Een nieuwe tempel en nieuwe offerdiensten? Hoe heb ik het nou met je?
'Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde.' (Heb 10,18)
'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.'
Deze offers zijn ook niet tot vergeving van de zonden, dat konden de offers van het O.T. trouwes ook niet zie Hebr.10:4. Maar het is evangelieverkondiging in de rijke taal der symbolen en zijn terugziende op het offer van de Messias. Precies zoals wij dit nu doen bij de viering van het H.A De offers onder het O.T wezen vooruit naar Hem die komen zou.Maar die symbolen hebben met de komst van de Messias hun betekenis niet verloren, maar komen na die komst juist in het helderste licht te staan.
Ezech.37:25: ‘En zij zullen wonen in het land, dat Ik Mijn knecht Jakob gegeven heb, waarin uw vaders gewoond hebben; ja, daarin zullen zij wonen, zij en hun kinderen, en hun kindskinderen tot in eeuwigheid, en Mijn Knecht David zal hunlieder Vorst zijn tot in eeuwigheid.
:26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid’.
Die tempel die Ezech beschrijft is nog nooit gebouwd, want ook de 2e tempel had geen dorpel waar het water uit stroomde die een beek vormde die zelfs het water van de dode zee gezond maakte. En ook die tempel stond niet tot in eeuwigheid , maar is later ook weer verwoest. Ook heeft er na de ballingschap nooit weer een koning uit de huis van David geregeerd over al de 12 stammen. Er bestaat trouwens geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor de komst van de Messias in heerlijkheid. Zowel voor Israël als voor de Gemeente geldt: ‘Het is Uw komst die ons heil vol maakt’. En wat Openb.21 betreft, daar gaat het niet over het aardse Jeruzalem in het messiaanse rijk, maar over de hemelse stad die naar het voorbeeld van de wolk boven de tabernakel als een enorme lichtstad boven het aardse hangt Ook hier wreekt zich dus weer het verabsoluteren van de Kerk die zichzelf ziet als de vervulling van al Gods beloften en het einde van al Zijn wegen! Want men acht het onmogelijk omdat dit niet bij de Kerk, maar alleen bij Israël past.Maar als men mij dan vraagt hoe ik dat allemaal denk te veranderen dan zeg ik dat daar ik helemaal niet aan denk. De gevallen mens, ook de godsdienstige mens, kan geen kerk reformeren, het is onrein al wat hij offert. Als het God behaagt Zijn Gemeente te zuiveren dan doet Hij dat Zelf door een meerdere mate van Zijn Geest over haar uit te storten. Maar van mensenzijde gezien is het geen wonder dat er na pakweg 70 jaar postholocaust theologie nog geen breed gedragen nieuwe consensus is ontstaan over de relatie Kerk-Israël en de verdere implicaties voor het geheel van de (systematische) theologie. Een theologische traditie van ruim 1800 jaar antijudaïstische exegese en dogmatiek reviseer je niet even binnen een tijdsbestek van 70 jaar. Hier laat ik het maar weer even bij. h.gr: ereunao