Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 09 okt 2018 22:33

lekkerbek schreef:Je hoeft God (graag met hoofdletter) niet te bedanken dat euthanasie bestaat, Hij heeft het toegelaten net zoals Hij heel veel zonden toelaat, maar Hij heeft dit niet aan ons gegeven!
Wat betreft de ander in zijn waarde laten om het wel te doen, dat is voor een christen onmogelijk. God verbiedt het in de 10 geboden. Niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Als je dan hoort dat het in Nederland toegestaan wordt geeft dit veel strijd en verdriet omdat Nederland nóg verder afdwaalt.
Kijk, om bepaalde dingen kun je discussiëren: inenten, verzekeren etc. Daar zijn geen duidelijke regels in de Bijbel over, ieder "zij in zijn of haar gemoed verzekerd hierin. Daar moet je elkaar in respecteren, of bv kleding etc.
Maar als God het doden verbiedt telt dit voor ons allemaal, daarom kunnen we deze mening niet respecteren. Al moeten we wel de persoon zélf respecteren. Maar niet zijn of haar mening in deze.
Tenminste, zo sta ik er in.


Dat is ook je goed recht om er zo in te staan. Maar evengoed blijf ik dankbaar dat dit in ons land mogelijk is en deze wet is er niet voor niets. Je kunt het zelf afkeuren en tegen zijn en het doen op de manier waar jij in gelooft, maar wat ik zei ik dank God op mijn blote knieën dat het mogelijk is op een moment waar geen uitzicht is en alleen horror scenario's zijn en onmenselijk lijden. En geloof me je wilt iemand tot het laatst bij je houden, maar uit liefde en de mogelijkheid tot kan ik alleen maar zeggen hoe dankbaar ik hiervoor ben dat het kan. En het is niet de makkelijkste weg, ik ben niet te beschrijven dankbaar dat dit kan. Begrijp dat een ander het anders doet, maar wat ik zeg...deze wet is er...en niet voor niets hoe je het ook afkeurt!

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Levensmoe

Berichtdoor elburger » 10 nov 2018 09:10

Liekels schreef

Dat is ook je goed recht om er zo in te staan. Maar evengoed blijf ik dankbaar dat dit in ons land mogelijk is en deze wet is er niet voor niets. Je kunt het zelf afkeuren en tegen zijn en het doen op de manier waar jij in gelooft, maar wat ik zei ik dank God op mijn blote knieën dat het mogelijk is op een moment waar geen uitzicht is en alleen horror scenario's zijn en onmenselijk lijden. En geloof me je wilt iemand tot het laatst bij je houden, maar uit liefde en de mogelijkheid tot kan ik alleen maar zeggen hoe dankbaar ik hiervoor ben dat het kan. En het is niet de makkelijkste weg, ik ben niet te beschrijven dankbaar dat dit kan. Begrijp dat een ander het anders doet, maar wat ik zeg...deze wet is er...en niet voor niets hoe je het ook afkeurt!


Ik heb lang niet alles gelezen wat een ieder hier heeft geschreven, maar wil toch kort mijn mening hierop geven.

Persoonlijk zou ik nooit euthanasie plegen.
In Gods Woord staat meerdere malen dat God jouw niet meer geeft te dragen dan jij kunt verdragen.
Het zijn de beproevingen des levens.
Ieder mens gun je een leven zonder pijn, verdriet.
Het doet pijn om een kind te zien strijden tegen een dodelijke ziekte, of erger nog, als God een baby/kind tot zich roept.
Als jouw partner strijd tegen ernstige zieketen, sterft.
Vreselijk.
Dan roep je tot God: waarom Heere!!!! Waarom!
Maar het zijn de beproevingen en de verzoekingen des levens waarmee ieder mens te maken krijgt.
Onze Heiland Jezus, werd beproeft door Satan.
Jezus leed vreselijke voordat Hij stierf aan het vloekhout op Golgotha.
Hij doorstond ze.
Mijn geloof zegt mij dat ik het zal moeten ondergaan/doorstaan.
Euthanasie plegen zal ik niet, daar heb ik al afspraken overgemaakt.
Ik besef hoezeer het lijden voor de naasten kan zijn, om mij te zien lijden, maar ik hoop dat zij vrede kunnen vinden in het feit dat ik het zelf wil doorstaan..

Als mijn kinderen euthanasie willen plegen zal mij dat verdriet doen, maar ik zal er geen oordeel over uitspreken.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 15 nov 2018 00:14

Elburger schreef:

Ik heb lang niet alles gelezen wat een ieder hier heeft geschreven, maar wil toch kort mijn mening hierop geven.

Persoonlijk zou ik nooit euthanasie plegen.
In Gods Woord staat meerdere malen dat God jouw niet meer geeft te dragen dan jij kunt verdragen.
Het zijn de beproevingen des levens.
Ieder mens gun je een leven zonder pijn, verdriet.
Het doet pijn om een kind te zien strijden tegen een dodelijke ziekte, of erger nog, als God een baby/kind tot zich roept.
Als jouw partner strijd tegen ernstige zieketen, sterft.
Vreselijk.
Dan roep je tot God: waarom Heere!!!! Waarom!
Maar het zijn de beproevingen en de verzoekingen des levens waarmee ieder mens te maken krijgt.
Onze Heiland Jezus, werd beproeft door Satan.
Jezus leed vreselijke voordat Hij stierf aan het vloekhout op Golgotha.
Hij doorstond ze.
Mijn geloof zegt mij dat ik het zal moeten ondergaan/doorstaan.
Euthanasie plegen zal ik niet, daar heb ik al afspraken overgemaakt.
Ik besef hoezeer het lijden voor de naasten kan zijn, om mij te zien lijden, maar ik hoop dat zij vrede kunnen vinden in het feit dat ik het zelf wil doorstaan..

Als mijn kinderen euthanasie willen plegen zal mij dat verdriet doen, maar ik zal er geen oordeel over uitspreken.[/quote]

--------------------------------------------------------------------------------------
Dat is mooi en logisch dat je er zo in staat. Tuurlijk doet het pijn als jezelf hier niet voor zou kiezen, maar die keuze maak jezelf. Ik weet zelf ook niet wat ik zou doen, want het is niet voor te stellen als je niet in deze situatie zit. De keus om vreselijk te lijden en ook de mensen naast je of de keuze om bij vol besef iets te nemen wat al je functies tot leven stil legt... Hoe je oordeel ook is, dat is niet te bevatten voor iemand die je zo dierbaar is en liefste nog 40 jaar bij je hebt. Zijn keuze is vooral voor ons gemaakt, het is niet uit zwakte of geen respect voor Hem.....hij wilde ons het horrorscenario bespaard laten. En hoe je ook je oordeel klaar hebt....je kunt dit alleen bepalen als je er zelf in zit of gezeten hebt. Zijn oordeel was al bepaald....uitzichtloos, onmenselijk lijden. Geen uitzicht, zoveel piijn, moet dat echt? Als het anders kan? Omdat Jezus voor ons zoveel heeft geleden? Is dat werkelijk zo slecht? Tuurlijk over de doden niets dan goeds...toch? Maar ik kan zeggen dat van heel veel mensen, voorste bankje in de kerk, hij met zijn warmte de wereld iets mooier heeft kunnen maken, gewoon voor de warme persoon die hij was...... en Elburger dit is niet persoonlijk tegen jou, maar aan allen de vraag, zonder oordeel wat een ander fout of slecht doet....wat heb jij gedaan of doe jij om de wereld iets mooier te maken?
Laatst gewijzigd door Liekels op 15 nov 2018 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 15 nov 2018 01:30

behalve bekritiseren wat goed of slecht is?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor Veendam » 15 nov 2018 22:50

elburger schreef:Liekels schreef
Het doet pijn om een kind te zien strijden tegen een dodelijke ziekte, of erger nog, als God een baby/kind tot zich roept.


God roept geen baby of kind bij Zich, omdat het niet de bedoeling is dat een baby zal sterven of een jong kind.
Veel kerken leren dat God de baby dan bij Zich roept, maar dat is niet op de Bijbel gebaseerd, of daar is een kromme theologie van gemaakt.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 15 nov 2018 23:17

Veendam schreef:God roept geen baby of kind bij Zich, omdat het niet de bedoeling is dat een baby zal sterven of een jong kind.
Veel kerken leren dat God de baby dan bij Zich roept, maar dat is niet op de Bijbel gebaseerd, of daar is een kromme theologie van gemaakt.


Daar kan ik me in vinden hoor Veendam, dat waren mijn woorden niet haha. Het is ook niet te bevatten als een kind overlijdt. Ik vind het knap en ook mooi als mensen in dat geval op het geloof kunnen terugvallen en rust vinden omdat Hij het kindje gehaald heeft. Toen mijn broertje verongelukte heb ik gezien wat dit met een gezin doet en inderdaad, dit kan naar mijn idee niet de bedoeling zijn.

Maar wat ik zeg, het is wel mooi als mensen daar steun en kracht uithalen, maar dat is ieder voor zich.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor elbert » 16 nov 2018 13:58

Veendam schreef:God roept geen baby of kind bij Zich, omdat het niet de bedoeling is dat een baby zal sterven of een jong kind.
Waar staat dat dan in de Bijbel?
Ik lees dat het kind van David en Bathseba moest sterven vanwege de misdaden van David. (2 Sam. 12:5)
Hetzelfde geldt voor de zoon van Jerobeam (1 Kon. 14).
Algemener gesteld geldt dat iedereen moet sterven omdat door ons aller zonde de dood in de wereld gekomen is. (Rom. 5:12).
Dat geldt dus ook voor kleine kinderen.
Nu dat zo is, kunnen we nagaan waarom er gezegd wordt dat God een kind van ons tot Zich roept als het sterft. Dat is niet zozeer omdat God graag wil dat het sterft, maar dat is opdat we getroost worden in ons verdriet. Want als ons kind sterft en we op God mogen vertrouwen, dan mogen we ook vertrouwen dat het kind bij God is. Daarom is ons kind niet verloren, maar is het geroepen om bij God te zijn. Bij Hem zijn is verreweg het beste.
We zeggen dus dat God ons kind tot Zich riep omdat wij erop vertrouwen dat Hij het beste met ons en onze kinderen voor heeft en we niet uit Zijn hand kunnen vallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 16 nov 2018 14:15

Veendam schreef:God roept geen baby of kind bij Zich, omdat het niet de bedoeling is dat een baby zal sterven of een jong kind.
Veel kerken leren dat God de baby dan bij Zich roept, maar dat is niet op de Bijbel gebaseerd, of daar is een kromme theologie van gemaakt.

Ons kind is niet ons bezit!
Het is een "leenpand", zoals dat vroeger zo gezegd werd.
"De belofte van God moet voor godzalige ouders genoeg zijn om niet aan de zaligheid van hun jonggestorven kinderen te twijfelen.", zei ds Kempeneers eerder.
En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit den mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid
Matth. 21 vs 16

Dat is dus geen kromme theologie!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor Veendam » 16 nov 2018 22:34

elbert schreef:Waar staat dat dan in de Bijbel?
Ik lees dat het kind van David en Bathseba moest sterven vanwege de misdaden van David. (2 Sam. 12:5)
Hetzelfde geldt voor de zoon van Jerobeam (1 Kon. 14).
Algemener gesteld geldt dat iedereen moet sterven omdat door ons aller zonde de dood in de wereld gekomen is. (Rom. 5:12).
Dat geldt dus ook voor kleine kinderen.
Nu dat zo is, kunnen we nagaan waarom er gezegd wordt dat God een kind van ons tot Zich roept als het sterft. Dat is niet zozeer omdat God graag wil dat het sterft, maar dat is opdat we getroost worden in ons verdriet. Want als ons kind sterft en we op God mogen vertrouwen, dan mogen we ook vertrouwen dat het kind bij God is. Daarom is ons kind niet verloren, maar is het geroepen om bij God te zijn. Bij Hem zijn is verreweg het beste.
We zeggen dus dat God ons kind tot Zich riep omdat wij erop vertrouwen dat Hij het beste met ons en onze kinderen voor heeft en we niet uit Zijn hand kunnen vallen.


Het kind dat gebaard was door Bathseba was verwekt door koning David, en terwijl hij samenlag (you know) met Bathseba was dat de vrouw van Uria.
Vervolgens maakte David de puinhoop nog groter door te proberen met een poging tot het verdoezelen (Uria naar de stad laten komen in de hoop dat Uria gemeenschap zou hebben met zijn vrouw) maar toen dat niet lukte zorge David dat Uria in gevechten de meeste kans had om dood te gaan.
Daarom mocht die baby niet de oudste zoon zijn van David, die anders dus koning zou worden.
Met de zoon van Jerobeam is ook wat aan de hand, namelijk dat Jerobeam zich weigerde te bekeren, en dat gewoon stug bleef volharden. Vervolgens stuurde hij toen zijn zoon ziek werd, naar de profeet, met het doel dat de profeet de zoon zou genezen. Hij was immers door die profeet angesteld als koning, maar toch wilde hij dat zijn vrouw verkleed heen ging om niet opgemerkt te worden als de vrouw van hem.
Allemaal list en bedrog dus en volharden in het weigeren om zich te bekeren.
Bij de zoon van Jerobeam staat trouwens nergens vermeld wat zijn leeftijd was, dat in tegenstelling tot de geschiedenis van David en Bathseba.
Je kunt dus ook niet de conclusie trekken dat deze zoon nog zeer jong zou zijn geweest.
Deze fout wordt meer gemaakt door bijvoorbeeld te veronderstellen dat Abraham zijn zoon Izaak op het altaar gelegd zou hebben als klein jongetje terwijl je heel duidelijk kunt opmaken uit de Bijbel dat Izaak toen ongeveer 37 a 38 jaar oud geweest moet zijn. Dus niet zoals de kinderbijbel Abraham met een klein jongetje aan de hand de berg oplopend.

Hoewel er inderdaad staat dat de zonde in de wereld is gekomen en dat de dood heeft voortgebracht, is dat wel voor alle mensen van toepassing (uitzondering zijn de mensen bij de opname of indien je niet denkt dat er een opname zal plaatsvinden in ieder geval bij de terugkomst van Jezus, maar over dit gaat deze topic niet), betekend dit niet dat de kinderen bedoeld zijn om jong te sterven. Dan is toch de regel van toepassing van de sterken en zeer sterken en het afleggen van de aardse tent.

Wanneer iemand zegt dat een kind dat sterft voor de jaren van onderscheid naa de hemel gaat dan ben ik het daar mee eens, en dat is niet alleen zo met de kinderen van gelovigen maar ook met de kinderen van ongelovigen het geval, tenzij ze zelf met hun volle verstand zich resoluut tegen God hebben gekeerd en de duivel wilden dienen.
De bestemming is dus wel bij God, maar dan kan en mag je nog niet concluderen dat God kleine kinderen bij Zich roept en dat ze daarom sterven.
Dat is een verkeerde conclusie namelijk.
Je kunt wel zeggen dat je er zeker van bent dat de kleine bij de Here is, vanwege Gods trouw en God is ook rechtvaardig dus mogen di kleine kinderen gewoon bij Hem komen en daar mag je dan in die pijnlijke verdrietige omstandigheden inderdaad troost uit halen maar dat wil nog niet zeggen dat God de kleine riep. Dan leg je de oorzaak van het sterven bij God en zo is God niet.

Al met al wil ik je dus vragen om aan te tonen dat God iemand bij Zich roept zodat deze als klein kind moet sterven omdat God dat dan zou willen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor Veendam » 16 nov 2018 22:39

Chaya schreef:Ons kind is niet ons bezit!
Het is een "leenpand", zoals dat vroeger zo gezegd werd.
"De belofte van God moet voor godzalige ouders genoeg zijn om niet aan de zaligheid van hun jonggestorven kinderen te twijfelen.", zei ds Kempeneers eerder.
En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit den mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid
Matth. 21 vs 16

Dat is dus geen kromme theologie!


Wat Ds. Kempeneers zegt is voor mij niet de norm, maar Gods Woord is de norm.
Buiten dat om zegt Ds. Kempeneers ook niet dat God die kleine kinderen roept om te sterven op die jonge leeftijd maar hij geeft alleen maar aan dat ALS HET WEL GEBEUREN MOCHT dat een kind op jonge leeftijd sterft wij niet aan de zaligheid van de kinderen hoeven te twijfelen, maar dat is ook wat ik zeg.

Ja het klopt dat Jezus citeerde uit het oude testament in Mattheus 21:16, maar ik kan het niet met je eens zijn dat juist door het laten sterven van jonge kinderen dit tot lof en eer van God zou zijn, dus de aangehaalde tekst heeft niks te maken met, nog steeds kromme theologie dat God jonge kinderen bij Zich zou roepen door ze te laten sterven.

Ook is het zo dat er nergens geschreven staat dat God van Zichzelf zegt dat Hij geeft en weer neemt.
Dat was een uitspraak van Job en niet van God.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2018 10:21

Veendam schreef:Wat Ds. Kempeneers zegt is voor mij niet de norm, maar Gods Woord is de norm.

Maar dan moet je geen eigen draai aan die norm gaan geven!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor Veendam » 17 nov 2018 11:31

Chaya schreef:Maar dan moet je geen eigen draai aan die norm gaan geven!


Toon mij eens aan waar die draai dan zou zitten ?
Overtuig me maar met Gods Woord dat ik het verkeerd zou hebben.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2018 12:30

Veendam schreef:Toon mij eens aan waar die draai dan zou zitten ?
Overtuig me maar met Gods Woord dat ik het verkeerd zou hebben.

Het is een en al eigen draai, er is geen beginnen aan, want dan raken we hopeloos off topic.
Wat betreft het overlijden van kinderen, wij kunnen en mogen niet in Gods raadsbesluit wroeten.
Kinderen die vroeg gestorven zijn, mogen vroeg bij God wonen.
In de Bijbel kunnen we ook lezen over deze verliezen.
Aäron zweeg stil toen hij kinderen verloor.
God staat aan het begin en aan het einde van ons leven, van iedereen.
Hij bepaalt wanneer ons geboortensuur en ons stervensuur is.
Mijn tijden zijn in Uw hand Psalm 31
Toen Jezus stierf aan het kruis, zei hij: "Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. "

Job deed een belijdenis, toen hij zei dat God geeft en neemt.
Dat is juist een troost!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor elbert » 17 nov 2018 19:36

Veendam schreef:Al met al wil ik je dus vragen om aan te tonen dat God iemand bij Zich roept zodat deze als klein kind moet sterven omdat God dat dan zou willen.
Je vraagt me iets om aan te tonen wat ik zo niet gezegd heb.
Tip: lees eerst wat ik echt geschreven heb en probeer het dan nog een keer.
Want ik heb iets anders opgeschreven dan je beweert.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor Veendam » 18 nov 2018 15:36

Chaya schreef:Het is een en al eigen draai, er is geen beginnen aan, want dan raken we hopeloos off topic.
Wat betreft het overlijden van kinderen, wij kunnen en mogen niet in Gods raadsbesluit wroeten.
Kinderen die vroeg gestorven zijn, mogen vroeg bij God wonen.
In de Bijbel kunnen we ook lezen over deze verliezen.
Aäron zweeg stil toen hij kinderen verloor.
God staat aan het begin en aan het einde van ons leven, van iedereen.
Hij bepaalt wanneer ons geboortensuur en ons stervensuur is.
Mijn tijden zijn in Uw hand Psalm 31
Toen Jezus stierf aan het kruis, zei hij: "Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. "

Job deed een belijdenis, toen hij zei dat God geeft en neemt.
Dat is juist een troost!


ALS kinderen jong sterven mogen we inderdaad weten dat ze bij God zijn, dat klopt.
Maar als een kind jong sterft heeft dat dus niet te maken met dat God het kind zou roepen, en dan kan je ook niet zeggen dat het betrekking heeft op dat het dus tijd was. Als ik Psalm 31 lees dan geeft mij dat ook niet een bevestiging dat daar bedoeld is dat David dat zou zeggen, maar het zijn de tijden in zijn leven die in Gods Hand zijn. Dus een tijd van herder zijn, een tijd van Koning zijn.

Job mag dan wel gezegd hebben dat God geeft en God neemt maar dat is dus niet wat God over Zich Zelf heeft gezegd.
Dan moet je kijken hoe het komt dat Job alles kwijt raakte en dat was niet afgenomen door God, want wat Job vreesde dat overkwam hem en daardoor had hij voet gegeven aan de duivel in zijn leven. Pure angst is open deur voor de machten van de duisternis om je leven binnen te kunnen komen.

Jezus stierf niet omdat het tijd was op Gods klokje om Hem maar te laten sterven, omdat Jezus ZELF Zijn leven heeft afgelegd en dat is doorgaans met de normale mensen niet het geval.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten