Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 20 feb 2016 10:24

Nadat ik het artikel in het NRC had gelezen, heb ik absoluut geen behoefte om deze docu te gaan zien.
Verschrikkelijk en Godonterend!
Wat is de gevallen mens toch ver weg gedwaald, met dit soort beslissingen.
Huppakee, zo een nimmereindigende eeuwigheid in. Ik word er helemaal koud van. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 14:52

Het is anders een prachtige documentaire. En wat een topmensen, die van de levenseinde kliniek.

Vooral die man die al heel zijn leven aan zware dwangneuroses leed. En iedere negen dagen zijn benen zo diep open sneed dat het gehecht moest worden, vanwege die dwangneurose. Hij zei het zelf ook al: Hij is ermee geboren en leeft al 60 (!!) jaar zo, is al 60 jaar zwaar ongelukkig. Hij was helemaal op, leeg, klaar, hij kón gewoon niet meer verder. Alle hulp en therapieën al geprobeerd, in een gesloten inrichting.

Toen de betrokken arts van de Levenseindekliniek hem vertelde dat zijn aanvraag waarschijnlijk goedgekeurd zou worden, zag je alle emotie loskomen. Wat was die man gelukkig en opgelucht dat hij eindelijk mocht gaan rusten... Zijn zoon was er ook heel de tijd bij en het was duidelijk dat ook hij het ondraaglijk lijden van zijn vader niet meer aan kon zien en hem die rust zo gunde.

Ik vind echt dat dit een kwestie is waar religie niets te zoeken heeft. Niemand wordt gedwongen tot euthanasie dus als je het om geloofsovertuigingen niet wil, dat doe je het niet. Maar voor de andere mensen is het wél een mooi iets en het is hoog tijd dat dit zorgvuldig wettelijk vastgelegd wordt om het proces makkelijk te laten verlopen.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 15:47

Swlabr schreef:Het is anders een prachtige documentaire. En wat een topmensen, die van de levenseinde kliniek.

Vooral die man die al heel zijn leven aan zware dwangneuroses leed. En iedere negen dagen zijn benen zo diep open sneed dat het gehecht moest worden, vanwege die dwangneurose. Hij zei het zelf ook al: Hij is ermee geboren en leeft al 60 (!!) jaar zo, is al 60 jaar zwaar ongelukkig. Hij was helemaal op, leeg, klaar, hij kón gewoon niet meer verder. Alle hulp en therapieën al geprobeerd, in een gesloten inrichting.

Toen de betrokken arts van de Levenseindekliniek hem vertelde dat zijn aanvraag waarschijnlijk goedgekeurd zou worden, zag je alle emotie loskomen. Wat was die man gelukkig en opgelucht dat hij eindelijk mocht gaan rusten... Zijn zoon was er ook heel de tijd bij en het was duidelijk dat ook hij het ondraaglijk lijden van zijn vader niet meer aan kon zien en hem die rust zo gunde.

Ik vind echt dat dit een kwestie is waar religie niets te zoeken heeft. Niemand wordt gedwongen tot euthanasie dus als je het om geloofsovertuigingen niet wil, dat doe je het niet. Maar voor de andere mensen is het wél een mooi iets en het is hoog tijd dat dit zorgvuldig wettelijk vastgelegd wordt om het proces makkelijk te laten verlopen.

Waarom komen de mensen, waar euthanasie is toegepast, op een plaats van rust?
Jij gaat er van uit dat de dood een plaats van rust is maar waar baseer jij dat op?
Waarom discrimineer je religie zo erg, je zegt: ‘Ik vind echt dat dit een kwestie is waar religie niets te zoeken heeft’. Juist geloofsovertuiging gaan over ‘de plaats van rust’ en die hebben er niets te zoeken?
Ik weet het er zijn heel veel levensbeschouwing in welke vorm dan ook maar één ding hebben ze gemeen ze gaan over: ‘de plaats van rust’ en die mogen er wat jouw betreft niets over zeggen! ](*,)

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 15:54

Dat weet ik niet, wat de plaats van rust is. Dat weet niemand natuurlijk zeker.

Beetje vreemd geformuleerd, dat klopt, excuses daarvoor.

Wat ik bedoel is dat 'het geloof' geen valide argument is om te voorkomen dat het wettelijk bepaald wordt dat mensen euthanasie mogen plegen. Er zijn immers ook onwijs veel mensen (ik heb geen cijfers, sorry) die wél denken dat ze hierna rust vinden. En dat euthanasie soepeler mogelijk is, betekent niet dat je euthanasie MOET laten plegen natuurlijk.

Daarom snap ik niet waarom mensen hun religie of geloof hierbij halen als argument. Het is een persoonlijk argument waarom JIJ besluit geen euthanasie te plegen, maar kan en mag geen reden zijn om euthanasie in zijn algemeenheid te verbieden. Je kan immers anderen niet iets verbieden op basis van jouw mening.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 16:11

Swlabr schreef:Vooral die man die al heel zijn leven aan zware dwangneuroses leed.

Gezien zijn aandoening wist de man zijn neurose tijdens het gesprek behoorlijk onder controle te houden. Ik heb ze meegemaakt die, ondanks de omstandigheden, bezig bleven met stereotypische handelingen verrichten. En er dan na 60 jaar achter komen dat het niet meer gaat... Dat lijkt me vreemd, als het zo een erge aandoening was, dan hou je dat denk ik nog geen jaar vol zonder er stapelgek van te worden. En dan wel aan kinderen beginnen, die zo nooit het gevoel kunnen meekrijgen dat ze reden genoeg zijn om voor te leven? Nee, die man kwam mij over als een zeer manipulatieve en egocentrische man, die vlak voor het sterven nog even alle mensen in de psychiatrie over een kam scheert. Wat mij betreft zetten ze die op een onbewoond eiland zonder kleerkastjes...

Om nog maar te zwijgen van die afschuwelijke echtgenoot van de vrouw die "huppakee" wilde (wat dat dan ook moge betekenen). Lekker een hengeltje uitgooien zonder dat gezeur van zijn vrouw aan de kop, bah walgelijke man.

Swlabr schreef:Ik vind echt dat dit een kwestie is waar religie niets te zoeken heeft.

Als het gaat om zingeving van het leven, heeft religie daar alles te zoeken. Of ze welkom is, is een tweede.

Swlabr schreef:Het is anders een prachtige documentaire. En wat een topmensen, die van de levenseinde kliniek.

Ieder zijn emotie, ik kon er niet van dansen en de tranen stonden mij in de ogen.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 20 feb 2016 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 16:23

Swlabr schreef:Dat weet ik niet, wat de plaats van rust is. Dat weet niemand natuurlijk zeker.

Ik weet persoonlijk zeker dat ik na de dood de plaats van rust mag binnen gaan.Ik wil benadrukken dat dit persoonlijk is. Daar kan ik jou niet van overtuigen en ook al zou er iemand uit de dood terug komen zou jij daar door niet te overtuigen zijn.
Swlabr schreef:Wat ik bedoel is dat 'het geloof' geen valide argument is om te voorkomen dat het wettelijk bepaald wordt dat mensen euthanasie mogen plegen. Er zijn immers ook onwijs veel mensen (ik heb geen cijfers, sorry) die wél denken dat ze hierna rust vinden. En dat euthanasie soepeler mogelijk is, betekent niet dat je euthanasie MOET laten plegen natuurlijk.
Daarom snap ik niet waarom mensen hun religie of geloof hierbij halen als argument. Het is een persoonlijk argument waarom JIJ besluit geen euthanasie te plegen, maar kan en mag geen reden zijn om euthanasie in zijn algemeenheid te verbieden. Je kan immers anderen niet iets verbieden op basis van jouw mening.

Als je nu overdenkt wat ik hierboven schreef is dit wat jij schrijft toch een contradictio in terminis.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 16:31

Ik begrijp je niet, benefietdiner. Jij geeft juist aan dat het jouw persoonlijke mening is, JIJ weet dat zeker. Maar jouw persoonlijke mening mag toch nooit te nimmer van invloed zijn op de keuzes van een ander? Dat zou een janboel worden, als we met ieders persoonlijke meningen rekening moesten gaan houden (hoe gek een ander ze ook mag vinden) bij de wetgeving. Of begrijp ik je nu verkeerd?
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 16:37

Swlabr schreef:Ik begrijp je niet, benefietdiner. Jij geeft juist aan dat het jouw persoonlijke mening is, JIJ weet dat zeker. Maar jouw persoonlijke mening mag toch nooit te nimmer van invloed zijn op de keuzes van een ander? Dat zou een janboel worden, als we met ieders persoonlijke meningen rekening moesten gaan houden (hoe gek een ander ze ook mag vinden) bij de wetgeving. Of begrijp ik je nu verkeerd?

Als er veel meer mensen zijn met een persoonlijk mening die het zelfde zijn wordt de persoonlijkheid van eigen mening geen individuele meer maar gezamenlijke.
Jij hoeft het niet met die gezamenlijke meningen eens te zijn natuurlijk maar die mogen toch ook een plaats hebben die mee besluiten over euthanasie.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 16:45

In dit geval denk ik niet. Christenen (of eigenlijk gewoon gelovigen in het algemeen) zijn niet degene die voor euthanasie kiezen. Dus argumenten gebaseerd en uitgaande van het geloof hebben dan toch geen plek in deze discussie? Het zijn ongelovigen (is een aanname hoor, heb de gegevens niet ;) ) die euthanasie willen, dus zij hebben geen boodschap aan religieuze argumenten.

Dus natuurlijk mag het gezegd worden, maar zinvol is het allerminst.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 16:51

Swlabr schreef:Dus argumenten gebaseerd en uitgaande van het geloof hebben dan toch geen plek in deze discussie?

Mocht dit wettelijk geregeld gaan worden, dan zijn het ook onze/mijn belastingcenten die ervoor zorgen dat dit mogelijk is...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 20 feb 2016 16:53

Swlabr schreef:In dit geval denk ik niet. Christenen (of eigenlijk gewoon gelovigen in het algemeen) zijn niet degene die voor euthanasie kiezen. Dus argumenten gebaseerd en uitgaande van het geloof hebben dan toch geen plek in deze discussie? Het zijn ongelovigen (is een aanname hoor, heb de gegevens niet ;) ) die euthanasie willen, dus zij hebben geen boodschap aan religieuze argumenten.

Dus natuurlijk mag het gezegd worden, maar zinvol is het allerminst.

Je mening is niet democratisch.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 17:00

JohannesHermanus schreef:Mocht dit wettelijk geregeld gaan worden, dan zijn het ook onze/mijn belastingcenten die ervoor zorgen dat dit mogelijk is...


Mijn/onze belastingcenten gaan ook naar de subsidiëring van geloofsgericht onderwijs en grote kerken. Non-argument, risico van een 'linkse' staat.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 17:01

benefietdiner schreef:
Je mening is niet democratisch.


Wederom, ik begrijp je niet. Je gaat niet in op de inhoud, one-liners gedijen vaak niet zo goed in een discussie.
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 17:05

Swlabr schreef:Mijn/onze belastingcenten gaan ook naar de subsidiëring van geloofsgericht onderwijs en grote kerken. Non-argument, risico van een 'linkse' staat.

Precies. En ook u bent betrokken geweest met uw mening over de kwestie subsidiëring van geloofsgericht onderwijs en grote kerken (want die hebt u blijkbaar). Of daar vervolgens rekening mee wordt gehouden is een ander verhaaltje.

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 20 feb 2016 17:09

Helaas niet JohannesHermanus. Ik verwacht dat dit 'referendum' over een aantal jaar wel zal komen, maar tot op heden is de discussie hierover nog niet breed geopend. Maar goed, dat is allemaal wel heel erg off-topic :)

Overigens heb ik hier geen duidelijke anti-mening in hoor, mocht u dat proberen te insunueren ;)
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten