De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 17 jun 2018 16:00

Nina schreef:Nou, ik kan je werkelijk niet volgen. Christus is geen 2e naam, noch Zijn achternaam, Jezus is de Christus = Jezus is de Messias. Wat denk jij dat het woord 'Christus' betekent?

In de brieven van Paulus is Christus een tweede naam van Jezus geworden. Natuurlijk wel een naam met een diepere betekenis. Maar elke keer als er Jezus Christus staat, staat er niet "Jezus is de messias!" Dan leg je er te veel in.
En zo ook als er "Christus" staat. Dan gaat het niet over "de messias" maar over Jezus-als-gestorven-en-opgestane-Gezalfde.

Als er dus staat "wij hebben tevoren hoop gekregen in Christus" staat er niet "wij verwachtten de messias" maar "als christenen hebben wij hoop gekregen op de komende heerlijkheid".

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 17 jun 2018 16:07

Jesaja40 schreef:Deze, door Nina geschetste opsomming, is correct. De genadegaven van de Eeuwige zien wij het sterkste naar voren komen als mijn volksgenoten gedurende 40 jaar door de woestijn reizen. Zo dicht was de Eeuwige bij ons. Wie daar te vluchtig mee omgaat trekt daar de onmiddellijk de conclusie uit dat wij voortdurend mopperden tijdens die reis. Het waren gelukkig kortdurende incidenten. Toch zet men dat vaak als zeer groot neer. Daarom ziet het Huis van Israël die als een genadegave van de Eeuwige. Daar kregen wij aanschouwelijk onderwijs en leerden wij heel geduldig om te vertrouwen op de Eeuwige. Wij moesten onze tijd daar uitzitten en dat was beslist niet de slechtste tijd.


Die opsomming was van mij, dank u.
Maar jij denkt dus dat je over Israël in de woestijn kunt zeggen, dat zij de verlossing hadden in het bloed van Christus en dat zij door Jezus Christus tot Gods kinderen waren aangenomen, enzovoort. En dat terwijl Paulus zegt "Toen wij nog hulpeloos waren is ​Christus​ immers voor ons, die op dat moment nog schuldig waren, gestorven."
Nee, Ef. 1:3-14 gaat over de gemeente van Christus. "Wij" is hier de gemeente van Christus in zijn geheel. "U" zijn de lezers die er later bij zijn gekomen.

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 17 jun 2018 16:10

Cicero schreef:In de brieven van Paulus is Christus een tweede naam van Jezus geworden. Natuurlijk wel een naam met een diepere betekenis. Maar elke keer als er Jezus Christus staat, staat er niet "Jezus is de messias!" Dan leg je er te veel in.
En zo ook als er "Christus" staat. Dan gaat het niet over "de messias" maar over Jezus-als-gestorven-en-opgestane-Gezalfde.

Als er dus staat "wij hebben tevoren hoop gekregen in Christus" staat er niet "wij verwachtten de messias" maar "als christenen hebben wij hoop gekregen op de komende heerlijkheid".


Ik kan blijkbaar maar niet overbrengen dat de termen hetzelfde zijn, maar dat het ene Grieks is, het ander Hebreeuws.
Noch Messias, noch Christus betekent 'komende heerlijkheid', maar 'Gezalfde'

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De zondag.

Berichtdoor learsi » 17 jun 2018 16:53

Nina schreef:-1-Als je wilt weten waar een woord voor staat, moet je gaan zoeken waar het in de Bijbel de eerste keer voor werd gebruikt. Lees de boeken van Mozes, daar zegt God tot Israel dat zij een heilig volk voor Hem moeten zijn. Heilig = apart gezet.

-2-Dat is geen Israel centraal zetten (wat een overgevoeligheid weer), als God stelt dat het volk Israel voor Hem een heilig volk is, bedoelt Hij daarmee dat zij apart zijn gezet voor Hem. Als je er moeite mee hebt dat God beloften aan hen heeft gedaan wat Hij aan geen ander volk heeft gedaan, (Deut. 7:6, 10:15 14:2 Jes 41:9 Ps 105:6-11,43 2 Sam 7:23) moet je bij Hem zijn, Hij heeft het zo bepaald!


-1-Lijkt een goede regel, echter blijven andere teksten waar in OT van "een heilige" of "heiligen" sprake is buiten beschouwing.
Je bestudeert 1 tekst en denkt het dan te weten? Met je geisoleerd tot het OT te richten en de gegevens van het NT mbt deze termen niet te onderzoeken, ben je wat mij betreft anachronistisch bezig. Er wordt niet meegenomen dat de Messias, Jezus Christus reeds gekomen is en wat dit voor gevolgen heeft voor het (nog) niet in Hem gelovende deel van Israel. Uitspraken in de evangelien en in de brieven geven een heel wat andere kijk, dan wat de NPP-spreker als uitleg poneert. In het Joh. Evang. (Joh.8:24) doet de Heerer 2 maal een alleszeggende uitspraak.
Zo maakt de Heere duidelijk, dat de woorden "heilige" of "heiligen" enkel betrekking hebben op "gelovigen in Hem".

Dit is het manco in de uitleg van Kinser, als dzijn voorlezer dit onderscheid maakt:.......er zijn 2 categorieen in de gemeente v Efese, gelovigen uit Israel, de heiligen,en gelovigen uit de heidenen, gelovigen in Christus Jezus......
Kijk, de gelovigen uit de Joden missen de toevoeging "gelovigen in Christus".
Dat is nu juist iets wat volkomen ingaat tegen wat Paulus in de onderhavige brief (en in ál zijn brieven) uitlegt.

De NPP gaat dus op verkeerde wijze met de Schrift om.
Christus verdwijnt uit het exegetisch nadenken.

-2-
Naast het feit dat je hier volkomen mistast in hoe ik over Israel denk, mag het duidelijk zijn, dat de tekst uit Deut.7:6, het heeft over een apart gezet zijn van het volk, echter niet spreekt over een heilige zoals in het NT beschreven wordt.
Vanwege hun ongeloof(!) zijn ze uitgebroken.
En de NPP noemt ze gelovigen.
Zo verkeert de NPP wat Paulus zegt juist in het tegendeel.

Wat denk je dat een andere tekst uit Deut. zeggen wil, als er geschreven staat:....en het zal geschieden, de man die niet zal horen naar Mijn worden die Hij (=de Messias) tot hen spreken zal, van die zal ik het zoeken......

Bij Hem moet je zijn, om de juiste kijk op Israel te krijgen.
Exegetische gerichtheid op wat Christus Zelf en Zijn Apostelen zeggen tot en over Israel, voorkomt een onbijbelse kijk op Israel.

hg
Learsi

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 17 jun 2018 18:39

Nina schreef:Ik kan blijkbaar maar niet overbrengen dat de termen hetzelfde zijn, maar dat het ene Grieks is, het ander Hebreeuws.
Noch Messias, noch Christus betekent 'komende heerlijkheid', maar 'Gezalfde'

De termen zijn niet helemaal hetzelfde. In het Hebreeuws duidt 'de gezalfde' op een profeet, een koning, of een priester. De vertaling hiervan in het Grieks is inderdaad christos, maar in Paulus' brieven is dit woord gebruikt als een náám, een tweede naam voor Jezus.
Paulus zegt nergens: de Joden verwachtten de christos.
Hier in Ef. 1:12 staat 'hopen in Christus'. Dat betekent niet 'hopen op Christus', maar 'hopen in eenheid met Christus' of 'als christen hopen'. Net zoals de gelovigen zijn uitverkoren, voorbestemd zijn, de verlossing hebben, gemerkt zijn in Christus.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 17 jun 2018 19:27

Cicero schreef:Er is toch geen enkele reden te denken dat het wij van vers 7-10 anders is dan in vers 11-12?


Johan100 schreef:Ik hoop het van het weekend nog eens rustig te lezen.

Inmiddels rustig Efeze 1 gelezen. Ik denk dat je gelijk hebt. Ben het met je eens. Het wij in vers 12 slaat m.i. idd op de Gemeente.
Op de heiligen en gelovigen in Christus Jezus, vers 1.
Die Gemeente is een erfdeel geworden, mede-erfgenamen zie Rom.8:17.


Cicero schreef aan eurenao.
Cicero schreef:
Ten tweede staat er niet 'de messias verwachten' of iets dergelijks. Er staat '(tevoren) hoop gekregen hebben in Christus'. Hopen in Christus betekent niet hopen op Christus, maar hopen als iemand die met Christus verbonden is.
Het 'tevoren' slaat niet op 'eerder dan jullie', maar 'tevoren' in de zin van vóór de uiteindelijke voltooiing van de tijd.

In en op is idd een verschil. Ik ben het met je eens.
Er wordt hier (vers 12) met wij m.i. niet bedoelt de Joden die de Messias al lang verwachtten, en voor het merendeel Jezus verwierpen, maar de Gemeente die eerst in Christus gehoopt hebben en de Joden tot jaloersheid zouden moeten verwekken. De Gemeente die Jezus wel als de Messias en Gezalfde zien. De Christus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 17 jun 2018 19:50

Vanuit gevangenschap te Rome waarschijnlijk schrijft Paulus deze brief aan de Gemeente, mogelijk is het een rondzendbrief. Efeze 1 vers 1-9 schrijft Paulus over de heiligen en gelovigen waaronder die te waarschijnlijk Efeze, waar hij zelf, 3 jaar voor zijn gevangenschap in Rome, geweest is.
Als hij het in vers 11 en 12 over wij heeft, heeft hij het m.i. over zichzelf en zijn geloofsgenoten/verwanten te Jerzualem, etc. en sluit hij daarbij ook de Gemeente te Efeze in.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 17 jun 2018 21:46

jesaja40:
Deze, door Nina geschetste opsomming, is correct. De genadegaven van de Eeuwige zien wij het sterkste naar voren komen als mijn volksgenoten gedurende 40 jaar door de woestijn reizen. Zo dicht was de Eeuwige bij ons. Wie daar te vluchtig mee omgaat trekt daar de onmiddellijk de conclusie uit dat wij voortdurend mopperden tijdens die reis. Het waren gelukkig kortdurende incidenten. Toch zet men dat vaak als zeer groot neer. Daarom ziet het Huis van Israël die als een genadegave van de Eeuwige. Daar kregen wij aanschouwelijk onderwijs en leerden wij heel geduldig om te vertrouwen op de Eeuwige. Wij moesten onze tijd daar uitzitten en dat was beslist niet de slechtste tijd.


Maar het gaat hier toch over de genadegaven Gods aan zowel de Joodse als de gelovigen uit de heidenen binnen de Gemeente? Hiermee wil ik niets afdoen aan de roeping en genadegaven van God aan Israël. Je idealiseert hier wel het Israël in de woestijn. God taxeert dat heel anders als Hij zegt: 40 jaar heb Ik verdriet gehad aan dit geslacht (ps 95) En van dat geduldige vertrouwen op de Eeuwige was ook niets te bespeuren toen de 12 verspieders hun rapport over het land uitbrachten! ((Num.14) Dat waren dus geen incidenten, maar een doorlopend verhaal. En eenmaal in het beloofde land kenmerkte het volk zich door een schier onuitroeibare geest van afgoderij!

Jammer dat ereunao de schrift en kerkgeschiedenis aaneen vlecht. Het is maar goed dat de kerkgeschiedenis niet in de Bijbel staat. Een tipje daarvan ziet Paulus al naar voren komen als hij waarschuwt voor dwaalleraren en eigenzinnige invulling van de Bijbel. Het is dus ook niet juist om die in een adem te noemen. De lijn in de Bijbel loopt via het Huis van Israël richting de beloofde Messias Yeshua. In de Evangeliën wordt gelukkig duidelijk het herderlijke werk van de Messias. beschreven en wijst Yeshua de Farizeeën de juiste koers en spreekt over het komende koninkrijk. Dat koninkrijk is nog steeds in het verschiet alhoewel de kerken met al hun pracht en praal de aardse schatten ten toon spreidt.


Ik vlecht ze niet aaneen, ik constateer slechts dat de kerk heel de Schrift als kerkgeschiedenis leest en onder de noemer van de alleen-zaligmakende Kerk gebracht heeft. En juist daarom kan zij ook niet anders dan de profetie van Israël aftrekken en op de kerk toepassen. De heilshistorische lijn loopt idd. via het Huis van Israël, de Messias was en is een Jood. Maar dat neemt niet weg dat Zijn opstanding het grote keerpunt in de heilshistorie was en de uit Hem geboren gemeente een nieuwe schepping is zie 2 Kor.5:16,17.Dus geen Joden-maar ook geen heidendom! h.gr: ereunao

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 17 jun 2018 22:31

In Galaten 4 richt Paulus zich specifiek tot hen die onder de wet willen zijn. Dus tot de groep met wie God volgens sommigen een speciaal plan heeft buiten Christus om.

21 Zegt mij, gij die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet?
22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, één uit de dienstmaagd en één uit de vrije.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis.
24 Hetwelk dingen zijn die andere beduiding hebben. Want deze zijn de twee verbonden: het ene van den berg Sinaï, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Hagar.
25 Want dit, namelijk Hagar, is Sinaï, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven: Zijt vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart; breek uit en roep, gij die geen barensnood hebt; want de kinderen der eenzame zijn veel meer dan dergene die den man heeft.
28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.
30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije.
31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.

Hieruit blijkt duidelijk dat God alleen nog een verbond heeft met de christenen.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De zondag.

Berichtdoor learsi » 18 jun 2018 09:14

Hier een aantal links die wellicht wat meer duidelijkheid scheppen over het gedachtengoed van Kinzer en NPP(New Perspective on Paul)
Ook bedoeld als reactie @ Jesaja 40.

http://www.genesisobservatory.us/ohev/D ... Kinzer.pdf


https://www.torahresource.com/pdf-artic ... blical.pdf

https://www.monergism.com/legacy/mt/mp3 ... tives-paul

http://www.shema.com/very-serious-probl ... tions-216/


Type in de Google balk: Are Non-Jewish Believers Really a Part of Israel? - Part 1(Written...

Klik onder de Tempelmuur foto op pdf icoon en je krijgt het boek.

Type in Google balk: Another look at the New Perspective Thomas Schreiner pdf

hg
Learsi

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 18 jun 2018 10:14

mohammed:
In Galaten 4 richt Paulus zich specifiek tot hen die onder de wet willen zijn. Dus tot de groep met wie God volgens sommigen een speciaal plan heeft buiten Christus om.

21 Zegt mij, gij die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet?
22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, één uit de dienstmaagd en één uit de vrije.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis.
24 Hetwelk dingen zijn die andere beduiding hebben. Want deze zijn de twee verbonden: het ene van den berg Sinaï, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Hagar.
25 Want dit, namelijk Hagar, is Sinaï, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.
27 Want er is geschreven: Zijt vrolijk, gij onvruchtbare, die niet baart; breek uit en roep, gij die geen barensnood hebt; want de kinderen der eenzame zijn veel meer dan dergene die den man heeft.
28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.
30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije.
31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.

Hieruit blijkt duidelijk dat God alleen nog een verbond heeft met de christenen.


Je citaat is correct, want letterlijk uit de Schrift, maar je conclusie is fout. Er is hier geen sprake van een verbond met christenen. Paulus stelt hier de rechtvaardigheid die uit het geloof is t/o de rechtvaardigheid uit de werken der wet en bewijst hier dat de wet nooit gegeven is om door gerechtvaardigd te worden. En voor wie gewoon is Schrift met Schrift te vergelijken is het m.n. uit de Hebreeënbrief duidelijk dat de belofte van een nieuw verbond in Jer.31aan Israël gegeven voor alle gelovigen geldt. Want ook Abraham is niet als Jood, maar nog onbesneden, door het geloof gerechtvaardigd. Maar dan gaat het niet over het verbond met Abraham en al de later binnen dit verbond met Israël gesloten verbonden, maar alleen over de belofte van de vergeving der zonde en de gave van de H.Geest. Dus over het basale verbond der genade en der verzoening in de Messias waar ook het verbond met Abraham op rust. Want dit verbond is niet met Abraham begonnen maar geldt alle gelovigen van zowel voor als na de dood v.Chr. Als Jezus het H.A.instelt verwijst Hij de joodse apostelen idd. naar de belofte van de vergeving der zonden in Jer.31. Maar dat bewijst volstrekt niet dat Jer 31 daarmee ook vervuld is in de context van het wonen in het beloofde land, de herbouw van stad en tempel, de troon van David etc.waarin deze beloften bij al de profeten staat.
Zie o.a.Ezech 37. Het verbond met Abraham wordt dan ook niet aan of in de kerk vervuld. Want als de Gemeente ‘vol’ is (Rom.11:25)KEERT DE STROOM VAN GODS GENADE IN HET .N.V. WEER TERUG IN DE BEDDING VAN HET VERBOND MET ABRAHAM en zullen ook al de beloften van het N.V. in de context waarin deze bij de profeten staat vervuld worden.h.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 19 jun 2018 09:12

ereunao schrijft:
Maar het gaat hier toch over de genadegaven Gods aan zowel de Joodse als de gelovigen uit de heidenen binnen de Gemeente? Hiermee wil ik niets afdoen aan de roeping en genadegaven van God aan Israël. Je idealiseert hier wel het Israël in de woestijn. God taxeert dat heel anders als Hij zegt: 40 jaar heb Ik verdriet gehad aan dit geslacht (ps 95) En van dat geduldige vertrouwen op de Eeuwige was ook niets te bespeuren toen de 12 verspieders hun rapport over het land uitbrachten! ((Num.14) Dat waren dus geen incidenten, maar een doorlopend verhaal. En eenmaal in het beloofde land kenmerkte het volk zich door een schier onuitroeibare geest van afgoderij!


Graag zou ik de Israël en de kerken in dit verband gescheiden willen houden. Als eerste het feit dat de Eeuwige een verbond sloot met Avraham. Deze gaat niet een-op-een over naar de kerken. Ik benadruk het feit dat Israël ten tijde van de woestijnreis zeer dicht bij de Eeuwige verkeerde. De daaropvolgende eeuwen zakt dat af in een dieptepunt en zijn er kortstondige hoogtepunten waarin er geen ruimte is voor openlijke afgodendiensten. De heimelijke afgoderij heeft altijd plaats gevonden. Ook in deze eeuw is dat nog steeds zo.

Heel terecht spreekt de Eeuwige over het verdriet wat Hij had over het geslacht wat uit Egypte uitgetrokken was. Mannen van naam en hoofden van Israël zagen op tegen de machtige vijand. Blijkbaar waren de tweehonderd meter hoge watermuren niet overtuigend genoeg voor hen. Ook hadden zij strategisch niet door dat de machtsverhouding van Egypte geen rol meer speelde. Het Huis van Israël was onbekend met strijd voeren en moesten dat ook leren.

De beïnvloeding van buitenaf was zeer groot want een onaantastbare en een onzichtbare G'd bestond er niet bij de omliggende volkeren. Zij maakten daar gewoon tastbare afbeeldingen van.

Menig kerkgenootschap claimt dat zij in de plaats van Israël gekomen zijn. Dat heeft geresulteerd in een lawine van kerkelijke heiligen die hoog vereerd worden. Gelukkig zijn er tijdens de beeldenstorm vele vernietigd. Velen vinden dat de artistieke waarde verloren is gegaan. Ook dat is de lijn van de kerken, die wat dat betreft beslist niet onder doet aan het Huis van Israël die ook hun afgodische beelden in huis hadden. De reformatorische kerken hebben geen beeldencultuur maar toch sluipen er ongemerkt vreemde symbolen binnen. Paaskaarsencultuur, kerkelijke kleuren enzovoort. Voor hen die dit als een traditie beschouwen zullen zeggen: waar maakt hij zich druk over?

Kijk men geeft af op Israël die keer op keer de fout inging en daarmee "het recht verspeelde" om nog het volk van G'd te zijn. Die taak en daaraan alle beloften gaan over naar de kerk. Dat is mijn bezwaar om een doorgaande lijn te trekken. Het zijn twee lijnen die niet met elkaar verbonden zijn maar naast elkaar lopen. Zou de kerk werkelijk gevoed worden door de lijn die Yeshua had, namelijk het terugkeren naar het houden van de Thora dan was er nimmer ruimte geweest voor kerkelijke dwalingen. Het blijken dus toch twee lijnen te zijn. Op sommige punten sluiten zij naadloos op elkaar aan om vervolgens weer uiteen te gaan. De kerken hebben (gelukkig) een rustdag, daar sluit het even aan om vervolgens dat op een andere dag te houden gaan de lijnen weer uiteen. Hoera, we hebben weer aansluiting op het onderwerp: de zondag.

U ziet er zijn raakvlakken en daar ben ik heel dankbaar voor ondanks de verschillende lijnen. Het is nu de kunst om uit te zoeken wat de juiste lijn is. De ene zal onmiddellijk roepen: jou lijn is ons zijspoor. Het omgekeerde is er ook. De oplossing ligt voor de hand: wat zegt en leert ons de Messias Yeshua? Heeft Hij een opdracht gegeven om in vele kerken uiteen te vallen en elkaars concurrenten te worden? Oeps dit is wel een steen in een vijver waar rimpels van komen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 19 jun 2018 11:11

jesaja40:
Kijk men geeft af op Israël die keer op keer de fout inging en daarmee "het recht verspeelde" om nog het volk van G'd te zijn. Die taak en daaraan alle beloften gaan over naar de kerk. Dat is mijn bezwaar om een doorgaande lijn te trekken. Het zijn twee lijnen die niet met elkaar verbonden zijn maar naast elkaar lopen. Zou de kerk werkelijk gevoed worden door de lijn die Yeshua had, namelijk het terugkeren naar het houden van de Thora dan was er nimmer ruimte geweest voor kerkelijke dwalingen. Het blijken dus toch twee lijnen te zijn. Op sommige punten sluiten zij naadloos op elkaar aan om vervolgens weer uiteen te gaan. De kerken hebben (gelukkig) een rustdag, daar sluit het even aan om vervolgens dat op een andere dag te houden gaan de lijnen weer uiteen. Hoera, we hebben weer aansluiting op het onderwerp: de zondag.

U ziet er zijn raakvlakken en daar ben ik heel dankbaar voor ondanks de verschillende lijnen. Het is nu de kunst om uit te zoeken wat de juiste lijn is. De ene zal onmiddellijk roepen: jou lijn is ons zijspoor. Het omgekeerde is er ook. De oplossing ligt voor de hand: wat zegt en leert ons de Messias Yeshua? Heeft Hij een opdracht gegeven om in vele kerken uiteen te vallen en elkaars concurrenten te worden? Oeps dit is wel een steen in een vijver waar rimpels van komen.


Hier ben ik het in geest en hoofdzaak v/h.mee eens! De kerk heeft niet het minste recht op Israël neer te zien. Zij heeft onder de genade nog veel schandelijker gefaald dan Israël onder de wet, gezien het meerdere dat haar is toevertrouwd. En van een ontzeggen van het recht Gods volk te zijn kan al helemaal geen sprake zijn. Want die verkiezing hangt niet af van Israëls gehoorzaamheid, dat is vrije genade zie Rom.11:29. Maar de kerk heeft niet de roeping om de Torah te onderhouden in de vorm zoalsn JHWH die aan Mozes gegeven heeft, Want die is helemaal afgestemd op de seizoenen, de landbouw en het leven in het beloofde land. Daarom kan die ook alleen door Israël met een door de Geest besneden hart in het beloofde land onderhouden worden. Maar ook wij doen de Torah niet teniet, maar bevestigen die als wij die invullen naar de regels die de apostelen ons in de brieven overgeleverd hebben. En daarin vinden wij geen woord over de sabbat, wel over de rust die er overblijft voor Gods volk Hebr.4:9. En de Gemeente v.Chr. is een n.schepping, zij ontleent haar identiteit aan de Zijn opstanding, daarom viert zij de 1e dag der week. Er zijn hier dus idd.2 lijnen aan te wijzen. Die van Israël als het aardse volk van de Koning met de messiaanse beloften. En die van Zijn Gemeente als Zijn hemelse bruid die bij zijn komst met Hem regeren zal. 1Kor.6:2,3 en Openb.3:21. Want wij hebben wel de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging uit het geloof met Israël gemeen, maar de relatie met dezelfde Messias is een totaal andere. Maar nu worden de veelal op basis van de grootste gemene deler de verschillen tegen de overeenkomsten weggestreept. En dat resulteert dan in een kerk en een verbond, dus geen eigen identiteit voor Israël. Maar al is iedere koe een dier met 4 poten, een kop en een staart, daarom is ieder dier nog geen koe!
h.gr:ereunao

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De zondag.

Berichtdoor hans0166 » 19 jun 2018 11:47

toch weer een hele geruststelling dat deze draad totaal niet gekaapt is voor het israel/kerk gedweep

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 19 jun 2018 17:10

ereunao merkt op:
En daarin vinden wij geen woord over de sabbat, wel over de rust die er overblijft voor Gods volk Hebr.4:9.


Omdat de Sjabbat ook voor de apostelen geen enkel breekpunt was. De brief aan de Hebreeën is gericht aan de Messiasbelijdende Joden die verspreidt waren in de diaspora.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten