plaatsvervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2017 12:01

ereunao schreef:Onze wijkpredikant is een prekenserie gestart over de Thess-brieven. Hij kondigde aan dat hij hierin het accent bij de Koning en het koninkrijk zal leggen. En dat belooft wat! Want hij weet deze dingen net zo goed als ik, maar kan op de kansel niet alles zeggen wat hij weet. Daar moet hij weten wat hij zegt, anders krijgt hij last met de kerkenraad!
gr: ereunao
Oké dat had ik nog niet ontdekt ik ga hem weer snel volgen via de livestream natuurlijk hé. :D

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 31 okt 2017 12:11

Speedy:
Moet je nu echt Luther gebruiken om je plaat weer af te spelen?


Ik draai hier geen plaatje af, maar wijs slechts op de eeuwenoude door de Reformatie van de R.K.K. overgenomen dwalingen die zulke desastreuze gevolgen voor de kerk in het bijzonder voor het Joodse volk gehad hebben. Om daarop te wijzen is zelfs een heel mensenleven nog tekort. Want sinds het duidelijke, zij het indirecte, verband tussen de vervangingstheologie en de Shoah door een scala aan theologen, historici en filosofen onweerlegbaar aan het licht is gebracht, is er voor kerk en theologie in feite geen weg meer terug. Theologiseren zonder de Shoah in rekening te brengen is net zo iets als astronomie bedrijven en tegelijk Copernicus negeren.
gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 31 okt 2017 13:43

ereunao schreef:
2e: De koninkrijksgedachte. Maar ook de Reformatie heeft in navolging van Rome Christus Koning van de kerk gemaakt en de troon van David in de kerk neergezet. Maar Hij is de Koning van Israël en die troon staat niet in de kerk en ook niet in de hemel, dat is Gods troon,Jes.66:1, maar in Jeruzalem! Jer.3:17, 1Kron.29:23. gr: ereunao

Christus is ook koning van Zijn Kerk en ook van Israël.

Verder, God is drie-enig, Christus troon staat ook in de hemel, toch?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 31 okt 2017 16:27

Christus is ook koning van Zijn Kerk en ook van Israël.

Staat nergens in de bijbel, Zijn relatie met de Gemeente is die van man en vrouw. Adam was toch ook niet de koning van Eva? zie Ef.5:32. En de Driëenheid is een groot mysterie, nochtans is de Vader niet de Zoon en de H.Geest weer een Ander dan de Vader. En het gaat hier over de verschillende relatie waarin Hij tot Israël en de Gemeente staat.
gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 31 okt 2017 17:48

Zit de Heidelbergse catechismus er dan naast?

door Marnix » 22 aug 2014 14:18

Spreeuw, het middelaarswerk valt onder het Priesterschap. De priester moest offeren en Jezus Christus, de Hogepriester offerde zichzelf. Dat wordt in Hebreeen uitgebreid beschreven.

Zie HC 12 met tekstverwijzingen:


Zondag 12

Vraag 31: Waarom wordt Hij Christus, dat is Gezalfde, genoemd?
Antwoord:
Omdat Hij door God de Vader is aangesteld en met de Heilige Geest gezalfd1 tot onze hoogste Profeet en Leraar, tot onze enige Hogepriester en tot onze eeuwige Koning.
Als Profeet en Leraar heeft Hij ons de verborgen raad en wil van God over onze verlossing volkomen geopenbaard2.
Als Hogepriester heeft Hij ons met het enige offer van zijn lichaam verlost3 en blijft Hij met zijn voorbede steeds bij de Vader voor ons pleiten4.
Als Koning regeert Hij ons met zijn Woord en Geest, en beschermt en bewaart Hij ons bij de verworven verlossing5.

1 Ps. 45:8 Jes. 61: 1; Luc. 4: 18; Hand. 10: 38; Hebr. 1: 9. 2 Deut. 18: 15; Jes. 55: 4; Matt. 11: 27; Joh. 1: 18; Joh. 15: 15; Hand. 3: 22. 3 Ps. 110: 4; Hebr. 7: 21; Hebr. 9: 12, 14, 28; Hebr. 10: 12, 14. 4 Rom. 8: 34; Hebr. 7: 25; Hebr. 9: 24; 1 Joh. 2: 1. 5 Ps. 2: 6; Zach. 9: 9; Matt. 21: 5; Matt. 28: 18; Luc. 1: 33; Joh. 10: 28 Openb. 12: 10, 11.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2017 18:54

Johan100 schreef:Verder, God is drie-enig, Christus troon staat ook in de hemel, toch?
Nee hoor: Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit.
De troon van Jezus is in Jeruzalem: Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader ​David​ geven, en Hij zal over het huis van ​Jakob​ ​Koning​ zijn ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Samuel1448
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2017 19:01

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Samuel1448 » 31 okt 2017 18:55

ereunao schreef:Staat nergens in de bijbel, Zijn relatie met de Gemeente is die van man en vrouw. Adam was toch ook niet de koning van Eva? zie Ef.5:32. En de Driëenheid is een groot mysterie, nochtans is de Vader niet de Zoon en de H.Geest weer een Ander dan de Vader. En het gaat hier over de verschillende relatie waarin Hij tot Israël en de Gemeente staat.
gr: ereunao

Paulus schrijft in Efeze 1 dat God ..Hem (heeft) gezet tot Zijn rechter hand in den hemel; Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende; en heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen.

Christus is dus Hoofd (=Koning) over de gehele schepping in het algemeen en zoals uit de tekst blijkt uit over de gemeente in het bijzonder, omdat het Hem van de Vader is gegeven. In kol. 1:13 wordt de gemeente dan ook "het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde" genoemd (zie ook v. 18). Het is onjuist om te stellen dat Hoofd en Koning twee verschillende zaken zouden zijn.

Samuel1448
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2017 19:01

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Samuel1448 » 31 okt 2017 18:59

naamloos schreef:Nee hoor: Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit.
De troon van Jezus is in Jeruzalem: Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader ​David​ geven, en Hij zal over het huis van ​Jakob​ ​Koning​ zijn ...


..De hoofdsom nu der dingen, waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanigen Hogepriester, Die gezeten is aan de rechter hand van den troon der Majesteit in de hemelen..

..Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon..

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 31 okt 2017 19:09

Johan:
Zit de Heidelbergse catechismus er dan naast?


Nee, die zit er niet naast maar daar gaat het over Zijn de innerlijke heerschappij door zijn Woord en Geest in het hart van Zijn volk. Maar het accent van het koninklijk ambt v.d. Messias en Koning van Israël ligt bij Zijn manifeste regering over Israël en de volken als de wettige Erfgenaam van de troon van David in het messiaanse rijk zie Jes.9:6;32:1 ‘;Zach.14:9 Luk.1:32,33. Gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 31 okt 2017 19:26

Samuel1448 schreef:Paulus schrijft in Efeze 1 dat God ..Hem (heeft) gezet tot Zijn rechter hand in den hemel; Verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heerschappij, en allen naam, die genaamd wordt, niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende; en heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen.

Christus is dus Hoofd (=Koning) over de gehele schepping in het algemeen en zoals uit de tekst blijkt uit over de gemeente in het bijzonder, omdat het Hem van de Vader is gegeven. In kol. 1:13 wordt de gemeente dan ook "het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde" genoemd (zie ook v. 18). Het is onjuist om te stellen dat Hoofd en Koning twee verschillende zaken zouden zijn.

Precies!! Hij is Koning der koningen en Heer der heren. Naamloos ziet de diepere betekenis van de drie-eenheid niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 31 okt 2017 22:34

Samuel:
De hoofdsom nu der dingen, waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanigen Hogepriester, Die gezeten is aan de rechter hand van den troon der Majesteit in de hemelen..

..Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon..


Johan:
Precies!! Hij is Koning der koningen en Heer der heren. Naamloos ziet de diepere betekenis van de drie-eenheid niet.


Dat is Hij ook, maar het punt is dat die heerschappij nog verborgen is totdat de Koning bij Zijn komst met de Gemeente geopenbaard zal worden Hebr 2:8,9. En dan zal die Gemeente met Hem in Zijn troon zitten. En wat die drie-eenheid betreft dat doet hier niets aan af, God werkt gefaseerd, trapsgewijs en de manifeste regering van de Messias als Koning is in de Schrift altijd verbonden aan Zijn wederkomst bij de 7e bazuin. Zie Dan.7:13,14, Openb 10:7 en 11:15. Maar de Reformatie is hier Augustinus nagevolgd die, misleid door de politieke overwinning van het christendom in zijn dagen, dit aan Zijn hemelvaart verbonden heeft. Sindsdien wordt de profetie van Israël afgetrokken en op de Gemeente toegepast en heet het dat wij nu reeds in het messiaanse rijk leven. Heel de Schrift is zodoende een saaie, grijze massa geworden en onder een kerk en een verbond samengevat. Maar zo zit de bijbel niet in elkaar en dat behoorden al die geleerde theologen met klinkende titels als Prof Dr. te weten! Al deze nuanceringen zijn zo volledig uit zicht geraakt gr: ereunao

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor naamloos » 31 okt 2017 23:05

Johan100 schreef:Precies!! Hij is Koning der koningen en Heer der heren. Naamloos ziet de diepere betekenis van de drie-eenheid niet.
Laat jij naamloos nou maar voor haarzelf kijken, want voor een ander kijken is zelfs voor jou te diep! Zie verder de post van @ereunao
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 31 okt 2017 23:41

Geeft niet als je niet alles weet, gelukkig sta je open om nog dingen te leren!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 01 nov 2017 10:52

johan:
Geeft niet als je niet alles weet, gelukkig sta je open om nog dingen te leren


Ja, zo’n leer-luisterhouding is wel de beste voor jou als het over deze zaken gaat ,wat dat betreft heeft naamloos je een goede raad gegeven. Want God is idd. de drie-enige, maar niet de Vader noch de H.Geest, maar de Zoon is naar Zijn mensheid de wettige Erfgenaam van de troon van David.(Luk.1:32,33) Maar met Zijn Gemeente heeft Hij een heel anderen relatie. Daarom staat die troon niet in de kerk of in de hemel, maar in Jeruzalem. Maar de stoere calvinist denkt met die 3F.v.E. de volle waarheid in huis te hebben en van niemand meer iets behoeven te leren. En nu bevatten die formulieren idd. een grote schat voor hart en huis als het over de weg der zaligheid gaat. Maar de Schrift is veel breder en dieper, het gaat God om de verlossing en redding van heel Zijn schepping die door de zondeval onder de heerschappij van de satan gekomen is. En nu zijn in Christus al de schatten der wijsheid en der kennis Gods verborgen. ( Koll.2:5 ) Op Hem heeft God Zijn hele reddingsplan gebouwd. En nu is de losprijs wel betaald op Golgotha, maar de koopbrief is verzegel voor vele dagen Jer.32:14. En het is deze lossersacte die Het Lam in Openb.5 opent en door het openen van de zegels d.m.v. de grote gerichten van de eindtijd de satan overwint en de wereld dwingt tot onderwerping aan Zijn gezag. De Messias vervult in Zijn regering een middelaarsfunctie. En als het doel bereikt is en al de volken in een duizendjarige leerschool uit de Tora de kennis des Heeren geleerd hebben ( Jes.2 ; Micha 4 ) geeft Hij het koninkrijk aan de Vader over en is God weer alles in allen. 1Kor.15;24.Dan gaat ,na een laatste zuivering Openb.20:7-10 ) de christocratie over in de eeuwige theocratie en bereikt het Koninkrijk Gods zijn laatste en definitieve gestalte. Zo ziet in de Schrift het heilsplan van God eruit, al weten wij natuurlijk niet hoe Hij dat in gaat vullen. Je ziet dus dat er nog veel meer te leren is dan die 3F.v.E bevatten. gr:ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 02 nov 2017 17:45

ereunao schreef:johan:


Ja, zo’n leer-luisterhouding is wel de beste voor jou als het over deze zaken gaat .........(.........)

Je loopt gewoon te zeuren. eurenao! Zie verder de post van Samuel!
Laatst gewijzigd door Johan100 op 10 nov 2017 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten