Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Levensmoe

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2016 07:33

JohannesHermanus schreef:U denkt dat u van u zelf bent en wringt zich in allerlei bochten om dat te verantwoorden. Ik ontzeg u helemaal niks, ik zie het gewoon niet zitten dat mijn belastingcenten uitgegeven worden aan zoiets mensonterends. Als u zo graag dood wil, ga uw gang, echter ik wil daar op geen enkele manier aan meewerken. Waarschuwen des te meer en een gewaarschuwd mens...


En hoeveel merk jij daarvan in je portemonnee?

Arme sloebers? Theatrale egoïsten noem ik ze. Een ander ook nog de stuipen op het lijf jagen met hun dood...

Nee hoor, keuze genoeg, opties te over. Alleen heb ik er wel bezwaren mee als men uit mijn portemonnee hun begrafenis wil betalen.


Wat kortzichtig en gevoelloos. Als het zo erg met je is dat je niets beters kan bedenken dan voor een trein te springen of om een andere manier je leven te beeindigen is dat niet best. En die mensen dan afdoen als "theatrale egoisten" is wel erg koud voor een christen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 mei 2016 07:45

Ik kan op geen enkele manier respect opbrengen voor iemand die op zulks een wijze met het leven omgaat, nu niet en nooit niet.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 21 mei 2016 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Levensmoe

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2016 08:11

Ik zeg ook niet dat je respect er voor moet hebben. Maar medelijden is op zijn minst wel gepast. En christelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 mei 2016 08:19

Dat is dan uw mening en die zou ik dan ook niet ontkennen als ik u was. Evenzo goed heb ik recht op de mijne en bent u juist degene die deze veroordeeld... En zo blijven we bekvechten, of niet dan?

Ik wens u een prettige meningvolle dag, geniet ervan bij leven en welzijn. Dat kan namelijk niet anders in nabijheid van God.

https://www.youtube.com/watch?v=ciYQmlh4Xe4

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 19 mei 2016 11:10

Ik heb de docu niet gezien, maar ik begrijp dat het over een zelfgekozen levenseinde gaat.
Hoe triest is het einde van iemand, als hij of zij het zonder God meent te kunnen doen.
Dan kan er blijkbaar een kast vol bjbels staan, maar als deze niet geraadpleegd worden als Leidraad, blijft het maar slechts een boek.
Ik word hier erg verdrietig van, zeker als ik die keiharde liefdeloze reactie lees.
De Bijbel noemt zulken:
Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.

Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;


Wat was nu de bedoeling van die docu? Weet iemand dat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Levensmoe

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2016 11:18

Persbericht:

De ziekte van Alzheimer eindigt meestal mensonterend. Wacht je dat af, of zoek je een arts die wil helpen met euthanasie? Annie Zwijnenberg en Margriet Hermans leden aan Alzheimer en waren vastbesloten hun leven, dat mooi en goed geweest was, waardig te beëindigen. Beide waren er van overtuigd dat de mens zelf moet kunnen beschikken over het moment van sterven. KRO-NCRV 2Doc: Voor het te laat is volgt het proces naar euthanasie in de laatste maanden van hun leven.
De documentaire over de Levenseindekliniek die de NTR kortgeleden uitzond, ontketende heftige reacties in het publieke debat. De verontwaardiging richtte zich vooral op de euthanasie van een labiele demente vrouw. Dat kwam over als een gemakkelijke handeling, mede doordat de vrouw haar euthanasie benoemde als ‘huppakee weg’. Deze term, die de artsen en familie in de documentaire overnamen wanneer zij het over haar geplande levenseinde hadden, werd in korte tijd een negatieve kreet in tal van opiniestukken.

Filmmakers Gerald van Bronkhorst en Marc Duijsings filmden gedurende maanden een groot aantal sleutelmomenten in de aanloop naar de euthanasie van twee patiënten van de Limburgse huisarts Constance de Vries. Beide vrouwen, Annie Zwijnenberg en Margriet Hermans, leden aan dementie in een vroeg stadium. Ze wilden de allesverwoestende ontwikkeling van die ziekte niet afwachten en besloten uit het leven te stappen ‘voor het te laat is’. Dus voordat ze door de ziekte wilsonbekwaam zouden zijn en de arts ze daarom niet meer zou kunnen helpen.
Op het moment dat Annie en Margriet nog wilsbekwaam zijn, moeten de artsen inschatten of er sprake is van uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Omdat de vrouwen veelal helder en zelfbewust zijn lijkt hun ondraaglijk lijden mee te vallen. Regisseur Van Bronkhorst: “Wat het filmen nog ingewikkelder maakte is dat zowel Annie als Margriet zelf wilden laten zien hoe ondraaglijk hun toestand toen al was, maar tegelijkertijd vanuit een diep menselijke reflex soms voor de camera verborgen hielden hoe groot hun ontreddering was".
De filmmakers hebben het hele proces rond de euthanasie gevolgd: het proces van de patiënt, van de familie, van de artsen. Hoe nuchter en praktisch en wellicht egocentrisch de betrokkenen daarbij soms reageren zien we in een scene waarin de sterfdatum van Margriet moet worden vastgesteld. In een familieberaad wordt ‘over het hoofd van de patiënt’ druk geschoven met agenda’s. “Dan moet het vóór die tijd, want je zit ook met de Sinterklaasweek”.
Voor het het te laat is is een krachtige en ontroerende documentaire die goed laat zien hoe ingewikkeld het voor alle betrokkenen is om te gaan met een zelfverkozen dood.


JohannesHermanus schreef:Dat is dan uw mening en die zou ik dan ook niet ontkennen als ik u was. Evenzo goed heb ik recht op de mijne en bent u juist degene die deze veroordeeld... En zo blijven we bekvechten, of niet dan?

Ik wens u een prettige meningvolle dag, geniet ervan bij leven en welzijn. Dat kan namelijk niet anders in nabijheid van God.


Dat laatste klopt. Maar de vraag is hoe je naar mensen kijkt die Hem niet kennen. Afwijzend, met afschuw want het zijn theatrale egoistische mensen... of bewogen, met medelijden, omdat ze zijn als schapen zonder herder. Wat ik zeg is niet mijn mening maar wat de Bijbel leert hoe we hiermee om zouden moeten gaan. Wat Jezus ons voorleefde. En dat is een totaal andere houding dan die van jou. Vandaar mijn dringende reactie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 mei 2016 11:26

Marnix schreef:Dat laatste klopt. Maar de vraag is hoe je naar mensen kijkt die Hem niet kennen. Afwijzend, met afschuw want het zijn theatrale egoistische mensen... of bewogen, met medelijden, omdat ze zijn als schapen zonder herder. Wat ik zeg is niet mijn mening maar wat de Bijbel leert hoe we hiermee om zouden moeten gaan. Wat Jezus ons voorleefde. En dat is een totaal andere houding dan die van jou. Vandaar mijn dringende reactie.

Leuk persbericht. Heb er alleen geen enkele boodschap aan.

U hebt gelijk wat mijn uitspraak "Theatrale egoïsten" betreft. Deze verdient dan ook een herformulering:

Arrogante theatrale egoïsten.

Hierbij. Ik hoop van harte dat God hen genadig is, maar aan hun gedrag te lezen doen ze dat wat God uitdrukkelijk verbied. Er is niemand die voor Hem verschijnt en zich kan beroepen op: Ik heb U niet gekend...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Levensmoe

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2016 12:17

Valt lastig met je te praten zo. Jammer dat je mensen verwijt dat ze zich niet als kinderen van God gedragen, mensen die Hem niet kennen, maar jij kent Hem wel en doet hetzelfde. En jij zou beter moeten weten...

En aangezien je niet wil luisteren maar alleen maar extra superlatieven toevoegt aan je veroordelingen laat ik het hier maar bij. Ik hoop dat je nog een keer gaat ontdekken wat de Bijbel hierover leert. En dat dat haaks staat op wat jij doet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 mei 2016 12:28

God heeft een antwoord op het lijden in deze wereld, een heel duidelijk antwoord. En dat antwoord is niet: maak uzelf van kant. Tenzij in een vlaag van verstandsverbijstering (en dan nog kan ik niet praten over zulke acties in termen van respect, maar kan ik me enigszins milder opstellen), heb ik geen greintje respect voor hoe men God op deze manier recht in het gezicht slaat. En van verstandsverbijstering is wat mij betreft in deze, noch in de vorige documentaire geen enkele sprake.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 21 mei 2016 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Levensmoe

Berichtdoor Katlheen » 19 mei 2016 18:53

@topic: ik heb de documentaire ook gezien. Aangrijpend. Ergens begrijp ik de mensen, anderzijds weet ik niet hoe het is om in die situatie te zitten. Ik vond het jammer dat er niets naar voren kwam over hoe deze mensen bijvoorbeeld tegen de dood aankeken. Het was, in mijn ogen, nogal gericht op het niet meer willen leven in deze situatie, en het levenseinde en de weg daar naartoe. Gezien de vergrijzing vrees ik dat dit welhaast dagelijkse kost gaat worden voor de artsen in dit land.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 19 mei 2016 19:21

Wat betreft het vermeende veroordelen: ik heb alle recht om gedrag te beoordelen. Sterker nog: dat is de positieve plicht van een Christen! Als u dat veroordelen van de gehele persoon vind, is dat uw probleem. M.i. bestaat een persoon uit meer dan gedrag.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 21 mei 2016 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Levensmoe

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2016 06:08

Jammer dat je niks Bijbels onderbouwt. Zegt wel genoeg. Logisch ook. Want wat je zegt is onbijbels. Niemand knapt op van jouw vruchten. Het zijn namelijk geen aardbeien maar zuurpruimen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor elbert » 21 mei 2016 21:15

Moderator opmerking: er zijn een aantal berichten verwijderd. Het zou eenieder sieren als we niet op de man/vrouw spelen, maar op de bal, dus met argumenten en niet met persoonlijke opmerkingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 mei 2016 21:21

Marnix schreef:Jammer dat je niks Bijbels onderbouwt. Zegt wel genoeg. Logisch ook. Want wat je zegt is onbijbels. Niemand knapt op van jouw vruchten. Het zijn namelijk geen aardbeien maar zuurpruimen ;-)

Praat voor uzelf aub en generaliseer uw mening niet!

https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/z ... -zoetekauw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2016 13:45

De laatstewilpil (heet ie tegenwoordig) is een actueel tweedekamer onderwerp.

In een recent NVVE-actieplan wordt voorgesteld om de arts 
alleen nog te laten toetsen of 
iemands besluit om te willen overlijden weloverwogen is 
genomen. Is dat het geval, dan 
zou hij een recept mogen 
uitschrijven voor een dodelijk middel dat vervolgens door 
de apotheek aan 75-plussers mag worden verstrekt.

bron:http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/opnieuw_pleidooi_voor_laatstewilpil_1_992186

Ik vind het een eng hellend vlak. Het gaat niet alleen om hoogbejaarde ongeneeslijk zieken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten