Bartje schreef:ergens mis ik iets heel belangrijks namelijk dat wat God zegt in Genesis 3 : 16: God zei tegen de vrouw ... en hij zal over u heerschappij hebben. dan zou je concluderen dat de man hoofd is geworden na de zondeval. Dus is de straf voor de vrouw dat zij is onderworpen aan de man, na de zondeval. ben het met je eens dat ze gelijkwaardig waren voor de zondeval. zoals de man gestraft word om te werken voor het eten op de vervloekte aarde tussen alle onkruid en stekels.
Het is een straf, als gevolg van de zondeval. Geen scheppingsorde. Daar kan je denk ik wel twee dingen over zeggen:
1. Omdat de straf een gevolg is van de zonde hoef je die daarom niet lijdzaam te ondergaan. Om dat wat duidelijker te maken is het goed om even naar die andere straf voor de vrouw te kijken. Met smart zult u kinderen baren. Dat is een gevolg van de zondeval. Niet zozeer een “instelling”. Dat zou inhouden dat pijnbestrijding bij een bevalling niet zou mogen, want de straf die God heeft gegeven mag niet ongedaan gemaakt worden. Maar volgens mij is er geen christen die moeite heeft met het bestrijden van pijn bij een bevalling en dus het bestrijden van die straf. En zo is ongelijkheid tussen man en vrouw, overheersing van de man, een gevolg van de zondeval maar is bestrijding daarvan daarmee ongeoorloofd?
2. Jezus brengt herstel. De mens valt in zonde er daarmee komt er allerlei ellende in de wereld. Ongelijkheid, pijn, ellende. Maar Jezus komt om herstel te brengen. In de moederbeloften in Genesis 3 wordt hier ook al naar verwezen, de vernietiging van de duivel en wat hij teweeg heeft gebracht, via het nageslacht van de vrouw. Jezus verandert dingen uit het oude testament. Het voorhangsel scheurt in tweeen, het evangelie is niet meer beperkt tot de Joden, de wetten en offerdiensten krijgen een andere plaats. Zou Hij dingen die het gevolg van de zondeval zijn ook niet gaan herstellen?
Kortom, ik denk niet dat je vanuit Genesis 3 kan onderbouwen dat de overheersing van de man moet blijven...