plaatsvervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 01 feb 2016 16:50

ja, dat kan, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb het over deze wereld, een eventueel al dan niet duizendjarig vrederijk waar jij waarschijnlijk op doelt heb ik het nog niet over. De god dezer eeuw is de satan. Eerst komt de grote afval nog en de wetteloosheid en iemand die zich in de plaats van God stelt met zijn valse profeet. Dat dacht ik tenminste.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2016 20:43

Intussen is het kerkelijk absolutisme, de gedachte dat de kerk de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk is en het heil alleen door de kerk bemiddeld kan worden, de hoofdoorzaak dat er tot nu toe geen enkele theoloog in staat gebleken is een goed sluitende en aannemelijke verklaring van de Apocalyps te leveren waarin heel de Schrift tot zijn recht komt. Alles wat ik tot nu toe uit Reformatorische hoek gelezen heb staat bol van ongerijmdheden, dwaze vergeestelijkingen en exegetisch gegoochel! En dat kan ook niet anders als alles door de kerkelijke bril gelezen wordt. Want dan is de kerk Israël en Israël de kerk met alle gevolgen van dien voor de uitleg van dit boek. En dan stellen de 144000 natuurlijk de kerk voor, ondanks de uitdrukkelijke opsomming van de 12 stammen. De groten schare uit de grote verdrukking dito, hoewel zij voor de troon staan terwijl de 24 ouderlingen, die de Gemeente voorstellen, op tronen zitten en geen palmtakken, maar kronen dragen. De vrouw uit hst.12 stelt natuurlijk ook de kerk voor. En dat terwijl de kerk niet de Messias, maar de Messias de kerk gebaard heeft! zie Jak.1:18. Maar naar zijn mensheid is Israël de moeder van de Messias. Het beloofde land heeft in deze kerkelijke visie geen enkele heilsfunctie meer; daarom worden de duidelijke geografische aanduidingen als Sion,Jeruzalem, Harmageddon etc volkomen genegeerd of een andere betekenis gegeven, Maar wij zijn hier voluit op Joodse bodem! Ook het optreden van de 2 getuigen draagt duidelijk het karakter van Israëls gerichtsprofeten en verwijst hier naar Mozes en Elia! Geen enkele evangeliedienaar heeft ooit zulke theocratische volmachten gehad! Luk.9:54-56.
En heel het boek staat vol met verwijzingen naar de profetie van het O.T. zie ook hst10:7.Kortom, het is onmogelijk de Apocalyps kerk-historisch te verklaren zonder de Schrift geweld aan te doen! Want hier knoopt God de band met Israël weer aan en wordt de nog onvervulde profetie van het O.T. vervuld wat resulteert in het definitieve verzoening van land en volk Deut.32:43.en de oprichting van het messiaanse koninkrijk bij de persoonlijke wederkomst van de Messias en zijn overwinning op het rijk van het beest in hst.19. Kortom, heel het boek is verweven met de profetie van het O.T. Zonder grondige kennis van de profeten laat dit boek zich niet lezen.
Hier zal ik het maar weer bij laten; wie hier meer van wil leren verwijs ik naar mijn scriptie ‘De Reformatie onder de loep’.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9334,d.ZWU
ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 01 feb 2016 21:38

Alles wat ik tot nu toe uit Reformatorische hoek gelezen heb staat bol van ongerijmdheden, dwaze vergeestelijkingen en exegetisch gegoochel!
Heb je een onderbouwing en voorbeelden?
Want dan is de kerk Israël en Israël de kerk met alle gevolgen van dien voor de uitleg van dit boek. En dan stellen de 144000 natuurlijk de kerk voor, ondanks de uitdrukkelijke opsomming van de 12 stammen. De groten schare uit de grote verdrukking dito, hoewel zij voor de troon staan terwijl de 24 ouderlingen, die de Gemeente voorstellen, op tronen zitten en geen palmtakken, maar kronen dragen. De vrouw uit hst.12 stelt natuurlijk ook de kerk voor.
Of zijn dit voorbeelden. Ik zie hier (op.12) de Kerk als alle gelovigen, vanaf Adam, Noach, Abraham, Jakob tot heden en ook die nog zullen gaan geloven. Ik heb het idee dat jij hier de kerk verward met de kerk die we nu zien, de zichtbare kerk dus.
Je link werkt niet, ik wilde even kijken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2016 22:42

Of zijn dit voorbeelden. Ik zie hier (op.12) de Kerk als alle gelovigen, vanaf Adam, Noach, Abraham, Jakob tot heden en ook die nog zullen gaan geloven. Ik heb het idee dat jij hier de kerk verward met de kerk die we nu zien, de zichtbare kerk dus.
Je link werkt niet, ik wilde even kijken.

Dat doe ik dus niet; ik bedoel dat niet alle uitverkorenen , dus gelovigen, tot de Gemeente v.Chr. behoren. Er zijn ook andere gestalten van het Koninkrijk
Dat die link niet werkt heb ik ook al gezien, ik heb hem van Word gekopiëerd naar deze topic , mogelijk dat hij wel werkt als je het in omgekeerde volgorde doet Maar ik heb die scriptie ook in mijn bestanden, als je je emailadres geeft kan ik je hem ook als bijlage sturen. ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2016 00:39

ereunao schreef:
Dat doe ik dus niet; ik bedoel dat niet alle uitverkorenen , dus gelovigen, tot de Gemeente v.Chr. behoren. Er zijn ook andere gestalten van het Koninkrijk
Dat klinkt me wel heel onbekend in de oren. Kan je dat onderbouwen?
Dat die link niet werkt heb ik ook al gezien, ik heb hem van Word gekopiëerd naar deze topic , mogelijk dat hij wel werkt als je het in omgekeerde volgorde doet Maar ik heb die scriptie ook in mijn bestanden, als je je emailadres geeft kan ik je hem ook als bijlage sturen. ereunao

Omgekeerde volgorde?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 03 feb 2016 11:58

Omgekeerde volgorde?
Laat ik nu ook eens in omgekeerde volgorde je vragen beantw:
Ik bedoelde daarmee dat je die link van de topic naar Woord moet kopiëren en daar trachten te openen. Maar ik heb inmiddels ontdekt dat dat ook niet lukt. Wat wel lukt is in het schrijfveld van je email; ik kan hem dus alleen via email sturen.

Dat klinkt me wel heel onbekend in de oren. Kan je dat onderbouwen?

En nu die onderbouwing ik heb dat al op verschillende manieren gedaan,maar die van Rome overgeërfde leer van de alleenzaligmakende kerk zit er zo vast tot in de genen ingeroest dat het een bijna onmogelijke opgave is. En nu gaat het weliswaar in oud- en nieuwtestament om dezelfde God, dezelfde Zaligmaker, dezelfde strijd etc. Maar God bedient zich in deze strijd tegen de satan en zijn rijk van verschillende heilsorganen en de Kerk is daar slechts een van. Het is dus niet zo dat God het heil uitsluitend door de Kerk kan bemiddelen. Het is puur anachronisme om het hele O.T. door de kerkelijke bril te lezen en overal het etiket Kerk op te plakken We krijgen dan preken over ‘de Kerk in de ark van Noach, bij het sterfbed van Jacob’ etc.. En het inconsequente is dat al de beloften van zegen en herstel wel op de Kerk, maar de oordelen opeens letterlijk op Israël toegepast worden! Maar de Kerk, ik spreek hier liever over de Gemeente v.Chr. was er nog niet en kon er niet zijn om de eenvoudige reden dat Chr. toen nog niet opgestaan en de H.Geest had uitgestort had .Want dat zou een lichaam zonder Hoofd geweest zijn en dat is een lijk! Zie voor deze heilsorde Ef.1:20-23. En, zoals eerder gezegd deze Gemeente heeft als Zijn hemelse bruid een heel andere relatie met de Koning dan Israël, die niet de bruid, maar naar Zijn mensheid de moeder van de Messias is.Jes.9:5.Maar Israël was en zal ook straks weer een theocratisch Godsvolk op aarde zijn. Want de nog toekomstige bekering zal geen inlijving in de Gemeente, maar tot zijn Messias als theocratisch Koning zijn Hos.3;Ezech.37:24,25.
Dat is dus weer een heel andere fase in de ontwikkeling van het Koninkrijk tot de laatste, definitieve gestalte van de n.hemel en de n.aarde in Openb.21 waar God weer alles in allen zal zijn en Hij bij de mensen zonder onderscheid woont .Als men dus deze Koninkrijksgedachte centraal gesteld had in de theologie i.p.v. heel de Schrift onder de noemer van een verbond en een Kerk van Adam tot de jongste dag zou er wel ruimte gebleven zijn voor de geheel eigen identiteit en positie van Israël in het eschaton van het komende Koninkrijk. Maar nu kan het natuurlijk niet anders of het beloofde land komt straks vol met ger.kerken te staan die allemaal de 3 F.v.E zullen ondertekenen! En een herbouwde tempel zoals Ezech. die beschrijft in hst 40-44 kan natuurlijk helemaal niet, die past niet bij de Kerk, maar alleen bij Israël en de volken in het Messiaanse rijk! Zie Jes.2; 56:7; Zach.14.Ik zal het hier maar weer bij laten, ik weet dat het bijna onmogelijk is eeuwen oude vooroordelen opzij te zetten en de Schrift zoals het er staat aan het woord te laten. ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 04 feb 2016 16:15

Dat gaat inderdaad niet. Stuur mijn mailadres wel even.
In het kader van dit thema denk ik allereerst aan de eerste belofte die we tegenkomen na de zondeval, namelijk de zogenaamde moederbelofte.Genesis 3: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad; dit zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen”.
Onder het zaad van de slang versta ik de mensen die hem toebehoren en dienen, de ongelovigen en onder het Zaad van de vrouw (de moeder aller levenden) versta ik Christus, daar Hij de Enige is Die de kop van satan kan vermorzelen, wat vervult is op het kruis en met de opstanding de dood heeft overwonnen en satan eens definitief gebonden zal worden. Wat zie je in Mattheus 1 namelijk het geslachtsregister van Christus en wel beginnende vanaf Abraham. (een nakomeling van Eva, de moeder aller levenden)

De Bijbel maakt duidelijk dat Terah en zijn familie wegtrokken uit Ur om te gaan naar het land Kanaän. Zij kwamen in Haran en bleven daar. Het was in deze plaats dat Abraham zijn roeping ontving.
Genesis 12:1-2-3-4 De Heere nu zeide tot Abram; Ga uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis naar het land, dat Ik u wijzen zal. Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken, en wees een zegen. Ik zal zegenen die u zegenen, en vervloeken die u vloekt en in u zullen alle geslachten des aardrijks gezegend worden. Toen ging Abram, zoals de Heere tot hem gesproken had, en Lot ging met hem en Abram was 75 jaar oud, toen hij uit Haran ging.
De tekst ( Ik zal zegenen wie u zegenen ) heeft niet alleen betrekking op Abraham maar ook op Izak en Jakob en al hun nakomelingen tot in duizend geslachten. (Psalm 105:6,8)
De landbelofte: Gen, 12:7a Zo verscheen de Heere aan Abram en zeide: Uw zaad zal ik dit land geven.
Gen 15:18 Te dienzelven dage maakte de Heere een verbond met Abram, zeggende: Uw zaad heb ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af (Nijl) tot aan de grote rivier, de rivier Frath (Eufraat) Deuteronomium 1:7.8 o.a bevestigd. Die belofte geldt nog steeds. Helaas verwierpen de meeste Joden de Messias. Het evangelie is eerst voor de Jood en ook voor de Griek (de heidenen) Rom.1:16 .

In Rom 11 lezen we over een overblijfsel naar de verkiezing der genade (het gaat hier over Gods volk in de gestalte van Israël, het zaad van Abraham).
Romeinen 11:25-26 spreekt over als de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: de Verlosser zal uit Sion komen, en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor _Sjors_ » 04 feb 2016 17:45

Johan100 schreef:In het kader van dit thema denk ik allereerst aan de eerste belofte die we tegenkomen na de zondeval, namelijk de zogenaamde moederbelofte.Genesis 3: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad; dit zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen”.

Waarom vat u dit op als een belofte? Ik lees hier helemaal geen belofte in, maar weldegelijk een vloek!


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor benefietdiner » 04 feb 2016 18:40

_Sjors_ schreef:Waarom vat u dit op als een belofte? Ik lees hier helemaal geen belofte in, maar weldegelijk een vloek!

het is beeldspraak.
Met de slang wordt bedoeld de duivel, die de slang in het Paradijs gebruikt. Het vrouwenzaad is Christus, die de duivel zal overwinnen. Christus vernietigt dus de kop van de slang. De eerste toezegging van de beloofde Messias <> Christus.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 04 feb 2016 19:09

Ik ben het helemaal eens met dit historische overzicht. Maar het ging er tussen jou en mij om of dit zich alles binnen dezelfde gestalte van het Koninkrijk, met name de Kerk, heeft afgespeeld. En dan moet het toch duidelijk zijn dat een theocratisch geregeerd Godsvolk op aarde iets anders is dan de hemelse bruid van de Messias, organisch als Hoofd en lichaam aan Hem verbonden door de inwonende Geest! ereunao

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 30 okt 2017 15:18

De 31e okt. is uitgeroepen tot Hevormingsdag en de kerkelijke pers staat bol van art. over de Reformatie. Er worden diensten belegd om de Reformatie te herdenken. En nu was het ongetwijfeld de daad van een geloofsheld toen Maarten Luther het opnam tegen de machtige Roomse Kerk door die 95 stellingen aan de deur van de slotkapel te Wiittenberg te spijkeren. Maar intussen vergeten wij dat er ook in de kerk van de Reformatie ontstellend veel van de RKK is blijven hangen:
1e: de leer van de alleen-zaligmakende kerk. Want God is helemaal niet aan de kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen.Israël b.v. was en zal straks ook weer zijn een heel ander heilsorgaan dat nooit tot de kerk behoord heeft. Want de kerk, (ik spreek hier voor de duidelijkheid liever van de Gemeente v.Chr,) Is een geloofsgemeenschap die door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden is in Zijn opstandingsleven. Zij was er dus niet en kon er ook niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was gestaan en de H.Geest had uitgestort zie 1 Kor.12:13.
2e: De koninkrijksgedachte. Het koninklijk ambt van Chr. is altijd sterk onder belicht gebleven. Want ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig! Maar ook de Reformatie heeft in navolging van Rome Christus Koning van de kerk gemaakt en de troon van David in de kerk neergezet. Maar Hij is de Koning van Israël en die troon staat niet in de kerk en ook niet in de hemel, dat is Gods troon,Jes.66:1, maar in Jeruzalem! Jer.3:17, 1Kron.29:23. gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor benefietdiner » 30 okt 2017 22:27

ereunao schreef:De 31e okt. is uitgeroepen tot Hevormingsdag en de kerkelijke pers staat bol van art. over de Reformatie. Er worden diensten belegd om de Reformatie te herdenken. En nu was het ongetwijfeld de daad van een geloofsheld toen Maarten Luther het opnam tegen de machtige Roomse Kerk door die 95 stellingen aan de deur van de slotkapel te Wiittenberg te spijkeren. Maar intussen vergeten wij dat er ook in de kerk van de Reformatie ontstellend veel van de RKK is blijven hangen:
1e: de leer van de alleen-zaligmakende kerk. Want God is helemaal niet aan de kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen.Israël b.v. was en zal straks ook weer zijn een heel ander heilsorgaan dat nooit tot de kerk behoord heeft. Want de kerk, (ik spreek hier voor de duidelijkheid liever van de Gemeente v.Chr,) Is een geloofsgemeenschap die door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden is in Zijn opstandingsleven. Zij was er dus niet en kon er ook niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was gestaan en de H.Geest had uitgestort zie 1 Kor.12:13.
2e: De koninkrijksgedachte. Het koninklijk ambt van Chr. is altijd sterk onder belicht gebleven. Want ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig! Maar ook de Reformatie heeft in navolging van Rome Christus Koning van de kerk gemaakt en de troon van David in de kerk neergezet. Maar Hij is de Koning van Israël en die troon staat niet in de kerk en ook niet in de hemel, dat is Gods troon,Jes.66:1, maar in Jeruzalem! Jer.3:17, 1Kron.29:23. gr: ereunao

Uhem….. dus Luther zou 2 stellingen vergeten zijn aan zijn 95 stellingen ?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Speedy » 30 okt 2017 22:34

ereunao schreef:De 31e okt. is uitgeroepen tot Hevormingsdag en de kerkelijke pers staat bol van art. over de Reformatie. Er worden diensten belegd om de Reformatie te herdenken. En nu was het ongetwijfeld de daad van een geloofsheld toen Maarten Luther het opnam tegen de machtige Roomse Kerk door die 95 stellingen aan de deur van de slotkapel te Wiittenberg te spijkeren. Maar intussen vergeten wij dat er ook in de kerk van de Reformatie ontstellend veel van de RKK is blijven hangen:
1e: de leer van de alleen-zaligmakende kerk. Want God is helemaal niet aan de kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen.Israël b.v. was en zal straks ook weer zijn een heel ander heilsorgaan dat nooit tot de kerk behoord heeft. Want de kerk, (ik spreek hier voor de duidelijkheid liever van de Gemeente v.Chr,) Is een geloofsgemeenschap die door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden is in Zijn opstandingsleven. Zij was er dus niet en kon er ook niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was gestaan en de H.Geest had uitgestort zie 1 Kor.12:13.
2e: De koninkrijksgedachte. Het koninklijk ambt van Chr. is altijd sterk onder belicht gebleven. Want ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig! Maar ook de Reformatie heeft in navolging van Rome Christus Koning van de kerk gemaakt en de troon van David in de kerk neergezet. Maar Hij is de Koning van Israël en die troon staat niet in de kerk en ook niet in de hemel, dat is Gods troon,Jes.66:1, maar in Jeruzalem! Jer.3:17, 1Kron.29:23. gr: ereunao


Moet je nu echt Luther gebruiken om je plaat weer af te spelen?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor gravo » 30 okt 2017 22:39

ereunao schreef:De 31e okt. is uitgeroepen tot Hevormingsdag en de kerkelijke pers staat bol van art. over de Reformatie. Er worden diensten belegd om de Reformatie te herdenken. En nu was het ongetwijfeld de daad van een geloofsheld toen Maarten Luther het opnam tegen de machtige Roomse Kerk door die 95 stellingen aan de deur van de slotkapel te Wiittenberg te spijkeren. Maar intussen vergeten wij dat er ook in de kerk van de Reformatie ontstellend veel van de RKK is blijven hangen:
1e: de leer van de alleen-zaligmakende kerk. Want God is helemaal niet aan de kerk gebonden om het heil te bemiddelen en uit te delen.Israël b.v. was en zal straks ook weer zijn een heel ander heilsorgaan dat nooit tot de kerk behoord heeft. Want de kerk, (ik spreek hier voor de duidelijkheid liever van de Gemeente v.Chr,) Is een geloofsgemeenschap die door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden is in Zijn opstandingsleven. Zij was er dus niet en kon er ook niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was gestaan en de H.Geest had uitgestort zie 1 Kor.12:13.
2e: De koninkrijksgedachte. Het koninklijk ambt van Chr. is altijd sterk onder belicht gebleven. Want ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig! Maar ook de Reformatie heeft in navolging van Rome Christus Koning van de kerk gemaakt en de troon van David in de kerk neergezet. Maar Hij is de Koning van Israël en die troon staat niet in de kerk en ook niet in de hemel, dat is Gods troon,Jes.66:1, maar in Jeruzalem! Jer.3:17, 1Kron.29:23. gr: ereunao

De kerk, er deugt weer niets van.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 31 okt 2017 11:23

gravo:
De kerk, er deugt weer niets van.


Kijk kijk, gravo kan dus ook nog korte berichten schrijven! Maar wel een zure, negatieve reactie!
Maar ik daag jou uit inhoudelijk te reageren en mij een Schriftplaats aan te wijzen waarin de Christus zich de Koning van de Kerk noemt. In al de 7 brieven in Openb. 2 en 3 presenteert Hij zich negens zo. En ook moet jij mij maar eens bewijzen waar in de Schrift de troon van David in de kerk neergezet wordt. En dan alsjeblieft kort en zakelijk, geen meterslange betogingen waarin met veel woorden niets gezegd wordt. Of geloof jij nu werkelijk dat ps. 72 in het ‘Heilige Roomse Rijk’ vervuld is? Want het gaat hier over de manifeste door alle volken erkende Christusregering en niet over Zijn de innerlijke heerschappij door zijn Woord en Geest in het hart van Zijn volk. Johannes de Heer zei het zo: ‘Hij is de Koning van mijn hart, maar daarmee is Hij nog niet in Zijn Koninkrijk’.
@Uhmm….. dus Luther zou 2 stellingen vergeten zijn aan zijn 95 stellingen ?


Onze wijkpredikant is een prekenserie gestart over de Thess-brieven. Hij kondigde aan dat hij hierin het accent bij de Koning en het koninkrijk zal leggen. En dat belooft wat! Want hij weet deze dingen net zo goed als ik, maar kan op de kansel niet alles zeggen wat hij weet. Daar moet hij weten wat hij zegt, anders krijgt hij last met de kerkenraad!
gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poppie263 en 26 gasten