de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2018 20:32

Chaya schreef:NOG erger is, meegaan met de wereldse tijdgeest!


Als dat het enige argument zou zijn heb je helemaal gelijk. Maar daarmee zou je de voorstanders geen recht doen, die zijn niet voor tegen beter weten in of tegen dr Bijbel in of omdat ze graag met de huidige tijdgeest mee willen gaan. En ongeacht of je het er mee eens bent of niet is het wel goed om dat als uitgangspunt te nemen.

En zo zijn er meer vlakken waarop je met medechristenen van mening kan verschillen zonder dat een van beide partijen bewust de Bijbel naast zich neerlegt, maar op basis van serieus de Bijbel lezen, toch tot een andere conclusie komt dan jij. Maar als je ieder verschil afspet als niet naar de Bijbel willen kijken maar mee willen doen met de wereld veroorzaak je alleen maar verwijdering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 19 okt 2018 11:21

Inderdaad, het is ondanks dat het moeilijk zal zijn hier en daar, het juiste besluit.
Een positieve ontwikkeling ook mijn inziens.

https://www.rd.nl/kerk-religie/vrouw-in ... -1.1521076

De tijd de kerk, Gods kerk, de werken van de Heilige Geest, niks staat stil, alles gaat verder.
Het gaat om Christus en die gekruisigd, alle eer aan Hem
O wat een rijke talenten kunnen allen die door de Geest geroepen worden , die Geest die met Pinksteren reeds al over mannen en vrouwen uitgestort is, man en vrouw, zich in Zijn Koninkrijk inzetten en de belemmeringen hiervoor worden zo aan de kant gezet!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2018 13:36

Marnix schreef:Als dat het enige argument zou zijn heb je helemaal gelijk. Maar daarmee zou je de voorstanders geen recht doen, die zijn niet voor tegen beter weten in of tegen dr Bijbel in of omdat ze graag met de huidige tijdgeest mee willen gaan. En ongeacht of je het er mee eens bent of niet is het wel goed om dat als uitgangspunt te nemen.

Het gaat er niet om wat Chaya ervan vindt of wat de mening van Marnix is, maar of het op Gods Woord gefundeerd is.
DAT is het uitgangspunt.
Marnix schreef:En zo zijn er meer vlakken waarop je met medechristenen van mening kan verschillen zonder dat een van beide partijen bewust de Bijbel naast zich neerlegt,

Ja en dat is niet erg. Dat kan over allerlei zaken zijn, maar dat het de kern van het Evangelie niet raakt.
Dus dan denk ik aan zaken zoals haardracht, kleding, wel of geen bloemen in de kerk, ritmisch zingen of niet, welke bijbelvertaling wordt er gehanteerd.
Maar w.b. dit onderwerp raakt het wel de kern, nl. dat de Bijbel nu aangepast gaat worden aan de wereldse tijdgeest en daar moet je je tegen verzetten.
Er zijn altijd mensen die alles goedpraten, gladstrijken, sussend benaderen in de trant van, "ach dit zijn maar bijzaken, laten we elkaar vasthouden".
Maar elkaar vasthouden kan alleen als er Liefde is. Nou die verdwijnt hoor als 2 partijen zo lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, omdat dit standpunt nu doorgeduwd is. GEDUWD, zeg ik met nadruk. Er is geen respect voor de behoudende kant meer en ook wordt het gevaar niet onderkend dat dit een splijtzwam wordt. Dan wordt de behoudende partij verweten straks dat ze star vasthouden aan het oude.

Ik zie hier op het forum niet anders gebeuren. Keer op keer. Men maakt hier de Bijbel zo breed als men zelf wil.
Om zo allerlei vernieuwingen goed te praten en degenen die hier niet mee mee kunnen te verwijten dat ze star en onbijbels zijn.
Echt niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 19 okt 2018 13:48

Chaya schreef:Er is geen zoveelste scheuring als je meent dat je een kerkverband moet verlaten omdat er onbijbelse besluiten worden genomen!
Heeft niets met onverdraagzaamheid te maken.
Je scheurt als je je gemeente verlaat en je neemt de helft mee om naar een andere te gaan, omdat iets je niet zint.

Niet mee eens. Of je het nu een scheuring noemt of een vertrek vanuit vermeend onbijbels denken of handelen, in beide gevallen is het een uiteenrukken van het lichaam van Christus. Als de Herder zelf het ene afgedwaalde schaap zoekt om de kudde in stand te houden, moeten wij niet net het tegenovergestelde doen. Wat zou er van de discipelen of apostelen terecht zijn gekomen als Jezus zelf "om principiële redenen" zou zijn opgestapt?
Alle betweters die zich zo nodig moeten afsplitsen en daarvoor allerlei vrome rechtvaardigingen proberen te vinden, zullen aan het einde geconfronteerd worden met de vraag hoe serieus zij het gebed om eenheid van de Heer eigenlijk hebben genomen.
Stop er eens mee, met deze aanslagen op het Lichaam van Christus en verschuil je niet achter drogredenen of praat niet uit de verheven positie van de christen die het wél allemaal weet en snapt. Je bent één van de schapen. Daarom ben je welkom en geborgen, maar niet meer of anders dan de anderen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor elbert » 19 okt 2018 14:00

gravo schreef:Niet mee eens. Of je het nu een scheuring noemt of een vertrek vanuit vermeend onbijbels denken of handelen, in beide gevallen is het een uiteenrukken van het lichaam van Christus.
Je legt nu wel eenzijdig de schuld bij degenen die uit een gemeente vertrekken. Maar ik durf wel te stellen dat we de schuld van een scheuring meestal niet eenzijdig ergens kunnen neerleggen.
Hoe vaak is het niet het geval dat een gemeente of kerk zelf aanleiding heeft gegeven voor een scheuring?
Dan heb ik het nog niet eens over het geval dat zo'n kerk een valse kerk is geworden, want dan is je ervan afscheiden geen optie, maar een plicht.

Want een oproep doen om toch vooral niet te scheuren, kan ook neerkomen op: "hou je mond en blijf hier!".
Voor dat "hier blijven" kun je mijns inziens goede argumenten geven, maar wie tot "hou je mond!" oproept, is gewoon fout bezig.
Als er iets verkeerd gaat in een gemeente of een kerk, dan mag (en moet) een kerklid daar iets van zeggen of tegen doen.

Zal ik een recent concreet voorbeeld geven? Neem Rachael Denhollander, een vrouw uit de VS die in haar jeugd is misbruikt door een teamarts. Jaren later kwam ze ermee naar buiten, waardoor die teamarts is veroordeeld, niet alleen voor haar misbruik, maar ook voor het misbruik van tientallen anderen. Echter, het feit dat ze dit misbruik aan de grote klok hing, zorgde ervoor dat haar kerkelijke gemeente (een orthodoxe nog wel) niet op al die publiciteit zat te wachten en zeker niet toen ze ook nog opkwam voor vrouwen die door kerkelijke leiders waren misbruikt. Daardoor voelde ze zich gedrongen om op te stappen en vond onderdak bij een andere gemeente.
Moet je nu zeggen dat zij haar mond had moeten houden en zich als schaap maar veilig en geborgen moest weten? Integendeel: niet spreken zou ervoor hebben gezorgd dat ze niet veilig was en duizenden anderen, ook in kerken, dat nooit zouden worden. Want ze strijdt nu ook tegen misbruik in kerken, ook van orthodoxe gereformeerde snit. Daar heeft ze groot gelijk in. Want niemand staat boven Gods geboden, juist kerken en gemeenten niet. Zie o.a. hier voor meer hierover.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 19 okt 2018 14:03

Schiet toch op met die vrome woorden hoe het allemaal moet.

De CGK heeft afspraken gemaakt om als kerkverband samen met elkaar op te trekken en in die afspraken ligt vast hoe er gehandeld moet worden om naar elkaar te luisteren. Er is een KERKELIJKE WEG. Wat hier is gebeurd is, buiten de kerkelijke weg om nieuwe afspraken maken, waar niet het hele kerkverband in betrokken is. Het is toch bij de zotte dat er niet eerlijk en open het gesprek is aangegaan. Al heel duidelijk is aangewezen dat classis Apeldoorn buiten zijn bevoegdheid heeft gehandeld. Het heeft niets te maken 'principiele redenen' het heeft alles te maken met afspraken die het hele kerkverband met elkaar heeft genomen. Als iemand zich niet wil houden aan die afspraken, dan moet deze rechtspersoon zijn consequenties trekken en keuzes gaan maken.

Juist op deze manier komt het Lichaam van Christus in het geding.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2018 14:11

gravo schreef:Niet mee eens. Of je het nu een scheuring noemt of een vertrek vanuit vermeend onbijbels denken of handelen, in beide gevallen is het een uiteenrukken van het lichaam van Christus. Als de Herder zelf het ene afgedwaalde schaap zoekt om de kudde in stand te houden, moeten wij niet net het tegenovergestelde doen. Wat zou er van de discipelen of apostelen terecht zijn gekomen als Jezus zelf "om principiële redenen" zou zijn opgestapt?

Dus jij zou bijvoorbeeld zelfs onder de "preken" van wijlen ds. K. Hendriks blijven zitten?
gravo schreef:Alle betweters die zich zo nodig moeten afsplitsen en daarvoor allerlei vrome rechtvaardigingen proberen te vinden, zullen aan het einde geconfronteerd worden met de vraag hoe serieus zij het gebed om eenheid van de Heer eigenlijk hebben genomen.

En je bent geen betweter als je in rap tempo vernieuwingen erdoorheen perst?

De gelijkenis van het verloren schaap gaat niet over een kerkscheuring!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2018 14:43

Chaya schreef:Het gaat er niet om wat Chaya ervan vindt of wat de mening van Marnix is, maar of het op Gods Woord gefundeerd is.
DAT is het uitgangspunt.


Klopt. Maar over wat de Bijbelse lijn is verschillen Chaya en Marnix nog wel eens van mening. Ook met het uitgangspunt wat je noemt kan je van mening verschillen. Ook over de vrouw in het ambt.

Ja en dat is niet erg. Dat kan over allerlei zaken zijn, maar dat het de kern van het Evangelie niet raakt.
Dus dan denk ik aan zaken zoals haardracht, kleding, wel of geen bloemen in de kerk, ritmisch zingen of niet, welke bijbelvertaling wordt er gehanteerd.
Maar w.b. dit onderwerp raakt het wel de kern, nl. dat de Bijbel nu aangepast gaat worden aan de wereldse tijdgeest en daar moet je je tegen verzetten.
Er zijn altijd mensen die alles goedpraten, gladstrijken, sussend benaderen in de trant van, "ach dit zijn maar bijzaken, laten we elkaar vasthouden".
Maar elkaar vasthouden kan alleen als er Liefde is. Nou die verdwijnt hoor als 2 partijen zo lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, omdat dit standpunt nu doorgeduwd is. GEDUWD, zeg ik met nadruk. Er is geen respect voor de behoudende kant meer en ook wordt het gevaar niet onderkend dat dit een splijtzwam wordt. Dan wordt de behoudende partij verweten straks dat ze star vasthouden aan het oude.


- genoeg mensen die vinden dat de dingen die jij noemt de kern van het evangelie wel raakt. Of de vrouw in het ambt niet. In ieder geval kan je zelfs daar van mening over verschilen met elkaar.
- het ligt er aan of je de positie van de vrouw in de Bijbel ziet als iets definitiefs of iets cultureel bepaalds. Op cultureel vlak worden zaken constant aangepast aan de tijdsgeest en dat is niet erg. Gelukkig maar, anders was er heel wat mis in de kerk en hadden de kerkdiensten er totaal anders uitgezien.
- er zijn genoeg voorbeelden waaruit blijkt dat je hierover van mening kan verschillen zonder dat je daarmee lijnrecht tegenover elkaar komt te staan.
- Het respect van de behoudende kant voor de progressievere kant vaak ook maar beperkt. Zolang er niets verandert gaat het nog wel goed, als er wel wat verandert wordt ze al snel verweten dat ze vooral nee willen gaan met de tijdsgeest en dingen er maar doorheen willen duwen. Terwijl op dit punt in de GKV en de CGK in ieder geval gewoon keurig de kerkelijke weg is bewandeld.



Ik zie hier op het forum niet anders gebeuren. Keer op keer. Men maakt hier de Bijbel zo breed als men zelf wil.
Om zo allerlei vernieuwingen goed te praten en degenen die hier niet mee mee kunnen te verwijten dat ze star en onbijbels zijn.
Echt niet!


Flauw. Dan kan ik ook zeggen dat sommigen de Bijbel zo smal maken als ze zelf willen. Wat je hier doet is precies wat ik eerder beschreef. Als mensen anders tegen dingen aankijken, op Bijbelse gronden, doe jij dat gewoon af als “de Bijbel zo breed maken als je zelf wil”. Want als ze de correcte visie op de Bijbel zouden hanteren zouden ze het wel op alle fronten met jou eens zijn. Zo niet, dan nemen ze gewoon een loopje met de Bijbel. Vind je het gek dat men soms moeite heeft met de behoudende kant, als je bij ieder meningsverschil zo door hen wordt weggezet...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 19 okt 2018 14:53

Scheuringen zitten kennelijk zozeer in het DNA van protestanten dat er altijd begrip is voor de argumenten en redenen die bezwaarden te berde brengen. Maar mijn stelling is dat de opsplitsing van de Kerk zo wezenlijk het Lichaam van Christus aantast, dat het ten allen tijde tot onherstelbare ongelukken leidt en dat daarmee dus elke "gelijk" van de scheurmakers altijd wordt geloochenstraft.
Dat ik geboren ben in een al eeuwenlang repeterend protestant scheur-land, kan ik niet helpen. maar ik kan wel tegen de vanzelfsprekendheid van al dit scheuren, vertrekken, voor jezelf beginnen, nog eens onder de aandacht brengen war dit allemaal begonnen is. Nooit lijkt er meer teruggekeken te worden naar het feit dat de Reformatoren nooit uit zijn geweest op een kerk-scheuring. En nooit lijkt bij iemand meer de gedachte op te kunnen komen dat er zich na al die honderden jaren misschien wel degelijk een plicht en een bezorgdheid dient te zijn om de eenheid van de Kerk, de heelheid van het Lichaam van Christus. Want de breuken in dat lichaam hebben geleid tot allerhande woekeringen, ongelimiteerde moderniteit, overdreven en extremistische christelijke groeperingen die elkaar onderling niet meer (willen) kennen, spreken, verstaan of begunstigen.
Ziet dan niemand de gevolgen van de vloek die we met onze scheurmakerijen over onszelf hebben afgeroepen? Is er dan alleen maar dat altijd weer opduikende begrip voor degene die zijn poot stijf hout? Leven we dan zo lekker in onze eigen toko der zaligheid, druk, druk druk als een klein baasje?

Wat heeft het ons opgeleverd? Ketterse Kerken, Ruzies, Valse Heiligen, 1001 Psalmberijmingen, Bijbelvertalingen, hervormd, gereformeerd (1e synoniem), reformatorisch (2e synoniem), binnenverband, buitenverband, onderhoudende dit of dat (of dit of dat nu juist niet), hersteld (3e synoniem), herschikt, herordend, vernieuwd, wast nog witter dan wit! En allemaal kennen ze weglopers, verlaters, overlopers, overstappers.
Het is, met eerbied gezegd, een grote bende, lieve broeders en zusters.
En al het volk zegge: "Amen".

Is dat dan nog het enige onderscheidende punt van de repeterende breuk-kerken, dat ze altijd weer bereid zijn om de splitsingen te betreuren, maar ze toch ook als onvermijdelijk te zien, waarmee ze in het DNA worden opgenomen als de normale gang van zaken en ze dus ook gewoontegetrouw weer worden goedgekeurd? 't Kon niet anders? Is dat de hoogste synodale uitspraak? Toe maar!

Onzin. Het is scheurmakerij. En ten diepst is het Ongeloof. Menen dat je met je eigen overtuiging niet sterk genoeg staat om met mensen die een andere visie hebben, samen het Lichaam van Christus te kunnen vormen, samen te kunnen leven en samen de eeuwigheid tegemoet te kunnen gaan. Wat denken we? Dat we in de hemel net zo'n ongeordende aan flarden gescheurd Koninkrijk van God kunnen betreden als hier in ons kikkerlandje, omdat we dat nu eenmaal zo gewend zijn? Is dat de inhoud van ons geloof, dat we hopen andere kinderen van God nooit, maar dan ook nooit meer te hoeven tegenkomen? "Zij zijn van ons uitgegaan" Dat soort werk?

Zout al die Heilige Huisjes nu eens op en richt je op de schapen die Jezus verkozen heeft om tot Hem te mogen komen. Alleen al uit beleefdheid en eerbied voor Hem zouden we ons niet zo makkelijk mogen afmaken van de vreemde vogels die allen volgeling zijn van Christus. Iedereen in onze kerken die we om wat voor reden dan ook tot de grond toe afbranden, zou zomaar een geliefde van God kunnen zijn. Dat wij dat niet zien, is niet Gods probleem, maar het onze!

Dus, ja, ik droom van een samengaan van de kerken, terug in de Una Sancta. Niet om daar vervolgens het onderspit te delven, maar om daar de plaats in te nemen die ons krachtens ons geloof in Jezus Christus toekomt. De protestantse traditie heeft een zeer, zeer waardevol punt te maken in de kerk van alle tijden en alle plaatsen, maar sterft momenteel uit. Zij houdt niet op om het zwaard in zichzelf te steken. Dat is de straf op de zonde van scheuren en tweedrachten zaaien. De enige kans is: andere christenen als christen erkennen en daar gestalte aangeven door vereniging.
Anders is het zo gebeurd met vooral het Nederlandse protestantse model.

Dus het gaat wel even over iets meer, dan alleen maar over de vrouw in het ambt. Ik zie nog liever dat de kerken elkaar vinden, dan dat dat ambt nu persé opengesteld wordt voor de vrouw. Alhoewel ik daar persoonlijk wel voorstander van ben. Kwestie van prioriteiten.

Bekeert u, scheurmakers! Gij bezoedelt het Lichaam van Christus. Het zal niet zonder gevolgen blijven...zoals we met eigen ogen kunnen zien.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2018 20:34

Speedy schreef:Schiet toch op met die vrome woorden hoe het allemaal moet.

De CGK heeft afspraken gemaakt om als kerkverband samen met elkaar op te trekken en in die afspraken ligt vast hoe er gehandeld moet worden om naar elkaar te luisteren. Er is een KERKELIJKE WEG. Wat hier is gebeurd is, buiten de kerkelijke weg om nieuwe afspraken maken, waar niet het hele kerkverband in betrokken is. Het is toch bij de zotte dat er niet eerlijk en open het gesprek is aangegaan. Al heel duidelijk is aangewezen dat classis Apeldoorn buiten zijn bevoegdheid heeft gehandeld. Het heeft niets te maken 'principiele redenen' het heeft alles te maken met afspraken die het hele kerkverband met elkaar heeft genomen. Als iemand zich niet wil houden aan die afspraken, dan moet deze rechtspersoon zijn consequenties trekken en keuzes gaan maken.

Juist op deze manier komt het Lichaam van Christus in het geding.


Hoezo precies? De kerkelijke weg loopt toch juist via de classis? En er is dus niet landelijk afgesproken dat bij samenwerkingen tussen kerkverbanden altijd het meest conservatieve besluit gevolgd moet worden. Het is sowieso juist belangrijk dat hier plaatselijk en regionaal ruimte voor verschillen is, zeker in de CGK die plaatselikk erg van elkaar verschilt. Officieel adviseert de synode zelfs nog steeds om de NBV niet te gebruiken in de kerkdiensten...

Probleem is niet het besluit dat er geen vrouwen in het ambt mogen maar dat er twee kerkverbanden zijn die plaatselijk samen zijn gegaan. Waarbij het in het ene kerkverband wel mag en in de andere niet. En je zit bij elkaar in de kerk op zondag. En hoe ga je er dan mee om. Moet je dan altijd de meest conservatieve lijn volgen? Dat is de vraag. En in het artikel lees je van ds. Willem van ‘t Spijker dat dat kerkrechtelijk gezien niet de afspraak is geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 19 okt 2018 20:43

Marnix schreef:Hoezo precies? De kerkelijke weg loopt toch juist via de classis? En er is dus niet landelijk afgesproken dat bij samenwerkingen tussen kerkverbanden altijd het meest conservatieve besluit gevolgd moet worden. Het is sowieso juist belangrijk dat hier plaatselijk en regionaal ruimte voor verschillen is, zeker in de CGK die plaatselikk erg van elkaar verschilt. Officieel adviseert de synode zelfs nog steeds om de NBV niet te gebruiken in de kerkdiensten...

Probleem is niet het besluit dat er geen vrouwen in het ambt mogen maar dat er twee kerkverbanden zijn die plaatselijk samen zijn gegaan. Waarbij het in het ene kerkverband wel mag en in de andere niet. En je zit bij elkaar in de kerk op zondag. En hoe ga je er dan mee om. Moet je dan altijd de meest conservatieve lijn volgen? Dat is de vraag. En in het artikel lees je van ds. Willem van ‘t Spijker dat dat kerkrechtelijk gezien niet de afspraak is geweest.


Dat is al weerlegt met het noemen van de synode besluiten. Uitgangspunt binnen het kerkrecht juist tussen samenwerkingsgemeenten is dat de 'nauwste' kerkorde gevolgd. Dus als Arnhem zou vinden dat er een discrepantie in de besluiten zit, zou de classis naar de Synode moeten om daar advies te vragen. Wat jij noemt m.b.t. de ontrading van gebruik van de NBV, daar ligt een opening. Dat is geen verbod. M.b.t. de vrouw in het ambt is er een duidelijk besluit genomen en afgewezen met duidelijke argumenten, dan kan je het niet via een achterdeur wel laten invoeren en dan een beroep doen op het geweten en ruimte. Kerkrechtelijk grote nonsens.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 20 okt 2018 09:19

1Timotheus2:8-15

Waarom legt Paulus er de nadruk op, dat Adam eerst gemaakt werd en daarna Eva?
Waarom legt Paulus er de nadruk op, dat Adam niet verleid is geworden, maar dat de vrouw verleid zijnde , in overtreding geweest is?

Het lijkt mij nuttig om eerst eens te zoeken naar wat Paulus hier te zeggen heeft.
Paulus zal een en ander niet zonder reden zeggen.
Hij is gewoon overtuigd van wat hij zegt.
Zo is het voor Paulus , en niet anders.
In al zijn brieven doet hij van die overtuigde uitspraken.
Uitspraken, waarvan we weten, dat ze nog waar zijn ook.
Voorbeelden te over.
Uitspraken waarvan ik denk dat de Apostel de wenkbrauwen op zou trekken als de gemeente het er niet mee eens zou zijn.
Het gaat er dus om, om er achter te komen welke waarheid Paulus hier aan de gemeente meedeelt.

Wie heeft er antwoorden op deze vragen?


hg

Learsi

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2018 09:37

Marnix schreef:Probleem is niet het besluit dat er geen vrouwen in het ambt mogen maar dat er twee kerkverbanden zijn die plaatselijk samen zijn gegaan. Waarbij het in het ene kerkverband wel mag en in de andere niet.

Als ik me niet vergis was dit ook een zeer gevoeilig punt in de GKv. Er zijn verschillende gemeenteleden destijds naar onze gemeente overgekomen, omdat ze de vrouw in het ambt afwezen.
En nu? Nu denken ze "veilig" in de CGK te zijn en komt datzelfde splijtpunt weer!
Die mensen zijn nu in totale ontreddering.
Denk daar eens aan!
Marnix schreef:Moet je dan altijd de meest conservatieve lijn volgen?

Wanneer 2 mensen of groepen het niet met elkaars eens kunnen worden op een principieel punt, en het is een gewetenskwestie, moet je het zwakste geweten volgen.
We moeten vragen: Heere, wat wilt U nu dat wij doen zullen? dan mag je niet over de afwijzing van de ander heenstappen.
Zeker omdat het in dit geval 2 of 2 getuigen zijn, waar de Bijbel over spreekt.

Dan nu nog één aspect van wat Gods Woord over het heersen schrijft. In Colossenzen 3 vers 15 schrijft de apostel: "En de vrede Gods heerse in uw harten, waartoe gij ook geroepen zijt in één lichaam; en weest dankbaar." Wat een mooi woord, hè?! De vrede van God ... Deze moet in ons hart komen. En dàt niet alleen, maar ze moet ook in ons hart héérsen. Dus niet alleen er een keertje zijn en er zo nu en dan enige invloed uitoefenen, maar ze moet er heersen! Alles moet dus ondergeschikt zijn aan die vrede. De vrede is koningin. Zij mag het hele beleid bepalen. De vrede is het algemene hoofd, de vrede is het belangrijkste doel. Wat een wonder, wanneer de vrede, die God ons om Christus' wil geeft, in ons hart is gekomen en een steeds grotere plaats mag innemen. Wat een wonder, wanneer deze vrede steeds meer de overhand krijgt. Je begrijpt wel, dat we dan geen ruziezoekers zijn, maar vredestichters.

Geen ruziezoekers, maar vredestichters
Psalmboek.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 20 okt 2018 10:46

Chaya schreef:Als ik me niet vergis was dit ook een zeer gevoeilig punt in de GKv. Er zijn verschillende gemeenteleden destijds naar onze gemeente overgekomen, omdat ze de vrouw in het ambt afwezen.
En nu? Nu denken ze "veilig" in de CGK te zijn en komt datzelfde splijtpunt weer!
Die mensen zijn nu in totale ontreddering.
Denk daar eens aan!

Heel verdrietig de ontredderde mensen overgekomen naar jou gemeente.
Maar nu Heere, mijn hoop die is op U alleen!
Dat is geloof!
Je bent enkel veilig in Jezus armen in Hem geborgen...
Je kan dan nog zo op de vlucht zijn voor tal van bijzaken maar de Heere Jezus laat zich vinden, ja zelfs daar waar 2 of 3 mensen in Zijn Naam samen zijn onder het gehoor van man of vrouw of wie dan ook....God spreekt....
Het gaat om Hem....
Al die bijzaken leiden zo af en je ziet dat gelukkig nu in elkaar zakken gelukkig want er is een snakkende behoefte aan het bevrijdend Evangelie van Christus waarin de Heilige Geest vol de ruimte krijgt en die Geest waait dwars door kerkmuren en regeltjes.....roept mensen ...mannen en vrouwen......Hoort hét Woord!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 20 okt 2018 10:49

Chaya schreef:Dan nu nog één aspect van wat Gods Woord over het heersen schrijft. In Colossenzen 3 vers 15 schrijft de apostel: "En de vrede Gods heerse in uw harten, waartoe gij ook geroepen zijt in één lichaam; en weest dankbaar." Wat een mooi woord, hè?! De vrede van God ... Deze moet in ons hart komen. En dàt niet alleen, maar ze moet ook in ons hart héérsen. Dus niet alleen er een keertje zijn en er zo nu en dan enige invloed uitoefenen, maar ze moet er heersen! Alles moet dus ondergeschikt zijn aan die vrede. De vrede is koningin. Zij mag het hele beleid bepalen. De vrede is het algemene hoofd, de vrede is het belangrijkste doel. Wat een wonder, wanneer de vrede, die God ons om Christus' wil geeft, in ons hart is gekomen en een steeds grotere plaats mag innemen. Wat een wonder, wanneer deze vrede steeds meer de overhand krijgt. Je begrijpt wel, dat we dan geen ruziezoekers zijn, maar vredestichters.

Ik ben het grotendeels met je eens, maar ik krijg hier toch een naar gevoel bij. Want in de volgende discussie, als het bijvoorbeeld gaat om hoe verschillende stromingen in een kerk samen kunnen leven, dan roepen de scherpslijpers om het hardst dat waarheid bovenaan staat, en niet de vrede.

Trouwens, Paulus noemt het zwakke geweten niet voor niets zwak: het is een geweten dat nog te zeer verstrikt zit in afgodendienst.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HSM en 18 gasten