Statenvertaling brokkelt ook af...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2016 07:55

GDK schreef:Voor de leuk ook nog maar even het Onze Vader in het Gotisch (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gotisch_(taal))

...

Ook dit is enigszins te volgen als je voorkennis hebt en het hardop voorleest.


Ik was even in de verleiding om de Gaelic Ierse versie te plaatsen, maar dat is een heel andere taalfamilie, dus daar is echt geen chocola van te maken.


Toch maar even dan (kopiëren/plakken)...


Ár n-Athair atá ar neamh,
Go naofar d'ainim,
Go dtagfadh do ríocht,
Go ndéantar do thoil ar an talamh mar a dhéantar ar neamh.
Ár n-arán laethúil tabhair dúinn inniu,
agus maith dúinn ár bhfiacha
mar a mhaithimidne dár bhféichiúna féin
Ach ná lig sinn i gcathú,
ach saor sinn ó olc,
Amen.

En dan vragen mensen me wel eens of ik al Iers spreek :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Yoshi » 17 apr 2016 08:53

Johan100 schreef:Hoezo pech? Ik heb niets tegen roomse mensen. Jij vind het onzin, maar doe eens eerlijk onderzoek.

Ten eerste heb je het constant over roomsche dit en roomsche dat, dat is al een scheldwoord. Ik vermeld in verwijzing naar jou ook niet poldertaliban dit poldertaliban dat.
Ten tweede heb ik reeds eerlijk onderzoek gedaan, ben daarbij ook geholpen bij mensen die daadwerkelijk geschiedenis gestudeerd hebben aan een universiteit. Jouw kijk op geschiedenis is juist degene die niet onderworpen is aan eerlijk/neutraal onderzoek maar slechts gestoeld op mythevorming.

Dat je moete hebt met de droge geschiedenis blijkt wel hoe je reageert op het artikel wat ik gelinkt heb. Je selecteerd slechts een alinea, reageert daarop en denkt daarmee het hele artikel aan de kant te kunnen schuiven. Daarnaast ga je niet inhoudelijk in op wat ik je vertel over de katholieke Mis. En ja, die hoef ik niet meer te onderzoeken, die maak ik al jaren mee. Heb ook actief meegeholpen aan de voorbereiding van speciale vieringen in de katholieke Kerk in mijn rol als lid van de pastoraatsgroep (vrijwilligerswerk).
Johannes Hus werd als 'voorloper' van de reformatie al vervolgd en verbrand, omdat hij zich tegen de aflaat en de relikwieën keerde.

De handel in deze zaken welteverstaan. En terecht. De katholieke Kerk heeft zich daar later ook tegen gekeerd. Het was een roerige tijd inclusief een grote bedreiging vanuit de islam. De katholieke Kerk heeft zich echter constant hervormd. In de praktijk ging het soms slecht, soms goed. Evengoed kunnen we overigens lijsten met protestantse misstanden noemen waarbij ook vervolging tot de dood heeft plaatsgevonden.
Trouwens, de 'roomse vulgaat' samengesteld onder het gezag van een paus, wijkt ook af van de originele Latijnse Vulgaat, die sterk overeenkomt met de Textus Receptus, die weer ten grondslag ligt aan de Statenvertaling en de King James bijbel.
En daar had de roomse kerk problemen mee, met de gezagsondermijnende vertaling(en) uit de grondtekst.

Ook deze discussietechniek toont mij wel aan dat je simpelweg te weinig verstand van zaken hebt. Daarom probeer je met hagel te schieten. Zijpaden bewandelen en rookgordijnen opwerpen wanneer je eerste uitspraak al onwaar is bewezen heeft verder weinig zin. Wees bereid om op je verkondigde onwaarheden terug te komen en dan praten we wel weer verder.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 15:14

Cicero schreef:
Juist, dat bedoel ik ook. Zij het dat de leiding van de h.Geest nooit een troefkaart mag worden, zo van: ja maar ik heb de leiding van de Geest dus ik heb gelijk. Nee, men kan daar alleen met schroom over spreken, in het besef dat we maar ten dele kennen, en er dus altijd wel anderen zijn die met aanvullende of zelfs corrigerende inzichten komen.

Inderdaad. Ja je zei het ook. Ik drukte me een beetje ongelukkig uit, zodat het leek of je wat anders zei.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 15:34

Helaas Yoshi, ik kan niks met niet-inhoudelijke loze kreten
veel mensen weten niet dat de Roomse Vulgaat op tal van plaatsen (duizenden wellicht) gewijzigd is t.o.v de grondtekst. Zo is Maria neergezet als iemand zonder zonde en als tussenpersoon tussen God en de mensen..
Volgens de Katholieke Kerk is Maria vanaf haar ontvangenis gevrijwaard voor de erfzonde, dat wilt zeggen dat ze onbevlekt ontvangen was.. Ook gelooft de Katholieke kerk dat Maria nooit een zonde heeft bedreven..
Waarom ga ik niet op de andere dingen in? Omdat het in dit topic daar niet over gaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Yoshi » 18 apr 2016 15:58

:-({|= Kijk eens in de spiegel en durf het dan nog eens over inhoudloze kreten te hebben zonder je de ogen uit de kop te schamen.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor de passant » 18 apr 2016 16:22

Johan100 schreef:Helaas Yoshi, ik kan niks met niet-inhoudelijke loze kreten
veel mensen weten niet dat de Roomse Vulgaat op tal van plaatsen (duizenden wellicht) gewijzigd is t.o.v de grondtekst. Zo is Maria neergezet als iemand zonder zonde en als tussenpersoon tussen God en de mensen..
Volgens de Katholieke Kerk is Maria vanaf haar ontvangenis gevrijwaard voor de erfzonde, dat wilt zeggen dat ze onbevlekt ontvangen was.. Ook gelooft de Katholieke kerk dat Maria nooit een zonde heeft bedreven..
Waarom ga ik niet op de andere dingen in? Omdat het in dit topic daar niet over gaat.


Onvoorstelbaar , wat een onzin hier neergepend wordt , ik laat het maar bij deze reactie.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor hans0166 » 18 apr 2016 17:02

veel mensen weten niet dat de Roomse Vulgaat op tal van plaatsen (duizenden wellicht) gewijzigd is t.o.v de grondtekst. Zo is Maria neergezet als iemand zonder zonde en als tussenpersoon tussen God en de mensen..


veel mensen weten niet dat de Statenvertaling op tal van plaatsen (duizenden wellicht) gewijzigd is t.o.v de grondtekst. Zo wordt de Ds neergezet als iemand zonder zonde en als tussenpersoon tussen God en de mensen ...

dit is net zo waar als die kreten hierboven.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 18:21

Ik had er geen werkelijk geen notie van dat er zoveel Rooms-Katholieken hier op refoweb waren.

Blijkbaar lezen jullie de oude Latijnse Vulgaat?
hans0166 schreef: Zo wordt de Ds neergezet als iemand zonder zonde en als tussenpersoon tussen God en de mensen ...

Soms bijna wel misschien Hans..als de dominee/priester zegt dat je bekeerd bent zal het wel zo zijn...denken misschien velen.

Even gegoogeld ter ondersteuning van mijn bewering. (kopieer/plak)
Gods Woord verspreidde zich over heel Europa. De Meerderheidstekst, zoals we die nu kennen in de Textus Receptus, was er in het Grieks en in het Syrisch, en in het Latijn veroverde het Europa. Dus om de macht steviger naar zich toe te trekken liet de paus Hiëronymus de bijbel in 380 na Chr. in het Latijn vertalen, een vertaling die gelijk moest zijn aan de bijbel van Constantijn in het Grieks [27]. Reeds in die vierde eeuw werd Hiëronymus ervan beschuldigd door Helvidius, een geleerde uit Noord-Italië, dat hij vervalste Griekse handschriften gebruikte om deze Latijnse bijbel te maken [28]. Men heeft deze vertaling de Vulgaat genoemd, om de mensen te laten geloven dat dit het ware Woord van God was [29]. De Oude Latijnse Bijbel stond namelijk al als Vulgaat bekend. Zo heeft men er doelbewust naar gestreefd om Gods Woord te vervalsen. Dit blijkt ook uit de Engelse vertaling die Rome in 1582 van de Vulgaat heeft laten maken. In het voorwoord van het Nieuwe Testament van deze vertaling had men onder andere opgenomen:
‘Het is bijna driehonderd jaar geleden dat James, de Aardsbisschop van Genoa de bijbel in het Italiaans vertaald heeft. Meer dan tweehonderd jaar geleden (…) werd het getrouw in het Frans vertaald, om zo snel mogelijk de valse ketterse vertalingen van de sekte der Waldenzen uit de handen van de misleide mensen te slaan’.
Deze Vulgaat van Hiëronymus is de Rooms-katholieke bijbel van de Middeleeuwen geworden.
Bron: http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=162:de-vulgaat-en-de-valse-vulgaat&catid=142&Itemid=77
Laatst gewijzigd door Johan100 op 18 apr 2016 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Cicero » 18 apr 2016 20:27

Johan100 schreef:Even gegoogeld ter ondersteuning van mijn bewering. (kopieer/plak)
Gods Woord verspreidde zich over heel Europa. De Meerderheidstekst, zoals we die nu kennen in de Textus Receptus, was er in het Grieks en in het Syrisch, en in het Latijn veroverde het Europa. Dus om de macht steviger naar zich toe te trekken liet de paus Hiëronymus de bijbel in 380 na Chr. in het Latijn vertalen, een vertaling die gelijk moest zijn aan de bijbel van Constantijn in het Grieks [27]. Reeds in die vierde eeuw werd Hiëronymus ervan beschuldigd door Helvidius, een geleerde uit Noord-Italië, dat hij vervalste Griekse handschriften gebruikte om deze Latijnse bijbel te maken [28]. Men heeft deze vertaling de Vulgaat genoemd, om de mensen te laten geloven dat dit het ware Woord van God was [29]. De Oude Latijnse Bijbel stond namelijk al als Vulgaat bekend. Zo heeft men er doelbewust naar gestreefd om Gods Woord te vervalsen. Dit blijkt ook uit de Engelse vertaling die Rome in 1582 van de Vulgaat heeft laten maken. In het voorwoord van het Nieuwe Testament van deze vertaling had men onder andere opgenomen:
‘Het is bijna driehonderd jaar geleden dat James, de Aardsbisschop van Genoa de bijbel in het Italiaans vertaald heeft. Meer dan tweehonderd jaar geleden (…) werd het getrouw in het Frans vertaald, om zo snel mogelijk de valse ketterse vertalingen van de sekte der Waldenzen uit de handen van de misleide mensen te slaan’.
Deze Vulgaat van Hiëronymus is de Rooms-katholieke bijbel van de Middeleeuwen geworden.
Bron: [url]klik hier[/url]
Beste Johan100,

Hanteer jij de stelregel: het staat op het internet, dus is het waar? Zo nee, hoe weet je dat bovenstaande uit een betrouwbare bron komt?

Yoshi

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Yoshi » 18 apr 2016 21:06

Ik heb nu een aantal artikelen op die site gelezen. Wat een hoop nonsens. En zo ben ik in de loop der tijd (door bijdragen van christenen op fora) wel meer van dit soort zeer bedenkelijke sites tegengekomen. Schijnbaar meent een bepaald slag christenen dat het Evangelie koste wat kost verkondigd dient te worden. Of daar dan halve waarheden en hele leugens bij gebruikt worden deert ze niet.

Ik hoop Johan dat je nu geleerd hebt niet alles wat je op het internet tegenkomt en wat klinkt als christelijk en in je straatje past voor zoete koek te slikken.

En nee, niet enkel katholieken doorzien dit. Een ieder die waarde hecht aan de waarheid kan het zien. En ik weet niet in welke tijd jij leeft maar in doorsnee katholieke kringen wordt de Vulgaat en de neo Vulgaat al decennia niet meer gebruikt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 21:10

Beste Cicero,
Je leest niet goed. Ik heb 'gezegd' dat ik wat opgezocht heb over dit onderwerp ter ondersteuning. Omdat veel mensen dit niet weten. Mijn informatie komt niet uit dit artikel, maar is meer ter ondersteuning. Ik ga er geen heel topic aan wijden.
Helaas worden er allemaal rookgordijnen opgeworpen. Kijk,we komen allemaal met bronnen, de één met een stukje uit dagblad trouw;) en de ander weer met een andere bron en de ander heeft geschiedenis gestudeerd, maar op de universiteiten die heus niet zo onafhankelijk zijn als we denken heerst er over het algemeen denk ik ook een klimaat van bepaald links gedachtegoed, kapitalisme, indoctrinatie middels evolutietheorie, verkeer wereldbeeld, het recht van de sterkste. De ware wijsheid leren we daar echt niet. Misschien vraag je je af wat dat hier nu weer mee te maken heeft? Ik hoop dat je de verbanden inziet. Ik heb een handvat gegeven, je zou het kunnen onderzoeken. Als je de Statenvertaling leest is dit voor jou verder niet relevant.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 21:23

Yoshi schreef:Ik heb nu een aantal artikelen op die site gelezen. Wat een hoop nonsens. En zo ben ik in de loop der tijd (door bijdragen van christenen op fora) wel meer van dit soort zeer bedenkelijke sites tegengekomen. Schijnbaar meent een bepaald slag christenen dat het Evangelie koste wat kost verkondigd dient te worden. Of daar dan halve waarheden en hele leugens bij gebruikt worden deert ze niet.

Ik hoop Johan dat je nu geleerd hebt niet alles wat je op het internet tegenkomt en wat klinkt als christelijk en in je straatje past voor zoete koek te slikken.

En nee, niet enkel katholieken doorzien dit. Een ieder die waarde hecht aan de waarheid kan het zien. En ik weet niet in welke tijd jij leeft maar in doorsnee katholieke kringen wordt de Vulgaat en de neo Vulgaat al decennia niet meer gebruikt.

Dat heb je snel gelezen, een aantal artikelen. Je probeert volgens mij doelbewust de zaken om te draaien? Alsof ik alles voor zoete koek slikt? Nu we het toch daar over hebben, dat beeld had ik al een tijd van je, dat je maar gelooft wat de priester zegt. Uit niets blijkt dat je iets zelf onderzoekt. Ik heb in al die tijd nog geen inhoudelijke reactie gelezen van je. Alleen maar losse kreten. Ik ben niet anders gewend als dat je niet-inhoudelijk reageert en alleen maar kreten uit. (zondagtopic, dooptopic, vragenrubriek, ....... enzenz.) Jammer Yoshi.
Waarom eigenlijk zo heftig reageren als je de Vulgaat toch niet leest?
Maar weer on-topic? Kom eens met goede bijdrage! Je bent slim genoeg, maar je moet wel je verstand gebruiken natuurlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Yoshi » 18 apr 2016 21:33

Edit; never mind. Dit figuur is schijnbaar te dom om te poepen en zal vast niet zijn leven beteren na ongelofelijk door de mand te zijn gevallen. Gewoon geen tijd en aandacht meer aan spenderen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2016 21:52

Nou, dezelfde site heeft een artikel over de waarschuwing van de Wereld Gezondheids Organisatie tegen rood en verwerkt vlees. Blijkbaar is het een poging van de WHO om ons allemaal vegetariër te maken, omdat de anti-christ ook vegetariër is en we hem dan straks gemakkelijker zullen accepteren.

Dus als je het over betrouwbaar hebt, dan heb je hier een goeie.

http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... Itemid=243
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Statenvertaling brokkelt ook af...

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2016 21:53

ZO kan die wel weer hé Yoshi. Welke mand? Niet zo overdreven hoor. Moet ik me nu minder voelen? Op refoforum had je allang een ban gehad, maar hier denk je je kreten te kunnen spuwen. Ik zal de wijste zijn. :shock:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten