar geheel eigen identiteit verloochende in de huid van Israël kroop. Toen werd het een verlate sabbat, maar het scheelt veel meer dan een nachtje slapen; het verschil is zo groot als tussen de hemel en de aarde! Die andere conclusie van jou is dus beslist geen winstpunt te noemen!

2.Ik geloof ook in een Bijbel en een doorgaande lijn van het verlossingswerk, de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof zijn in oud-en n-testament exact de zefde. Maar dat neemt niet weg dat de opstanding v.Chr. het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis is. Want Hij is de Eersteling van de n-schepping.(1Kor.15:20) Met Pinksteren is God met een geheel nieuwe geloofsgemeenschap begonnen die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest uitgestort had. Maar het geheimenis van de Gemeente zijn we als Kerk al in de 4e eeuw kwijtgeraakt. De Reformatie heeft de Kerk wel de Schrift maar nooit haar eigen van Israël verschillende identiteit teruggegeven. Hier laat ik het maar weer even bij.h.gr: ereunao

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 23 jul 2018 20:21

Ik begrijp best dat er mensen zijn die de opstandingsdag van Jezus willen gedoken. Ik snap alleen niet waarom de sabbatswetten overzetten naar de zondag. Het heeft gewoon niets met elkaar te maken. Misschien vond men twee bijzondere dagen achter elkaar teveel? Eerst de sabbat (rustdag) en de dag erna de herdenkingsdag. Men moet gedacht hebben de twee maar te combineren met elkaar. Maar ik blijf het een misser vinden zomaar zelf Gods gebod te veranderen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 23 jul 2018 21:11

ereunao citeert:
Met Pinksteren is God met een geheel nieuwe geloofsgemeenschap begonnen die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest uitgestort had. Maar het geheimenis van de Gemeente zijn we als Kerk al in de 4e eeuw kwijtgeraakt. De Reformatie heeft de Kerk wel de Schrift maar nooit haar eigen van Israël verschillende identiteit teruggegeven. Hier laat ik het maar weer even bij.h.gr: ereunao


O ja ereunao, dat is zeer ingenomen en voorbarige conclusie. Stichtte de Messias een nieuwe geloofsgemeenschap? Nee, de Geest van G'd daalde neer op de discipelen, nadat kort tevoren de Messias Yeshua hun hart had geopend dat zij de schriften verstonden. Dat was niet de startdatum van een nieuwe kerk. Het werd vanaf dat moment mogelijk dat ook de heiden, die overigens altijd wel aanwezig was in Israël een hernieuwde kennismaking te beleven. Heel veel orthodoxe Joden uit die tijd stonden hen in de weg. Met heidenen, onrein dus, moet je niet omgaan. Wel Petrus krijgt daar een lesje in en krijgt een visioen. Ook hij moet leren dat de heidenen voor de Eeuwige niet onrein mogen zijn. Dat is geen nieuwe geloofsgemeenschap beginnen. Dat is een restauratie die al lang bekend was. Kijk maar naar Abraham en zijn huisgezin. Al zijn mannelijke knechten worden besneden en behoren tot zijn huisgezin. Dat het verwaterd is hoeft u mij niet mee te delen. Onze wijze koning Salomo zag hoe het hoorde en bad ook voor de vreemdeling. Stichtte Salomo soms een nieuwe G'dsdienst? Nee zult u zeggen, dat deed hij niet. Maar nu het veel christenen goed uitkomt hebben zij ineens er een belang bij om er klakkeloos vanuit te gaan dat er wel iets nieuws moest gebeuren.

En u merkt het zo fijntjes op dat de kerk haar eigen koers is gaan varen in de vierde eeuw. Nee er is geen nieuwe geloofsgemeenschap bij gekomen, G'd heeft de deur, die altijd openstond voor het Huis van Israël en de heidenen gewoon weer wijd open gezet. En massaal kwam men binnen, mensen die van toeten of blazen wisten gingen hun eigen programma schrijven. Maar dat deed de Eeuwige niet, Hij schreef geen nieuw programma. Het aanbod van genade bleef onverminderd van kracht. Denk aan de uitspraak van Ruth: uw volk is mijn volk en uw G'd is mijn G'd. En dat voor een Moabitsche vrouw.

De Reformatie had te weinig zeggingskracht en kon niet op tegen het dwalende oppermachtige Rome. Zij opende wel de Schriften, maar daar bleef het ook bij. Dwalingen kwamen niet uit de Reformatorische hoek. Toch moet u ook daarin heel objectief blijven en niet anderen napraten/voorzeggen dat er een nieuwe geloofsgemeenschap is gesticht door Yeshua. De kerk heeft eigenmachtig een koers bepaald waarvan zij toen dachten: dit is goed voor ons. Zij dachten en zeiden ook: wij willen niet volgens de Joodse riten en gebruiken leven. Dat was willens en wetens.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jul 2018 21:14

Graag niet parasiteren. Dat doet zo'n afbreuk aan je eigen geloof.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2018 21:43

Nina schreef:Ik begrijp best dat er mensen zijn die de opstandingsdag van Jezus willen gedenken. Ik snap alleen niet waarom de sabbatswetten overzetten naar de zondag. Het heeft gewoon niets met elkaar te maken. Misschien vond men twee bijzondere dagen achter elkaar teveel? Eerst de sabbat (rustdag) en de dag erna de herdenkingsdag. Men moet gedacht hebben de twee maar te combineren met elkaar. Maar ik blijf het een misser vinden zomaar zelf Gods gebod te veranderen.


Hm de zondag werd de nieuwe rustdag in het Romeinse rijk en later toen dat normaal was geworden is men gaan pogen om dat Bijbels te onderbouwen... dat het de voortzetting / overzetting van de sabbat op de zaterdag naar de zondag is. Dat is makkelijker dan de dag weer aanpassen he ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 23 jul 2018 22:20

jesaja40:
O ja ereunao, dat is zeer ingenomen en voorbarige conclusie. Stichtte de Messias een nieuwe geloofsgemeenschap? Nee, de Geest van G'd daalde neer op de discipelen, nadat kort tevoren de Messias Yeshua hun hart had geopend dat zij de schriften verstonden. Dat was niet de startdatum van een nieuwe kerk. Het werd vanaf dat moment mogelijk dat ook de heiden, die overigens altijd wel aanwezig was in Israël een hernieuwde kennismaking te beleven. Heel veel orthodoxe Joden uit die tijd stonden hen in de weg. Met heidenen, onrein dus, moet je niet omgaan. Wel Petrus krijgt daar een lesje in en krijgt een visioen. Ook hij moet leren dat de heidenen voor de Eeuwige niet onrein mogen zijn. Dat is geen nieuwe geloofsgemeenschap beginnen. Dat is een restauratie die al lang bekend was. Kijk maar naar Abraham en zijn huisgezin. Al zijn mannelijke knechten worden besneden en behoren tot zijn huisgezin. Dat het verwaterd is hoeft u mij niet mee te delen. Onze wijze koning Salomo zag hoe het hoorde en bad ook voor de vreemdeling. Stichtte Salomo soms een nieuwe G'dsdienst? Nee zult u zeggen, dat deed hij niet. Maar nu het veel christenen goed uitkomt hebben zij ineens er een belang bij om er klakkeloos vanuit te gaan dat er wel iets nieuws moest gebeuren.

En u merkt het zo fijntjes op dat de kerk haar eigen koers is gaan varen in de vierde eeuw. Nee er is geen nieuwe geloofsgemeenschap bij gekomen, G'd heeft de deur, die altijd openstond voor het Huis van Israël en de heidenen gewoon weer wijd open gezet. En massaal kwam men binnen, mensen die van toeten of blazen wisten gingen hun eigen programma schrijven. Maar dat deed de Eeuwige niet, Hij schreef geen nieuw programma. Het aanbod van genade bleef onverminderd van kracht. Denk aan de uitspraak van Ruth: uw volk is mijn volk en uw G'd is mijn G'd. En dat voor een Moabitsche vrouw.

De Reformatie had te weinig zeggingskracht en kon niet op tegen het dwalende oppermachtige Rome. Zij opende wel de Schriften, maar daar bleef het ook bij. Dwalingen kwamen niet uit de Reformatorische hoek. Toch moet u ook daarin heel objectief blijven en niet anderen napraten/voorzeggen dat er een nieuwe geloofsgemeenschap is gesticht door Yeshua. De kerk heeft eigenmachtig een koers bepaald waarvan zij toen dachten: dit is goed voor ons. Zij dachten en zeiden ook: wij willen niet volgens de Joodse riten en gebruiken leven. Dat was willens en wetens.


Yeshua heeft idd. geen nieuwe godsdienst gesticht, want de apostelen bewezen uit de Tenach dat Jezus de Messias was en de wet en de profeten hebben tot op Johannes de Doper geprofeteerd (Matt.11:13) Maar dat neemt volstrekt niet weg dat de opstanding van Yeshua het grote keerpunt in de heilsgeschiedenis was en is. Want gelovigen uit de heidenen worden na de Pinksterdag niet bij Israël gevoegd al is het waar dat de moederkerk Joods was, maar Joden en heidenen worden op voet van gelijkheid door het kruis in een lichaam met God verzoend. (Ef.2) En dat lichaam is een totaal nieuwe schepping. zie 2Kor.5:17. De sabbat wijst profetisch vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde in het messiaanse rijk. Maar de Gemeente is de hemelse bruid van de Koning en wordt bij Zijn komst met Hem geopenbaard in een opstandingslichaam (Fill.3:21) en zal dan met Hem over het messiaanse rijk regeren(Openb.3:21) Zij heeft dus een heel andere relatie met dezelfde Messias als Israël. shalom ereunao

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2018 22:40

Arco schreef:Klopt. Joden, afkomstig van het Hebreeuwse woord "jehoedah" (יְהוּדָה), wat "lofprijzer van JHWH" betekent. Dus de Sjabbat is voor alle lofprijzers van JHWH.

'Dat u dan niemand oordele in spijze of in drank, of in het stuk des feestdags of der nieuwe maan of der sabbatten, Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.' (Kol 2,16-17)

De wekelijkse sabbat wees naar de eeuwige rust die in Christus is maar kennelijk ervaar jij die rust niet en gunt het een ander evenmin.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten