de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 apr 2016 18:25

naamloos schreef:En het helpt ook niet om er van alles en nog wat te slepen wat er totaal niets mee te maken heeft, werkelijk echt helemaal niks.
Je wekt de indruk of je met de bijbel in de hand voor God wil spelen, en andersdenkenden te bedreigen met hel en verdoemenis.
Chaya schreef:Dat is nogal een beschuldiging. Ik plaats hier citaten van voorgangers. Dus je zegt dat zij op de troon van God gaan zitten?
Een citaat wat in de context van de Gay Pride en de "roze kerkdienst" staat. (waar ik het dus niet over ga hebben)
In het hele artikel wordt er met geen woord gerept over de vrouw in het ambt.
Door de veroordelende bijbelteksten welke de dominee aanhaalt hier neer te zetten wek je de indruk dat de dominee het over de vrouw in het ambt heeft. Overigens zijn voorgangers er ook heus niet altijd te goed voor om op de stoel van God te gaan zitten. :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 29 apr 2016 20:16

gravo schreef:Ja, misschien zijn het wel dezelfde mensen die 10, 20 jaar gelden misschien nog de wenkbrauwen fronsten bij de gedachte aan de vrouw in het ambt. Maar Gods oordelen zijn niet neergedaald toen sommigen daartoe overgingen. Ze zien hoe waardevol de inbreng van vrouwen op geestelijk gebied kan zijn. Ze zijn gewoon om. Ze zien er geen kwaad in, alleen maar goed. Inderdaad, ze zijn veranderd. Op persoonlijk vlak zou je nog kunnen proberen hen weer terug te krijgen bij de oude leer. Maar zij zijn niet alleen veranderd. Hun hele generatie, hun hele kerk is veranderd. Hun leer is veranderd. Hun Bijbel is in zekere zin veranderd. Ze lezen hem namelijk anders. Ze halen er andere dingen en ze halen die dingen er op een andere manier uit. Een beroep op de Bijbel wordt daarmee zinloos.

Die tendens zien we nu.

Mijn voorspelling is dat ook de grotere orthodoxe kerken op den duur zullen meegaan in deze veranderingen. Je hebt nog 1 of 2 generatiewisselingen nodig, vermoed ik. En dan wordt het nieuwe standpunt op grond van de Bijbel (sic) van kracht. Let maar op.

Om de vraag aan het begin nog eens te herhalen: Stel dat de tegenstanders toch gelijk hebben. Dat ze het zelfs kunnen aantonen. Dan nog zal het antwoord zijn: "maar wij zien dat in deze tijd toch heel anders, deze Bijbelse aanwijzingen vinden wij niet meer passend, je kunt dat niet één op één naar onze tijd overplaatsen".


Dit geeft precies het postmodernisme aan en het antropologische wat de kern van jouw hermeneutiek is. De mens voelt en bepaalt en de Bijbel komt op de tweede rang. Het klinkt allemaal mooi, het laat precies de theologische ontwikkelingen van de 70'er jaren zien en die tijd zijn we gelukkig voorbij. Binnen de theologie is waar te nemen dat eerlijk wordt aangegeven dat het Woord zaken aangeeft die we nu niet meer voor waar kunnen aannemen. Dat dit eerlijk is, geeft voor mij aan dat het duidelijk wordt aangegeven. De jaren '70 werd op een laatdunkende manier door de theologen in de Gereformeerde kerk synodaal zoals een Kuitert gesproken over de Gereformeerde hermeneutiek. Nu wordt subtiel dat terzijde geschoven en wordt er laat dunkend over geschreven.

Mijn voorspelling is dat ook de grotere orthodoxe kerken op den duur zullen meegaan in deze veranderingen. Je hebt nog 1 of 2 generatiewisselingen nodig, vermoed ik. En dan wordt het nieuwe standpunt op grond van de Bijbel (sic) van kracht. Let maar op.

Dit stukje is gewoon lachwekkend, klinkt aandoenlijk, maar jij zal het niet meer meemaken en slaat het 'let maar op' nergens op. Toch wel aardig om te vermelden dat oude theologen aangegeven hebben dat ze het toch verkeerd hebben gezien. Berkhoff is ook vlak voor zijn sterven van een aantal zaken teruggekomen.

gravo schreef:Kortom, als tegenstander kun je hier niets tegen doen. Want gereformeerden zullen het op den duur niet ongereformeerd vinden om vrouwen tot het ambt toe te laten. Wie dan nog spreekt over uitholling, hellend vlak, glijdende schaal...enz.....die zal dat alleen nog kunnen doen door enkele citaten uit oude boekjes van lang geleden voor te lezen. Toen dacht men dat.

Niemand zal meer serieus geloven dat je dat nu echt nog vindt. Net zoals slavernij, heksenverbrandingen of verbanningen alleen maar naar historische gebeurtenissen verwijszen, maar absoluut geen realiteit meer kunnen zijn in onze tijd.

gravo


Als tegenstander kan je er alles aan doen en dat is bij het Woord blijven. Het Woord zoals onze vaderen dat hebben overgeleverd die ons de weg van zaligheid duidelijk aanwijst waarin man en vrouw hun plaats hebben en hun taken. En niet zoals hier wordt voorgeschoteld en de Heilige Geest een weg wordt voorgeschreven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 29 apr 2016 20:45

Speedy schreef:Het Woord zoals onze vaderen dat hebben overgeleverd die ons de weg van zaligheid duidelijk aanwijst waarin man en vrouw hun plaats hebben en hun taken. En niet zoals hier wordt voorgeschoteld en de Heilige Geest een weg wordt voorgeschreven.


Wat houdt voor jou de werking van de Heilige Geest in?
Als ik het werk van de Heilige Geest via de prediking van een vrouwelijke predikant heb mogen horen en Zijn Heilige Geest hiermee verder ging werken in mijn leven en ik dit overleg met mijn Heer en Heiland en hier zegen op mag zien concreet, dan kan iedereen zeggen wat hij of zij wil. Maar dat is tussen God en mij.
(of moet ik dit dan alsnog niet zien als de werking van de Heilige Geest omdat een mens zegt dat dit niet kan?)
Geloof je dat de Heilige Geest vanuit het Woord, de Bijbel, zelfs overstijgend door kan werken en zodoende het Woord Levend maakt in mensenlevens?
Het is eigenlijk best apart dat we spreken over een vrouwelijke en mannelijke predikant.
Beiden in dienst van God in Zijn Wijngaard.
Het is iets tussen God en de Predikant, daar kan je als mens niet bij, nooit!
Aan de Zegen van de Heere is alles gelegen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 29 apr 2016 20:59

Als ik zou zeggen dat een vrouw geen predikant hoort te zijn en dat zij handelt in strijdt met het Woord van de Heere en dat de Geest mij dat duidelijk gemaakt heeft op grond van het Woord en dat is een zaak tussen God en mij.

Welke Geest heeft dan gelijk? als je zo een discussie moet voeren op de wijze zoals jij die aangeeft dan ben je pas onheilig bezig en stampt de discussie plat.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 29 apr 2016 23:57

@ speedy

Ik denk dat je het teveel aandikt. Het is nu net of een zorgvuldige keuze van een kerkenraad om de vrouw in het ambt toe te laten in feite een duivelse stap is om de scheppingsorde van God omver te werpen.

Bovendien, bijna nergens wordt de keuze voor de vrouw in het ambt gezien in het licht van een zwaar principieel filosofisch discours. Het is eerder een diepgekoesterde wens om de gemeente ruim en breed open te stellen voor alle mensen en hen allen aan te spreken als mensen die genadegaven hebben gekregen. Of dat nu dienstbetoon of profetie is. En ja, voor die gedachte zijn steunteksten in de Bijbel te vinden. In Christus zijn heel wat oude verdelingen opgeheven en heel wat muren geslecht. Ook die tussen man en vrouw.

Tot slot, het is ook een zaak van het gezonde verstand geworden in onze samenleving om het onderscheid tussen man en vrouw niet zo formeel en strikt te handhaven. Deze common sense wordt ook nog eens luid en duidelijk bevestigd door de praktijk: het werkt goed, mensen zijn er erg tevreden mee.

Ik denk dat er andere dingen zijn, waar we meer zorgen om zouden moeten hebben in kerk en wereld, dan deze kwestie, die voor velen helemaal geen kwestie meer is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2016 09:05

gravo schreef:Tot slot, het is ook een zaak van het gezonde verstand geworden in onze samenleving om het onderscheid tussen man en vrouw niet zo formeel en strikt te handhaven. Deze common sense wordt ook nog eens luid en duidelijk bevestigd door de praktijk: het werkt goed, mensen zijn er erg tevreden mee.

Dat is niet waar gravo. Ik kan namen noemen van kerken en predikanten waar de vrouw in het ambt (k.r.) een spijtzwam is.
Predikant geeft aan bij preekbeurt dat hij geen hand van een dienstdoende vrouwelijke ouderling wil, vóór aanvang van de dienst, met als wens de Zegen.
De PKN is verdeeld, mede hierdoor(?), want in A staat een vrouwelijke predikant op de kansel en in B mag zij vanwege prinicpiële redenen niet komen preken.
Dus ook in sommige wijkgemeentes geeft dit problemen.

Laatst trouwde een jong stel, de a.s. bruidegom wilde graag een vrouwelijke predikant die hij in zijn studentenstad had gehoord.
De ouders van de bruid kwamen hierdoor in gewetensnood.
Dus hoe kun je dan stellen dat het goed werkt en mensen erg tevreden zijn?

Verder zie ik in het ouderencentrum dat veel bejaarde mensen er grote problemen mee hebben dat er opeens een vrouwelijke predikant bij hen komt en het H.A. viert (in het tehuis).
Maar ja, dat zal dan wel weer uitgelegd worden als : dat ouderen nu eenmaal moeilijker met de tijd meegaan.
Je zult op hoge leeftijd maar zo in gewetensnood gebracht worden door je kerk! Triest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 09:33

gravo schreef:Het is nu net of een zorgvuldige keuze van een kerkenraad om de vrouw in het ambt toe te laten in feite een duivelse stap is om de scheppingsorde van God omver te werpen.

Inderdaad een duivelse stap richting formatie van de eindtijdse kerk wier ultieme bestemming het is om één wereldomvattend religieus systeem te worden onder het bestuur van de geïncarneerde duivel. Het is de geest van de anti-Christ die deze tendens veroorzaakt. Het is zeer de moeite waard om hier tegen te waarschuwen.

Tegen de mensen die dit ook weten, zou ik willen zeggen dat ik me levendig kan voorstellen dat dit zeer frustrerend kan aanvoelen. Temeer omdat God hier ook in bepaald! Het is God Die een verblinding gebracht heeft over hen die Hem slechts met lippendienst eren maar wier hart zich ver van Hem bevindt. Deze tendens valt niet tegen te houden en dat zal, nogmaals, mijn intentie dan ook niet zijn. Beter is het om te proberen enkelen weg te trekken uit dit brandend vuur.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 30 apr 2016 09:56

gravo schreef:Het is nu net of een zorgvuldige keuze van een kerkenraad om de vrouw in het ambt toe te laten in feite een duivelse stap is om de scheppingsorde van God omver te werpen.

JohannesHermanus schreef:Inderdaad een duivelse stap richting formatie van de eindtijdse kerk wier ultieme bestemming het is om één wereldomvattend religieus systeem te worden onder het bestuur van de geïncarneerde duivel. Het is de geest van de anti-Christ die deze tendens veroorzaakt. Het is zeer de moeite waard om hier tegen te waarschuwen.

Tegen de mensen die dit ook weten, zou ik willen zeggen dat ik me levendig kan voorstellen dat dit zeer frustrerend kan aanvoelen. Temeer omdat God hier ook in bepaald! Het is God Die een verblinding gebracht heeft over hen die Hem slechts met lippendienst eren maar wier hart zich ver van Hem bevindt. Deze tendens valt niet tegen te houden en dat zal, nogmaals, mijn intentie dan ook niet zijn. Beter is het om te proberen enkelen weg te trekken uit dit brandend vuur.


Bla, bla, bla...o gij uitzinnige Galaten...
Sorry, JohannesHermanus, dit blij- en vrijgezinde lid van de eindtijdse kerk (PKN) haakt hier even af met dezelfde eerbied als waarmee je afscheid neemt van mensen die buiten hun schuld in een psychiatrische kliniek moeten worden opgenomen. Met verdriet zie je hun ongeluk, eenzaamheid en ziekte aan.

Tragisch, hoe een verwrongen beeld van verleden, heden en toekomst, van jezelf, God en de medemens tot ontsporingen als deze kan leiden.
Tot welke waanzin en onheilig vuur kan deze moderne tijd onvaste en onzekere christenen wel niet brengen.

Je zult maar vrouw zijn en in dit frame worden geplaatst.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 30 apr 2016 10:19

gravo schreef:Tot slot, het is ook een zaak van het gezonde verstand geworden in onze samenleving om het onderscheid tussen man en vrouw niet zo formeel en strikt te handhaven. Deze common sense wordt ook nog eens luid en duidelijk bevestigd door de praktijk: het werkt goed, mensen zijn er erg tevreden mee.

Chaya schreef:Dat is niet waar gravo. Ik kan namen noemen van kerken en predikanten waar de vrouw in het ambt (k.r.) een spijtzwam is. (...)


Je verwart twee dingen.

Mijn standpunt is dat de positie van de vrouw in de samenleving in allerlei opzicht ingrijpend is gewijzigd, man en vrouw worden in bijna alles gelijk behandeld. Omdat ik zie dat het overgrote merendeel van de christenen deze tendens volgt en van de nieuwe mogelijkheden volop gebruik maakt, meen ik te kunnen constateren dat die gelijke behandeling common sense is geworden. De wissels zijn al om, ook in kerkelijke kring. Een uitvloeisel daarvan is dat veel kerken de vrouw toelaten tot het ambt. De waarden en normen van de samenleving hebben hier inderdaad invloed gehad op de theologie. Men is er in de loop van de tijd anders over gaan denken.
En men is daar tevreden over. Nergens zijn de vrouwen als zodanig de oorzaak van het verwijt dat jij nu ventileert. Ze doen het namelijk uitstekend.

Het misverstand is dat je denkt dat de meerderheid van de christenen nog zou kunnen worden aangesproken op de vroegere status quo, op grond van de Bijbelteksten die daarbij horen. Maar dat gaat niet meer. Er is een nieuwe visie en een nieuwe praktijk geboren. In alle zorgvuldigheid ontwikkeld, stap voor stap en nu vrij algemeen aanvaard.

Je verwijt dat van de kwestie "vrouw in het ambt" een twistappel gemaakt wordt suggereert dat een kleine militante nieuwerwetse groep onbijbelse christenen een vuurtje opstookt dat anders niet ontbrand zou zijn (alsof de kerken nog massaal de praktijk van de vroegere status quo hanteren).
Dat is dus niet zo.
Het is eerder zo dat een relatief kleine behoudende groep zich breed en sterk maakt en luidkeels de door velen gevoelde common sense de kop in wil drukken. Zij brengen temidden van een breed gedragen gevoel voor gelijke behandeling van vrouwen en mannen een twistappel in, door zichzelf als de enige ware hoeder van "wat de Bijbel echt zegt" te presenteren. In een poging de mensen bang te maken en het zo voor te stellen dat God en Zijn heil uit ons leven wordt verbannen, wanneer wij de vrouw toelaten tot het ambt.
Dat vinden ze heel stoer, maar achter hun rug wordt meewarig het hoofd geschud of onbedaarlijk gelachen.
Dat zal allemaal vast wel leiden tot een extreme afscheidingsgedachte en op de Veluwe zullen we over 10 jaar heus nog wel een kerkje kunnen vinden waar niets is doorgedrongen van de ketterse en onbijbelse visie op de vrouw, maar dat is niet relevant voor de brede ontwikkeling.
En die is dat vrouwen belangrijker worden in alle taken van de kerk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2016 11:17

gravo schreef:Mijn standpunt is dat de positie van de vrouw in de samenleving in allerlei opzicht ingrijpend is gewijzigd, man en vrouw worden in bijna alles gelijk behandeld. Omdat ik zie dat het overgrote merendeel van de christenen deze tendens volgt en van de nieuwe mogelijkheden volop gebruik maakt, meen ik te kunnen constateren dat die gelijke behandeling common sense is geworden. De wissels zijn al om, ook in kerkelijke kring. Een uitvloeisel daarvan is dat veel kerken de vrouw toelaten tot het ambt. De waarden en normen van de samenleving hebben hier inderdaad invloed gehad op de theologie. Men is er in de loop van de tijd anders over gaan denken.
En men is daar tevreden over. Nergens zijn de vrouwen als zodanig de oorzaak van het verwijt dat jij nu ventileert. Ze doen het namelijk uitstekend.

Dan heb ik dat idd verkeerd begrepen, ik dacht dat je het over de kerk had. In de maatschappij is dat anders, dat weet ik ook. Maar dat moet toch niet onze maatstaf zijn?
gravo schreef:Het misverstand is dat je denkt dat de meerderheid van de christenen nog zou kunnen worden aangesproken op de vroegere status quo, op grond van de Bijbelteksten die daarbij horen. Maar dat gaat niet meer. Er is een nieuwe visie en een nieuwe praktijk geboren. In alle zorgvuldigheid ontwikkeld, stap voor stap en nu vrij algemeen aanvaard.

Dat zie ik anders, het is niet bepaald met voorzichtigheid gegaan, dit weet ik van bezwaarde christenen uit die kerken! Ze voelen zich niet gehoord en serieus genomen.
gravo schreef:Het is eerder zo dat een relatief kleine behoudende groep zich breed en sterk maakt en luidkeels de door velen gevoelde common sense de kop in wil drukken. Zij brengen temidden van een breed gedragen gevoel voor gelijke behandeling van vrouwen en mannen een twistappel in, door zichzelf als de enige ware hoeder van "wat de Bijbel echt zegt" te presenteren. In een poging de mensen bang te maken en het zo voor te stellen dat God en Zijn heil uit ons leven wordt verbannen, wanneer wij de vrouw toelaten tot het ambt.
Dat vinden ze heel stoer, maar achter hun rug wordt meewarig het hoofd geschud of onbedaarlijk gelachen.

Als je dit terugleest, vind je dat niet enorm badinerend jegens de behoudende christenen?
Bovendien, hen maakt het niet uit of mensen hen uit zouden lachen. Dat zijn ze intussen wel gewend.
Het gaat er hen om of zij God's geboden en inzettingen handhaven. Dan kost dat strijd ja. Dat kan zelfs een splijting in gezinnen en huwelijken als gevolg hebben.
Daar spreekt de Bijbel ook van, dus daar hoef je niet van te schrikken.
gravo schreef:Dat zal allemaal vast wel leiden tot een extreme afscheidingsgedachte en op de Veluwe zullen we over 10 jaar heus nog wel een kerkje kunnen vinden waar niets is doorgedrongen van de ketterse en onbijbelse visie op de vrouw, maar dat is niet relevant voor de brede ontwikkeling.

Ik heb nieuws voor je, ook buiten de Veluwezoom zijn er kerken die vrouwen in het ambt afwijzen.

Gravo schreef: Je zult maar vrouw zijn en in dit frame worden geplaatst.
Ik zit echt niet in een frame waar ik niet in wil.

Samengevat, zoals ik jou lees: in de wereld is de emancipatie in de jaren 60 in gang gezet, de kerk kan en mag dit niet tegenhouden en er is ook geen reden toe.
Het is niet anders dan een voortgaand slijtageproces, de kerk gaat steeds meer op de wereld lijken en het is niet meer: Gij,geheel anders.
Intussen sluiten diezelfde kerken. Een vrouwelijke voorganger ten spijt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 30 apr 2016 11:28

*Verwijderd door moderator. Dit stuk heb je al een aantal maal geplaatst.*
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2016 12:35

Het is werkelijk waar van de zotte hoe overtrokken en veroordelend er door sommigen gereageerd wordt.
Als je van een vrouw iets leert is het 'een duivelse stap' maar zou een man hetzelfde leren dan komt het ineens van God.
Alsof de boodschapper-ster de inhoud van de boodschap verandert. Wat een kolder!
Mannen worden niet opgeroepen om vrouwen het zwijgen op te leggen, laten ze zich aan hun eigen teksten houden bijv: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en meningsverschil.
De vrouw zou een splijtzwam zijn en anderen in gewetensnood brengen. Maar hebben die anderen ook gewetensnood wanneer ze kerken in een gemeente die zich door toorn en meningsverschil heeft afgescheiden in de zoveelste denominatie? Nee? Wat een selectieve 'nood' dan!

Het is nogal een verschil of je 'lijdt' vanwege het evangelie, of vanwege de eigen starre wettische houding van het grote "eigen gelijk''.
En dan maar klagen en in de slachtofferrol kruipen met een paar 'passende' Bijbelteksten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2016 13:39

naamloos schreef:Het is werkelijk waar van de zotte hoe overtrokken en veroordelend er door sommigen gereageerd wordt.

Wat bedoel je met zot?
naamloos schreef:Als je van een vrouw iets leert is het 'een duivelse stap' maar zou een man hetzelfde leren dan komt het ineens van God.

Dat heeft tot nu toe niemand beweerd, dat maak jij er nu van.
Het gaat alleen over de plaats van de vrouw in het openbare ambt. Houd dat verschil voor ogen.
naamloos schreef:Maar hebben die anderen ook gewetensnood wanneer ze kerken in een gemeente die zich door toorn en meningsverschil heeft afgescheiden in de zoveelste denominatie?

Ja!
En zit jij zelf ook niet in een afgescheiden gemeente? Want dat is de evangelische ook hoor.

Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar ze zijn verschillend. Zowel fysiek, als mentaal. God heeft met een bedoeling beide verschillend geschapen.
Het op de juiste manier gezag uitoefenen - van de man - is geen overheersen.
Paulus verwoordt in zijn geschriften niets anders dan de scheppingsorde, zoals deze door God is ingesteld en het is de mens die deze scheppingsorde vanaf het begin omver heeft willen werpen.
Welke forummers "bewaren het Woord van God" zoals beschreven in Openbaring 3:
Ik weet uw werken; zie, Ik heb een geopende deur voor u gegeven, en niemand kan die sluiten; want gij hebt kleine kracht, en gij hebt Mijn woord bewaard, en hebt Mijn Naam niet verloochend.

of laten zich meevoeren door de tijdgeest, zoals de wereld het voorschrijft?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 13:40

naamloos schreef:Als je van een vrouw iets leert is het 'een duivelse stap' maar zou een man hetzelfde leren dan komt het ineens van God.

Ik heb niks tegen vrouwen die onderwijs geven. Maar laat dat in de juiste context gebeuren.

Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? (Luk.18:8)

Een heel klein beetje, waarschijnlijk...

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 apr 2016 14:14

JohannesHermanus schreef:Ik heb niks tegen vrouwen die onderwijs geven. Maar laat dat in de juiste context gebeuren.
En waarom zouden we ons aan jouw interpretatie van die context moeten houden?
JohannesHermanus schreef:Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? (Luk.18:8)
Ik zie er naar uit! Van de gerechtigheid van de wereld, en speciaal van een bepaald soort mannen, hoeven we het niet te verwachten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten