Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 21 feb 2016 01:32

JohannesHermanus schreef:Gaap... welterusten.


Hoog niveau man! Iets met het goeie voorbeeld geven.

Gebruikersavatar
Autoliefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2015 01:03

Re: Levensmoe

Berichtdoor Autoliefhebber » 21 feb 2016 07:26

kinpruik schreef:
Hoog niveau man! Iets met het goeie voorbeeld geven.

Niet bepaald inderdaad.
Ik lees je bijdrages altijd graag moet ik zeggen, net als de bijdrages van Mortlach natuurlijk. ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 21 feb 2016 12:08

Het probleem is uiteraard dat christenen oprecht uit naastenliefde willen waarschuwen voor iets dat voor de ongelovige gewoonweg niet bestaat, maar waarvan de christen overtuigd is dat het wél bestaat. Waar de christen gelooft dat hij/zij de ander echt een plezier doet, ziet de ongelovige alleen dat de christen probeert hem/haar te overheersen en het lijden volledig zinloos te verlengen.

Omdat het soms het geval is dat christenen echt niet kunnen begrijpen dat ongelovigen echt niet in de hel geloven, hier een voorbeeld van hoe die waarschuwingen op ongelovigen overkomen.

Er loopt op dit moment ergens door Nederland een neushoorn met lichtsnelheid door de straten. Dat weet ik absoluut zeker. Je kunt de neushoorn niet zien, want daarvoor gaat hij te snel, maar hij bestaat echt. Nu wil ik iedereen waarschuwen tegen de straat oversteken. Want als je door die neushoorn wordt geraakt, breek je al je botten op zeer pijnlijke wijze maar wordt je tegelijkertijd ook naar lichtsnelheid versneld. En omdat we weten dat met snelheid de tijd vertraagd (Einstein), zal jouw persoonlijke klok tot stilstand komen, waardoor je lijden letterlijk eindeloos zal zijn. Steek dus alsjeblieft de straat niet over.

Om mensen te beschermen, wil ik alle zebrapaden en stoplichten afschaffen en oversteken illegaal maken. Als mensen toch besluiten over te steken en hun leven op het spel te zetten, dan zie ik dat met droefheid aan. Ik bied iedereen leven aan door te waarschuwen tegen oversteken.

Klinkt bizar? Mooi. Dat is dus precies wat ongelovigen horen als je ze voor de hel waarschuwt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 feb 2016 13:01

Mortlach schreef:Waar de christen gelooft dat hij/zij de ander echt een plezier doet, ziet de ongelovige alleen dat de christen probeert hem/haar te overheersen en het lijden volledig zinloos te verlengen.

Integendeel: als Christen gun ik de ander meer tijd om alsnog achter de Waarheid te kunnen komen. Een levensreddende Waarheid en ik gun hem/haar echt geen plekje in de hel... U blijft maar Christenen in het perspectief plaatsen van dominante overheersers. Dit is onterecht hen in een verkeerd daglicht zetten en betichten van onwaarheden: Overal wordt aangegeven dat we niemand het geloof in God door de strot willen duwen. Maar een eind aan je leven maken kan ook zonder een levensbeëindigende kliniek. Daarmee zadel je een ander ook niet op met medeplichtigheid. Het leven is geen misdaad. Het gaat mij niet om absolute eerbied voor het leven, maar wel om absolute eerbied voor de Gever van het leven! Voor Hem heb ik meer respect dan voor iemand die zichzelf het leven wil ontnemen. Wij zijn niet van onszelf...

Daarbij komt dat ik niet onverschillig sta ten opzichte van de problematiek van een ander. Als Christen mag je tegenover lijden niet inactief blijven. We mogen en moeten er tegen ingaan, het verzachten, het proberen te verhelpen. Zoals Jezus deed! En wil men perse niet?

Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods. (Luk.9:60)

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 21 feb 2016 13:37

Autoliefhebber schreef:Niet bepaald inderdaad.
Ik lees je bijdrages altijd graag moet ik zeggen, net als de bijdrages van Mortlach natuurlijk. ;)


Bedankt! :) Dat is altijd leuk om te horen.

JohannesHermanus schreef:Integendeel: als Christen gun ik de ander meer tijd om alsnog achter de Waarheid te kunnen komen. Een levensreddende Waarheid en ik gun hem/haar echt geen plekje in de hel... U blijft maar Christenen in het perspectief plaatsen van dominante overheersers. Dit is onterecht hen in een verkeerd daglicht zetten en betichten van onwaarheden: Overal wordt aangegeven dat we niemand het geloof in God door de strot willen duwen. Maar een eind aan je leven maken kan ook zonder een levensbeëindigende kliniek. Daarmee zadel je een ander ook niet op met medeplichtigheid. Het leven is geen misdaad. Het gaat mij niet om absolute eerbied voor het leven, maar wel om absolute eerbied voor de Gever van het leven! Voor Hem heb ik meer respect dan voor iemand die zichzelf het leven wil ontnemen. Wij zijn niet van onszelf...

Daarbij komt dat ik niet onverschillig sta ten opzichte van de problematiek van een ander. Als Christen mag je tegenover lijden niet inactief blijven. We mogen en moeten er tegen ingaan, het verzachten, het proberen te verhelpen. Zoals Jezus deed! En wil men perse niet?

Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods. (Luk.9:60)


Mortlach zet niemand in het perspectief van dominante overheersers. Zo komen jullie gewoon over als jullie dingen proberen te verbieden voor andere mensen die jullie geloof niet delen. Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat het hele concept van hemel/hel/eeuwig leven voor een ongelovige niet bestaat? Je lijkt te suggereren dat ongelovigen stiekem toch wel geloven, of zoiets. Dat is dus gewoon echt niet zo. Ongelovigen geloven niet. De hel bestaat niet voor een ongelovige. Je doet ongelovigen dus absoluut geen plezier door hun 'meer tijd te gunnen om achter de Waarheid te komen'. Waarom kun je hun visie niet gewoon respecteren en die mensen in hun waarde laten?

En die medeplichtigheid, daar kiezen de medewerkers van de Levenseindekliniek zelf voor. Daar hebben ze geen toestemming van Christelijk Nederland voor nodig. Dit is nu exact wat ik bedoel, waarom kun je mensen niet gewoon vrij laten om hun eigen keuzes te maken? Prima dat jij eerbied hebt voor de Gever van het leven, maar ga niet diezelfde eerbied van andere mensen vragen. En ongelovigen vinden juist wel dat ze van zichzelf zijn, en houden meestal niet van het idee dat een externe kosmische entiteit hen 'bezit'.

Waar deze discussie continu op neer komt, net als wel meer punten, is dat Christenen er blijkbaar moeite mee hebben dat er mensen zijn, echt waar, die gewoon NIET GELOVEN. En dat dat er voor zorgt dat die mensen een andere blik hebben op de dood en wat eventueel daarna komt. Die mensen zullen dan misschien wel voor euthanasie kiezen en dat is hun goed recht in dit land. Net als dat het jullie recht is om jullie leven zo christelijk mogelijk in te delen. Jullie mogen elke zondag met jullie hele gezin naar de kerk. Jullie mogen in een christelijk bolwerk als Staphorst jullie eigen cultuur en tradities bewaren. Jullie mogen christelijke radiozenders hebben, gesponsord met belastinggeld. Al jullie kerken mogen op de monumentenlijst, onderhouden door belastinggeld. Jullie hebben zelfs het recht om christelijke basis- en middelbare scholen te beginnen, waar jullie kinderen dezelfde manier van leven krijgen aangeleerd, met sponsoring van belastinggeld. Wie tegen abortus is, hoeft geen abortus te plegen en wie tegen euthanasie is, hoeft geen euthanasie te plegen. Jullie hebben het recht om jullie geloof op alle mogelijke manieren te belijden. Waarom is het dan zo moeilijk te begrijpen dat andere mensen ook de keuzevrijheid willen hebben om WEL voor euthanasie te kiezen?

Gebruikersavatar
Swlabr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 dec 2015 00:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor Swlabr » 21 feb 2016 14:41

Onwijs goed verwoord kinpruik, jij schrijft het duidelijker neer dan ik :jaknikken: Chapeau!
"They will try their tricky device, trap you with the ordinary. Get your teeth into a small slice, the cake of liberty! " :)bezem

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 21 feb 2016 14:42

kinpruik schreef:Waar deze discussie continu op neer komt, net als wel meer punten, is dat Christenen er blijkbaar moeite mee hebben dat er mensen zijn, echt waar, die gewoon NIET GELOVEN.

Dat geloven christenen ook echt wel en het is veel dieper nog. Een christen kon ook een tijd dat zij ongelovig waren net als jij. Toen waren ze zelf ook blind. Het gaat om het punt ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ zeg maar ‘het liefdes Level’ verschil.
Mortlach verwoorde dat heel mooi.
Mortlach schreef:Het probleem is uiteraard dat christenen oprecht uit naastenliefde willen waarschuwen voor iets dat voor de ongelovige gewoonweg niet bestaat, maar waarvan de christen overtuigd is dat het wél bestaat. Waar de christen gelooft dat hij/zij de ander echt een plezier doet, ziet de ongelovige alleen dat de christen probeert hem/haar te overheersen en het lijden volledig zinloos te verlengen.
d:)b
Eens was ik een vreemd’ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en ‘k gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: “Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?”

Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van ‘t Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochters weleer,

ik weend’ om de pijn van mijn lijdende Heer,
maar dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.
Maar toen mij God Geest aan mij zelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.

Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Toen vlucht’ ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd’ en mijn leven werd Hij.

Ik boog m’, en geloofd’, en mijn God sprak mij vrij!
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf.
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af.

Nu reis ik getroost onder ‘t heiligend kruis
naar ‘t erfgoed hierboven, naar ‘t Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door d’ aardse woestijn.
“Gestorven voor mij!” zal mijn zwanenzang zijn.

bron: R.M. Mc Cheyne

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 21 feb 2016 14:58

Swlabr schreef:Onwijs goed verwoord kinpruik, jij schrijft het duidelijker neer dan ik :jaknikken: Chapeau!


Dankje!

benefietdiner schreef:Dat geloven christenen ook echt wel en het is veel dieper nog. Een christen kon ook een tijd dat zij ongelovig waren net als jij. Toen waren ze zelf ook blind. Het gaat om het punt ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ zeg maar ‘het liefdes Level’ verschil.
Mortlach verwoorde dat heel mooi.


Dat is helemaal prima. Probeer alleen niet jouw geloof en jouw normen en waarden op te dringen aan anderen. Dat is wat er zo vaak gebeurd met dit soort dingen. Omdat christenen vinden dat euthanasie immoreel is, moet euthanasie maar helemaal verboden worden. Er wordt dan helemaal geen rekening gehouden met mensen die misschien euthanasie helemaal niet zo immoreel vinden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 21 feb 2016 15:50

Integendeel: als Christen gun ik de ander meer tijd om alsnog achter de Waarheid te kunnen komen. Een levensreddende Waarheid en ik gun hem/haar echt geen plekje in de hel... U blijft maar Christenen in het perspectief plaatsen van dominante overheersers. Dit is onterecht hen in een verkeerd daglicht zetten en betichten van onwaarheden: Overal wordt aangegeven dat we niemand het geloof in God door de strot willen duwen. Maar een eind aan je leven maken kan ook zonder een levensbeëindigende kliniek. Daarmee zadel je een ander ook niet op met medeplichtigheid. Het leven is geen misdaad. Het gaat mij niet om absolute eerbied voor het leven, maar wel om absolute eerbied voor de Gever van het leven! Voor Hem heb ik meer respect dan voor iemand die zichzelf het leven wil ontnemen. Wij zijn niet van onszelf...


Jij bent misschien niet van jezelf, maar ik wel. En je zegt dat je geen overheerser bent, dat dat een onwaarheid is en ik je daarmee in een verkeerd daglicht plaats. Maar vervolgens ontzeg je me wel de keuze veilig en relatief pijnloos mijn eigen beslissingen te kunnen nemen. Zie je zelf ook hoe dat niet met elkaar strookt?

Je zegt dat je zonder kliniek ook wel een einde aan je leven kan maken. Dat klopt. Mijn pa is jaren machinist geweest en die heeft zo nu en dan een van die arme sloebers van zijn trein mogen schrapen. Bedoel je dat? Bedoel je daarmee dat er geen 'medeplichtigen' zijn? Ik ken collega's van mijn pa die na de eerste nooit meer een trein hebben gereden, terwijl het hun passie was.

Daarbij komt dat ik niet onverschillig sta ten opzichte van de problematiek van een ander. Als Christen mag je tegenover lijden niet inactief blijven. We mogen en moeten er tegen ingaan, het verzachten, het proberen te verhelpen. Zoals Jezus deed! En wil men perse niet?


Ja, en dat proberen te verhelpen, is precies wat die kliniek doet. Het is echt een kwestie van dat principe in tot de extremis doortrekken.

Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods. (Luk.9:60)


Laat de doden hun doden begraven, maar pak ze wel hun schep af?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 21 feb 2016 16:15

Mortlach schreef:Jij bent misschien niet van jezelf, maar ik wel. En je zegt dat je geen overheerser bent, dat dat een onwaarheid is en ik je daarmee in een verkeerd daglicht plaats. Maar vervolgens ontzeg je me wel de keuze veilig en relatief pijnloos mijn eigen beslissingen te kunnen nemen. Zie je zelf ook hoe dat niet met elkaar strookt?

U denkt dat u van u zelf bent en wringt zich in allerlei bochten om dat te verantwoorden. Ik ontzeg u helemaal niks, ik zie het gewoon niet zitten dat mijn belastingcenten uitgegeven worden aan zoiets mensonterends. Als u zo graag dood wil, ga uw gang, echter ik wil daar op geen enkele manier aan meewerken. Waarschuwen des te meer en een gewaarschuwd mens...

Mortlach schreef:Je zegt dat je zonder kliniek ook wel een einde aan je leven kan maken. Dat klopt. Mijn pa is jaren machinist geweest en die heeft zo nu en dan een van die arme sloebers van zijn trein mogen schrapen. Bedoel je dat? Bedoel je daarmee dat er geen 'medeplichtigen' zijn? Ik ken collega's van mijn pa die na de eerste nooit meer een trein hebben gereden, terwijl het hun passie was.

Arme sloebers? Theatrale egoïsten noem ik ze. Een ander ook nog de stuipen op het lijf jagen met hun dood...

Mortlach schreef:Laat de doden hun doden begraven, maar pak ze wel hun schep af?

Nee hoor, keuze genoeg, opties te over. Alleen heb ik er wel bezwaren mee als men uit mijn portemonnee hun begrafenis wil betalen.

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 21 feb 2016 17:42

JohannesHermanus schreef:U denkt dat u van u zelf bent en wringt zich in allerlei bochten om dat te verantwoorden. Ik ontzeg u helemaal niks, ik zie het gewoon niet zitten dat mijn belastingcenten uitgegeven worden aan zoiets mensonterends. Als u zo graag dood wil, ga uw gang, echter ik wil daar op geen enkele manier aan meewerken. Waarschuwen des te meer en een gewaarschuwd mens...


Je belastingcenten worden voor zoveel dingen gebruikt waar je het misschien niet helemaal eens bent. Mijn belastinggeld wordt ook gebruikt om ik weet niet hoeveel 'monumenten' overeind te houden. En nergens wordt door Mortlach gezegd dat 'hij zo graag dood wil' (waar haal je het weg..), alleen dat de mensen die dat wel willen wegens ondragelijk lijden een menswaardig einde verdienen. Je hoeft daar ook niet aan mee te werken, maar je hoeft het voor anderen ook niet tegen te werken.

Bezit van mensen heeft btw gewoon een naam: slavernij. In de moderne wereld is slavernij afgeschaft en dus zijn personen geen 'bezit'.

JohannesHermanus schreef:Arme sloebers? Theatrale egoïsten noem ik ze. Een ander ook nog de stuipen op het lijf jagen met hun dood...


Grote jongen hoor. Mensen die zo te lijden hebben en zo ver heen zijn dat ze zulke dingen doen neerzetten als 'theatrale egoïsten'. En dat claimt dan een hogere moraal te hebben.

JohannesHermanus schreef:Nee hoor, keuze genoeg, opties te over. Alleen heb ik er wel bezwaren mee als men uit mijn portemonnee hun begrafenis wil betalen.


Alleen keuzes die door jou goedgekeurd zijn dus. Dat je er bezwaar tegen hebt is jammer, maar jouw probleem. Deze mensen verdienen een menswaardig einde en hoeven zichzelf gelukkig niet voor de trein te gooien. Als iedereen zo zou redeneren functioneert heel Nederland niet meer. Belastinggeld wordt voor zoveel dingen gebruikt waar je het misschien niet helemaal mee eens bent.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 21 feb 2016 18:31

JohannesHermanus schreef:U denkt dat u van u zelf bent en wringt zich in allerlei bochten om dat te verantwoorden.


Wijs even aan waar ik mezelf in allerlei bochten wring. Bedankt.

Ik ontzeg u helemaal niks, ik zie het gewoon niet zitten dat mijn belastingcenten uitgegeven worden aan zoiets mensonterends. Als u zo graag dood wil, ga uw gang, echter ik wil daar op geen enkele manier aan meewerken. Waarschuwen des te meer en een gewaarschuwd mens...


Ik zal maar niet zeggen wat er uit mijn mond kwam toen ik dit las. Belastinggeld? Echt waar? Dat is je bezwaar? Weet je, ik ben bijzonder blij dat dankzij een deel van mijn belastinggeld ook jouw vrijheden mogelijk zijn.

En mensonterend? Ik vind juist het tegenovergestelde. Iemand die ondraaglijk en uitzichtsloos lijdt aan zijn lot overlaten, met een vroom "Jezus leeft!" en daar kun je het mee doen, dat is pas mensonterend.

Arme sloebers? Theatrale egoïsten noem ik ze. Een ander ook nog de stuipen op het lijf jagen met hun dood...


En dat had allemaal kunnen worden voorkomen als zo'n kliniek beschikbaar was geweest. Dan hadden die collega's van mijn pa gewoon hun werk kunnen blijven doen. Sterker nog, dan had misschien zelfs een deel van die mensen in contact gekomen met hulpverleners en de hulp gekregen die ze nodig hadden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor benefietdiner » 21 feb 2016 21:42


Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 mei 2016 17:21


Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 mei 2016 23:02

Nochtans had ze de kast vol Bijbels. Kille pragmatische bende. Bah.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten