ereunao citeert:
Met Pinksteren is God met een geheel nieuwe geloofsgemeenschap begonnen die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest uitgestort had. Maar het geheimenis van de Gemeente zijn we als Kerk al in de 4e eeuw kwijtgeraakt. De Reformatie heeft de Kerk wel de Schrift maar nooit haar eigen van Israël verschillende identiteit teruggegeven. Hier laat ik het maar weer even bij.h.gr: ereunao
O ja ereunao, dat is zeer ingenomen en voorbarige conclusie. Stichtte de Messias een nieuwe geloofsgemeenschap? Nee, de Geest van G'd daalde neer op de discipelen, nadat kort tevoren de Messias Yeshua hun hart had geopend dat zij de schriften verstonden. Dat was niet de startdatum van een nieuwe kerk. Het werd vanaf dat moment mogelijk dat ook de heiden, die overigens altijd wel aanwezig was in Israël een hernieuwde kennismaking te beleven. Heel veel orthodoxe Joden uit die tijd stonden hen in de weg. Met heidenen, onrein dus, moet je niet omgaan. Wel Petrus krijgt daar een lesje in en krijgt een visioen. Ook hij moet leren dat de heidenen voor de Eeuwige niet onrein mogen zijn. Dat is geen nieuwe geloofsgemeenschap beginnen. Dat is een restauratie die al lang bekend was. Kijk maar naar Abraham en zijn huisgezin. Al zijn mannelijke knechten worden besneden en behoren tot zijn huisgezin. Dat het verwaterd is hoeft u mij niet mee te delen. Onze wijze koning Salomo zag hoe het hoorde en bad ook voor de vreemdeling. Stichtte Salomo soms een nieuwe G'dsdienst? Nee zult u zeggen, dat deed hij niet. Maar nu het veel christenen goed uitkomt hebben zij ineens er een belang bij om er klakkeloos vanuit te gaan dat er wel iets nieuws moest gebeuren.
En u merkt het zo fijntjes op dat de kerk haar eigen koers is gaan varen in de vierde eeuw. Nee er is geen nieuwe geloofsgemeenschap bij gekomen, G'd heeft de deur, die altijd openstond voor het Huis van Israël en de heidenen gewoon weer wijd open gezet. En massaal kwam men binnen, mensen die van toeten of blazen wisten gingen hun eigen programma schrijven. Maar dat deed de Eeuwige niet, Hij schreef geen nieuw programma. Het aanbod van genade bleef onverminderd van kracht. Denk aan de uitspraak van Ruth: uw volk is mijn volk en uw G'd is mijn G'd. En dat voor een Moabitsche vrouw.
De Reformatie had te weinig zeggingskracht en kon niet op tegen het dwalende oppermachtige Rome. Zij opende wel de Schriften, maar daar bleef het ook bij. Dwalingen kwamen niet uit de Reformatorische hoek. Toch moet u ook daarin heel objectief blijven en niet anderen napraten/voorzeggen dat er een nieuwe geloofsgemeenschap is gesticht door Yeshua. De kerk heeft eigenmachtig een koers bepaald waarvan zij toen dachten: dit is goed voor ons. Zij dachten en zeiden ook: wij willen niet volgens de Joodse riten en gebruiken leven. Dat was willens en wetens.