de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 10:22

Zo, Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg. :mrgreen:

Het is intussen ondoenlijk geworden om iedereen van een persoonlijke reactie te voorzien, het zijn er te veel, ik word verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd, er wordt mij van alles verweten en in de schoenen geschoven (dank je wel Marnix, voor het aanbrengen van de broodnodige nuance :wink: )

Nogmaals, het gaat niet over de maatschappelijke positie van de vrouw anno 2015, ook al is dat door mij ook zijdelings aangetipt.
Dus het gaat ook niet over de tut(ten) Naamloos.
Het gaat hier over de vrouw in het ambt, dat wil zeggen: predikant, ouderling of diaken.
En dat is onbijbels!
Als er dan alleen maar gezegd wordt als reactie, als ik met een citaat aantoon dat deze discussie al reeds in begin jaren 50 op gang kwam en de bekende ds. Tukker (naamloos kent hem niet blijkbaar) notabene in gereformeerde kringen en niet eens ultra orthodoxe!, hierover zijn zorgen uitspreekt, en je kunt alleen maar bleren "weg met die man", welk niveau krijgt de discussie dan?

Wanneer iemand een afwijkende mening hebt die niet meegaat met de tijdgeest, niet vrijzinnig is of te hyper calvinistisch voorkomt, zijn de hatelijkheden meteen niet van de lucht.
En dan kom je vrijwel alleen te staan in discussies, mensen hebben er blijkbaar geen zin meer in, dus nu lijkt het of de meerderheid vindt dat een vrouw in het ambt moet kunnen. Maar dat is helemaal niet zo, dit is alleen in bepaalde kerkgenootschappen die hier dus ruim vertegenwoordigd zijn.
Die andere hoor je niet.
Zelfs de gematigde en wat linkser georiënteerde schrijvers op internet (MarcVerhoeven) tonen aan dat een vrouw niet in het ambt hoort.

Ik hoef jullie niet te overtuigen, dat kan ik ook niet. Maar ik wil wel een tegengeluid laten horen en dat niet alles in de kerk maar net zo hetzelfde moet worden als buiten de kerk.

De vrouwen die genoemd worden in de Romeinenbrief waren dienaressen. Preken was absoluut verboden. Dat wil zeggen dat deze vrouwen de kranken verzorgden, opgejaagde christenen opvingen en te eten gaven, ze ongetwijfeld in hun huis opnamen.
Als het woord ZUSTER wordt gebezigd, gaat dit over de uitdrukking: zuster in christus, zoals we nu het woord broeder en zuster ook wel eens gebruiken in de kerk.

Dus Rotterdam, Febe was geen prediker, maar een dienares! Zie hierboven.

Net zoals het de staat het zwaard mag dragen i.o.v. God, zij is eveneens Gods dienares, d.w.z. de staat ziet erop toe dat de wetten nagevolgd worden en het kwaad gewroken wordt.
Uit volzin.nu:
‘Vrouwen klimmen op de kansel’, kopte Trouw in juli. In een eeuw tijd van één naar elfhonderd vrouwelijke predikanten; het klinkt indrukwekkend, voor sommigen zelfs een beetje bedreigend. Maar is er binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) daadwerkelijk sprake van ‘oprukkende vrouwen’? Het aantal vrouwelijke gemeentepredikanten groeit volgens de kerkstatistieken jaarlijks gemiddeld met iets meer dan een half procent. Als deze lijn zich doorzet, en die van de kerkverlating ook, zullen de kerken leeg zijn nog voordat er evenveel mannelijke als vrouwelijke predikanten zijn. Het ambt mag dan zijn opengesteld voor vrouwen, een vanzelfsprekendheid is de vrouw in het ambt nog lang niet.
Daar zou ik me als PKNer maar eens zorgen over maken!

Tenslotte nog een vraag en antwoord UIT DE VRAGENRUBRIEK

Edit: de slogan komt uit 1989, vandaar dat hij waarschijnlijk niet bij ieder bekend is:
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:g ... ze=largest
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 01 dec 2015 10:44

Chaya schreef:En de wereld stuurt, stimuleert, "een slimme meid is op haar toekomst voorbereid", en dit soort slogans om de meiden net zo belangrijk te maken als mannen.
Maar God had het anders bedoeld.

Mijn nekharen gaan ook overeind staan wanneer ik dit lees en ik ben het met naamloos eens.
Als wijlen ds. Tukker zulke dingen schreef: ‘Wij voor ons zullen de vrouw in geen geval in geen enkel ambt erkennen, noch op de kansel, noch in enige ambtelijke vergadering’.
dan had hij kennelijk een probleem met vrouwen.
Waarom dulden (heel veel) mannen geen vrouwen tegenover zich?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor rotterdam » 01 dec 2015 11:36

Chaya schreef:Het gaat hier over de vrouw in het ambt, dat wil zeggen: predikant, ouderling of diaken.
En dat is onbijbels!

Dus Rotterdam, Febe was geen prediker, maar een dienares! Zie hierboven.


Dus Chaya, je draait er om heen.

Febe was - lees de grondtekst - diaken.
Dat is net zoveel "ambt" als predikant.

En waarom wil je mijn vraag niet beantwoorden ?
Waarom mag de vrouw wel profeteren en niet proclameren ?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 01 dec 2015 11:43

Chaya schreef:Het is intussen ondoenlijk geworden om iedereen van een persoonlijke reactie te voorzien, het zijn er te veel, ik word verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd, er wordt mij van alles verweten en in de schoenen geschoven (dank je wel Marnix, voor het aanbrengen van de broodnodige nuance )

Nogmaals, het gaat niet over de maatschappelijke positie van de vrouw anno 2015, ook al is dat door mij ook zijdelings aangetipt.
Dus het gaat ook niet over de tut(ten) Naamloos.
Dat 'tuttut' was over jouw standje dat we off topic gingen, en dat terwijl ik alleen op jouw off topic-reactie reageerde.
Chaya schreef:Het gaat hier over de vrouw in het ambt, dat wil zeggen: predikant, ouderling of diaken.
En dat is onbijbels!
Als er dan alleen maar gezegd wordt als reactie, als ik met een citaat aantoon dat deze discussie al reeds in begin jaren 50 op gang kwam en de bekende ds. Tukker (naamloos kent hem niet blijkbaar) notabene in gereformeerde kringen en niet eens ultra orthodoxe!, hierover zijn zorgen uitspreekt, en je kunt alleen maar bleren "weg met die man", welk niveau krijgt de discussie dan?
Dat is een fout 'citaat' van jou. Ik heb niet over die Tukker gezegd (die ik inderdaad niet ken) ''weg met die man''.
Ik zei ''Zo iemand zou ik niet erkennen als mijn voorganger. Opstappen en wegwezen!'' Waarmee ik bedoelde dat ik zelf mn biezen zou pakken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 12:29

rotterdam schreef:Dus Chaya, je draait er om heen.

Febe was - lees de grondtekst - diaken.
Dat is net zoveel "ambt" als predikant.

En waarom wil je mijn vraag niet beantwoorden ?
Waarom mag de vrouw wel profeteren en niet proclameren ?

Ik draai nergens om heen, heb nu al diverse keren uitgelegd hoe het zit.
Een diaken is geen predikant, nog steeds niet! Volgens de kerkorde mag bij afwezigheid van een predikant de dienst geleid worden door een ouderling. Maar deze mag de Zegen niet uitspreken, noch de sacramenten bedienen!

Ik blijf mezelf niet herhalen rotterdam, ik heb het allemaal uiteengezet.
naamloos schreef:Dat 'tuttut' was over jouw standje dat we off topic gingen, en dat terwijl ik alleen op jouw off topic-reactie reageerde.

Dat begreep ik ook wel.
Ik probeerde er luchtig op in te gaan, want het klinkt nogal denigrerend zoals je het schreef.
naamloos schreef: Opstappen en wegwezen!'' Waarmee ik bedoelde dat ik zelf mn biezen zou pakken.

Okay, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar dat vind ik een vreemde reden om op te stappen.
M.i. is het alleen wenselijk om op te stappen als er onbijbels gepreekt wordt en dat deed hij niet.
Maar allee, dat is jouw keuze en ik vraag me af of jij die in 1954 had gemaakt, want in die tijd speelt dit!
Het is dus nogal .... vreemd om dit dan te zeggen.

Cathy schreef:Mijn nekharen gaan ook overeind staan wanneer ik dit lees en ik ben het met naamloos eens.

Deze onderbuikgevoelens komen de discussie niet bepaald ten goede Cathy.
Dit is jouw persoonlijk gevoel hierover en heeft met een inhoudelijke discussie niet zoveel van doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Arco » 01 dec 2015 13:11

*Off topic*
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2015 13:12

Cicero schreef:Nee de cultuur is altijd (vanuit ons perspectief nu) vrouwonvriendelijk geweest, en de Bijbel is daar vanzelfsprekend een getuige van. De Bijbel vormt hier niet de basis van. Het is wel zo dat die vrouwonvriendelijkheid nu wel vaak met de Bijbel in de hand staande wordt gehouden. Het probleem ligt niet bij de Bijbel, maar bij het Bijbelgebruik. Als we Plato en Aristoteles tot heilige schrift zouden verklaren hadden we hetzelfde probleem.


Ik bedacht hetzelfde toen ik het teruglas, maar het is inderdaad zo dat het een cirkel is. Cultuur was vrouwonvriendelijk. En de Bijbel is een product van de cultuur. Maar vervolgens word de Bijbel wel gebruikt om de cultuur in stand te houden.

Ik weet niet goed wat ik met je opmerking over 'ons perspectief nu' moet. Maar daarbij ga ik er stilzwijgend van uit dat ongelijkheid en vrouwonvriendelijkheid hand in hand gaan. Ongelijkheid lijkt me toch redelijk objectief en niet afhankelijk van perspectief.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cicero » 01 dec 2015 13:44

Mortlach schreef:Ik bedacht hetzelfde toen ik het teruglas, maar het is inderdaad zo dat het een cirkel is. Cultuur was vrouwonvriendelijk. En de Bijbel is een product van de cultuur. Maar vervolgens word de Bijbel wel gebruikt om de cultuur in stand te houden.
Dat laatste wordt alleen een probleem als de Bijbel gebruikt werd/wordt om ethische standpunten te verdedigen die inmiddels door een groot deel van de cultuur als onrechtvaardig worden gezien, en die alleen nog maar bestaan bij de gratie dat ze in die Bijbel lijken voorgeschreven te worden.
Ik weet niet goed wat ik met je opmerking over 'ons perspectief nu' moet. Maar daarbij ga ik er stilzwijgend van uit dat ongelijkheid en vrouwonvriendelijkheid hand in hand gaan. Ongelijkheid lijkt me toch redelijk objectief en niet afhankelijk van perspectief.

Ongelijkheid hoeft echter niet als onvriendelijkheid te worden ervaren. Ongemakkelijk wordt die ongelijkheid pas als je een alternatief voor ogen hebt. Als de ongelijkheid tussen man en vrouw zo vanzelfsprekend is, zal dit voor veel vrouwen helemaal niet als een onrechtvaardigheid gezien zijn. Dat maakt het niet goed, maar het is wel nuttig te realiseren dat ons morele gevoel anders is afgestemd dan destijds.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2015 14:20

Cicero schreef:Dat laatste wordt alleen een probleem als de Bijbel gebruikt werd/wordt om ethische standpunten te verdedigen die inmiddels door een groot deel van de cultuur als onrechtvaardig worden gezien, en die alleen nog maar bestaan bij de gratie dat ze in die Bijbel lijken voorgeschreven te worden.


Precies.

Ongelijkheid hoeft echter niet als onvriendelijkheid te worden ervaren. Ongemakkelijk wordt die ongelijkheid pas als je een alternatief voor ogen hebt. Als de ongelijkheid tussen man en vrouw zo vanzelfsprekend is, zal dit voor veel vrouwen helemaal niet als een onrechtvaardigheid gezien zijn. Dat maakt het niet goed, maar het is wel nuttig te realiseren dat ons morele gevoel anders is afgestemd dan destijds.


Nog steeds weet ik niet wat ik daar nu precies mee moet. Sommigen lijken terug te willen naar de eerdere tijd, maar daarvoor moeten we dus met zijn allen 'vergeten' dat het hedendaagse alternatief dus wel beter is. Dat veel vrouwen het destijds niet als onrechtvaardig zagen (voor hen was het moderne alternatief immers ondenkbaar), betekent niet dat het niet onrechtvaardig was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2015 14:41

Chaya schreef:Ik draai nergens om heen, heb nu al diverse keren uitgelegd hoe het zit.
Een diaken is geen predikant, nog steeds niet! Volgens de kerkorde mag bij afwezigheid van een predikant de dienst geleid worden door een ouderling. Maar deze mag de Zegen niet uitspreken, noch de sacramenten bedienen!


Zo is dat geregeld maar we moeten wat we ooit hebben verzonnen altijd blijven toetsen aan de Bijbel om te zien of het wel klopt. Je noemt hier een mooi voorbeeld van een door mensen bedachte regel die helemaal nergens op slaat. Waarom zou een ouderling geen zegen mogen uitspreken? Of sacramenten bedienen? Nergens in de Bijbel wordt dat aan het ambt van voorganger gekoppeld, sterker nog, er zijn genoeg aanwijzingen dat het dopen en zeker het avondmaal vieren niet alleen onder leiding van een predikant gebeurde. Jezus stelt die voorwaarde dan ook nergens. En de zegen? Wie mag die geven? Waar komt de zegen vandaan? Van de dominee? Nee, van God. God geeft zijn zegen aan de gemeente. Dus die mag degene die de dienst leidt, predikant of ouderling, opleggen. Je geeft die zegen als mens alleen door. Het is dus een onbijbelse regel dat dit niet zou mogen. Tijd dat dat verandert en in veel kerken is dat gelukkig ook al gebeurd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 01 dec 2015 14:54

Chaya schreef:Wanneer iemand een afwijkende mening hebt die niet meegaat met de tijdgeest, niet vrijzinnig is of te hyper calvinistisch voorkomt, zijn de hatelijkheden meteen niet van de lucht.
En dan kom je vrijwel alleen te staan in discussies,

nou Chaya, ik wacht nog steed op een antwoord, zoveel discussie heb ik niet met je en allerminst ben ik hatelijk naar je toe geweest.
Je hebt het over tijdgeest, ik heb het over de werking van de Heilige Geest. Dat is iets totaal anders.

De vrouw en het ambt (kerkelijk)
1) Hoe zie jij het als een man of vrouw door de Heere God geroepen wordt? Mag je nee zeggen tegen God hierin? (zie uitgebreide eerdere reacties)
2) Hoe zie jij de werking van de Heilige Geest in mensenlevens anno 2015?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 15:03

MoesTuin schreef:nou Chaya, ik wacht nog steed op een antwoord, zoveel discussie heb ik niet met je en allerminst ben ik hatelijk naar je toe geweest.
Je hebt het over tijdgeest, ik heb het over de werking van de Heilige Geest. Dat is iets totaal anders.

De vrouw en het ambt (kerkelijk)
1) Hoe zie jij het als een man of vrouw door de Heere God geroepen wordt? Mag je nee zeggen tegen God hierin? (zie uitgebreide eerdere reacties)
2) Hoe zie jij de werking van de Heilige Geest in mensenlevens anno 2015?

Lijkt mij vragen naar de bekende weg MoesTuin.
Als ik stel dat het onbijbels is dat een vrouw predikant wordt, zal Hij haar dus ook niet roepen, volgens mijn standpunt.
De werking van de H.G. hoort in een ander topic thuis. Dat voert veel te ver hier.

De tijdgeest heeft er wel degelijk mee te maken, daar het een tijdgebonden discussie is. Gestart in de 20e eeuw, waarin kennelijk velen een soort verlichting kregen.
Ik onderschrijf wat Cicero eerder zei:
Cicero schreef:Ongelijkheid hoeft echter niet als onvriendelijkheid te worden ervaren. Ongemakkelijk wordt die ongelijkheid pas als je een alternatief voor ogen hebt. Als de ongelijkheid tussen man en vrouw zo vanzelfsprekend is, zal dit voor veel vrouwen helemaal niet als een onrechtvaardigheid gezien zijn. Dat maakt het niet goed, maar het is wel nuttig te realiseren dat ons morele gevoel anders is afgestemd dan destijds.


Dat is een zinnige reactie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 01 dec 2015 15:04

Chaya schreef:Dat begreep ik ook wel.
Ik probeerde er luchtig op in te gaan, want het klinkt nogal denigrerend zoals je het schreef.
Nee joh, dat was heel niet denigrerend bedoelt. Ook eigenlijk gewoon luchtig.
Chaya schreef:Okay, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar dat vind ik een vreemde reden om op te stappen.
M.i. is het alleen wenselijk om op te stappen als er onbijbels gepreekt wordt en dat deed hij niet.
Maar allee, dat is jouw keuze en ik vraag me af of jij die in 1954 had gemaakt, want in die tijd speelt dit!
Het is dus nogal .... vreemd om dit dan te zeggen.
Ik vind wat die Tukker zegt onbijbels. Op zich is het een bijzaak, en om bijzaken zou ik niet zo snel opstappen.
Maar dit is er toevallig één wat bijbels gezien een bijzaak is, maar voor mij persoonlijk is het géén bijzaak. Dan sta je er toch anders in.
Of ik die mogelijkheid in 1954 gehad zou hebben vind ik niet zo relevant.
Ik leef nu, en als iemand (maakt me niet uit wie) nu een dergelijke uitspraak doet wil ik daar niet bij horen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 15:09

Marnix schreef:Zo is dat geregeld maar we moeten wat we ooit hebben verzonnen altijd blijven toetsen aan de Bijbel om te zien of het wel klopt. Je noemt hier een mooi voorbeeld van een door mensen bedachte regel die helemaal nergens op slaat. Waarom zou een ouderling geen zegen mogen uitspreken? Of sacramenten bedienen? Nergens in de Bijbel wordt dat aan het ambt van voorganger gekoppeld, sterker nog, er zijn genoeg aanwijzingen dat het dopen en zeker het avondmaal vieren niet alleen onder leiding van een predikant gebeurde. Jezus stelt die voorwaarde dan ook nergens. En de zegen? Wie mag die geven? Waar komt de zegen vandaan? Van de dominee? Nee, van God. God geeft zijn zegen aan de gemeente. Dus die mag degene die de dienst leidt, predikant of ouderling, opleggen. Je geeft die zegen als mens alleen door. Het is dus een onbijbelse regel dat dit niet zou mogen. Tijd dat dat verandert en in veel kerken is dat gelukkig ook al gebeurd.

Nee Marnix, ooit verzonnen klinkt heel negatief en vrijblijvend. Zo is het niet gegaan en dat weet je zelf ook heel goed.
Waarom zouden wij anno 2015 als een soort verlichte leiders zaken moeten toetsen die reeds honderden jaren vastgelegd zijn?
Waar is al die ellende dan goed voor geweest?

Je tweede gedeelte is eigenlijk off topic, dat heeft met het kerkrecht en kerkorde te maken.
Bij ons in de CGK (en GerGem, OGG enz enz) mag alleen de predikant het votum en groet uitspreken en de Zegen uitspreken.
Wel sluit de lezende ouderling af met een soortgelijk iets, daar heb je gelijk in, maar dat is anders dan de predikant dit doet.

Als we zouden gaan doen wat je hierboven stelt, nl. iedereen begint maar een eigen kerkje, wordt het een ordeloze janboel.
In het O.T. waren de tempelwetten uiterst secuur.
En was Jezus niet degene die allerlei figuren het tempelplein afjoeg?

In jouw en mijn kerk zijn geen vrouwelijke voorgangers en voorzover ik weet ook geen vrouwelijke k.r. leden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2015 15:09

naamloos schreef:Of ik die mogelijkheid in 1954 gehad zou hebben vind ik niet zo relevant.
Ik leef nu, en als iemand (maakt me niet uit wie) nu een dergelijke uitspraak doet wil ik daar niet bij horen.

Jawel, dat is heel relevant!
Zie de posting van Cicero!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten