Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2016 14:54

Op de site van een landelijk ochtendblad, las ik een berichtje over iemand die levensmoe is en graag de pil van Drion wil krijgen.
Momenteel is hij nog kiplekker, staat in het artikel, maar hij is levensmoe. Tegelijk strijdt hij voor zijn recht.
Is dat niet met elkaar in tegenstelling? Als je levensmoe bent, kun je dan nog voor je recht strijden?
Omdat hier mensen met verschillende achtergronden op het forum aanwezig zijn, wil ik die eens vragen, wat zij van die pil vinden en wanneer deze verstrekt zou mogen worden.
Ook aan hoogbejaarden die nu nog fit zijn, maar hem vast in voorraad willen hebben in case of?
Of toch maar in het besluit van een arts laten gebeuren? Maar je laadt een arts wel op met deze beslissing.
Ik heb hier zeer veel moeite mee.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2016 17:10

Als je het mij vraagt, is leven een recht en geen plicht.

Zomaar iedereen die pillen op voorraad geven, lijkt me dan ook weer geen goed idee. Dan raak je al het overzicht kwijt en is het lastiger om misbruik te onderzoeken.

In overleg met de arts dus, ja. Maar volgens mij zijn er al jaren zeer heldere protocollen over euthanasie. Dat is toch niets nieuws meer?

Als zo iemand van een brug springt, of voor een trein, dat is ook weer zowat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 23 jan 2016 19:01

Mortlach schreef:Als je het mij vraagt, is leven een recht en geen plicht.


Wat mij betreft is het leven een gift.

Mortlach schreef:Als zo iemand van een brug springt, of voor een trein, dat is ook weer zowat.


Het liefst beroven ze zichzelf niet van het (Gods) leven. Mochten ze er wel voor kiezen, dan liever middels een strop of een brug. Zodoende nemen ze geen ander mee in hun val dan zichzelf.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 23 jan 2016 19:55

Nouja zeg, liever een strop of een brug?! Is dat christelijk zo een opmerking?

Yoshi

Re: Levensmoe

Berichtdoor Yoshi » 23 jan 2016 20:16

meribel schreef:Nouja zeg, liever een strop of een brug?! Is dat christelijk zo een opmerking?

Nee, zelfmoord is überhaupt geen christelijke optie.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2016 21:26

Maar helaas wel een realiteit. En daar je* kop voor in het zand steken, zal verder ook niemand helpen.

*niet jij persoonlijk, Yoshi, maar algemeen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Levensmoe

Berichtdoor Yoshi » 23 jan 2016 21:49

Mortlach schreef:Maar helaas wel een realiteit. En daar je* kop voor in het zand steken, zal verder ook niemand helpen.

*niet jij persoonlijk, Yoshi, maar algemeen.

Ik zal het niet persoonlijk nemen. :)

Maar zelfmoord is geen optie. Of je het nu met een strop, trein of pil wil doen. Voor degene met zelfmoordneigingen; zoek professionele hulp.
Iemand die zelfmoord wil plegen is een direct gevaar voor zichzelf en zal dus gedwongen opgenomen moeten worden en professionele begeleiding moeten krijgen.

Dat alles kost geld en inspanning. Het is natuurlijk veel economischer om zo'n persoon gewoon een zelfmoord pilletje te geven. Maar ontzettend verwerpelijk.

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 23 jan 2016 22:08

Yoshi schreef:Ik zal het niet persoonlijk nemen. :)

Maar zelfmoord is geen optie. Of je het nu met een strop, trein of pil wil doen. Voor degene met zelfmoordneigingen; zoek professionele hulp.
Iemand die zelfmoord wil plegen is een direct gevaar voor zichzelf en zal dus gedwongen opgenomen moeten worden en professionele begeleiding moeten krijgen.

Dat alles kost geld en inspanning. Het is natuurlijk veel economischer om zo'n persoon gewoon een zelfmoord pilletje te geven. Maar ontzettend verwerpelijk.


Ik ben met je eens dat zo iemand professionele hulp nodig heeft. Het probleem is alleen dat zo iemand vaak niet meer rationeel denkt. Ik denk dat je met dit soort dingen pragmatisch moet zijn; zelfmoorden voorkom je nou eenmaal niet. Dan lijkt het me verstandiger om die pil via een arts beschikbaar te maken, al is het alleen maar omdat je dan de kans vergroot dat zo iemand professionele hulp krijgt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2016 15:57

Yoshi schreef:Dat alles kost geld en inspanning. Het is natuurlijk veel economischer om zo'n persoon gewoon een zelfmoord pilletje te geven. Maar ontzettend verwerpelijk.


Ik vind het wel heel cynisch om te denken dat we die mensen niet willen helpen omdat het te duur zou zijn. Zo denk ik er zeker niet over.

Als je er een arts bij betrekt - zoals kinpruik al zei - zorg je er in ieder geval voor dat iemand in nood in ieder geval contact heeft met een gezondheidszorger. Ik neem niet aan dat er artsen zullen zijn die die pillen klakkeloos voorschrijven als ware het peutervitaminen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Levensmoe

Berichtdoor Yoshi » 24 jan 2016 16:40

Mortlach schreef:Ik vind het wel heel cynisch om te denken dat we die mensen niet willen helpen omdat het te duur zou zijn. Zo denk ik er zeker niet over.

Dat is mooi. Ik heb echter te veel gezien en gehoord om dat cynisme ongegrond te verklaren. Over het algemeen zijn heel veel dingen gewoon platgeslagen tot een simpele rekensom.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Levensmoe

Berichtdoor BladeStraight » 24 jan 2016 17:19

Ik vind dat een arts nooit zou moeten meewerken aan het doden van mensen, maar het schijnt dat we dit station in Nederland al gepasseerd zijn.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 24 jan 2016 17:33

Ja, ook daar wordt ons belastinggeld aan uitgegeven...


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 24 jan 2016 18:57

geneeskunde is een grijs gebied.

je kan stellen dat een arts nooit mee mag werken aan euthenasie , want het is niet christelijk?


Maar wat is het eindeloos doorbehandelen dan? Wel christelijk?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2016 19:11

meribel schreef:geneeskunde is een grijs gebied.

je kan stellen dat een arts nooit mee mag werken aan euthenasie , want het is niet christelijk?


Maar wat is het eindeloos doorbehandelen dan? Wel christelijk?


Wat mij betreft is het de taak van een arts om leed te beperken. Soms zijn de opties daartoe helaas ernstig beperkt en kan op verzoek van de patiënt over euthanasie worden gesproken.

Klagen dat het verspilling van belastinggeld is, is echt te bizar voor woorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 24 jan 2016 20:20

meribel schreef:geneeskunde is een grijs gebied.

je kan stellen dat een arts nooit mee mag werken aan euthenasie , want het is niet christelijk?


Maar wat is het eindeloos doorbehandelen dan? Wel christelijk?


Wat als de arts niet christelijk is, mag hij er dan wel of niet aan meewerken?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten