de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2018 08:46

Origenes schreef:Ik ben er erg voor om de opvoeding samen te doen. Ook altijd mijn rol gespeeld al was ik overdag meestal niet thuis. Dan loop je als vader wel tegen bepaalde patronen aan waar je niets aan kan veranderen. Het heeft denk ik niet zoveel met scheppingsorde te maken in de sfeer van Gen. 2:18 zonder meer. Er zijn matriarchale culturen en er zijn patriarchale culturen. Onze cultuur is heel sterk matriarchaal bepaald. Daar kan je, als vader, bij de opvoeding zeer pijnlijk mee worden geconfronteerd. Buitengewoon irritant als kinderen urenlang kunnen jengelen dat mama moet komen, gelukkig niet altijd maar als het gebeurt dan helpt daar geen lieve vader aan. Wat je ook met ze probeert. Maar toch kan je als vader je punt maken. Ik neem als voorbeeld mijn oudste zoon. Trekt altijd al sterk op zijn moeder aan. Hij is nu veertig en nog steeds is dat het patroon. Toen hij acht jaar was zijn we samen, mijn zoontje en ik, een paar dagen wezen kamperen. Hij op zijn fiets en ik op mijn fiets, bepakt en bezakt heel stoer gingen we samen op reis. We hebben die dag ruim twintig kilometer gefietst. De laatste kilometers heb ik mijn zoontje moeten duwen. Het huilen stond hem nader dan het lachen maar toen konden we de camping op en samen leuke dingen gedaan. Het bijzondere is dat hij het zich nog kan herinneren als de dag van gisteren als een heel positieve ervaring. Ik heb er spijt van dat ik niet hetzelfde heb gedaan met mijn andere zoons.


Hm mijn zoontje trekt juist heel erg naar mij toe, als die een keer wakker wordt ‘s nachts is het gelijk “papaaaa” ;-)

Maar goed wij werken beiden vier dagen en hebben allebei een vrije dag met kind, de avonden en weekenden verdelen we het ook erg samen dus dat scheelt denk ik ook wel. Hoewel ik later graag een keer met hem ga kamperen, lijkt me leuk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 24 apr 2018 10:42

Origenes schreef:Ik schreef dit in de context van mijn stelling dat de hele cultuurgeschiedenis door het zelfde patroon zich voordoet: vrouwen koken en mannen jagen! En daar is helemaal niets mis mee
Daar is wel iets mis mee wanneer dat wordt voortgezet en christenen m/v er niet toekomen hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen.
Ik denk met pijn in mijn hart aan hoogbegaafde vrouwen, die er vroeger ongetwijfeld ook waren maar achter de luiers en het aanrecht verdwenen. Wat dat betreft ben ik ontzettend blij met deze tijd waar vrouwen alle mogelijkheden hebben en die ook dankbaar aangrijpen.
Origenes schreef:Zwaktebod! Eerst poneer je een gammele stelling waarin je stelt dat Jezus maling had aan oude patronen. Ik toon aan dat het niet klopt met de oproep van Jezus om alles te onderhouden wat de Farizeeën en Schriftgeleerden zeggen en vervolgens serveer jij dat af omdat het niet in je kraam past.
Jezus had maling aan oude patronen. Hij genas op de sabbat, sprak in het openbaar met vrouwen en liet hen toe als discipel en at met hoeren en tollenaren.
Noem dat maar een zwaktebod/gammele stelling. :lol:
(Verder lijk je mij te quoten in een bericht op 23 april om 07.18 pm maar dat moet Coby zijn. Plus dat in je bericht met de '7 stellingen' een storende fout staat: 1 Kor 10 moet 1 Kor 11 zijn en aan een discussie of de vrouw wel/niet naar het beeld van God geschapen is begin ik niet weer. 8) )
naamloos schreef:Ik zie de Bijbel ook niet als een statisch boek wat 'af' is. Ik zie dat God door middel van mensen bezig om alles naar een hoger plan te trekken.
En dat stopt niet bij Openbaringen waar toen echt nog wel een mannencultuur heerste. (wat in andere delen van de wereld nog steeds zo is)
Dus als ik dingen in de Bijbel tegenkom waar we nu bovenuit gegroeid zijn dan doe ik daar verder niets mee.
We stenigen geen mensen meer, we zijn tegen slavernij, tegen het uitroeien van volken, tegen vrouwenonderdrukking ... en nog wel een paar dingen.
Ik denk op dezelfde manier en signaleer dan ook het verschil in denken.
Er zijn mensen die aan de letter vasthouden en er zijn er die de geest proberen te verstaan.
Dit is geen waardeoordeel want misschien zijn ze allebei nodig om niet te ontsporen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2018 11:26

Cathy schreef:Daar is wel iets mis mee wanneer dat wordt voortgezet en christenen m/v er niet toekomen hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen.
Ik denk met pijn in mijn hart aan hoogbegaafde vrouwen, die er vroeger ongetwijfeld ook waren maar achter de luiers en het aanrecht verdwenen. Wat dat betreft ben ik ontzettend blij met deze tijd waar vrouwen alle mogelijkheden hebben en die ook dankbaar aangrijpen.
Jezus had maling aan oude patronen. Hij genas op de sabbat, sprak in het openbaar met vrouwen en liet hen toe als discipel en at met hoeren en tollenaren.
Noem dat maar een zwaktebod/gammele stelling. :lol:

Ik denk op dezelfde manier en signaleer dan ook het verschil in denken.
Er zijn mensen die aan de letter vasthouden en er zijn er die de geest proberen te verstaan.
Dit is geen waardeoordeel want misschien zijn ze allebei nodig om niet te ontsporen.


Helemaal mee eens (zeker ook hetgeen Naamloos aanhaalt)
Ontdek Gods Stem in deze tijd door Zijn Woord en Geest (koppel dit wel los van je eigen ideeën opvoeding tradities en alles wat van de mens is ingelegd en opgelegd of hoe het wel of niet zo zou behoren te gaan of wat je wel of niet zo gewendt bent)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 apr 2018 11:34

Origenes schreef:Ik schreef dit in de context van mijn stelling dat de hele cultuurgeschiedenis door het zelfde patroon zich voordoet: vrouwen koken en mannen jagen! En daar is helemaal niets mis mee.

Cathy schreef:Daar is wel iets mis mee wanneer dat wordt voortgezet en christenen m/v er niet toekomen hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen.
Ik denk met pijn in mijn hart aan hoogbegaafde vrouwen, die er vroeger ongetwijfeld ook waren maar achter de luiers en het aanrecht verdwenen. Wat dat betreft ben ik ontzettend blij met deze tijd waar vrouwen alle mogelijkheden hebben en die ook dankbaar aangrijpen.

Dit is nu echt een reactie op emo-niveau. Waarom moet alles doorvertaald worden naar "iets niet mogen"? Schreef ik ergens dat vrouwen niet mogen doorleren? Het enige wat ik met de stelling in de quote bedoel is dat een man mannendingen doet en een vrouw vrouwendingen. Het gaat dan over patronen. Wat dus niet wil zeggen dat een man nooit iets in het huishouden zou kunnen of mogen doen. Het is ook een kwestie van willen begrijpen.

Cathy schreef:Jezus had maling aan oude patronen. Hij genas op de sabbat, sprak in het openbaar met vrouwen en liet hen toe als discipel en at met hoeren en tollenaren.
Noem dat maar een zwaktebod/gammele stelling.

Het is goed te merken dat jij je nog nooit hebt verdiept in het toenmalige Jodendom met twee Farizeïsche scholen. De lijn die Jezus volgde stemde in grote mate overeen met de school van Hillel.

Cathy schreef:(Verder lijk je mij te quoten in een bericht op 23 april om 07.18 pm maar dat moet Coby zijn. Plus dat in je bericht met de '7 stellingen' een storende fout staat: 1 Kor 10 moet 1 Kor 11 zijn

Dank voor de tip. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd.

Cathy schreef:en aan een discussie of de vrouw wel/niet naar het beeld van God geschapen is begin ik niet weer. )

Dat was ik ook niet van plan. Discussie met vrouwen die alles emo opvatten zonder zakelijke onderbouwing is nutteloos. Eigenlijk is die gang van zaken een bewijs voor mijn stelling dat vrouwen goed zijn in vrouwendingen, en daar hoort over het algemeen geen theologie bij.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2018 11:39

Origenes schreef:Dit is nu echt een reactie op emo-niveau. Waarom moet alles doorvertaald worden naar "iets niet mogen"? Schreef ik ergens dat vrouwen niet mogen doorleren? Het enige wat ik met de stelling in de quote bedoel is dat een man mannendingen doet en een vrouw vrouwendingen. Het gaat dan over patronen. Wat dus niet wil zeggen dat een man nooit iets in het huishouden zou kunnen of mogen doen. Het is ook een kwestie van willen begrijpen.


Maar wat zijn dan mannendingen en wat zijn vrouwendingen en waarom?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 apr 2018 11:55

Marnix schreef:Maar wat zijn dan mannendingen en wat zijn vrouwendingen en waarom?

Tja, dat gaat weer kromme tenen opleveren denk ik :mrgreen:
Ik heb het al enkele keren benoemd: een vast patroon door heel de wereldgeschiedenis heen: "vrouwen koken en mannen jagen". En waarom dat zo is? Het antwoord is simpel: Het is de natuur! Als het anders was dan was dat in de geschiedenis al lang gebleken.

Ik geef maar weer eens de link naar het interview met prof. dr. Jan Hendrik van den Berg. Ik bedoel de paragraaf 'vrouwen'. Even scrollen dus.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... tsbaarheid
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2018 12:20

Origenes schreef:Dit is nu echt een reactie op emo-niveau.
LOL Ik herinner me een paar discussies tussen broeder D-O en E waarbij het emo en ego gehalte om het hartst met elkaar streden. (over post, pre en tempels) Dan moet je toch wel wat gewend zijn zou ik zo denken!
Origenes schreef:Discussie met vrouwen die alles emo opvatten zonder zakelijke onderbouwing is nutteloos. Eigenlijk is die gang van zaken een bewijs voor mijn stelling dat vrouwen goed zijn in vrouwendingen, en daar hoort over het algemeen geen theologie bij.
Theologie heeft niks met man, vrouw of je emoniveau te maken. Kolder!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 apr 2018 12:32

Origenes schreef:Discussie met vrouwen die alles emo opvatten zonder zakelijke onderbouwing is nutteloos. Eigenlijk is die gang van zaken een bewijs voor mijn stelling dat vrouwen goed zijn in vrouwendingen, en daar hoort over het algemeen geen theologie bij.

naamloos schreef:Theologie heeft niks met man of vrouw zijn te maken. Kolder!

De geschiedenis heeft nog nooit een grote theoloog opgeleverd van het vrouwelijke geslacht. Dat zegt héél veel!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2018 12:34

Origenes schreef:De geschiedenis heeft nog nooit een grote theoloog opgeleverd van het vrouwelijke geslacht. Dat zegt héél veel!
Hoe zou dat nou komen? Inderdaad, dat zegt heel veel!
En wat mannen gepresteerd hebben op dat vlak lijkt me ook niet altijd iets om trots op te zijn.
De ene afscheiding na de andere. Hoeveel zijn het er inmiddels?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 apr 2018 12:39

Origenes schreef:De geschiedenis heeft nog nooit een grote theoloog opgeleverd van het vrouwelijke geslacht. Dat zegt héél veel!

naamloos schreef:Hoe zou dat nou komen? Inderdaad, dat zegt heel veel!

Het zal wel weer liggen aan die vervelende mannen die zo machtig waren. :lol:

naamloos schreef:En wat mannen gepresteerd hebben op dat vlak lijkt me ook niet altijd iets om trots op te zijn.
De ene afscheiding na de andere. Hoeveel zijn het er inmiddels?

Even serieus: ik beperk me even tot Europese theologen in de twintigste eeuw: Karl Barth; Noordmans; Miskotte; Van Ruler. Voor zover ik weet hebben deze theologen geen kerkscheuringen veroorzaakt. Luther en Calvijn waren ook niet uit op een kerkscheuring. En zo zijn er heel veel te noemen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Bruno

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Bruno » 24 apr 2018 12:45

Origenes schreef:De geschiedenis heeft nog nooit een grote theoloog opgeleverd van het vrouwelijke geslacht. Dat zegt héél veel!

Ah neen. Ze moeten zwijgen en zich onderwerpen aan de man als aan hun Heer. :)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 24 apr 2018 13:08

Origenes schreef:Dit is nu echt een reactie op emo-niveau. Waarom moet alles doorvertaald worden naar "iets niet mogen"? Schreef ik ergens dat vrouwen niet mogen doorleren? Het enige wat ik met de stelling in de quote bedoel is dat een man mannendingen doet en een vrouw vrouwendingen. Het gaat dan over patronen. Wat dus niet wil zeggen dat een man nooit iets in het huishouden zou kunnen of mogen doen. Het is ook een kwestie van willen begrijpen.

Het is goed te merken dat jij je nog nooit hebt verdiept in het toenmalige Jodendom met twee Farizeïsche scholen. De lijn die Jezus volgde stemde in grote mate overeen met de school van Hillel.

Dat was ik ook niet van plan. Discussie met vrouwen die alles emo opvatten zonder zakelijke onderbouwing is nutteloos. Eigenlijk is die gang van zaken een bewijs voor mijn stelling dat vrouwen goed zijn in vrouwendingen, en daar hoort over het algemeen geen theologie bij.


Die taktiek ken ik ook al van je.
Ik laat het hier weer bij.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 apr 2018 13:08

Origenes schreef:Het zal wel weer liggen aan die vervelende mannen die zo machtig waren.
Vrouwen waren bezig om de snottebellen van de neuzen van hun mannekes af te vegen.
En de mannen waren tot 200 jaar geleden nog druk bezig om uit te zoeken of vrouwen wel echt mensen waren.
Origenes schreef:Even serieus: ik beperk me even tot Europese theologen in de twintigste eeuw: Karl Barth; Noordmans; Miskotte; Van Ruler. Voor zover ik weet hebben deze theologen geen kerkscheuringen veroorzaakt. Luther en Calvijn waren ook niet uit op een kerkscheuring. En zo zijn er heel veel te noemen.
D'r zullen zat 'grote' namen te noemen zijn. Daar hebben ze ook eeuwenlang de tijd voor gehad.
Vrouwen zijn een stukkie korter bezig, zou dat er niet mee te maken kunnen hebben denk je?

Maar afgezien daarvan, waarom zou je 'groot' moeten zijn om een goede theoloog te zijn?
Vrouwen hoeven zich niet te meten aan mannen en andersom ook niet. Trouwens, ook niet onderling aan elkaar. Het is geen wedstrijd.
Je hoeft alleen maar zo goed mogelijk te doen waar je voor geroepen bent. Laat dat macho-gedrag maar achterwege.

(o, en dat je een man bent kun je ook niet helpen, maar troost je want is Christus is noch man noch vrouw maar zijn we 1 in Hem)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 apr 2018 13:12

Origenes schreef:De geschiedenis heeft nog nooit een grote theoloog opgeleverd van het vrouwelijke geslacht. Dat zegt héél veel!

Bruno schreef:Ah neen. Ze moeten zwijgen en zich onderwerpen aan de man als aan hun Heer.

naamloos schreef:Vrouwen zijn een stukkie korter bezig, zou dat er niet mee te maken kunnen hebben denk je?
Hildegard von Bingen (1098-1179) was een groot mystica. Zij was onder meer actief op het gebied van religie, kosmologie, wetenschappen, filosofie en muziek en ook theologie en nog veel meer. Een geniale vrouw dus. Genialiteit laat zich niet binden.En het is haar ook niet verhinderd. Alle fabeltjes over boze machtige mannen ten spijt :mrgreen:
Afijn. Lees het maar op wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hildegard_van_Bingen

Hildegard von Bingen heeft veel mystieke muziek gecomponeerd; ik luister er graag naar.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Bruno

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Bruno » 24 apr 2018 13:29

Oh maar zo ken ik ook vrouwen hoor. Maar dat is allemaal meer occult, gnostisch of theosofie.
Volgens mij nemen vrouwen zichzelf ook te serieus om zich in te laten met theologie.
Veel vrouwen zijn meer toe het vrouwelijke aangetrokken wanneer zij hun hogere relatie met het spirituele onderzoeken.

Toen ik op de katholieke school in discussie ging met mijn godsdienstleraar keken vrouwen daar altijd van op. :) Toen vroeg ik mij al af waarom God een vrouw het zwijgen moest opleggen. Geen van de meisjes is in het katholieke geloof gebleven. We lieten ons dopen, vormen en trouwen voor de sfeer nog wel eens voor de kerk. Maar geen pastoor, noch God die onze vrouwen het zwijgen kan opleggen :D Degene die in het christelijke geloof bleven zijn vooral gnostisch christen als je hen pargmatisch bekijkt. Dan niet radicaal gnostisch als de Katharen en dergelijke. Maar door een visie van Jezus over te nemen vanuit de Nag Hammadi. Daaruit ontstaat dan discussie. Gaf Jezus zijn Kerk aan Petrus of aan Magdalena? Christenen zijn na dit schrift enorm verdeeld geraakt rondom mij.

Een wijs man zei me eens: De man is de schepper en de vrouw is de vormgever.
Nog wijzere mensen weten dat iets als dit zich niet abstract laat kleden en het evengoed andersom kan.

De Kerk is mijn inziens dan ook geen gewezen plaats voor een vrouw. Beter richten ze hun eigen kerk op. Tenslotte is de Heilige Geest eigendom van iedereen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron