plaatsvervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 02 nov 2017 19:07

Die post van Samuel zegt en bewijst mij niets, het gaat er hier niet over wat Chr. nu is maar over de belofte Zijner toekomst.' Want wij zien nu nog niet dat Hem alle dingen onderworpen' zijn Hebr.2:8 En 'het is nog niet geopenbaard wat wij zijn zullen als Hij geopenbaard zal zijn'. 1 Joh.3:2. Het gaat hier dus over de eschatologie, de toekomstige dingen die nog openbaar moeten worden bij de 7e bazuin. Openb,10:7 en 11 vs. 15.En je moet eens ophouden met mijn nickname te verminken. Ik heb duidelijk uitgelegd waarom de troon van David niet in de hemel en ook niet in de kerk neergezet kan worden, daar gaat het hier om. gr.ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 04 nov 2017 12:56

Jouw posts zeggen me ook nik s en bewijzen me niets.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 04 nov 2017 12:59

ereunao schreef:Johan: Zit de Heidelbergse Catechismus er dan naast?


Eurenao:Nee, die zit er niet naast maar daar gaat het over Zijn de innerlijke heerschappij door zijn Woord en Geest in het hart van Zijn volk. Maar het accent van het koninklijk ambt v.d. Messias en Koning van Israël ligt bij Zijn manifeste regering over Israël en de volken als de wettige Erfgenaam van de troon van David in het messiaanse rijk zie Jes.9:6;32:1 ‘;Zach.14:9 Luk.1:32,33. Gr: ereunao

De verwijsteksten die erbij staan hebben i.i.g. allen betrekking op Israel. Zie punt 5. Je durft gewoon niet openlijk te zeggen dat de H.C. ernaast zit.
Of je bent een stoere Calvinist die de 3 f.v.e. niet kritisch durft te benaderen!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 04 nov 2017 14:46

De verwijsteksten die erbij staan hebben i.i.g. allen betrekking op Israel. Zie punt 5. Je durft gewoon niet openlijk te zeggen dat de H.C. ernaast zit.
Of je bent een stoere Calvinist die de 3 f.v.e. niet kritisch durft te benaderen!


Punt d verwijst alleen naar ps.110 en pun t e (5) alleen naar het N.T , hoofdzakelijk naar Hebr. maar nergens naar Israël
Hier verwijst dus niets specifiek naar Israël. En al zou dat zo zijn dan zegt mij dat nog niets want Israël heeft in de Geref.theologie nooit een eigen identiteit gehad. ‘Israël is de Kerk en de Kerk is Israël’, dat is de basis van de hele geref. dogmatiek. En dat ik geen kritiek op de H.C. zou hebben is helemaal pure onzin, ik heb dat hierboven overvloedig bewezen, scrol maar even naar boven! Ik heb alleen gezegd dat de H.C. er op dit punt niet naast zit.
gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Johan100 » 10 nov 2017 20:16

ereunao schreef:Punt d verwijst alleen naar ps.110 en pun t e (5) alleen naar het N.T , hoofdzakelijk naar Hebr. maar nergens naar Israël
Hier verwijst dus niets specifiek naar Israël. En al zou dat zo zijn dan zegt mij dat nog niets want Israël heeft in de Geref.theologie nooit een eigen identiteit gehad. ‘Israël is de Kerk en de Kerk is Israël’, dat is de basis van de hele geref. dogmatiek. En dat ik geen kritiek op de H.C. zou hebben is helemaal pure onzin, ik heb dat hierboven overvloedig bewezen, scrol maar even naar boven! Ik heb alleen gezegd dat de H.C. er op dit punt niet naast zit.
gr: ereunao
Jawel. De verwijsteksten wijzen allen naar Jezus als Koning van Israël!

Als Koning regeert Hij ons met zijn Woord en Geest, en beschermt en bewaart Hij ons bij de verworven verlossing5.

5 Ps. 2: 6; Zach. 9: 9; Matt. 21: 5; Matt. 28: 18; Luc. 1: 33; Joh. 10: 28 Openb. 12: 10, 11.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 10 nov 2017 21:46

johan:
Jawel. De verwijsteksten wijzen allen naar Jezus als Koning van Israël!

Als Koning regeert Hij ons met zijn Woord en Geest, en beschermt en bewaart Hij ons bij de verworven verlossing5.

5 Ps. 2: 6; Zach. 9: 9; Matt. 21: 5; Matt. 28: 18; Luc. 1: 33; Joh. 10: 28 Openb. 12: 10, 11.


Precies! Maar niet als Koning van de Kerk en dat is bij mij g (7). En de meeste teksten die jij noemt zien idd. op Jezus als de Koning van Israël. En dan gaat het over Zijn toekomstige manifeste regering over Israël en de volken in het messiaanse rijk
Maar in de H.C. ziet het op Zijn regering als Hoofd van Zijn gemeente door Woord en Geest tijdens de verborgen gestalte van het Koninkrijk tot Zijn wederkomst. In zoverre zit de H.C. er dus niet naast. Maar het is wel in een heel andere relatie als met Israël.In de H.C. gaat het echter over de ambten van de Messias i.b.t de bediening der verzoening en die is voor Israël en de Kerk dezelfde. Het verschil zit alleen in de verschillende relatie met Hem. En dat komt in de H.C. net zo min uit de verf als in de andere F.v. E. Want ,zoals gezegd, ‘Israël is de Kerk en de Kerk is Israël’, dat is de redenering. Maar zo zit de bijbel niet in elkaar gr: ereunao

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor Radical » 14 nov 2017 23:05

Bij het woord plaatsvervangingstheologie’ denk ik altijd daar gaan we weer, en wordt altijd uit de kast gehaald als gelegenheidsretoriek.

zelf ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die dit stelt zelfs preteristen zoals jeroen koornstra, anne salamons, gerard keurentjes, rien van den maas en nog vele andere spreken hier niet zo over "" de gemeente is geen vervanging Israel ....

De gemeente is de vervulling van Gods belofte aan Israël en dat is andere koek..

de eerste gemeente in handelingen bestond alleen maar uit Joden,
Het was Gods vervulling van profetie aan Israël. Niks vervanging. Later werden heidenen toegevoegd, maar niet ter vervanging van Joden.

God had allang het plan om de heidenen te betrekken bij israel jes 49:6 het is dus een uitbreiding..

waar het betere verbond van spreekt en vooral in efe duidelijk wordt uitgelegd.
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 22 nov 2017 15:34

Hier nog even een toelichting op die plaatsvervangingstheologie:
Wanneer je afstand gaat nemen van de vervangingsleer, raak je aan iets dat de klassieke theologie tot in de haarvaten heeft gekleurd. Je bent er dus niet door te stellen dat je als kerk de vervangingstheologie als zijnde niet bijbels afwijst. Of dichter bij huis:’Dat je als kerk onopgeefbaar verbonden bent met het volk Israël’. Dat is een cruciale stap, maar tegelijk een stap die volgens Soulen onvermijdelijk een nieuwe bezinning op het geheel van de klassieke theologie vraagt. Het valt te begrijpen dat velen voor deze stap terugschrikken. Maar sinds het duidelijke, zij het indirecte, verband tussen de vervangingstheologie en de Shoah door een scala aan theologen, historici en filosofen onweerlegbaar aan het licht is gebracht, is er voor kerk en theologie in feite geen weg meer terug. Theologiseren zonder de Shoah in rekening te brengen is net zo iets als astronomie bedrijven en tegelijk Copernicus negeren. Overigens is het geen wonder dat er na pakweg vijftig jaar postholocaust theologie nog geen breed gedragen nieuwe consensus is ontstaan over de relatie Kerk-Israël en de verdere implicaties voor het geheel van de (systematische) theologie. Een theologische traditie van ruim 1800 jaar antijudaistische exegese en dogmatiek reviseer je niet even binnen een tijdsbestek van vijftig jaar.
gr: ereunao

ereunao

Re: plaatsvervangingstheologie

Berichtdoor ereunao » 23 nov 2017 13:23

Nu nog even een bericht speciaal voor gravo die deze topic geopend heeft:
verwijs in mijn bericht naar Soulen. Voor het geval dat die naam hen niets zegt: Open deze link:
https://www.youtube.com/results?search_ ... all+soulen

Werk aan de winkel voor alle theologen! gr: ereunao.
(Maar je moet mij niet vragen wat je hiermee moet, ik ben geen theoloog. Ieder moet zijn plaats weten, ik ben hiermee aan de grens van mijn kennen en kunnen. Wegwijzers geven wel de juiste richting aan, maar gaan nooit met je mee! )
Laatst gewijzigd door ereunao op 23 nov 2017 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten