de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2016 15:56

Nina schreef:Ik vind het maar niets als mannen pastorale begeleiding geven aan vrouwen. Bij mij in de gemeente krijgen dat van mannen, en vrouwen van vrouwen. Heel verstandig vind ik dat.
Verstandig! :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 28 apr 2016 16:04

Chaya schreef:Van deze invullingen door gemeenteleden begrijp ik niets.
Het zijn zaken die de eredienst zogenaamd op moeten fluffen, afwisselender moeten maken. Wanneer er steeds aan de vorm wordt gesleuteld, gaat dat eigenlijk altijd ten koste van de inhoud.
Ik ga niet naar de kerk om me te "vermaken" met een zo afwisselend mogelijke dienst.
We gaan erheen om God te eren en tekstuitleg uit het Woord te krijgen.


Dat is duidelijk een mening van een persoon en niet vanuit de bijbel.
Bij Marnix in de gemeente gaat (ondanks een invulling die jou tegenstaat) toch ook Gods Woord open, krijgt God de eer en kan je deze dienst niet afdoen als "vermaak".
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 apr 2016 16:11

Nina schreef:Ik vind het maar niets als mannen pastorale begeleiding geven aan vrouwen.

Dat is uw probleem.

Nina schreef:Bij mij in de gemeente krijgen dat van mannen, en vrouwen van vrouwen. Heel verstandig vind ik dat.

Vrouwen die vrouwen onderrichten is geheel volgens de Bijbelse maatstaf.

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 28 apr 2016 16:13

Dat is uw probleem.


Ne hoor, voor mij is dat geen probleem: ik ga niet naar zo'n kerk.

Vrouwen die vrouwen onderrichten is geheel volgens de Bijbelse maatstaf.


Ik had het niet over onderricht, ik had het over pastorale begeleiding, die volgens jou door mannen zou moeten worden gedaan. Niet verstandig, kan ongewenste situaties in de hand werken.
Laatst gewijzigd door Nina op 28 apr 2016 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 28 apr 2016 16:16

Nina schreef:Ik had het niet over onderricht, ik had het over pastorale begeleiding, die volgens jou door mannen zou moeten worden gedaan. Niet verstandig, kan ongewenste situaties in de hand werken.


Voor vrouwen geldt hetzelfde argument.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 28 apr 2016 16:20

Nina schreef:Ik had het niet over onderricht, ik had het over pastorale begeleiding, die volgens jou door mannen zou moeten worden gedaan. Niet verstandig, kan ongewenste situaties in de hand werken.


Speedy schreef:Voor vrouwen geldt hetzelfde argument.


Precies, daarom zei ik al: mannen kunnen beter pastorale zorg verlenen aan mannen, en vrouwen aan vrouwen. Dan houd je het zuiver; kan je elkaar niet in ongewenste situaties brengen.
Daarnaast denk ik dat vrouwen bepaalde dingen ook veel beter aanvoelen bij elkaar, en andersom geldt hetzelfde voor mannen.
Laatst gewijzigd door Nina op 28 apr 2016 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 apr 2016 16:20

Nina schreef:Ik had het niet over onderricht, ik had het over pastorale begeleiding, die volgens jou door mannen zou moeten worden gedaan. Niet verstandig, kan ongewenste situaties in de hand werken.

Een vreemd uitgangspunt, waar geen vertrouwen van afstraalt...

Nina

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Nina » 28 apr 2016 16:22

Och, we blijven allemaal maar mensen, niet waar? Bovendien, maak jezelf maar niks wijs: ook in de kerk gaat er veel mis op seksueel gebied.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 28 apr 2016 16:31

Nina schreef:Precies, daarom zei ik al: mannen kunnen beter pastorale zorg verlenen aan mannen, en vrouwen aan vrouwen. Dan houd je het zuiver; kan je elkaar niet in ongewenste situaties brengen.
Daarnaast denk ik dat vrouwen bepaalde dingen ook veel beter aanvoelen bij elkaar, en andersom geldt hetzelfde voor mannen.


Bovenstaande wat onderstreept is zeer discutabel. Trouwens de rest ook en is niet te bewijzen. In de wetenschap zijn er zeer uiteenlopende meningen over.

Daarnaast in veel gemeenten waar geen ambtelijke structuur is, is ook geen gedragscode of zijn personen nergens op aanspreekbaar. Met een paar counseling cursussen denkt men 'geestelijk' leiding te geven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 28 apr 2016 16:31

Nina schreef:Precies, daarom zei ik al: mannen kunnen beter pastorale zorg verlenen aan mannen, en vrouwen aan vrouwen. Dan houd je het zuiver; kan je elkaar niet in ongewenste situaties brengen.
Daarnaast denk ik dat vrouwen bepaalde dingen ook veel beter aanvoelen bij elkaar, en andersom geldt hetzelfde voor mannen.


Bovenstaande wat onderstreept is zeer discutabel. Trouwens de rest ook en is niet te bewijzen. In de wetenschap zijn er zeer uiteenlopende meningen over.

Daarnaast in veel gemeenten waar geen ambtelijke structuur is, is ook geen gedragscode of zijn personen nergens op aanspreekbaar. Met een paar counseling cursussen denkt men 'geestelijk' leiding te geven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 28 apr 2016 16:32

Nina schreef:Och, we blijven allemaal maar mensen, niet waar? Bovendien, maak jezelf maar niks wijs: ook in de kerk gaat er veel mis op seksueel gebied.


Inderdaad en dat is helaas zo. Echter in de kerk zijn de desbetreffende personen aan te spreken, zijn er maatregelen ogv kerkorde en gedragscode te nemen. In veel gemeenten die losse structuur hebben, is het zelfs moeilijk om een strafrechtelijke procedure voor elkaar te krijgen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 28 apr 2016 16:36

Nina schreef:
Precies, daarom zei ik al: mannen kunnen beter pastorale zorg verlenen aan mannen, en vrouwen aan vrouwen. Dan houd je het zuiver; kan je elkaar niet in ongewenste situaties brengen.
Daarnaast denk ik dat vrouwen bepaalde dingen ook veel beter aanvoelen bij elkaar, en andersom geldt hetzelfde voor mannen.


Geldt dit ook voor medische zorg ? Juridische bijstand ?
Wat een vreemd ouderwets standpunt. Dit is echt de klok terug draaien.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 apr 2016 16:38

Nina schreef:Och, we blijven allemaal maar mensen, niet waar?

Nee, we blijven niet zoals we waren. En mocht er iemand tussen zitten die dat wel blijft en zijn macht misbruikt, dan is het zaak om die persoon aan te spreken en indien nodig uit te sluiten. Daar blijft de gemeente gezond van, ipv de regels te veranderen.

Nina schreef:Bovendien, maak jezelf maar niks wijs: ook in de kerk gaat er veel mis op seksueel gebied.

Dat doe ik ook niet. Maar graag wijzen naar de misbruiker ipv naar God.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 28 apr 2016 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 28 apr 2016 16:39

Speedy schreef:Met een paar counseling cursussen denkt men 'geestelijk' leiding te geven.


=D> =D> =D> Pastorale doe-het-zelvers

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 28 apr 2016 17:15

De geschiedenis heeft vaak bewezen dat het mis gaat in deze, beter om daar lering uit te trekken; al moet je er nou ook weer geen wet van maken. En professionele doe-het-zelvers zijn ook geen garantie, breek me de bek niet open!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 100 gasten