Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 26 jan 2016 15:44

meribel schreef:Iig ben ik geen voorstander van de pil van Drion
Vooral om praktische bezwaren


Chaya schreef:Ik las op de site van de Volkskrant:

Wie in Nederland vastloopt met een euthanasievraag, kan uitwijken naar België: pillen voor zelfdoding zijn daar zonder veel moeite zonder recept te verkrijgen. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) adviseert personen om daar dodelijke medicijnen met behulp van leugens te halen.

@Meribel, als je dit bovenstaande leest, blijft het dan alleen bij een praktisch bezwaar?


Dit zou volgens mij aanleiding moeten geven tot legalisering van de Drionpil. Blijkbaar hebben mensen er zo'n behoefte aan dat ze bereid zijn naar Belgie te gaan en te liegen om er 1 te krijgen. Je houdt ze toch niet tegen. Ik heb liever dat het dan in Nederland onder begeleiding van een professional kan dan dat mensen op eigen houtje aan de gang gaan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2016 16:01

kinpruik schreef:Dit zou volgens mij aanleiding moeten geven tot legalisering van de Drionpil. Blijkbaar hebben mensen er zo'n behoefte aan dat ze bereid zijn naar Belgie te gaan en te liegen om er 1 te krijgen. Je houdt ze toch niet tegen. Ik heb liever dat het dan in Nederland onder begeleiding van een professional kan dan dat mensen op eigen houtje aan de gang gaan.

Het rode licht kun je dan ook afschaffen, want hoevelen dáár niet doorheen rijden.
Een professional zadel je op met jouw probleem dat je dood wil, op jouw gekozen moment. Die professional is een arts, die de eed van Hippocrates gezworen heeft.
Geen enkele arts zal iemand onnodig en langdurig laten lijden.

Je zou kunnen stellen dat het de hoogmoed van de in zonden gevallen mens is, nl. hij bepaalt zelf wanneer zijn genadetijd voorbij is.
In Psalm 37 kunnen we lezen:

De Heere kent de dagen der oprechten; en hun erfenis zal in eeuwigheid blijven.
Zij zullen niet beschaamd worden in den kwaden tijd, en in de dagen des hongers zullen zij verzadigd worden.
Maar de goddelozen zullen vergaan, en de vijanden des Heeren zullen verdwijnen, als het kostelijkste der lammeren; met den rook zullen zij verdwijnen.

God komt aan Zijn eer als Hij bepaalt wanneer Hij zijn kinderen Thuishaalt.
Een heel nauw leven wordt dan een ruim sterven.
Dat geeft mij meer houvast dan welke pil dan ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 26 jan 2016 16:12

Chaya schreef:Het rode licht kun je dan ook afschaffen, want hoevelen dáár niet doorheen rijden.


Sorry, maar dit vind ik niet zo sterk. Als je door rood rijdt breng je direct andere mensen in levensgevaar, bij een verzoek tot euthanasie natuurlijk niet.

Chaya schreef:Een professional zadel je op met jouw probleem dat je dood wil, op jouw gekozen moment. Die professional is een arts, die de eed van Hippocrates gezworen heeft.


Daar is die professional dan ook gewoon voor. Bovendien staat lang niet elke arts hier negatief in. Als christelijke artsen vanuit hun geloofsovertuiging hier niet aan willen meewerken hoeft dat van mij dan ook niet. Een doorverwijzing naar een collega zou dan voldoende zijn.

Je zou kunnen stellen dat het de hoogmoed van de in zonden gevallen mens is, nl. hij bepaalt zelf wanneer zijn genadetijd voorbij is.
In Psalm 37 kunnen we lezen:

De Heere kent de dagen der oprechten; en hun erfenis zal in eeuwigheid blijven.
Zij zullen niet beschaamd worden in den kwaden tijd, en in de dagen des hongers zullen zij verzadigd worden.
Maar de goddelozen zullen vergaan, en de vijanden des Heeren zullen verdwijnen, als het kostelijkste der lammeren; met den rook zullen zij verdwijnen.

God komt aan Zijn eer als Hij bepaalt wanneer Hij zijn kinderen Thuishaalt.
Een heel nauw leven wordt dan een ruim sterven.
Dat geeft mij meer houvast dan welke pil dan ook.


Het is nogal wat om te stellen dat suicidale mensen eigenlijk gewoon hoogmoedig zijn. Dat lijkt me iets te kort door de bocht. Het punt wat we allemaal lijken te vergeten is dat als je een eind aan je leven wil maken, je dit gewoon kan doen zonder enige consequentie. Hoe kan je immers iemand straffen die al overleden is? Ik reis geregeld met het OV, en er springt minstens 1x per week iemand voor de trein. Volgens het CBS zijn de cijfers nog veel hoger. Je kunt ten eerste dit leed voor een groot deel voorkomen door de drionpil beschikbaar te maken, plus dat je een aantal zelfdodingen zult voorkomen omdat er een professional bij betrokken is die in het geval van een depressie kan doorverwijzen naar een psycholoog/psychiater. Ik betoog hier niet dat de drionpil zomaar bij elke apotheek zonder recept te halen valt, maar ik denk wel dat een arts in bepaalde gevallen euthanasie moet kunnen uitvoeren. Het verbieden van de drionpil heeft geen enkele zin, ik zou zelfs zeggen een negatieve zin, als het je te doen is om het aantal zelfdodingen te verminderen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2016 16:24

kinpruik schreef:Het is nogal wat om te stellen dat suicidale mensen eigenlijk gewoon hoogmoedig zijn. Dat lijkt me iets te kort door de bocht.

Nee, dat zei ik dus niet! De zondige, dus onbekeerde mens is hoogmoedig.
Ook een kind van God kan in de verzoeking terecht komen.
De meningen zijn verdeeld of de Heere dit zou toelaten.

Maar we praten langs elkaar. Die pil is niet persé voor mensen die ernstig depressief en levensmoe zijn geraakt.
Het berichtje ging over een oude man die nog helemaal fit en kwiek in het leven staat, maar de pil in een laadje wil leggen, voor als de kwade dagen komen.
DAT is het punt kinpruik!
Iemand die echt aan het einde van het leven is gekomen en volgens de artsen uitzichtloos lijdt, kan in veel gevallen euthanasie verzoeken.
Die pil is wezenlijk anders.
Het klinkt mij als de SSers en verzetmensen in de 2e wereldoorlog, die droegen een capsule bij zich (cyanide?)die ze in geval van nood konden doorbijten en binnen enkele seconden trad de dood dan in.

Daar willen wij toch niet naar toe hoop ik?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 26 jan 2016 16:30

Chaya schreef:Nee, dat zei ik dus niet! De zondige, dus onbekeerde mens is hoogmoedig.
Ook een kind van God kan in de verzoeking terecht komen.
De meningen zijn verdeeld of de Heere dit zou toelaten.

Maar we praten langs elkaar. Die pil is niet persé voor mensen die ernstig depressief en levensmoe zijn geraakt.
Het berichtje ging over een oude man die nog helemaal fit en kwiek in het leven staat, maar de pil in een laadje wil leggen, voor als de kwade dagen komen.
DAT is het punt kinpruik!
Iemand die echt aan het einde van het leven is gekomen en volgens de artsen uitzichtloos lijdt, kan in veel gevallen euthanasie verzoeken.
Die pil is wezenlijk anders.
Het klinkt mij als de SSers en verzetmensen in de 2e wereldoorlog, die droegen een capsule bij zich (cyanide?)die ze in geval van nood konden doorbijten en binnen enkele seconden trad de dood dan in.

Daar willen wij toch niet naar toe hoop ik?


Daar zijn wij al. Als die man zelfmoord wil plegen doet hij dat toch wel. Dat is nou juist het hele probleem. Je voorkomt dat niet door die pil te verbieden. Het enige wat je doet is het mogelijk maken om op een waardige manier te sterven op het moment dat iemand dat zelf wil.

[EDIT:] Even een toevoeging, Chaya wees me er net terecht op dat ik twee dingen door mekaar haalde: euthanasie bij ondraaglijk lijden en 'zomaar' zelfmoord. Ik begrijp de emotionele kant van het tegenbezwaar dan ook wel, ik heb er net even over nagedacht en ik krijg er ook een beetje een naar gevoel bij. Het is een erg moeilijk punt, waar volgens mij geen zwartwit antwoord op te vinden valt.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor mona » 26 jan 2016 17:02

kinpruik schreef:Als die man zelfmoord wil plegen doet hij dat toch wel. Dat is nou juist het hele probleem. Je voorkomt dat niet door die pil te verbieden.

Zo kan je de lijnen doortrekken op alle gebieden:
Niets verbieden wat mensen toch wel zouden doen.
Regels en wetten zijn er om mensen tegen gevaren van zichzelf of anderen te beschermen.


Het gaat er om dat mensen zelf de regie in handen willen hebben.
Als je niet in God gelooft, kan je in deze discussie geen millimeter bij elkaar komen, ook al praat je nog 20 pagina's langer door.
Want een Christen legt de regie in Gods hand, en geeft Hem het gezag over zijn leven,
en een ongelovige is alleen op zelfhandhaving gericht.
Hij wil zichzelf het lijden besparen, en zelf het moment van zijn sterven bepalen.
In zijn eigen ogen is dat wellicht waardig, maar dat betekent niet dat dat het ook is in Gods ogen.

Wat betreft zelfmoord, dat heeft een groot onderliggend psychisch of psychiatrisch probleem,
waar ten diepste een hunkering naar erkenning, en verlossing van zorgen en druk aan ten grondslag ligt.
Een mens wil niet dood, maar wil verlost worden van zijn ellende waar hij in zit, en wat hij niet meer aan kan.

Onlangs zag ik voor mijn werk een documentaire van Zembla over een echtpaar dat had laten vastleggen, dat ze euthanasie wilden toepassen
als ze dement zouden worden.
De man begon te dementeren, en zijn vrouw vond het moment daar, dat het 'leven onwaardig' was geworden voor haar man.
Haar man werd incontinent en zag zijn vrouw aan voor zijn moeder.
De arts kwam, en ging een gesprek aan met de demente man, en vroeg aan hem:
U hebt gezegd dat u dood wilde als u erg dement zou worden.
Nu vraag ik aan u: Vind u uw leven erg zwaar en zou u nu dood willen?
De man raakte ontzettend in de war, en bang, en riep:
Ik wil niet dood!
Ik wil niet dood!

Ik kon mijn tranen niet bedwingen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

kinpruik

Re: Levensmoe

Berichtdoor kinpruik » 26 jan 2016 17:17

mona schreef:Onlangs zag ik voor mijn werk een documentaire van Zembla over een echtpaar dat had laten vastleggen, dat ze euthanasie wilden toepassen
als ze dement zouden worden.
De man begon te dementeren, en zijn vrouw vond het moment daar, dat het 'leven onwaardig' was geworden voor haar man.
Haar man werd incontinent en zag zijn vrouw aan voor zijn moeder.
De arts kwam, en ging een gesprek aan met de demente man, en vroeg aan hem:
U hebt gezegd dat u dood wilde als u erg dement zou worden.
Nu vraag ik aan u: Vind u uw leven erg zwaar en zou u nu dood willen?
De man raakte ontzettend in de war, en bang, en riep:
Ik wil niet dood!
Ik wil niet dood!

Ik kon mijn tranen niet bedwingen.


Ik heb hem ook gezien. Prachtige documentaire die op een hele mooie maar toch confronterende manier het ethische dilemma uitbeeld. Hartverscheurend verhaal.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 26 jan 2016 18:03

Heel aangrijpend
En een voorbeeld van een praktisch bezwaar om bij dat echtpaar de pil van drion alvast in een laatje klaar te leggen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2016 18:35

Chaya schreef:Het rode licht kun je dan ook afschaffen, want hoevelen dáár niet doorheen rijden.


Alleen breng je daar niet alleen jezelf, maar ook anderen mee in gevaar.

Een professional zadel je op met jouw probleem dat je dood wil, op jouw gekozen moment. Die professional is een arts, die de eed van Hippocrates gezworen heeft.
Geen enkele arts zal iemand onnodig en langdurig laten lijden.


Zoals gezegd is de eed van Hippocrates al een tijdje geleden met iets moderners vervangen. En geen arts wordt gedwongen aan zoiets mee te werken. Degenen die het zien als het logische eindpunt van het pogen het lijden weg te nemen, kunnen dat wel doen.

Je zou kunnen stellen dat het de hoogmoed van de in zonden gevallen mens is, nl. hij bepaalt zelf wanneer zijn genadetijd voorbij is.
In Psalm 37 kunnen we lezen:

De Heere kent de dagen der oprechten; en hun erfenis zal in eeuwigheid blijven.
Zij zullen niet beschaamd worden in den kwaden tijd, en in de dagen des hongers zullen zij verzadigd worden.
Maar de goddelozen zullen vergaan, en de vijanden des Heeren zullen verdwijnen, als het kostelijkste der lammeren; met den rook zullen zij verdwijnen.


En wat heeft een niet-christen (patiënt of arts) hier precies mee van doen?

God komt aan Zijn eer als Hij bepaalt wanneer Hij zijn kinderen Thuishaalt.
Een heel nauw leven wordt dan een ruim sterven.
Dat geeft mij meer houvast dan welke pil dan ook.


Dat is mooi. Je bent dan ook totaal niet verplicht van deze optie gebruik te maken als dat voor jou niet de juiste weg is. Die vrijheid heb je. Gun anderen hun vrijheid dan ook. (of niet, het maakt echt niet uit of je anderen die vrijheid gunt of niet. Die vrijheid is gewoon geclaimd)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2016 18:40

mona schreef:U hebt gezegd dat u dood wilde als u erg dement zou worden.
Nu vraag ik aan u: Vind u uw leven erg zwaar en zou u nu dood willen?
De man raakte ontzettend in de war, en bang, en riep:
Ik wil niet dood!
Ik wil niet dood!

Ik kon mijn tranen niet bedwingen.


Tja, dat is het lastige. Je wilt zo'n beslissing vastleggen op het moment dat je nog wilsbekwaam bent. Euthenasie bij dementie is een heel stuk ingewikkelder dan bij mensen die lichamelijk lijden maar helder van geest zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2016 11:02

Ik was in het verpleeghuis bij een groep bewoners, op een gesloten afdeling. Met sommige mensen kon ik nog wel een gesprekje hebben, maar het merendeel is stil in zichzelf geworden.
Toen een bezoeker achter het orgel ging zitten en Psalm 25 begon te spelen, zongen ze vrijwel allemaal foutloos mee!
Wie heeft lust den HEER te vrezen
en
Psalm 84
Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort;
Elk hunner zal, in 't zalig oord
Van Sion, haast voor God verschijnen.
Let, Heer' der legerscharen, let
Op mijn ootmoedig smeekgebed.


Zij zongen: van kracht tot kracht. De zwaksten onder ons, ervaren een Kracht van Boven.
De wereld zegt over hen: "Triest, zo wil ik mijn leven niet eindigen, leg mij dan maar tussen 6 plankjes.
Ik wil waardig sterven!"

Maar de Heere acht Zijn volk waardig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Levensmoe

Berichtdoor oekaboeka » 28 jan 2016 00:02

Chaya : Het rode licht kun je dan ook afschaffen, want hoevelen dáár niet doorheen rijden.


Dat doet me denken aan een bijbelse uitspraak dat de sabbat er niet is voor de sabbat maar voor de mens net zoals een stoplicht er is voor de mens en niet de mens voor het stoplicht oftewel als er geen hond te bekennen is , is er naar mijn idee niks mee op door rood te rijden , alsof je dan een crimineel bent , stoplichten zijn er voor veiligheid en orde maar ik neem het ook niet altijd zo nauw dat als er echt niks aan komt dat ik dan persee zou moeten wachten , zit gewoon in je hoofd dat het erg is als je door rood rijd want het is niet erg mits er echt niks aan komt , een voorrangsbord betekent ook niet blind doorrijden blijf scherp overal !

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Levensmoe

Berichtdoor oekaboeka » 28 jan 2016 00:14

kinpruik : Sorry, maar dit vind ik niet zo sterk. Als je door rood rijdt breng je direct andere mensen in levensgevaar, bij een verzoek tot euthanasie natuurlijk niet.



Wat een onzin , als je door rood rijd en ziet dat er niks aan komt hoe kun je dan direct iemand in gevaar brengen ?? of vertrouw je niet op je eigen zintuigen ? we hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid of je nu door rood rijd of gewoon ergens rijd en denkt voorrang te hebben , blijf gewoon opletten zou ik zeggen , soms staan die stoplichten onnodig op rood en komt er echt geen hond aan dan kun je ook wel zelf bepalen of het veilig is om over te steken , net zoals mensen die blind een navigatie systeem volgen en in de sloot belanden :D #-o blijf gewoon zelf nadenken.
Niet dat iedereen maar door rood moet rijden maar soms kan het gewoon dus ja waarom niet :D

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Levensmoe

Berichtdoor MoesTuin » 28 jan 2016 09:43

Waar liefde woont

De grijze dame
die hij bezocht
was in haar eenzaamheid
verleerd
om een gesprek te voeren.
Omdat zij zwijgen bleef
wist hij ten diepste
niet meer wat hij
aan moest roeren.

Ten einde raad
zong hij voor haar
een tikkeltje verlegen
de oude psalm:
“Waar liefde woont
gebiedt de Heer
Zijn zegen….”
Ontroerd zag hij
haar lippen meebewegen.

Zijn stem brak daar
waar zij begon te spreken.


In hunne grijze dagen...
de mens wordt op zich zelf terug geworpen
en vind het niet, enkel in de Heere God alleen.
Gezegend ben je dan, als je je laat vinden door God en leeft in afhankelijkheid van Hem
en je Zijn Liefde kan uitdragen op anderen......
Dan ben je nooit meer alleen, maar in Hem geborgen
en er ligt een rijke Toekomst voor je!
Rijk om daarvan te getuigen
Het leven (onnodig) rekken met allerlei "toeters en bellen" is dan niet meer nodig (volstrekt onnatuurlijk ook)
Wat je bent gekocht en betaald door Christus en volledig vrij in Hem alleen!

https://www.youtube.com/watch?v=nWJ8FP_zUEk
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Levensmoe

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 10:15

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opvalle ... spartanntp

http://www.nrc.nl/next/2016/02/20/leven ... od-1590670

Ik heb de documentaire van NTR: Levenseindekliniek, die afgelopen maandag werd uitgezonden, bekeken. Ten hemel schreiend.

http://www.npo.nl/2doc-levenseindeklini ... ON_1248719

Huppakee weg ermee, met die hele kliniek. En die mensen lopen gewoon vrij rond ook nog! Moordenaars zijn het. Net zoals de mensen die zich laten euthanaseren; verwijtende blikken in de camera. Je zou je er haast nog schuldig om gaan voelen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten

cron