De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 20 jun 2018 11:24

jesaja40:
Omdat de Sjabbat ook voor de apostelen geen enkel breekpunt was. De brief aan de Hebreeën is gericht aan de Messiasbelijdende Joden die verspreidt waren in de diaspora.


Dat klopt idd. Want de apostelen waren bleven Joden en hebben tot aan hun dood als Joden geleefd. En dat kon toen nog in de overgangstijd zolang stad en tempel nog functioneerden. Maar hoe dat ook zij voor de gelovigen Joden, in Hand 15 lezen wij dat de besnijdeis en de Torah niet aan de heidenen opgelegd moest worden. En daar behoort ook de sabbat bij. En je gaat hier helemaal voorbij aan mijn argument dat wij de 1e dag der week vieren omdat de identiteit Gemeente van Chr. in de Opgestane ligt. En nu is er in Hem Jood noch Griek, daarom mag ook een gelovige Jood als dat bevorderlijk is voor de liefde en de gemeenschap met de gelovigen uit de heidenen hier gerust van afwijken zoals het voorbeeld van Petrus in Hand.10 duidelijk leert. En ook Paulus was de Joden een Jood en de Grieken een Griek. shalom. ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 20 jun 2018 16:35

ereunao citeert:

En daar behoort ook de sabbat bij. En je gaat hier helemaal voorbij aan mijn argument dat wij de 1e dag der week vieren omdat de identiteit Gemeente van Chr. in de Opgestane ligt.


Dat is het grote verschil tussen u en het Huis van Israël. U volgt daarbij de instelling van keizer Constantijn. Wij volgen de instelling die er al was vanaf de eerste scheppingsweek. U zal het waarschijnlijk anders zien, maar ik zie niets anders als het vasthouden aan de vervangingsleer die toch heel hardnekkig is.

Met het vieren van de eerste dag van de week gebruikt u het excuus dat onze Joodse Messias op de eerste dag van de week is opgestaan. Nergens leest u in uw Bijbel dat de eerste dag in de plaats van de wekelijkse Sjabbat is gekomen. Yeshua stierf op de 14e Nissan en op de 18e Nissan zijn er drie dagen en drie nachten voorbij. Het is nog steeds Pesach en wordt er normaliter niet gewerkt. Dat was ook de reden waarom de discipelen bijeen waren. Er volgden nog enkele aansluitende Pesach dagen.

Dat gegeven is een grijs gebied voor de kerken, die willens en wetens alle vaste Bijbelse dagen hebben ingeruild, zodat een enkele Joodse feestdag meer gelijk zou lopen. U kunt dat gewoon controleren dat dit juist is. En al eerder heb ik de daaropvolgende dwalingen genoemd die daarop zijn gevolgd.

De RK mijter en lange gewaden zijn een afgeleide van de afgod dagon. Madonna met kind is een afgeleide van de afgod isis. Door de reformatie zijn die terzijde geschoven. Maar in de kerken beginnen die weer terug te komen in de lange kleurrijke gewaden.

Wat hebben die te maken met de eerste dag van de week? Eerst werden deze niet gepraktiseerd maar in de loop van de eeuwen sluipt dit gewoon naar binnen. Het is helemaal geen opgave om gewoon weer de Sjabbat te houden. Ik denk dat deze u dwingend opgelegd zal worden als de Messias Yeshua terugkeert en plaats zal nemen op de troon van Zijn vader David. Hij zal die klok heus wel gelijk stellen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: De zondag.

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2018 16:42

Nogal wat grove halve waarheden en hele leugens om een dood geloof te verheffen. Schijnbaar zijn we inmiddels op zo'n dieptepunt beland in de verachting van de dag dat de Heer opstond.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 20 jun 2018 18:31

jesaja40:
Dat is het grote verschil tussen u en het Huis van Israël. U volgt daarbij de instelling van keizer Constantijn. Wij volgen de instelling die er al was vanaf de eerste scheppingsweek. U zal het waarschijnlijk anders zien, maar ik zie niets anders als het vasthouden aan de vervangingsleer die toch heel hardnekkig is.


Het is waar keizer Constantijn hem als een verplichte rustdag waarop alle werk verboden was ingevoerd heeft en daarmee de 1e dag der week het karakter van een sabbatdag gegeven heeft. Maar het vieren van de 1e dag is veel ouder en niet als een gebod, maar spontaan uit het geloof geboren. Reeds in de 2e eeuw werd die dag het onder de christenen buiten Israël algemeen gevierd.
Met het vieren van de eerste dag van de week gebruikt u het excuus dat onze Joodse Messias op de eerste dag van de week is opgestaan. Nergens leest u in uw Bijbel dat de eerste dag in de plaats van de wekelijkse Sjabbat is gekomen. Yeshua stierf op de 14e Nissan en op de 18e Nissan zijn er drie dagen en drie nachten voorbij. Het is nog steeds Pesach en wordt er normaliter niet gewerkt. Dat was ook de reden waarom de discipelen bijeen waren. Er volgden nog enkele aansluitende Pesach dagen. Dat gegeven is een grijs gebied voor de kerken, die willens en wetens alle vaste Bijbelse dagen hebben ingeruild, zodat een enkele Joodse feestdag meer gelijk zou lopen. U kunt dat gewoon controleren dat dit juist is. En al eerder heb ik de daaropvolgende dwalingen genoemd die daarop zijn gevolgd.


Yeshua stierf niet op de 14e, maar op de 15e nissan. Want Hij heeft op de avond van de 14e nog de sederavond met Zijn discipelen gevierd. Hoe kan Hij dan op de middag van die dag gestorven zijn?
Wij moeten hier wel opmerken dat de week van Pasen altijd drie sabbatten had; de 1e en de laatste dag van de ongezuurde broden en de tussenliggende wekelijkse sabbat. En wij moeten ook niet vergeten dat de dag na de sabbat van de 1e dag der ongezuurde broden, dus normaliter op de 16e Nisan de eerstelingen van de gerstenoogst geofferd moesten worden. Nu was dat een type van de opstanding. Zie 1 Cor.15. En Christus leed en stierf naar de schriften en moest dus op de 3e dag na zijn dood opstaan zie Luk. 24: 21. Het was dus een bijzondere beschikking van Gods voorzienigheid dat juist in dat jaar de 16e op de wekelijkse sabbat viel en in dat geval op de 17e geofferd moesten worden. En zo viel het offeren van de eerstelingen samen met de opstanding van Christus. Wij zien hetzelfde bij de uittocht van Israël Ze trokken in de nacht van 14 op 15 nisan uit en stonden op de morgen van de 17e op de andere oever van de rode zee . Het schaduwachtige lam is dus op de 14e en het ware Lam op de 15e Nisan geslacht .Want Hij heeft het eerst in Zichzelf opgenomen door ervan te eten en op dezelfde 15e te vervullen door Zijn dood

De RK mijter en lange gewaden zijn een afgeleide van de afgod dagon. Madonna met kind is een afgeleide van de afgod isis. Door de reformatie zijn die terzijde geschoven. Maar in de kerken beginnen die weer terug te komen in de lange kleurrijke gewaden.

Wat hebben die te maken met de eerste dag van de week? Eerst werden deze niet gepraktiseerd maar in de loop van de eeuwen sluipt dit gewoon naar binnen. Het is helemaal geen opgave om gewoon weer de Sjabbat te houden. Ik denk dat deze u dwingend opgelegd zal worden als de Messias Yeshua terugkeert en plaats zal nemen op de troon van Zijn vader David. Hij zal die klok heus wel gelijk stellen.


Je hebt wel gelijk dat er veel van het Pausdom in de Reformatie is blijven hangen en er in de liturgie sluipenderwijze weer wordt ingevoerd . Maar ik geloof niet dat Gemeente die als de hemelse bruid van de Koning bij Zijn komst met Hem geopenbaard zal worden in een verheerlijkt opstandingslichaam gelijk aan het Zijne (Fill.3 :21) gedwongen zal worden om met Israël op aarde de sabbat te vieren! Shalom: ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 21 jun 2018 19:50

ereunao citeert:

Yeshua stierf niet op de 14e, maar op de 15e nissan. Want Hij heeft op de avond van de 14e nog de sederavond met Zijn discipelen gevierd. Hoe kan Hij dan op de middag van die dag gestorven zijn?
Wij moeten hier wel opmerken dat de week van Pasen altijd drie sabbatten had; de 1e en de laatste dag van de ongezuurde broden en de tussenliggende wekelijkse sabbat.


Op de 15e Nissan was het de eerste dag van Pesach. Op die dag is het de eerste Sjabbat van Pesach. Dan wordt er beslist niet gewerkt. De uittocht uit Egypte was op de 14e Nissan. Het gebod van de Eeuwige was om de seiderviering een dag later, dus op de 15e nissan te houden. De tijdsaanduiding is niet westers maar gaat in op het moment dat er drie sterren zichtbaar zijn. Ook na de nacht is het dan nog steeds 14e nissan. De 15e nissan die tevens de eerste dag van Pesach is gaat in als er weer drie sterren gezien worden. Dat sluit ook exact aan met het verzoek van Jozef van Arimathea, die zeer kort voor de zonsondergang de begrafenis van Yeshua ter hand nam. Executieplaats en graf liggen zeer dicht bij elkaar.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 22 jun 2018 09:52

jesaja40:
Op de 15e Nissan was het de eerste dag van Pesach. Op die dag is het de eerste Sjabbat van Pesach. Dan wordt er beslist niet gewerkt. De uittocht uit Egypte was op de 14e Nissan. Het gebod van de Eeuwige was om de seiderviering een dag later, dus op de 15e nissan te houden. De tijdsaanduiding is niet westers maar gaat in op het moment dat er drie sterren zichtbaar zijn. Ook na de nacht is het dan nog steeds 14e nissan. De 15e nissan die tevens de eerste dag van Pesach is gaat in als er weer drie sterren gezien worden. Dat sluit ook exact aan met het verzoek van Jozef van Arimathea, die zeer kort voor de zonsondergang de begrafenis van Yeshua ter hand nam. Executieplaats en graf liggen zeer dicht bij elkaar.


Precies, dat heb ik m.a.w. ook gezegd heb. Want bij de Joden begint iedere nieuwe dag bij de avond volgens de scheppingsorde. ‘Het was avond geweest en het was morgen geweest de …. dag’. Die 15e nisan begon dus met de seideravond. En zo komen wij dus volgens de Joodse dagindeling waarin een gedeelte van de dag voor het geheel gerekend wordt bij die 3 dagen en 3 nachten. Want die vrijdag 15 nisan was reeds begonnen op de avond van de vorige dag zodat die nacht ook meetelde hoewel Yeshua toen nog leefde. En niet alle 7 dagen van de ongezuurde broden waren sabbatten, alleen de 1e en de laatste. Die ‘dag des sabbats die groot was’ (Joh.19:31) moet dus de wekelijkse sabbat geweest zijn. daarom werden de eerstelingen dat jaar op de 17e geofferd en viel dit samen met de dag van de opstanding. want Hij moest niet na, dat is op de 4e, maar op de 3e dag opstaan. En dat is in de Schrift de dag van heden, morgen en overmorgen. Zie Luk.13:33.
shalom: ereunao.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 22 jun 2018 10:31

ereunao schreef:jesaja40:


Precies, dat heb ik m.a.w. ook gezegd heb. Want bij de Joden begint iedere nieuwe dag bij de avond volgens de scheppingsorde. ‘Het was avond geweest en het was morgen geweest de …. dag’. Die 15e nisan begon dus met de seideravond. En zo komen wij dus volgens de Joodse dagindeling waarin een gedeelte van de dag voor het geheel gerekend wordt bij die 3 dagen en 3 nachten. Want die vrijdag 15 nisan was reeds begonnen op de avond van de vorige dag zodat die nacht ook meetelde hoewel Yeshua toen nog leefde. En niet alle 7 dagen van de ongezuurde broden waren sabbatten, alleen de 1e en de laatste. Die ‘dag des sabbats die groot was’ (Joh.19:31) moet dus de wekelijkse sabbat geweest zijn. daarom werden de eerstelingen dat jaar op de 17e geofferd en viel dit samen met de dag van de opstanding. want Hij moest niet na, dat is op de 4e, maar op de 3e dag opstaan. En dat is in de Schrift de dag van heden, morgen en overmorgen. Zie Luk.13:33.
shalom: ereunao.


U komt echt nog een nacht tekort. Want als u zegt dat die nacht meegeteld mag worden, dan klopt dat niet met de uitspraak van Jezus zelf: "zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo zal de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten in de buik van de aarde zijn". Dus die drie dagen en drie nachten is niet het termijn van Zijn doodzijn, maar het tijd van zijn graf.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 22 jun 2018 11:53

Arco voegt toe:
U komt echt nog een nacht tekort. Want als u zegt dat die nacht meegeteld mag worden, dan klopt dat niet met de uitspraak van Jezus zelf: "zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo zal de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten in de buik van de aarde zijn". Dus die drie dagen en drie nachten is niet het termijn van Zijn doodzijn, maar het tijd van zijn graf.


Correct. De Joodse opvatting was als iemand drie dagen in het graf ligt hij werkelijk dood is. Dat is ook de reden waarom Yeshua heel bewust Lazarus opwekt als hij al vier dagen in het graf ligt. Daarmee geeft Yeshua een statement af aan de heersende opvatting onder de Joden van minimaal drie dagen, dan ben je echt dood en kan er ook geen sprake meer zijn van schijndood. (Het komt sporadisch voor, en daarom was die Joodse opvatting 3 dagen)

Nog een statement geeft Yeshua af: de schapen horen Mijn stem. Lazarus behoorde tot Zijn schapen en wie zal, ook als hij gestorven is de stem van G'd dan niet horen. Voor de schriftgeleerden was dat een teken dat Yeshua de Zoon van G'd was.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 22 jun 2018 12:08

Arco:
[quote]U komt echt nog een nacht tekort. Want als u zegt dat die nacht meegeteld mag worden, dan klopt dat niet met de uitspraak van Jezus zelf: "zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, zo zal de Zoon des Mensen drie dagen en drie nachten in de buik van de aarde zijn". Dus die drie dagen en drie nachten is niet het termijn van Zijn doodzijn, maar het tijd van zijn graf.Arco

De tijd van zijn dood-zijn komt overeen met zijn tijd in het graf, Hij is onmiddellijk na Zijn dood en op dezelfde dag begraven. Maar het probleem zit in het voor ons westers denken vreemde tijdsbegrip:
Da Costa:
Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart van de aarde. De gedeelten van de dag worden voor het geheel genomen. Deze oude gewoonte in Israël is de sleutel van deze dagrekening. De Heer werd op vrijdag begraven, bleef de zaterdag over in het graf, en stond des zondags morgens op; het zijn de drie dagen, tot welke even zoveel nachten of gedeelten van de nacht behoren. Deze wijze van rekenen moge ons vreemd dunken, doch niets is vreemder onder de volken, dan hun wijze van rekenen. Zij zijn nergens minder eenvoudig in, dan juist in deze zaak. Wij hebben reeds vroeger een paar voorbeelden uit onze hoogbeschaafde, alles zo nauwkeurig bepalende tijd aangehaald, die wij hier wel mogen herhalen. Wij zeggen over acht dagen en bedoelen toch slechts een week; en waar wij zeggen veertien dagen, zegt de Fransman quinze jours (vijftien dagen). Intussen is niet enkel toeval de reden dat de Oosterlingen delen van dagen voor hele dagen nemen. In het Oosten neemt men alles ruimer dan in het Westen. Zie het ook in de kleding, want in alles drukken de volken hun karakter uit. ln het Oosten is de kleding altijd wijd en ruim, in het Westen doorgaans aan het lichaam sluitend. Ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 22 jun 2018 12:18

ereunao schrijft:
Want die vrijdag 15 nisan was reeds begonnen op de avond van de vorige dag zodat die nacht ook meetelde hoewel Yeshua toen nog leefde.


Ook hierin lees ik nadrukkelijk dat u de de sterfdag van Yeshua op een vrijdag wil laten uitkomen. Sporen van de vervangingsleer.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 22 jun 2018 12:39

ereunao schreef:De tijd van zijn dood-zijn komt overeen met zijn tijd in het graf, Hij is onmiddellijk na Zijn dood en op dezelfde dag begraven. Maar het probleem zit in het voor ons westers denken vreemde tijdsbegrip:
Da Costa:
Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart van de aarde. De gedeelten van de dag worden voor het geheel genomen. Deze oude gewoonte in Israël is de sleutel van deze dagrekening. De Heer werd op vrijdag begraven, bleef de zaterdag over in het graf, en stond des zondags morgens op; het zijn de drie dagen, tot welke even zoveel nachten of gedeelten van de nacht behoren. Deze wijze van rekenen moge ons vreemd dunken, doch niets is vreemder onder de volken, dan hun wijze van rekenen. Zij zijn nergens minder eenvoudig in, dan juist in deze zaak. Wij hebben reeds vroeger een paar voorbeelden uit onze hoogbeschaafde, alles zo nauwkeurig bepalende tijd aangehaald, die wij hier wel mogen herhalen. Wij zeggen over acht dagen en bedoelen toch slechts een week; en waar wij zeggen veertien dagen, zegt de Fransman quinze jours (vijftien dagen). Intussen is niet enkel toeval de reden dat de Oosterlingen delen van dagen voor hele dagen nemen. In het Oosten neemt men alles ruimer dan in het Westen. Zie het ook in de kleding, want in alles drukken de volken hun karakter uit. ln het Oosten is de kleding altijd wijd en ruim, in het Westen doorgaans aan het lichaam sluitend. Ereunao


Als er sprake is van een vrijzinnige opvatting van een dagtelling, dan moet je dat toch ook terugvinden in Joodse bronnen. Noem mij eens een Joodse bron, bijvoorbeeld de Babylonische Talmoed, waarin de dagtelling minder strikt is dan wat logisch zou zijn?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Optimatus » 22 jun 2018 13:10

Ik begreep dat in 't Veen de zondag nu volledig ontheiligd gaat worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 22 jun 2018 14:51

jesaja40:
Ook hierin lees ik nadrukkelijk dat u de de sterfdag van Yeshua op een vrijdag wil laten uitkomen. Sporen van de vervangingsleer. [quot

En dat uit het hele verhaal duidelijk blijkt dat de volgende dag de wekelijkse sabbat was bewijst duidelijk dat die sterfdag op een vrijdag viel!

En dit heeft niets met verv-theolgie te maken, ik neen hier Da Costa tot getuige, en die was een Jood!

Arco:
Als er sprake is van een vrijzinnige opvatting van een dagtelling, dan moet je dat toch ook terugvinden in Joodse bronnen. Noem mij eens een Joodse bron, bijvoorbeeld de Babylonische Talmoed, waarin de dagtelling minder strikt is dan wat logisch zou zijn?[


Het gaat niet over een vrijzinnige opvatting, maar over de Joodse manier van denken. Een ander staaltje hiervan is de telling van de geslachten. Henoch wordt in de Judasbrief de 7e van Adam genoemd. Maar uit het geslachtsregister in Gen.5 blijkt dat Adam meegeteld moet worden.
En in Matt. staat de Koning en de koninkrijksgedachte centraal. En omdat 14 het getal van David is noemt hij 3x14 geslachten. Maar als je het met de kronieken vergelijkt blijkt dat er namen van koningen zijn weggelaten en andere genoemd die in Kronieken niet voorkomen. Het getal onder de streep is dus eerst ingevuld en en de getallen boven de streep daaraan aangepast. h.gr:ereunao

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 22 jun 2018 15:27

ereunao schreef:Het gaat niet over een vrijzinnige opvatting, maar over de Joodse manier van denken. Een ander staaltje hiervan is de telling van de geslachten. Henoch wordt in de Judasbrief de 7e van Adam genoemd. Maar uit het geslachtsregister in Gen.5 blijkt dat Adam meegeteld moet worden.
En in Matt. staat de Koning en de koninkrijksgedachte centraal. En omdat 14 het getal van David is noemt hij 3x14 geslachten. Maar als je het met de kronieken vergelijkt blijkt dat er namen van koningen zijn weggelaten en andere genoemd die in Kronieken niet voorkomen. Het getal onder de streep is dus eerst ingevuld en en de getallen boven de streep daaraan aangepast. h.gr:ereunao


Dus geslachtsregisters zijn het argument om drie dagen en drie nachten creatief te plakken tussen Goede Vrijdag en Paaszondag?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 22 jun 2018 16:22

ereunao citeert:

En dat uit het hele verhaal duidelijk blijkt dat de volgende dag de wekelijkse sabbat was bewijst duidelijk dat die sterfdag op een vrijdag viel!

En dit heeft niets met verv-theolgie te maken, ik neen hier Da Costa tot getuige, en die was een Jood!


De eerste dag van ieder Bijbels feest is een Sjabbat, wat niets anders betekend als een rustdag. Soms komt dit uit op de wekelijkse Sjabbat.

Da Costa zal u zonder meer uitgelegd hebben: de 14 nissan en niet vanuit de juliaanse kalender. Ik ben op een Sjabbat geboren, maar daarom valt mijn verjaardag niet altijd op een Sjabbat. Kijk, dat bedoel ik er nu mee, men wil het altijd op een zondag doen uitkomen, maar dan moet men sjoemelen met de datum. Ook dat vind ik een stukje vervangingsleer (of mag ik dat niet zo noemen?) Met andere woorden u krijgt het expliciet aangereikt vanuit de Bijbel.

------

Een handig hulpmiddel is de Kaluach te raadplegen op de 14e nissan. Met heel veel muisklikken komt u in de buurt van het jaar 33. Dan kunt u zien dat die niet correspondeert naar de eerste dag van de week. Er is een correctie nodig in de telling, dat is algemeen bekend, maar men heeft dat niet gecorrigeerd. Slechts twee jaren komen daarvoor in aanmerking en dat is tevens de correctiefactor in de gangbare jaartelling. Alle andere jaren daaromheen komen niet uit dat de opstandingsdag op een corresponderende eerste dag van de week valt.

Ik begrijp uw standpunt wel, want goede vrijdag is zo ingeburgerd dat je daar niet aan mag twijfelen. Toch komt u niet op drie volle grafdagen en dat is essentieel en wettelijk overtuigend. Die door u genoemde goede vrijdag vindt ik persoonlijk tot de vervangingsleer behoren.

Men maakt er het volgende van een deel vrijdag een volle zaterdag en een deeltje zondag. Dan kom ik toch echt een nacht tekort.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten