Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Levensmoe

Berichtdoor heintje » 10 jun 2016 19:25

De euthenasiewet in Nederland spreekt van een uitzichtloze situatie en ondragelijk lijden. Ik denk dat als iemand (ondraaglijke) pijn leid zonder uitzicht op genezing daarvan, het recht heeft om uit het leven te stappen. Wie zijn wij om daar anders over te beslissen?
Bij geestelijk lijden is dit m.i. gelijk. Ik vind dat ook die situatie onder ogen moet worden gezien.
Maar in het algemeen vind ik dat elk mens het recht heeft om over zijn eigen leven te beschikken en acht ik een pijnloze en goed begeleide dood, te verkiezen boven iemand die zichzelf voor een rijdende trein gooit.

In Nederland zijn dit de voorwaarden:

De arts is ervan overtuigd dat het verzoek van de patiënt om euthanasie vrijwillig en weloverwogen was.
Er is sprake van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt.
De arts heeft de patiënt geïnformeerd over zijn situatie en zijn vooruitzichten.
De arts en de patiënt zijn tot de conclusie gekomen dat er geen redelijke andere oplossing was.
De arts heeft ten minste 1 andere, onafhankelijke arts geraadpleegd, die de patiënt heeft gezien. Deze arts heeft schriftelijk zijn oordeel gegeven over de situatie, op basis van de zorgvuldigheidseisen.
De arts heeft de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig uitgevoerd.

En de wet is wrschl. opzettelijk vaag gehouden omdat onze gevoelens en inzichten veranderen met de jaren en de rechter gaat daarin mee. Maar de keus ligt uiteindelijk bij de persoon zelf.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 29 sep 2018 22:09

Tante Pollewop schreef:@_Sjors_, Hoe jij op mij overkomt is als volgt: Je ziet een onderwerp op het forum voorbijkomen, je plaatst er zonder gehinderd te worden door enige accurate kennis je (vaak ongenuanceerde) mening onder.
Vandaar mijn eerdere opmerking over een toontje lager zingen.
Maar dat terzijde.

On topic:
Ik vind dat de regels zoals ze nu in Nederland gelden goed zijn.


Helemaal mee eens, dat is mij ook opgevallen. Zo stellig en arrogant. Mag hopen dat hij nooit meemaakt hoe iemand deze keuze zonder uitzicht en verschrikking maakt. En het kan in Nederland, daar zijn we gezegend mee en niet voor niets. Vanuit theorie is een oordeel zo makkelijk...in de praktijk hoop ik dat hij hier nooit mee te maken krijgt, want ik ben onwetend? Ik denk dat hij in veel dingen onwetend is...

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Levensmoe

Berichtdoor lekkerbek » 02 okt 2018 06:59

Hoe weet je nu dat hij dat nog nooit meegemaakt heeft in zijn omgeving?
Ook ik heb meegemaakt in mijn omgeving hoe groot het lijden was. Het gaat door merg en been. Maar als er op Christus gezien mag worden zie je tóch verschil.
Ik zag een kind dat 2 dagen voor zijn sterven het uitschreeuwde van de pijn, waarbij de tranen over mijn wangen stroomden en zei: Heere wilt U de pijn dragelijk maken. Het kereltje zei: De Heere Jezus heeft nog veel méér geleden dan ik!
Ik ontken niet dat het lijden verschrikkelijk kan zijn. Maar alleen God gaat over leven en dood!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor coby6 » 02 okt 2018 08:47

Wij baden gewoon voor geestelijke euthanasie. God genees hem nu of breng hem nu thuis. Al tig keer gebeurd dat ze dezelfde dag nog dood waren. Ik was ermee begonnen zelf voor familieleden en toen zei ik het tegen iemand anders, die het ook ging doen. De zuster dacht dat ze de stekker eruit getrokken hadden, want hij had nog maanden moeten lijden. Die man wilde gewoon naar de hemel en wilde niet nog een keer strijden tegen kanker. Hij had ook nog een afschuwelijk huwelijk. Hij zat liever in het ziekenhuis dan thuis, want de zusters waren tenminste aardig. Ik weet nog dat ik 'm zag liggen, zo beroerd in dat afschuwelijke hok en ik dacht: zo zit je hier, zo zit je in de hemel. Die nacht ging ie heen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 02 okt 2018 19:33

lekkerbek schreef:Hoe weet je nu dat hij dat nog nooit meegemaakt heeft in zijn omgeving?
Ook ik heb meegemaakt in mijn omgeving hoe groot het lijden was. Het gaat door merg en been. Maar als er op Christus gezien mag worden zie je tóch verschil.
Ik zag een kind dat 2 dagen voor zijn sterven het uitschreeuwde van de pijn, waarbij de tranen over mijn wangen stroomden en zei: Heere wilt U de pijn dragelijk maken. Het kereltje zei: De Heere Jezus heeft nog veel méér geleden dan ik!
Ik ontken niet dat het lijden verschrikkelijk kan zijn. Maar alleen God gaat over leven en dood!


Dat weet ik ook niet, dat was een gedachte en misschien niet terecht dat weet ik niet. Dat mannetje is geleerd zo te denken. Denk je niet dat het een reden heeft dat dit kan en mag in Nederland? En geloof me de eisen hieraan is niet voor iedereen en de arts moet er tevens achter kunnen staan, zij hebben een eigen wil of ze dat willen of niet. Een arts kan daarin (gelukkig) zelf in beslissen, dat wordt niet opgedrongen. Als God toch al heeft beslist en er geen genzing mogelijk is, alleen mensonterend lijden voor de zieke en omgeving dan is deze mogelijkheid heel erg mooi. En dat is geen teken van zwakte dat is juist heel dapper! Of neem je de medicijnen als het wel te genezen ook niet in? Heeft God dat dan wel zo gewild? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 04 okt 2018 09:55

Liekels schreef:Dat mannetje is geleerd zo te denken.

Stop met oordelen over zaken waar je totaal niets van begrijpt!
Liekels schreef: Daar ben ik dan erg benieuwd naar.

O ja, is dat echt zo?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Levensmoe

Berichtdoor irmo » 04 okt 2018 11:27

Liekels schreef:Dat weet ik ook niet, dat was een gedachte en misschien niet terecht dat weet ik niet. Dat mannetje is geleerd zo te denken. Denk je niet dat het een reden heeft dat dit kan en mag in Nederland? En geloof me de eisen hieraan is niet voor iedereen en de arts moet er tevens achter kunnen staan, zij hebben een eigen wil of ze dat willen of niet. Een arts kan daarin (gelukkig) zelf in beslissen, dat wordt niet opgedrongen. Als God toch al heeft beslist en er geen genzing mogelijk is, alleen mensonterend lijden voor de zieke en omgeving dan is deze mogelijkheid heel erg mooi. En dat is geen teken van zwakte dat is juist heel dapper! Of neem je de medicijnen als het wel te genezen ook niet in? Heeft God dat dan wel zo gewild? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.



Je begrijpt er vrij weinig van inderdaad. Die zelfkennis heb je dan nog wel.

Stop es met oordelen over zaken die je niet begrijpt, en wees eens niet zo neerbuigend naar gelovigen!

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 04 okt 2018 11:33

Chaya schreef:Stop met oordelen over zaken waar je totaal niets van begrijpt!

O ja, is dat echt zo?


Goh wat een venijn weer, waarom reageer je niet op de vragen? Vind jij echt dat jezelf niet oordeelt, zie je Passion" topic. Kijk eerst eens ook iets kritischer naar jezelf dat is tenslotte je lijfspreuk onder je teksten.

"Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow"

;)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Levensmoe

Berichtdoor Speedy » 04 okt 2018 12:01

Liekels schreef:Dat weet ik ook niet, dat was een gedachte en misschien niet terecht dat weet ik niet. Dat mannetje is geleerd zo te denken. Denk je niet dat het een reden heeft dat dit kan en mag in Nederland? En geloof me de eisen hieraan is niet voor iedereen en de arts moet er tevens achter kunnen staan, zij hebben een eigen wil of ze dat willen of niet. Een arts kan daarin (gelukkig) zelf in beslissen, dat wordt niet opgedrongen. Als God toch al heeft beslist en er geen genzing mogelijk is, alleen mensonterend lijden voor de zieke en omgeving dan is deze mogelijkheid heel erg mooi. En dat is geen teken van zwakte dat is juist heel dapper! Of neem je de medicijnen als het wel te genezen ook niet in? Heeft God dat dan wel zo gewild? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.


Ik begrijp het niet. Je stelt allemaal vragen (en dat is goed), maar vervolgens ga je invullen en oordelen en komt het op mij over dat jij je mening al lang klaar hebt. Wat wil je nu werkelijk oprecht weten?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 04 okt 2018 13:00

Speedy schreef:Ik begrijp het niet. Je stelt allemaal vragen (en dat is goed), maar vervolgens ga je invullen en oordelen en komt het op mij over dat jij je mening al lang klaar hebt. Wat wil je nu werkelijk oprecht weten?


Die mening heb ik ook, ik stel de vragen niet om mijn mening te herzien en dat wil ik ook niet indeze, ik stel de vragen om te begrijpen hoe men hierin zo anders denkt en waarom.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor coby6 » 04 okt 2018 14:19

Liekels schreef:Dat weet ik ook niet, dat was een gedachte en misschien niet terecht dat weet ik niet. Dat mannetje is geleerd zo te denken. Denk je niet dat het een reden heeft dat dit kan en mag in Nederland? En geloof me de eisen hieraan is niet voor iedereen en de arts moet er tevens achter kunnen staan, zij hebben een eigen wil of ze dat willen of niet. Een arts kan daarin (gelukkig) zelf in beslissen, dat wordt niet opgedrongen. Als God toch al heeft beslist en er geen genzing mogelijk is, alleen mensonterend lijden voor de zieke en omgeving dan is deze mogelijkheid heel erg mooi. En dat is geen teken van zwakte dat is juist heel dapper! Of neem je de medicijnen als het wel te genezen ook niet in? Heeft God dat dan wel zo gewild? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.

Dat hele euthanasie gedoe is natuurlijk gekomen omdat we nu mensen in leven kunnen houden met van alles en nog wat en ja, is een behandeling stoppen dan wel goed? Moet je verplicht iemand in leven houden? Ik snap de gedachtengang wel, maar ik geloof dat ik niet iemand mag (laten) doden. Gij zult niet doodslaan. Daarom bid ik dan: God genees 'm nu of haal 'm nu thuis. Niemand wil onnodig lijden. Als mensen het hebben laten doen, kan ik heel goed begrijpen, maar ik geloof dat het niet mag. Als je niet wilt dat iemand lijdt, moet je bidden, niet zelf het heft in handen nemen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 08 okt 2018 19:44

Laat ieder dan in zijn/haar waarde. Ik dank god op mijn blote knieën dat euthanasie mogelijk is en gezien dit wettelijk mogelijk is, ben ik niet de enige. Ben je tegen, dan is er niemand die je dwingt. Maar geef een ander ook de ruimte om het anders te doen, want zoals jullie aangeven hoe onwetend etc ik ben, vind ik dat op een andere manier van jullie. Maar dat is niet zo belangrijk. Je vraagt mij niet te oordelen, doe jij dit dan ook niet meer over mij ajb.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor coby6 » 08 okt 2018 20:35

Liekels schreef:Laat ieder dan in zijn/haar waarde. Ik dank god op mijn blote knieën dat euthanasie mogelijk is en gezien dit wettelijk mogelijk is, ben ik niet de enige. Ben je tegen, dan is er niemand die je dwingt. Maar geef een ander ook de ruimte om het anders te doen, want zoals jullie aangeven hoe onwetend etc ik ben, vind ik dat op een andere manier van jullie. Maar dat is niet zo belangrijk. Je vraagt mij niet te oordelen, doe jij dit dan ook niet meer over mij ajb.

Ik oordeel jou niet hoor. Je wilt gewoon iemand lijden besparen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Levensmoe

Berichtdoor Liekels » 09 okt 2018 18:15

coby6 schreef:Ik oordeel jou niet hoor. Je wilt gewoon iemand lijden besparen.


Dat weet ik ook van jou hoor, het bericht was ook niet naar jou gericht ;)

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Levensmoe

Berichtdoor lekkerbek » 09 okt 2018 21:50

Je hoeft God (graag met hoofdletter) niet te bedanken dat euthanasie bestaat, Hij heeft het toegelaten net zoals Hij heel veel zonden toelaat, maar Hij heeft dit niet aan ons gegeven!
Wat betreft de ander in zijn waarde laten om het wel te doen, dat is voor een christen onmogelijk. God verbiedt het in de 10 geboden. Niet alleen voor mij, maar voor iedereen. Als je dan hoort dat het in Nederland toegestaan wordt geeft dit veel strijd en verdriet omdat Nederland nóg verder afdwaalt.
Kijk, om bepaalde dingen kun je discussiëren: inenten, verzekeren etc. Daar zijn geen duidelijke regels in de Bijbel over, ieder "zij in zijn of haar gemoed verzekerd hierin. Daar moet je elkaar in respecteren, of bv kleding etc.
Maar als God het doden verbiedt telt dit voor ons allemaal, daarom kunnen we deze mening niet respecteren. Al moeten we wel de persoon zélf respecteren. Maar niet zijn of haar mening in deze.
Tenminste, zo sta ik er in.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten