De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De zondag.

Berichtdoor StillAwake » 07 jun 2018 12:27

BladeStraight schreef:Het is toch vooral een cultureel dingetje, die zondagsheiliging. In andere landen wordt er zo totaal anders mee omgegaan, dat ik de typisch Nederlandse invulling van de zondag wel wat heb leren relativeren.

Klopt. In Nederland zullen behoudende christenen niet snel op zondag uit eten gaan in een restaurant. In Noorwegen en Duitsland heb ik gezien dat de vrouw des huizes op die dag juist niet hoefde koken, en er dus een restaurant bezocht werd. Frankrijk ook (maar daar ben ik alleen af en toe op vakantie geweest, en heb daar weinig zicht op de "standaard" gang van zaken.

Overigens een leuke anekdote over zondagsheiliging in Nederland:
In de gemeente van mijn vrouw (indertijd nog mijn aanstaande vriendin) is ooit iemand van het avondmaal afgehouden omdat zijn zondagse arbeid voor een energiebedrijf niet als "werk der noodzakelijkheid" benoemd kon worden.
Saillant detail was dat in de kerkdienst gebruikgemaakt werd van elektrisch licht, een elektromotor op de orgelcompressor en elektrische geluidsversterking.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 07 jun 2018 15:57

StillAwake schreef:Klopt. In Nederland zullen behoudende christenen niet snel op zondag uit eten gaan in een restaurant.

Hier op het forum wel hoor.
Maar de redenatie is heel simpel, een christen mag niet werken op zondag en laat iemand anders ook niet voor zich werken. Alleen als het strikt noodzakelijk is.
StillAwake schreef:In de gemeente van mijn vrouw (indertijd nog mijn aanstaande vriendin) is ooit iemand van het avondmaal afgehouden omdat zijn zondagse arbeid voor een energiebedrijf niet als "werk der noodzakelijkheid" benoemd kon worden.

Dat ken ik, maar dat is inmiddels achterhaald.
Mijn zwager was diaken en moest op zakenreis, op zondagavond vertrekken. Hij heeft van alles bewogen om op maandag te gaan, dat kon niet omdat het congres om 9 uur al begon. Hij was bereid om dan op vrijdag of zaterdag te vliegen, geen vlucht.
En daar werd verder niet moeilijk over gedaan. Hij vond het zelf verschrikkelijk moeilijk.
Yoshi schreef:Moet de SGP Rotterdam tot de orde worden geroepen? Of staan ze in hun recht om de zondagsrust te verstoren voor onderhandelingen in het stadsbelang?

Het zijn zo wel dissidenten he. :wink: De SGP krijgt het steeds moeilijker hiermee. Ook hier treedt de verdeeldheid in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2018 17:08

Tja, ik snap de “dissidenten” ook wel een beetje. Er is namelijk geen enkele bijbeltekst te vinden die het werken op zondag verbiedt. En ook wordt nergens de functie van de sabbat naar de zondag overgedragen. Daarnaast heeft men naar eigen inzicht bepaalde sabbatsregels uit het OT overboord gegooid en andere regels weer niet. Ik snap wel dat niet iedereen er zo van overtuigd is dat de zondag een absolute rustdag is en je ziet gelukkig door de decennia heen dat er ook wel wat soepeler mee wordt omgegaan en dit langzaam verschuift want sommigen zijn vergeten dat de rustdag er voor de mens is en de mens niet voor de rustdag en maken er een verschrikkelijke dag van omdat ze zichzelf, hun kinderen en anderen allerlei beperkingen opleggen waardoor ze alleen maar een hekel aan de zondag krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ereunao

Re: De zondag.

Berichtdoor ereunao » 07 jun 2018 21:02

De sabbat en de eerste dag der week
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distelen getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust. De zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat.Het is dan ook te betreuren dat de kerk in de 4e eeuw het karakter van de 1e dag der week veranderd heeft door er naar het voorbeeld van de Joodse sabbat een verplichte rustdag van te maken waarop alle werk verboden is. Maar ook dat is weer het logische gevolg van een theologie waarmee de kerk in de huid van Israël gekropen is. ereunao

bron: aant.op Gen. C.H.Mackintosh


De kerk heeft met die onzalige vervanginstheologie niet alleen het rechte zicht op Israël, maar ook op haar eigen identiteit verloren Wie deze dingen niet weet te onderscheiden ontzeg ik niet het geloof, maar hij is een kind in de Schriften en moet nog veel leren. Hiermee wil ik niet zeggen dat een christen die als toerist naar Israël gaat zich niet zou mogen aanpassen aan de gebruiken van het land, maar wel dat het verschil tussen de zevende en de achtste dag veel groter is dan een nachtje slapen. Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven
heeft kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens. Ik heb er wel begrip voor als een christen in deze unieke situatie als toerist in Israël op zondag dingen doet die hij in zijn thuisgemeente nalaat, maar niet als dat gebeurt onder het motto” wij hebben nu gisteren de rust dag gevierd en dus is deze dag voor ons een dag als alle anderen”. Als een aanvaardbaard alternatief in deze situatie zie ik dat men s`morgens eerst bijeen komt om de opstanding van Christus met gebed en dankzegging en een op dit heerlijke heilsfeit afgestemde liturgie te gedenken 2 Tim. 2: 8

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 07 jun 2018 21:39

De zondag is voor mij hetzelfde als elke andere dag van de week. Het onderhouden van dagen houd ik mij verre van, zie Galaten 4 vers 10.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2018 21:45

StillAwake schreef: omdat zijn zondagse arbeid voor een energiebedrijf niet als "werk der noodzakelijkheid" benoemd kon worden.
Saillant detail was dat in de kerkdienst gebruikgemaakt werd van elektrisch licht, een elektromotor op de orgelcompressor en elektrische geluidsversterking.
Goed punt! :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De zondag.

Berichtdoor StillAwake » 08 jun 2018 08:26

Chaya schreef:Hier op het forum wel hoor.
Maar de redenatie is heel simpel, een christen mag niet werken op zondag en laat iemand anders ook niet voor zich werken. Alleen als het strikt noodzakelijk is.

Ik snap de redenatie, maar ik snap ook de redenatie van christenen in veel andere landen, waar de "huisvrouw" ook een dag vrij mag nemen.
Ik denk dat beide redenaties te verantwoorden zijn
Chaya schreef:Dat ken ik, maar dat is inmiddels achterhaald.
Mijn zwager was diaken en moest op zakenreis, op zondagavond vertrekken. Hij heeft van alles bewogen om op maandag te gaan, dat kon niet omdat het congres om 9 uur al begon. Hij was bereid om dan op vrijdag of zaterdag te vliegen, geen vlucht.
En daar werd verder niet moeilijk over gedaan. Hij vond het zelf verschrikkelijk moeilijk.

Ik heb heel vaak op zondag moeten vliegen. Niet mijn keuze, wel een gevolg van mijn beroepskeuze. Er is nooit moeilijk over gedaan vanuit de gemeente. Wel vanuit de derdegraads schoonfamilie, maar die neem ik toch al niet al te serieus, dat doen ze namelijk zelf wel...

Toch denk ik dat het in de gemeente van mijn schoonouders nog steeds een item zou zijn.
Chaya schreef:Het zijn zo wel dissidenten he. :wink: De SGP krijgt het steeds moeilijker hiermee. Ook hier treedt de verdeeldheid in.

Als het besturen van een stad geen "werk der noodzakelijkheid" is weet ik het ook niet meer.
Bizar als een gemeenteraad wel de politie laat opdraven om op zondag een wedstrijd van Feyenoord in goede banen te leiden, maar zelf rust neemt in belangrijke zaken als coalitieonderhandelingen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2018 11:04

StillAwake schreef:Ik snap de redenatie, maar ik snap ook de redenatie van christenen in veel andere landen, waar de "huisvrouw" ook een dag vrij mag nemen.

Dan zou die man dat eens van haar over kunnen nemen. Elke week uit eten gaan met een gezin, kunnen de meeste gezinnen niet eens betalen!
Mijn moeder braadde op zaterdag het vlees, kookte de soep, schilde de aardappelen, zodat ze op zondag alleen het vuur onder de pannen aan hoefde te steken.
StillAwake schreef:Ik denk dat beide redenaties te verantwoorden zijn

Niet vanuit dat christelijk standpunt. (je laat de ander voor jou werken)
StillAwake schreef:Ik heb heel vaak op zondag moeten vliegen. Niet mijn keuze, wel een gevolg van mijn beroepskeuze

Mijn opa is ooit ontslagen omdat hij weigerde op zondag te werken. Hij kreeg geen uitkering he!
Mijn zwager had een levensmiddelenwinkel en op zondag kwamen er weleens klanten aan de deur. Of hij melk of babyvoeding had of zo of een pot groente.
Hij gaf het mee, zonder betalen.
Mensen hadden zoveel respect daarvoor, dat ze het altijd naderhand kwamen betalen.
Zijn stelling was, ik werk niet op zondag, maar ik laat mijn medemens geen honger lijden.

Ik heb daar meer respect voor dan mensen die onder het mom van vroomheid intussen allerlei dingen doen. (daar bedoel ik jou dus niet mee hoor, voor alle duidelijkheid!)
Ik houd van mensen met sterke principes, zelfs al zijn die principes niet de mijne.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De zondag.

Berichtdoor StillAwake » 08 jun 2018 12:55

Chaya schreef:Dan zou die man dat eens van haar over kunnen nemen. Elke week uit eten gaan met een gezin, kunnen de meeste gezinnen niet eens betalen!
Mijn moeder braadde op zaterdag het vlees, kookte de soep, schilde de aardappelen, zodat ze op zondag alleen het vuur onder de pannen aan hoefde te steken.
Besef dat "uit eten gaan" in Nederland naar verhouding duur is. In Duitsland is het ongeveer de helft, maar ik kan ook landen waar het prijsniveau vergelijkbaar is met zelf koken.
Chaya schreef:
Niet vanuit dat christelijk standpunt. (je laat de ander voor jou werken)
Niet vanuit JOUW christelijke standpunt (en zelf zou ik het ook liever neit doen). Toch weet ik vrij zeker dat mijn broeders en zusters die in een iets andere cultuur iets andere besluiten nemen dat doen vanuit een christelijk standpunt. Je deelt de basis van het geloof, maar dat betekent niet dat je het op details altijd eens bent.
Chaya schreef:
Mijn opa is ooit ontslagen omdat hij weigerde op zondag te werken. Hij kreeg geen uitkering he!
Respect. Overigens heeft de werkgever daarin maar zelden de wet aan zijn zijde.
Zelf werk ik ook niet op zondag, maar als ik op volle zee zit doe ik het wel. Wellicht een dubbele moral, maar om nou heel de dag in je hutt te gaan zitten is ook zo wat.
Een andere baan zoeken: dit is uiteindelijk wel waar ik voor geleerd heb, en waar ik mijn talenten heb liggen. Bovendien zijn er mensen afhankelijk van mijn salaris (en dat is niet alleen mijn eigen gezin.
En reizen op zondag: Als het sporadisch voorkomt kun je (zoals de zwager die je omschreef) er inderdaad voor kiezen om een paar dagen eerder te vliegen.
Als je echter op wekelijkse basis vliegt ben je helemaal nooit meer thuis als je al op vrijdag vertrekt in plaats van zondagavond pas.
Chaya schreef:Mijn zwager had een levensmiddelenwinkel en op zondag kwamen er weleens klanten aan de deur. Of hij melk of babyvoeding had of zo of een pot groente.
Hij gaf het mee, zonder betalen.
Mensen hadden zoveel respect daarvoor, dat ze het altijd naderhand kwamen betalen.
Zijn stelling was, ik werk niet op zondag, maar ik laat mijn medemens geen honger lijden.
Geheel mee eens, ik denk dat ik hetzelfde zou doen (al is het maar goed dat ik geen verkoper ben, ik ben er niet geschikt voor ;-))
Chaya schreef:Ik heb daar meer respect voor dan mensen die onder het mom van vroomheid intussen allerlei dingen doen. (daar bedoel ik jou dus niet mee hoor, voor alle duidelijkheid!)
Ik houd van mensen met sterke principes, zelfs al zijn die principes niet de mijne.
Ik denk dat iedereen die sterke principes heeft dat respect op kan brengen.
Daarbij is het nooit verkeerd om die principes (over en weer) ter discussie te stellen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2018 15:22

StillAwake schreef:Niet vanuit JOUW christelijke standpunt (en zelf zou ik het ook liever neit doen).

Nee, DAT, omdat het niet exclusief mijn standpunt is. Ik ken ook niet-christenen die uit principe niet op zondag uit eten gaan of winkelen.
En het is geen standpunt wat uit de lucht komt vallen, dat staat in de 10 geboden.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
En laat even staan wat die zevende dag dan is, voor velen is dat de zaterdag (en deze mensen houden zich er vaak heel strikt aan), of de zondag.
StillAwake schreef:Je deelt de basis van het geloof, maar dat betekent niet dat je het op details altijd eens bent.

Ik zou de 10 geboden geen details willen noemen.
StillAwake schreef:En reizen op zondag: Als het sporadisch voorkomt kun je (zoals de zwager die je omschreef) er inderdaad voor kiezen om een paar dagen eerder te vliegen.
Als je echter op wekelijkse basis vliegt ben je helemaal nooit meer thuis als je al op vrijdag vertrekt in plaats van zondagavond pas.

En als het werkelijk diepe principes zijn, neemt zo iemand die baan niet aan.
Maar het heeft pas waarde als het van binnenuit komt.
Ik ben zelf wel meer gaan doen op zondag dan ik van huis uit mee kreeg, omdat het in mijzelf geen grond had.
Als het alleen strikt overgenomen wetticisme is, heeft het geen zin denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 08 jun 2018 15:52

Chaya schreef:Nee, DAT, omdat het niet exclusief mijn standpunt is. Ik ken ook niet-christenen die uit principe niet op zondag uit eten gaan of winkelen.
En het is geen standpunt wat uit de lucht komt vallen, dat staat in de 10 geboden.
Gedenk de sabbatdag, dat u (Israël) die heiligt. Zes dagen zult u (Israël)arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u (Israel)geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
En laat even staan wat die zevende dag dan is, voor velen is dat de zaterdag (en deze mensen houden zich er vaak heel strikt aan), of de zondag.
Het rode is van mij.

Het is zeker niet het standpunt van alle christenen.
Behalve dat de sabbat de zevende dag is, is de sabbat het teken van het Sinaïtische verbond tussen God en Israël.
Exodes: Zeg tegen de Israëlieten: “Neem wel steeds mijn ​sabbat​ in acht, want elke generatie opnieuw is die dag voor mij en voor jullie een teken dat eraan herinnert dat ik, de HEER, jullie ​geheiligd​ heb.
Generatie na generatie moeten de Israëlieten de sabbat in acht nemen en vieren. Voor mij en hen is die dag een teken van een eeuwigdurend verbond.
Ezechiël: Verder gaf ik hun de ​sabbat​ als het teken waaraan te zien is dat ik, de HEER, van hen mijn ​heilig​ volk heb gemaakt.
Houd de ​sabbat​ in ere; dat zal voor jullie en mij het teken zijn waaraan te zien is dat ik, de HEER, jullie God ben.’
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De zondag.

Berichtdoor coby6 » 08 jun 2018 16:07

StillAwake schreef:Ik snap de redenatie, maar ik snap ook de redenatie van christenen in veel andere landen, waar de "huisvrouw" ook een dag vrij mag nemen.
Ik denk dat beide redenaties te verantwoorden zijn.

Dat snap ik nooit. Je mag niet werken op zondag of zaterdag, maar als je een huisvrouw hebt met een reut kinderen, die kan niet even zeggen: zoek het allemaal maar uit.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De zondag.

Berichtdoor MoesTuin » 08 jun 2018 20:58

Chaya schreef:Nee, DAT, omdat het niet exclusief mijn standpunt is. Ik ken ook niet-christenen die uit principe niet op zondag uit eten gaan of winkelen.
En het is geen standpunt wat uit de lucht komt vallen, dat staat in de 10 geboden.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
En laat even staan wat die zevende dag dan is, voor velen is dat de zaterdag (en deze mensen houden zich er vaak heel strikt aan), of de zondag.


Waarom toch moeten we ons zo krampachtig vasthouden aan de 10 geboden?
Dat we zó verslaafd zijn aan geboden en verboden zwart op wit.
Dat we ons gedragen alsof wij het verbondsvolk van God zijn.
Alsof de verbonden van God met Abraham, Mozes, David óns gelden.
Ze zijn niet eens voor ons bedoeld!

Werp het slavenjuk af, eens en voor altijd en néém het nooit meer op je.
Mijn heer en meester is niet de Wet.
Mijn Heer en Meester is mijn Redder en volkomen Verlosser, Jezus Christus.
Zijn heilige Geest in mij vertelt me welke weg ik mag gaan.

En bovendien: wie overtuigt mij van zonde, oordeel en gerechtigheid?
De dominee? Een mens?
Jezus zegt: de heilige Geest.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 09 jun 2018 12:55

naamloos schreef:Het rode is van mij.

Het is zeker niet het standpunt van alle christenen.

Ik aarzel om hierop in te gaan, omdat het toch weer rotonde gaat worden van nietes welles.
Maar toch wil ik erop wijzen dat in Openbaring 22 staat:
Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.


In evangelische kringen heerst de opvatting dat de Oudtestamentische wetten geheel hebben afgedaan, maar in de gereformeerde traditie is terecht onderscheid gemaakt tussen de ceremoniële wetten uit Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en de burgerlijke of maatschappelijke wetten uit deze boeken. De ceremoniële wetten hebben betrekking op de offerliturgie in de tempel, maar de burgerlijke wetten gaan over het leven in de Israëlitische maatschappij van toen. De tempelceremonie niet meer kan worden volbracht. Daarom zijn de wetten die daarvoor golden door het enige kruisoffer van Christus vervuld (zie de Hebreeënbrief en wat art. 25 van de Ned. Geloofsbelijdenis erover zegt). Maar de burgerlijke wetten blijven hun geldigheid behouden.
BRON

Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?

En dan ben ik wel zo ruimdenkend dat dit individueel ingevuld kan worden, maar binnen het kader van dat gebod.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 09 jun 2018 16:37

Chaya schreef:Ik aarzel om hierop in te gaan, omdat het toch weer rotonde gaat worden van nietes welles.
Maar toch wil ik erop wijzen dat in Openbaring 22 staat:
Zalig zijn zij die Zijn geboden doen, zodat zij recht mogen hebben op de Boom des levens, en opdat zij door de poorten de stad mogen binnengaan.


In evangelische kringen heerst de opvatting dat de Oudtestamentische wetten geheel hebben afgedaan, maar in de gereformeerde traditie is terecht onderscheid gemaakt tussen de ceremoniële wetten uit Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en de burgerlijke of maatschappelijke wetten uit deze boeken. De ceremoniële wetten hebben betrekking op de offerliturgie in de tempel, maar de burgerlijke wetten gaan over het leven in de Israëlitische maatschappij van toen. De tempelceremonie niet meer kan worden volbracht. Daarom zijn de wetten die daarvoor golden door het enige kruisoffer van Christus vervuld (zie de Hebreeënbrief en wat art. 25 van de Ned. Geloofsbelijdenis erover zegt). Maar de burgerlijke wetten blijven hun geldigheid behouden.
BRON

Onze Nederlandse cultuur is notabene gestoeld op o.m. deze 10 geboden. Waarom zouden we ons dan wel aan het 6e en het 8e gebod houden, door niet te stelen of te moorden, maar de rest naar eigen invulling doen?

En dan ben ik wel zo ruimdenkend dat dit individueel ingevuld kan worden, maar binnen het kader van dat gebod.

Dit is onjuist. Er is volgens gereformeerden een driedeling:
- ceremonieel
- burgerlijk
- zedelijk

De eerste twee zijn niet meer geldig, de laatste wel. Burgerlijk is bijvoorbeeld dat je je slaaf dood mag slaan en zo.

De tien geboden zijn grotendeels moreel/zedelijk. Maar Calvijn was bijvoorbeeld van mening dat het vierde gebod gedeeltelijk burgerlijk was, en dus niet meer van toepassing. Alleen de algemene gedachte van het vierde gebod, nl. ruimte voor wekelijkse samenkomst en genoeg rust voor arbeiders, zou volgens hem nog geldig zijn.

De gedachte dat de zondag een soort sabbat is komt van scherpslijpers die dat van die enge puriteinen hebben overgenomen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

cron