Levensmoe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 25 jan 2016 22:43

Tante Pollewop schreef:Sorry hoor, maar wat een vroom gel*l. Er zijn zat mensen die enorm lijden, honger hebben, letterlijk creperen. En dan zeg jij dat God hen precies genoeg geeft? Daar kan ik echt helemaal niets mee.


Het roept in ieder geval vooral veel vragen op als het God is die mensen laat verhongeren of juist net niet

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 23:42

Tante Pollewop schreef:Sorry hoor, maar wat een vroom gel*l. Er zijn zat mensen die enorm lijden, honger hebben, letterlijk creperen. En dan zeg jij dat God hen precies genoeg geeft? Daar kan ik echt helemaal niets mee.


Noem het beestje maar bij zijn naam hoor. Ze noemen het ook wel een klabanus. Zelf vind ik het verre van vroom geklabanus, maar gelukkige realiteit. Als u goed kijkt, dan kunt u lezen dat ik het heb over Zijn kinderen. Niet iedereen is Zijn kind...


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 26 jan 2016 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 23:44

meribel schreef:En hoe doet Hij dat dan?Via mensenhanden? ( een palliatief middel, een pistool, een medicijn) Of anders?


Hij doet dat op Zijn manier en op Zijn tijd.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Levensmoe

Berichtdoor lekkerbek » 26 jan 2016 06:58

Inderdaad Sjors, de afgelopen dagen heb ik dit ook mogen zien, mijn lieve oom die zo heel veel voor me betekende is door de Heere opgenomen om Hem eeuwig groot te maken. Veel heeft hij op zijn ziekbed mee moeten maken, maar de Heere ondersteunde. En als wij dachten: moet hij dit ook nog meemaken, kreeg mijn oom de kracht om het te dragen, en zochten we als omstanders het gebed. Tot zondag, Zijn dag, waarbij mijn oom tijdens de kerkdienst waar hij mee meeluisterde steeds naar boven wees: ach, wat zal het Daar toch zijn straks......toen er gezongen werd over die heilige gebouwen uit psalm 27 kwam er een glans over zijn gezicht.....het is een wonderlijke dag geweest, en terwijl wij die week ervoor dachten: laat de Heere hem maar wegnemen, er gebeurde weer zoveel, besliste Hij anders. Gelukkig! Op Zijn tijd! Een Zondag om nooit meer te vergeten! S avonds, omringd door allen die hem lief waren is hij opgenomen in Zijn heerlijkheid.
Wilde ik zomaar even delen.......ik moest etaan denken dat als hij de week ervoor er zelf voor had gekozen om een pil in te nemen dit niet gebeurd zou zijn.......niet dat dit ooit voor hem een optie zou zijn geweest.
Het heeft mij weer bevestigd dat Zijn tijd de enige juiste tijd is!

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 26 jan 2016 09:50

lekkerbek schreef:En als wij dachten: moet hij dit ook nog meemaken, kreeg mijn oom de kracht om het te dragen, en zochten we als omstanders het gebed.


Zo is dat. Er is een wisselwerking tussen God en ons. Wij mogen reageren op Zijn zorg voor ons, Hij is altijd degene geweest die naar ons toekwam, toenadering zocht, dat nog steeds doet en zal blijven doen. Wij mogen tegenover lijden niet inactief blijven. We mogen en moeten er tegen ingaan, het verzachten, het proberen te verhelpen. Laten we een voorbeeld nemen aan onze Heer die zorg had voor de zieken en voor hen die lijden ondergingen, bij Hem was er niemand aanwezig in Zijn lijden... Door aanwezig te zijn fysiek, met gebed, handen opleggen en met zorg, al is het alleen maar even de mond afvegen omdat dit niet meer gedaan kan worden door degene die op sterven ligt, een hand vasthouden, aankijken enz.

lekkerbek schreef:Een Zondag om nooit meer te vergeten! S avonds, omringd door allen die hem lief waren is hij opgenomen in Zijn heerlijkheid.


Wat een geluk om dit zo te mogen ervaren en zeker te mogen weten!

lekkerbek schreef:Wilde ik zomaar even delen.......ik moest etaan denken dat als hij de week ervoor er zelf voor had gekozen om een pil in te nemen dit niet gebeurd zou zijn.......niet dat dit ooit voor hem een optie zou zijn geweest.
Het heeft mij weer bevestigd dat Zijn tijd de enige juiste tijd is!


Amen. En dat vraagt vertrouwen in Hem ipv in de pil (of welk ander middel dan ook om er zelf een eind aan te maken). Zelf doen is geen optie bij God!

lekkerbek schreef: Gelukkig! Op Zijn tijd!



Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Levensmoe

Berichtdoor Niagara » 26 jan 2016 09:54

Het lijkt mij belangrijk dat er bij leed niet alleen naar het moment zelf gekeken wordt, maar ook naar de mogelijkheden in de toekomst. Als het een ongeneeslijke ziekte betreft, waarbij men in de toekomst enkel meer pijn/ontmenselijking zal ervaren, begrijp ik wel als men er dan eerder uit wil stappen. Maak, om te voorkomen dat het een hellend vlak wordt, wél het onderscheid tussen dat eindeloze leed en een depressie die door iets anders dan uitzicht op een mensonterende dood veroorzaakt wordt. Mensen met een depressie lijden ook, soms voor jaren, maar het kan ook weer beter worden (d.m.v. medicatie, psychotherapie, electroshocktherapie zo nodig). Iemand die depressief is ziet zelf de toekomst somber in en kan hier niet overheen kijken. Daarom is het belangrijk dat een ander (arts) de situatie zorgvuldig beoordeelt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Levensmoe

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2016 10:18

_Sjors_ schreef:Noem het beestje maar bij zijn naam hoor. Ze noemen het ook wel een klabanus. Zelf vind ik het verre van vroom geklabanus, maar gelukkige realiteit. Als u goed kijkt, dan kunt u lezen dat ik het heb over Zijn kinderen. Niet iedereen is Zijn kind...


Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Jammer dat je dat denkt. Wat arm!
Niagara schreef:Het lijkt mij belangrijk dat er bij leed niet alleen naar het moment zelf gekeken wordt, maar ook naar de mogelijkheden in de toekomst. Als het een ongeneeslijke ziekte betreft, waarbij men in de toekomst enkel meer pijn/ontmenselijking zal ervaren, begrijp ik wel als men er dan eerder uit wil stappen. Maak, om te voorkomen dat het een hellend vlak wordt, wél het onderscheid tussen dat eindeloze leed en een depressie die door iets anders dan uitzicht op een mensonterende dood veroorzaakt wordt. Mensen met een depressie lijden ook, soms voor jaren, maar het kan ook weer beter worden (d.m.v. medicatie, psychotherapie, electroshocktherapie zo nodig). Iemand die depressief is ziet zelf de toekomst somber in en kan hier niet overheen kijken. Daarom is het belangrijk dat een ander (arts) de situatie zorgvuldig beoordeelt.
Hier ben ik het mee eens.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2016 10:32

lekkerbek schreef:Inderdaad Sjors, de afgelopen dagen heb ik dit ook mogen zien, mijn lieve oom die zo heel veel voor me betekende is door de Heere opgenomen om Hem eeuwig groot te maken. Veel heeft hij op zijn ziekbed mee moeten maken, maar de Heere ondersteunde. En als wij dachten: moet hij dit ook nog meemaken, kreeg mijn oom de kracht om het te dragen, en zochten we als omstanders het gebed. Tot zondag, Zijn dag, waarbij mijn oom tijdens de kerkdienst waar hij mee meeluisterde steeds naar boven wees: ach, wat zal het Daar toch zijn straks......toen er gezongen werd over die heilige gebouwen uit psalm 27 kwam er een glans over zijn gezicht.....het is een wonderlijke dag geweest, en terwijl wij die week ervoor dachten: laat de Heere hem maar wegnemen, er gebeurde weer zoveel, besliste Hij anders. Gelukkig! Op Zijn tijd! Een Zondag om nooit meer te vergeten! S avonds, omringd door allen die hem lief waren is hij opgenomen in Zijn heerlijkheid.
Wilde ik zomaar even delen.......ik moest etaan denken dat als hij de week ervoor er zelf voor had gekozen om een pil in te nemen dit niet gebeurd zou zijn.......niet dat dit ooit voor hem een optie zou zijn geweest.
Het heeft mij weer bevestigd dat Zijn tijd de enige juiste tijd is!

Van harte gecondoleerd Lekkerbek! Wat ontroert mij dit. Van zo'n ziekbed gaat een sprake uit. Dan kun je alles aan Hem overgeven.
Je oom heeft zijn wens verkregen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Levensmoe

Berichtdoor _Sjors_ » 26 jan 2016 12:14

Redding is niet voor een ziek mens die een dokter nodig heeft, maar wel voor een dood mens die een wonder nodig heeft...


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Levensmoe

Berichtdoor mona » 26 jan 2016 15:09

_Sjors_ schreef:Redding is niet voor een ziek mens die een dokter nodig heeft, maar wel voor een dood mens die een wonder nodig heeft...


De Heere Jezus zei het echter Zelf wel zo.
Je hoeft het niet mooier of dramatischer te maken dan dat Hij het Zelf zegt.

Lukas 5 vers 31:
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Levensmoe

Berichtdoor meribel » 26 jan 2016 15:22

Van harte gecondoleerd Lekkerbek. Heel mooi als een sterfbed zo verloopt


Mijn vragen en opmerkingen komen vanuit ervarigen met ander soort sterfbedden
Maar ik denk niet dat ik het goed kan uitleggen


Iig ben ik geen voorstander van de pil van Drion
Vooral om praktische bezwaren
En de man uit het artikel, het is tragisch dat hij de aftakeling zo vreest maar wel heel begrijpelijk

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Levensmoe

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2016 15:26

Eens met meribel. :-({|=

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Levensmoe

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2016 15:30

Ik vrees altijd een beetje dat er mensen zijn die denken/hopen dat als je iemand alle andere opties maar ontneemt, ze vanzelf een 'zalig' leven zullen leiden. Natuurlijk is het prachtig als zelfs het sterfbed zonder angst en vol vertrouwen tegemoet kan worden getreden. Dat is in mijn ogen dan ook een van de doelen van religie in het algemeen. Maar niet iedereen is dat gegeven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Levensmoe

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2016 15:39

Ik las op de site van de Volkskrant:

Wie in Nederland vastloopt met een euthanasievraag, kan uitwijken naar België: pillen voor zelfdoding zijn daar zonder veel moeite zonder recept te verkrijgen. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) adviseert personen om daar dodelijke medicijnen met behulp van leugens te halen.

meribel schreef:Iig ben ik geen voorstander van de pil van Drion
Vooral om praktische bezwaren

@Meribel, als je dit bovenstaande leest, blijft het dan alleen bij een praktisch bezwaar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Levensmoe

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2016 15:41

Dit zie ik als één van de praktische bezwaren.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten