De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 22 jun 2018 21:49

Arco:
Dus geslachtsregisters zijn het argument om drie dagen en drie nachten creatief te plakken tussen Goede Vrijdag en Paaszondag?


Op zich zijn ze dat natuurlijk niet, maar het bewijst wel dat de bijbelse tijdrekening er heel anders uitziet dan de onze

jesaja:
Da Costa zal u zonder meer uitgelegd hebben: de 14 nissan en niet vanuit de juliaanse kalender. Ik ben op een Sjabbat geboren, maar daarom valt mijn verjaardag niet altijd op een Sjabbat. Kijk, dat bedoel ik er nu mee, men wil het altijd op een zondag doen uitkomen, maar dan moet men sjoemelen met de datum. Ook dat vind ik een stukje vervangingsleer (of mag ik dat niet zo noemen?) Met andere woorden u krijgt het expliciet aangereikt vanuit de Bijbel.



De astronomische berekeningen van het sterfjaar van de Messias op onze juliaanse kalender lopen zover uiteen dat daar geen vaststaande conclusie uit te trekken valt. Ik ga hier gewoon uit van 14 nisan als de dag dat het lam geslacht werd. Als Jezus dus met zijn discipelen die avond de seideravond gevierd heeft moet dat dus volgens de Joodse dagindeling op de 15e nisan geweest zijn. En als de dag na zijn dood dat jaar op de wekelijkse sabbat viel moet hij dus op vrijdag gestorven zijn. Dat heeft dus niets met verv-theologie, maar alles met logisch denken te maken. shalom.ereunao

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 22 jun 2018 23:26

Ik dacht dat het woensdag was door die 3 dagen en 3 nachten, maar dit is wel overtuigend voor vrijdag vind ik. Die Emmausganger zei: het is nu de derde dag.
http://www.bibleissues.org/crucifixion.html

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 23 jun 2018 08:51

coby5:
Ik dacht dat het woensdag was door die 3 dagen en 3 nachten, maar dit is wel overtuigend voor
vrijdag vind ik. Die Emmausganger zei: het is nu de derde dag.


Precies, de derde dag is wat wij overmorgen noemen zie Luk13 :33. De zondag is nog steeds het overmorgen van vrijdag!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De zondag.

Berichtdoor gravo » 23 jun 2018 10:15

Wat grappig, jesaja die bij ereunao "sporen van de vervanginsleer" ontwaart.
De discussie krijgt een hoog amusementsgehalte.

Wat het punt betreft: we stuiten hier op het probleem dat ontstaat wanneer je elke handeling, elk ritueel, elke gewoonte, elke praktische afspraak wilt kunnen terugvoeren op een Bijbelse tekst of een interpretatie daarvan. Zonder het jodendom van ritualisme te willen betichten of de aloude beschimping van "wetticisme" te gebruiken, wil ik wel kwijt dat deze bijzonder sterke nadruk op de religieuze handeling een typisch joodse zaak is. Het joodse leven , zeker in orthodoxe kring, speelt zich heel gedetailleerd en precies af, met tal van voorgeschreven handelingen, geboden en verboden. Ook over precieze tijden van sabbath bijvoorbeeld.

Ik heb de indruk dat deze kenmerkende joodse levenswijze, met haar nadruk op de praktische handelingen, nu enigszins opgedrongen wordt aan christenen. Het moet allemaal veel preciezer, nadrukkelijker, passender en Bijbelser. Want dat doen de joden(genoten) ook.

Maar zo zit het christendom niet in elkaar. Dat wordt veel meer gestempeld door de vrijheid. De bevrijding van allerlei heidense goden, gebruiken, angsten, plichtplegingen die nodig waren om de goden gunstig te stemmen. De grote bevrijding van de heidenen door de prediking van het Evangelie was dat er een genadige God is, die de schuld wil vergeven, waardoor wij bevrijd van schuld, angst en zonde een dankbaar leven vol vreugde mogen leiden. De vrijheid der kinderen Gods. Niet langer slaven.

Dat stel ik niet tegenover de rijkdom van het joodse leven, maar de culturen van jodendom en christendom zijn wel anders, op grond van hun ontstaansgeschiedenis.
Ik vind daarom niet dat christenen zich tot deze eindeloze debatten over precisie moeten laten verleiden.
Om Mattheüs 23 nog maar eens te citeren:

Gij vertiendt de munte en de dille en den komijn, en gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel en de barmhartigheid en het geloof.


gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 23 jun 2018 11:18

gravo:
Dat stel ik niet tegenover de rijkdom van het joodse leven, maar de culturen van jodendom en christendom zijn wel anders, op grond van hun ontstaansgeschiedenis.
Ik vind daarom niet dat christenen zich tot deze eindeloze debatten over precisie moeten laten verleiden.


Hier zit nu juist het probleem; Israël heeft in de systematische theologie en de daarop gebaseerde dogmatiek nooit een eigen indentiteit gehad. ‘De kerk is Israël en Israël is de kerk’, dat is tot op de dag van heden de basis van de traditionele theologie. Want de kerk is reeds in de 4e eeuw in de huid van Israël gekropen. h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De zondag.

Berichtdoor gravo » 23 jun 2018 11:57

ereunao schreef:Hier zit nu juist het probleem; Israël heeft in de systematische theologie en de daarop gebaseerde dogmatiek nooit een eigen indentiteit gehad. ‘De kerk is Israël en Israël is de kerk’, dat is tot op de dag van heden de basis van de traditionele theologie. Want de kerk is reeds in de 4e eeuw in de huid van Israël gekropen. h.gr: ereunao


Wat een vreemd antwoord. Ik ben van mening dat ik in mijn bijdrage nu juist wél het onderscheid tussen jodendom en christendom heb onderstreept. Het is toch zonneklaar dat de praktische invulling van een godsdienst, zeker wanneer die zich kenmerkt door hele precieze, afgebakende, eeuwenoude voorschriften, een integraal onderdeel uitmaakt van de identiteit? Er zijn op theologisch, maar vooral ook op praktisch gebied, grote verschillen tussen jodendom en christendom.
Wat je wel eens dreigt te vergeten is volgens mij, dat jouw theologische overtuiging, waarbij je vanuit jouw christelijke visie een identiteit van Israël en van de Kerk onderscheidt (als alternatief voor de in jouw ogen verkeerde kerkelijke theologische visie op Israël van de laatste 20 eeuwen), niets meer of minder is dan een c h r i s t e l i j k e theologie!

Dat betekent dat de grote inhoudelijke en praktische verschillen in inhoud en vorm tussen jodendom en christendom gewoon nog steeds bestaan. Het jodendom verandert in de grond van de zaak niets, als er eens een christelijke denker zich volledig distantieert van zijn eigen theologische traditie.

Sterker nog, volgens mij is jouw visie tegenwoordig misschien nog wel bedreigender voor het jodendom dan die van officiële kerkelijke zijde, omdat het jodendom ingekaderd worden in jouw christelijke begrip "Israël" met alle bijbehorende verwachtingspatronen over het heden en de nabije toekomst van dien. Een militante vorm van jouw denken kan vervelende gevolgen krijgen voor het jodendom.
Want je kunt niet ontkennen dat jouw visie een bepaald toekomstbeeld voor ogen heeft, waarin Israël een heel eigen rol zal moeten spelen. Vanaf de interpretatie dat het ontstaan van Israël alles te maken heeft met de vervulling van Bijbelse profetieën, heeft het christendom het jodendom weer beet. Zo kun je het ook zien vanuit het perspectief van het jodendom. Zij figureren nu in een toekomstplan van christelijke voorstelling, waar op grond van een nuchtere vergelijking van eigentijdse joodse met christelijke theologie of van joodse met christelijke praxis eigenlijk helemaal geen reden voor is.
Veel al dan niet religieuze joden gebruiken de christelijke steun voor de staat Israël uiteraard met dankbaarheid. Zij voelen ook wel dat die steun welgemeend is en betrouwbaar. Maar dat wil nog niet zeggen dat zij instemmen met de theologische achtergronden van welke christelijke denominatie dan ook, waarin Israël vanwege een door christenen beschreven "eigen identiteit" van groot belang wordt geacht.

Kortom, de hele discussie blijkt de hele tijd een interne christelijke zaak te zijn. Geen wonder dat die zich blijft afspelen op fora als deze. Wij, als christenen, hebben botsende visies over de identiteit van Israël. Jij blaast het enorm op door de "andere" visie constant en met terugwerkende kracht (20 eeuwen) te betichten van een verkeerd fundament, namelijk de vervangingsleer.
Ondanks dat is de bottom line nog steeds, dat jouw visie geen enkele impact heeft op het jodendom of op dat deel van het jodendom dat jij "Israël" noemt en de door jouw geformuleerde identiteit toeschrijft.

Oftewel: jodendom en christendom hebben overlappingen, zeker. Door de Heilige Boeken, door de historische context en door de gestalte van de Messias die in beide godsdiensten andere verwachtingen wekt, maar in wezen zijn en blijven het gescheiden en onderscheiden godsdiensten.

Alleen al uit het feit dat jij consequent de theologische termen Kerk en Israël gebruikt, blijkt hoezeer jouw visie slechts van één kant komt, namelijk van christelijke zijde. En het is ook nog eens een minderheidsstandpunt.
Dat geeft op zich niks. Er vinden heel veel binnen-christelijke debatten plaats.

Alleen, het jodendom heeft er part noch deel aan.
Zij figureren (opnieuw) in een verhaal dat buiten hun land, volk en godsdienst wordt verteld.
En ergens zou ik ze gelijk geven als ze dat (opnieuw) kwalijk zouden vinden.
We hebben het vaker gezien. Ze hebben het vaker gezien.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 23 jun 2018 14:41

gravo:
Kortom, de hele discussie blijkt de hele tijd een interne christelijke zaak te zijn. Geen wonder dat die zich blijft afspelen op fora als deze. Wij, als christenen, hebben botsende visies over de identiteit van Israël. Jij blaast het enorm op door de "andere" visie constant en met terugwerkende kracht (20 eeuwen) te betichten van een verkeerd fundament, namelijk de vervangingsleer.
Ondanks dat is de bottom line nog steeds, dat jouw visie geen enkele impact heeft op het jodendom of op dat deel van het jodendom dat jij "Israël" noemt en de door jouw geformuleerde identiteit toeschrijft.

Oftewel: jodendom en christendom hebben overlappingen, zeker. Door de Heilige Boeken, door de historische context en door de gestalte van de Messias die in beide godsdiensten andere verwachtingen wekt, maar in wezen zijn en blijven het gescheiden en onderscheiden godsdiensten.

Alleen al uit het feit dat jij consequent de theologische termen Kerk en Israël gebruikt, blijkt hoezeer jouw visie slechts van één kant komt, namelijk van christelijke zijde. En het is ook nog eens een minderheidsstandpunt.
Dat geeft op zich niks. Er vinden heel veel binnen-christelijke debatten plaats.

Alleen, het jodendom heeft er part noch deel aan.
Zij figureren (opnieuw) in een verhaal dat buiten hun land, volk en godsdienst wordt verteld.
En ergens zou ik ze gelijk geven als ze dat (opnieuw) kwalijk zouden vinden.
We hebben het vaker gezien. Ze hebben het vaker gezien.




Uiteraard is het op dit forum een interne chr. discussie en wat dat minderheidsstandpunt betreft . dat bewijst juist dat de overgrote meerderheid zich de consequenties van haar eigen huidige formele belijden t.o.v.Israël nog steeds niet realiseert. Hier kan ik slechts herhalen wat ik in een andere context ook elders op die forum gezegd heb:

‘Wanneer je afstand gaat nemen van de vervangingsleer, raak je aan iets dat de klassieke theologie tot in de haarvaten heeft gekleurd. Je bent er dus niet door te stellen dat je als kerk de vervangingstheologie als zijnde niet bijbels afwijst. Of dichter bij huis: ’Dat je als kerk onopgeefbaar verbonden bent met het volk Israël’. Dat is een cruciale stap, maar tegelijk een stap die onvermijdelijk een nieuwe bezinning op het geheel van de klassieke theologie vraagt. Het valt te begrijpen dat velen voor deze stap terugschrikken. Niemand zaagt graag de tak af waar hij zelf op zit. Maar sinds het duidelijke, zij het indirecte, verband tussen de vervangingstheologie en de Shoah door een scala aan theologen, historici en filosofen onweerlegbaar aan het licht is gebracht, is er voor kerk en theologie in feite geen weg meer terug. Theologiseren zonder de Shoah in rekening te brengen is net zo iets als astronomie bedrijven en tegelijk Copernicus negeren'.Alles zal dus op de schop en gereviseerd moeten worden, behalve (gelukkig) de 3 sola’s. Want de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof is voor Israël en de Kerk exact dezelfde. h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De zondag.

Berichtdoor gravo » 23 jun 2018 17:22

@ ereunao

We dreigen in een herhaling van zetten te vervallen. Zoals je weet vind ik je poging om alles wat niet deugt aan de Kerk en haar leden onder de ene noemer van de vervangingsleer onder te brengen een simplificatie. Ook ben ik het niet met je eens dat de bewustwording van de vervangingsleer als de kerkelijke zonde van-den-beginne de belangrijkste aanjager zou moeten of kunnen zijn van grote en ingrijpende theologische veranderingen in het christendom.

De moderniteit heeft daartoe veel meer aanleiding gegeven en ook daadwerkelijk veel meer invloed gehad.

Vergeet niet dat de individuele geloofskeuze, het persoonlijke aspect van geloof en religie en daarmee de vrijheid om zich ook op theologisch vlak een eigen afwijkende overtuiging en inzicht te veroorloven, alles te maken hebben met die renaissancistische, moderne wending in het Europa vanaf de 15e eeuw. Ook de Reformatie, die een grote breuk in het christendom heeft veroorzaakt, hoort tot dit belangrijke fenomeen.
Dat heeft de theologie pas echt veranderd!

Aangezien we op dit moment filosofisch en ethisch tegen de grenzen van het moderne denken aanlopen, met name de notie van "waarheid" is teniet gedaan door het postmodernisme met als uitvloeisel dat de moderne instituten van waarheid (wetenschap, rechtspraak en journalistiek) ook op hun poten staan te wankelen, voorzie ik dat ook de moderne invloeden in de theologie van een tegen-reactie zullen worden voorzien.

Niet dat ik er op zit te wachten, maar ik voorspel dat de RKK zich na deze Paus Franciscus weer veelmeer als de Una Sancta zal opstellen, met bijbehorend herstel van haar institutionele kracht, haar hiërarchie en haar omsingelende werking die er voor zorgt dat alle afwijkende geluiden worden ingekapseld in het grote collectieve en gemeenschappelijke belang van de Moederkerk.
Paus Franciscus kan worden beschouwd als de paus die het toppunt van de moderniteit in de RKK heeft bereikt. Hoeveel verwante kardinalen hij ook heeft benoemd, ik vrees dat dat geen garantie is voor een voortzetting van de open kerkpolitiek die hij bedrijft.

De Reformatie is in de Westerse, moderne wereld aan haar einde gekomen. En voor de goede orde: daar horen ook alle fundamentalistische, complot-achtige, op charismatische voorgangers gebaseerde verschijnselen bij. Azië, Afrika gaan het overnemen.
De Kerk zal afstand gaan nemen van de typisch protestantse, westerse, moderne verworvenheden en zich veelmeer gaan presenteren vanuit de vitale niet-westerse religieuze wereld. En daar horen geen modernistische thema's bij. Charismatische en Pinkstergeluiden kunnen moeiteloos worden geïntegreerd, dat geldt ook voor profetische bewegingen zolang zij de Paus maar erkennen, maar afwijkende geluiden zullen veel moeilijker een eigen platform kunnen behouden, als ze er voor kiezen om niet met de Moederkerk samen te gaan. Moderniteit, democratie, vrijheid in denken en spreken lopen gevaar in het Westen. De RKK heeft daar ook niets meer te zoeken, omdat moderniteit ook en vooral secularisatie en kerkverlating tot gevolg heeft gehad.
Je tromgeroffel op steeds dezelfde trom (de Kerk moet van haar vervangingsleer af) is interessant, maar voor de duiding van de (theologische) tijden volstrekt irrelevant.
Eigenlijk zeg ik het met pijn in mijn hart. En in die zin vrees ik met jou voor de macht van de Kerk.
Want de komende tijden zullen ook een kentering in de contacten tussen jodendom en christendom gaan betekenen. En dat niet ten goede, tot mijn spijt.
Daarvoor is mijn liefde voor Israël dan weer te groot.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 23 jun 2018 21:42

gravo, ik zou hier graag serieus op ingaan, maar dan zijn wij off-topic bezig.Ik deel je bezorgdheid over de invloed van de moderne theologie v/h. Maar daar gaat het hier niet over. Voor zover jesaja40 representatief is voor de messias- gelovige Joden blijkt uit zijn visie duidelijk dat ook daar het besef ontbreekt van de Gemeente als een nieuwe schepping aan dezelfde Messias verbonden, maar in een totaal andere relatie als Israël. Wij worden door het geloof in de Joodse Messias niet als proselieten bij Israël ingelijfd en daarom ook niet onder de Torah van Mozes en verplicht de sabbat te onderhouden.Maar de Kerk zal de idee van de alleen-zaligmakende kerk eens los moeten laten. Want God is helemaal niet aan de Kerk gebonden om Zijn heil in de Messias te bemiddelen en uit te delen. De Schrift kent ook anderssoortige heilsbedelingen die alleen bij Israël en absoluut niet bij de Kerk passen. Vandaar ook die nieuwe tempel en offerdiensten in het messiaanse rijk in Ezech. Dit is wel zo cruciaal voor her recht verstaan van de bredere relaties de Schrift en het profetische woord dat we zonder dit besef hier nooit uitkomen. Heus, dit is geen stokpaardje van mij, maar het is absoluut noodzakelijk dat wij afleren om de Hele Schrift als kerkgeschiedenis te lezen en samen te vatten. Die kerkelijke bril moet af bij het lezen van de Schriften.Wat jij hier schrijft is op zich wel waar, maar brengt ons geen stap verder. h.gr: ereunao

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 23 jun 2018 21:54

De Kerk moet nogal wat van jou. Hoe ga jij dat allemaal bereiken?

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2018 11:06

ereunao schreef:gravo, ik zou hier graag serieus op ingaan, maar dan zijn wij off-topic bezig.Ik deel je bezorgdheid over de invloed van de moderne theologie v/h. Maar daar gaat het hier niet over. Voor zover jesaja40 representatief is voor de messias- gelovige Joden blijkt uit zijn visie duidelijk dat ook daar het besef ontbreekt van de Gemeente als een nieuwe schepping aan dezelfde Messias verbonden, maar in een totaal andere relatie als Israël. Wij worden door het geloof in de Joodse Messias niet als proselieten bij Israël ingelijfd en daarom ook niet onder de Torah van Mozes en verplicht de sabbat te onderhouden.Maar de Kerk zal de idee van de alleen-zaligmakende kerk eens los moeten laten. Want God is helemaal niet aan de Kerk gebonden om Zijn heil in de Messias te bemiddelen en uit te delen. De Schrift kent ook anderssoortige heilsbedelingen die alleen bij Israël en absoluut niet bij de Kerk passen. Vandaar ook die nieuwe tempel en offerdiensten in het messiaanse rijk in Ezech. Dit is wel zo cruciaal voor her recht verstaan van de bredere relaties de Schrift en het profetische woord dat we zonder dit besef hier nooit uitkomen. Heus, dit is geen stokpaardje van mij, maar het is absoluut noodzakelijk dat wij afleren om de Hele Schrift als kerkgeschiedenis te lezen en samen te vatten. Die kerkelijke bril moet af bij het lezen van de Schriften.Wat jij hier schrijft is op zich wel waar, maar brengt ons geen stap verder. h.gr: ereunao

Een nieuwe tempel en nieuwe offerdiensten? Hoe heb ik het nou met je?

'Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde.' (Heb 10,18)

'En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar Tempel, en het Lam.' (Op 21,22)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De zondag.

Berichtdoor gravo » 24 jun 2018 11:23

We dwalen inderdaad wat af.
Terug naar de zondag maar weer!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 24 jun 2018 11:32

gravo schreef:Wat grappig, jesaja die bij ereunao "sporen van de vervanginsleer" ontwaart.
De discussie krijgt een hoog amusementsgehalte.



gravo

Ja, en ereunao die 'omgekeerde vervangingsleer' ontdekt bij Jesaja40...
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 jun 2018 15:20

Gravo citeert:

Kortom, de hele discussie blijkt de hele tijd een interne christelijke zaak te zijn. Geen wonder dat die zich blijft afspelen op fora als deze. Wij, als christenen, hebben botsende visies over de identiteit van Israël. Jij blaast het enorm op door de "andere" visie constant en met terugwerkende kracht (20 eeuwen) te betichten van een verkeerd fundament, namelijk de vervangingsleer.
Ondanks dat is de bottom line nog steeds, dat jouw visie geen enkele impact heeft op het jodendom of op dat deel van het jodendom dat jij "Israël" noemt en de door jouw geformuleerde identiteit toeschrijft.

Oftewel: jodendom en christendom hebben overlappingen, zeker. Door de Heilige Boeken, door de historische context en door de gestalte van de Messias die in beide godsdiensten andere verwachtingen wekt, maar in wezen zijn en blijven het gescheiden en onderscheiden godsdiensten.

Alleen al uit het feit dat jij consequent de theologische termen Kerk en Israël gebruikt, blijkt hoezeer jouw visie slechts van één kant komt, namelijk van christelijke zijde. En het is ook nog eens een minderheidsstandpunt.
Dat geeft op zich niks. Er vinden heel veel binnen-christelijke debatten plaats.

Alleen, het jodendom heeft er part noch deel aan.
Zij figureren (opnieuw) in een verhaal dat buiten hun land, volk en godsdienst wordt verteld.
En ergens zou ik ze gelijk geven als ze dat (opnieuw) kwalijk zouden vinden.
We hebben het vaker gezien. Ze hebben het vaker gezien.

gravo


Dank Gravo voor deze samenvatting!
Dit is vaak de kern als ik met christenen in gesprek kom. Slechts de overlappende factoren zijn voor mij herkenbaar. Het is juist dat het Huis van Israël er helemaal buiten staat. Het is ook juist dat het Huis van Israël aan de basis heeft gestaan van het christelijke geloof. Het Joodse volk is beducht op invloeden van buitenaf. Ook Messiasbelijdende Joden hebben moeite vanwege het feit dat het erkennen en het volgen van onze Messias Yeshua lijkt op het christendom met zijn verwoestende bekeringsdrang. Wij, Messiasbelijdende Joden worden gezien als een verlengstuk van het christendom die probeert het Joodse volk te bekeren. Ik voel ook die intense pijn om door mijn eigen volksgenoten als Jood afgewezen te worden. Toch staan wij gelukkig dichter bij elkaar omdat zij in ons zien dat wij dezelfde levensstijl en feesten vieren. In Israël is meer openheid naar Messiasbelijdende Joden. Natuurlijk is er ook veel tegenstand, maar gelukkig is het wel zo dat erkend wordt dat Yeshua geen christen was maar een Joodse Messias. Een interne smalle opening om tot een intern gesprek te komen. Net zoals Jozef zich bekend maakt aan zijn broers waren daar geen vreemdelingen bij. Er was geen verslag van gemaakt van die bijeenkomst. Benjamin was de enigste die niet op de hoogte was van het complot. Hij zal op een niet mis te verstane manier zijn broers hebben aangesproken. Vaak vinden er tussen Messiasbelijdende Joden en het orthodoxe deel een hele felle woordenwisseling plaats. Ook dat is een interne aangelegenheid die volkomen buiten de kerken omgaan die daar ook geen part of deel aan hebben. Met verlangen zie ik uit naar de erkenning van de Messias onder al mijn volksgenoten.

U als christenen moet dat zeker aanspreken. Ook u verlangt dat de gehele wereld De Christus volgt, precies zoals Hij voorzegd had: maak allen tot Mijn discipelen. Het werkt dus contraproductief om elkaar af te branden. Er zijn verschillen en er zijn fouten gemaakt. Dat is wel een kerkelijke interne aangelegenheid. Ik ben voor velen een buitenstaander.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2018 20:37

De zondag is voor gereformeerden een soort vervanger van de sabbat. Naar mijn mening is het onderhouden van dagen een dwaling die niet bij het NT hoort. En op basis van Galaten 4 denk ik dat mijn opvatting gerechtvaardigd is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten