de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 17:55

blijblij schreef:@naamloos en origenes: daar komt nog bij dat ook Efeze niet van de hand van Paulus is. Dus zo authentiek kan die gedachte niet zijn.

Wat mij betreft zijn de argumenten die genoemd worden niet allemaal even overtuigend. Ik zie in de brieven die volgens de griekse tekst toegeschreven worden aan Paulus voldoende theologische eenheid. En dan maakt auteurschap niet zoveel uit. Vaak beroept men zich op een verschillende schrijfstijl of vocabulaire. Ik vraag me af in hoeverre dat altijd een goed argument is. Een schrijver kan verschillende schrijfstijlen of vocabulaires hanteren. Dat kan hij laten afhangen van de doelgroep.

Zo zijn er zelfs sterke argumenten te noemen waarom de brief aan de Hebreeën aan Paulus kan worden toegeschreven terwijl dat op het eerste oog erg onwaarschijnlijk lijkt:
1. In 2 Petrus 3:15 staat dat Paulus een brief geschreven heeft aan de Joden.
2. Oorspronkelijk was de plaats in de canon van de de brief aan de Hebreeën tussen 2 Thessalonicenzen en 1 Timotheus.
3. De schrijver van de Hebreeënbrief is volgens Hebr. 13:23 een metgezel van Timotheus.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 23 apr 2018 18:44

blijblij schreef:@naamloos en origenes: daar komt nog bij dat ook Efeze niet van de hand van Paulus is. Dus zo authentiek kan die gedachte niet zijn.
Oh ja, dat is waar ook. Het was me even ontschoten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Cathy » 23 apr 2018 18:47

Origenes schreef:Het gaat in het verband van het gewraakte citaat gewoon over de manier waarop de taken spontaan binnen een gezin verdeeld worden. En zo kon het gebeuren dat mijn vrouw kookt, gewoon omdat ze dat heel goed kan. En stofzuigen is iets waar ik heel goed in ben. In zijn tijd was mijn opa daar al zeer bedreven in. En ik deed het zware werk in de tuin en mijn vrouw ontfermde zich over de plantjes en bloemetjes. Is dat iets om te wantrouwen?

Nee daar ging het niet om. Het ging om rolpatronen in oude culturen. Naar mijn mening hoeft juist een christen zich daar niet aan te houden. Die mogen hun talenten gebruiken.
Origenes schreef:Pardon? Lees Matth. 23:1-3 eens:

1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, 2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.
Commentaar overbodig!

Prachtige tekst maar volgens mij niet relevant in deze discussie. We stenigen nu tenslotte ook niemand meer. Buiten dat: staat er ergens in de Thora (die ‘stoel’ van Mozes) dat vrouwen geen ‘oudste’ of prediker mogen zijn?

Johan100 schreef:Nou, zo lollig vind ik je opmerking niet!

Johan100 schreef:Je verkracht de Schrift tot je eigen verderf! Je bent bij deze uit liefde gewaarschuwd.

Johan100 schreef:Jij neemt het Woord niet serieus. En een beetje reacties van niveau kan ik wel waarderen, opgewonden standje.

Wil deze 'theoloog' alstublieft eens stoppen met die achterlijke ad hominem argumenten? :x
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 23 apr 2018 18:56

Johan100 schreef:Johan100 schreef:
Het kan nooit zo zijn dat God een vrouw de kansel oproept, dan zou Hij tegen Zijn eigen Woord ingaan.
Dat de vrouw niet mag leren in de Gemeente staat duidelijk in Gods Woord.
Dat mensen Zijn Woord opeens anders gaan interpreteren doet daar niets aan af.

Dat is geen bewijs Coby. Corrie ten Boom was geen predikant in een gemeente, maar zij getuigde wereldwijd.

Ze sprak/ leerde ook in gemeentes. Ze was geen opziener.
Er worden vrouwelijke opzieners/huiskerkleiders vermeld en een vrouwelijke apostel.

Stanley Grenz notes that the gospel “radically altered the position of women, elevating them to a partnership with men unparalleled in first-century society.”[21] This is seen in the New Testament. The following list is of first-century women ministers and church leaders mentioned in the New Testament: Philip’s daughters (Acts 21:9), Priscilla (Acts 18:26; Rom. 16:3-5, etc.), Phoebe (Rom. 16:1-2), Junia (Rom. 16:7), possibly Chloe (1 Cor. 1:11), Euodia and Syntyche (Phil. 4:2-3), Nympha (Col. 4:15), Apphia (Phlm. 2), “the chosen lady” (2 John 1), “the chosen sister” (2 John 13), and probably Lydia (Acts 16:40), etc.

https://margmowczko.com/new-testament-w ... h-leaders/
Laatst gewijzigd door coby6 op 23 apr 2018 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 23 apr 2018 19:00

Toch nog even terugkerend naar het punt dat ik eerder maakte:

Ik zie over het onderwerp "vrouw in het ambt" zeer doorwrochte Bijbelstudies voorbijkomen. Intensieve debatten met veel theologie en hermeneutiek. Visies op de Bijbel, opvattingen over het auteurschap van de brieven van Paulus, alles om het standpunt aangaande de mogelijkheid voor de vrouw in het ambt te ondersteunen dan wel af te wijzen.

Heeft iemand al een strategie voor het geval dat de (toekomstige) praktijk in de kerk helemaal niet afhangt van deze debatten? Wat doe je wanneer andere krachten en andere argumenten dan theologische het van je over nemen? Als het opeens gewoon zover is dat de vrouw in het ambt min of meer als gewoon wordt gezien? Zonder dat je de indruk hebt dat daar een synodaal spreken, een dogmatische aanpassing of een verhit debat tussen kerkelijke kopstukken aan vooraf is gegaan?

Dat lijkt me wel nodig, zo'n strategie. Om teleurstelling te vermijden (wie had dát zien aankomen), maar ook om niet helemaal blind te zijn voor mogelijke ontwikkelingen die nu aan de hand zijn, zonder dat je die direct opmerkt.
Het is maar een eenvoudige tip mijnerzijds. maar eh....

...christenen van links tot rechts hebben van harte deelgenomen aan de bijzonder vergaande emancipatie van de vrouw. We weten waar het over gaat: scholing, kiesrecht, werk en inkomen, anticonceptie, sport, huishoudelijke apparatuur, ontspanning, bestuur, leidinggevende functies, politieke carrières, ondernemerschap. Vrouwen doen, ook in christelijke kring, niet onder voor mannen op deze gebieden.

Die hele context van opgebouwde rechten, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en verruimingen in het leven van vrouwen zou er zomaar voor kunnen zorgen dat de openstelling voor het leer- of regeerambt in de kerk maar een hele klein stap zal blijken te zijn. En dat daar helemaal niet meer zoveel dogmatiek, hermeneutiek of theologisch debat voor nodig is. En ook geen diepgravende Bijbelstudie.
Als de tijd rijp is, kan een enkele Bijbeltekst al genoeg zijn voor een definitieve nieuwe koers: In Christus is noch man, noch vrouw. Overtuigend genoeg voor mensen die al overtuigd zijn.

Dus nogmaals, zonder iemand verder te vermoeien met mijn persoonlijke oordeel over deze ontwikkeling, hoe bereiden we ons voor op de confrontatie met voldongen feiten? Want, hoe ik er ook over moge denken, dat deze ontwikkeling het point of no return heeft bereikt, is voor mij zonneklaar. Of zijt gij ziende blind?

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 23 apr 2018 19:11, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 19:01

Origenes schreef:Het gaat in het verband van het gewraakte citaat gewoon over de manier waarop de taken spontaan binnen een gezin verdeeld worden. En zo kon het gebeuren dat mijn vrouw kookt, gewoon omdat ze dat heel goed kan. En stofzuigen is iets waar ik heel goed in ben. In zijn tijd was mijn opa daar al zeer bedreven in. En ik deed het zware werk in de tuin en mijn vrouw ontfermde zich over de plantjes en bloemetjes. Is dat iets om te wantrouwen?

Cathy schreef:Nee daar ging het niet om. Het ging om rolpatronen in oude culturen. Naar mijn mening hoeft juist een christen zich daar niet aan te houden. Die mogen hun talenten gebruiken.

Ik maak toch zeker zelf uit wat ik bedoel met wat ik opschrijf. Ik schreef dit in de context van mijn stelling dat de hele cultuurgeschiedenis door het zelfde patroon zich voordoet: vrouwen koken en mannen jagen! En daar is helemaal niets mis mee.

Cathy schreef:Jezus had maling aan eeuwenlange patronen. Hij doorbrak de toen ‘logische’ gang van zaken op verschillende manieren en Christenen worden geacht Hem na te volgen; Hem gelijkvormig te worden.

Origenes schreef:Pardon? Lees Matth. 23:1-3 eens:

1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, 2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet.
Commentaar overbodig!

Cathy schreef:Prachtige tekst maar volgens mij niet relevant in deze discussie. We stenigen nu tenslotte ook niemand meer.

Zwaktebod! Eerst poneer je een gammele stelling waarin je stelt dat Jezus maling had aan oude patronen. Ik toon aan dat het niet klopt met de oproep van Jezus om alles te onderhouden wat de Farizeeën en Schriftgeleerden zeggen en vervolgens serveer jij dat af omdat het niet in je kraam past.

Cathy schreef:Buiten dat: staat er ergens in de Thora (die ‘stoel’ van Mozes) dat vrouwen geen ‘oudste’ of prediker mogen zijn?

Als je de 7 punten in mijn antwoord aan naamloos had gelezen dan zou je het weten.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 19:12

gravo schreef:Dus nogmaals, zonder iemand verder te vermoeien met mijn persoonlijke oordeel over deze ontwikkeling, hoe bereiden we ons voor op de confrontatie met voldongen feiten? Want, hoe ik er ook over moge denken, dat deze ontwikkeling het point of no return heeft bereikt, is voor mij zonneklaar. Of zijt gij ziende blind?

Leuk dat je als huistheoloog van refoweb af en toe eens om de hoek komt kijken maar waarom is het nodig om een discussie dood te slaan? Heb je er last van soms?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 23 apr 2018 19:14

Origenes schreef:Ik maak toch zeker zelf uit wat ik bedoel met wat ik opschrijf. Ik schreef dit in de context van mijn stelling dat de hele cultuurgeschiedenis door het zelfde patroon zich voordoet: vrouwen koken en mannen jagen! En daar is helemaal niets mis mee.




Zwaktebod! Eerst poneer je een gammele stelling waarin je stelt dat Jezus maling had aan oude patronen. Ik toon aan dat het niet klopt met de oproep van Jezus om alles te onderhouden wat de Farizeeën en Schriftgeleerden zeggen en vervolgens serveer jij dat af omdat het niet in je kraam past.

De discipelen konden ook koken. Zij bereidden het Pascha. Daar hoefden ze niet hun vrouw voor te roepen omdat ze alleen een kant en klaar pizza in de oven konden stoppen. Lol die kreeg ik altijd van m'n pa als m'n moeder moest werken. Eenmaal per week verzorgde hij het eten. Flop. Lekkere diepvriespizza.

Mannen moeten thuis goed voor zichzelf kunnen zorgen.

https://m.youtube.com/watch?v=oLdz4YHuNic

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 19:18

Coby6 schreef:Mannen moeten thuis goed voor zichzelf kunnen zorgen.

Waar heb ik iets anders beweerd? Ik schreef over een patroon gedurende de hele geschiedenis. Probeer een beetje zakelijk te blijven.
Laatst gewijzigd door Origenes op 24 apr 2018 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 23 apr 2018 19:40

gravo schreef:
Ik zie over het onderwerp "vrouw in het ambt" zeer doorwrochte Bijbelstudies voorbijkomen. Intensieve debatten met veel theologie en hermeneutiek. Visies op de Bijbel, opvattingen over het auteurschap van de brieven van Paulus, alles om het standpunt aangaande de mogelijkheid voor de vrouw in het ambt te ondersteunen dan wel af te wijzen.

...christenen van links tot rechts hebben van harte deelgenomen aan de bijzonder vergaande emancipatie van de vrouw. We weten waar het over gaat: scholing, kiesrecht, werk en inkomen, anticonceptie, sport, huishoudelijke apparatuur, ontspanning, bestuur, leidinggevende functies, politieke carrières, ondernemerschap. Vrouwen doen, ook in christelijke kring, niet onder voor mannen op deze gebieden.

Die hele context van opgebouwde rechten, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en verruimingen in het leven van vrouwen zou er zomaar voor kunnen zorgen dat de openstelling voor het leer- of regeerambt in de kerk maar een hele klein stap zal blijken te zijn. En dat daar helemaal niet meer zoveel dogmatiek, hermeneutiek of theologisch debat voor nodig is. En ook geen diepgravende Bijbelstudie.
Als de tijd rijp is, kan een enkele Bijbeltekst al genoeg zijn voor een definitieve nieuwe koers: In Christus is noch man, noch vrouw. Overtuigend genoeg voor mensen die al overtuigd zijn.

Dus nogmaals, zonder iemand verder te vermoeien met mijn persoonlijke oordeel over deze ontwikkeling, hoe bereiden we ons voor op de confrontatie met voldongen feiten? Want, hoe ik er ook over moge denken, dat deze ontwikkeling het point of no return heeft bereikt, is voor mij zonneklaar. Of zijt gij ziende blind?

gravo


Klopt helemaal.
Het is een kwestie van tijd....
Met als aanvulling een paar woorden door drs Wim Dekker

De teksten van Paulus staan ver van onze levenspraktijk af.
Zij klinken als wetten uit Leviticus of Exodus, waar wij ons ook niet aan storen.
De praktijk van het leven is steeds verder weg gegroeid van de teksten van Paulus en Petrus.
En het wordt ook steeds lastiger om de zin van die teksten te onderkennen.
Zo bezien zou het een geruisloze overgang kunnen worden. ‘Omdat iedereen onderkent dat er in het leven geen grond meer is voor slechts mannen in de kerkenraad hebben wij de regels voor kerkenraadsbenoemingen aangepast.’
Maar de kwestie vrouw in het ambt is thuis gaan horen in het rijtje bioscoop, dansen, de evolutie, het dragen van een hoed in de kerk, het staande bidden alleen voor mannen, de nieuwe bijbelvertaling (NBG) en het Liedboek voor de kerken.
Het zijn sociologisch onderscheidende kenmerken voor de mate van orthodoxie geworden.
Hierop hebben onze vaderen hun positie gemarkeerd tegenover het feminisme, de verlichting en de verwildering der zeden in de vorige eeuw.
Daar nu lichtvaardig overheen stappen wekt de indruk dat zij het toen mis gehad hebben en een vergeefse strijd hebben gestreden.
Dat kun je niet zomaar doen.
Dan moet je eerst met elkaar bijbelstudie doen.
Een jaar lang.
Terwijl je al weet wat de uitkomst is.
Maar eerbied voor de vaderen gebiedt dit.
Het valt blijkbaar niet mee om loyaal te zijn aan de traditie waar je uit komt en tegelijkertijd aan te geven dat het optreden van de Gereformeerde Bond en de gereformeerde orthodoxie niet in alle opzichten even goed en functioneel geweest is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 20:03

gravo schreef:Toch nog even terugkerend naar het punt dat ik eerder maakte:

Het heeft waarschijnlijk geen zin dat ik reageer; je hebt er toch geen boodschap aan. Misschien is het de moeite waard om de diverse drogredenen die je aanreikt te ontzenuwen. Je post getuigt van een gigantische minachting naar deelnemers toe met een andere mening dan die van theoloog gravo! Daar protesteer ik tegen!

gravo schreef:Ik zie over het onderwerp "vrouw in het ambt" zeer doorwrochte Bijbelstudies voorbijkomen. Intensieve debatten met veel theologie en hermeneutiek. Visies op de Bijbel, opvattingen over het auteurschap van de brieven van Paulus, alles om het standpunt aangaande de mogelijkheid voor de vrouw in het ambt te ondersteunen dan wel af te wijzen.

Een theoloog die lak heeft aan theologie? Als ik deze bijdrage goed begrepen heb dan is theologie eigenlijk een gepasseerd station. De werkelijkheid heeft de theologie ingehaald en theologen mogen tegen die werkelijkheid alleen nog maar ja en amen zeggen, aldus gravo!

gravo schreef:Heeft iemand al een strategie voor het geval dat de (toekomstige) praktijk in de kerk helemaal niet afhangt van deze debatten? Wat doe je wanneer andere krachten en andere argumenten dan theologische het van je over nemen? Als het opeens gewoon zover is dat de vrouw in het ambt min of meer als gewoon wordt gezien? Zonder dat je de indruk hebt dat daar een synodaal spreken, een dogmatische aanpassing of een verhit debat tussen kerkelijke kopstukken aan vooraf is gegaan?

Met dit argument kan je ook ervoor pleiten om dit forum op te heffen. Niets wat hier besproken wordt heeft immers invloed op de wereld? Eigenlijk kan de kerk dan ook wel worden opgedoekt. De invloed van de kerk op de wereld is immers ook praktisch nihil?

gravo schreef:Dat lijkt me wel nodig, zo'n strategie. Om teleurstelling te vermijden (wie had dát zien aankomen), maar ook om niet helemaal blind te zijn voor mogelijke ontwikkelingen die nu aan de hand zijn, zonder dat je die direct opmerkt.
Het is maar een eenvoudige tip mijnerzijds. maar eh....

Ik heb prima in de gaten wat er allemaal aan de hand is in de kerken.

gravo schreef:...christenen van links tot rechts hebben van harte deelgenomen aan de bijzonder vergaande emancipatie van de vrouw. We weten waar het over gaat: scholing, kiesrecht, werk en inkomen, anticonceptie, sport, huishoudelijke apparatuur, ontspanning, bestuur, leidinggevende functies, politieke carrières, ondernemerschap. Vrouwen doen, ook in christelijke kring, niet onder voor mannen op deze gebieden.

Waarom die kritiekloze opsomming? Je noemt stuk voor stuk thema's die niet onverdeeld een positieve ontwikkeling laten zien in de maatschappij. Integendeel! Ik heb helemaal niets tegen vrouwen op de werkvloer. Dat neemt niet weg dat het aantal echtscheidingen, burnouts en zelfmoordgevallen, het laatste niet het minst onder jongeren, enorm is toegenomen. Wel eens nagedacht of het ene niet met het andere te maken zou kunnen hebben? Het is ozo makkelijk om van bijdragen contra de vrouw in het ambt een karikatuur te maken. Er is maar een klein beetje nadenken voor nodig om door te hebben dat deze tijd helemaal niet zo geweldig is als wordt verondersteld.

gravo schreef:Die hele context van opgebouwde rechten, verantwoordelijkheden, mogelijkheden en verruimingen in het leven van vrouwen zou er zomaar voor kunnen zorgen dat de openstelling voor het leer- of regeerambt in de kerk maar een hele klein stap zal blijken te zijn. En dat daar helemaal niet meer zoveel dogmatiek, hermeneutiek of theologisch debat voor nodig is. En ook geen diepgravende Bijbelstudie.

We zien het al een tijdje gebeuren. Het gevolg is een gefeminiseerde kerk waar mannen zich steeds minder thuis voelen. Het is ook wel taboe om dat te beweren. Het verbaast me dan ook niet dat er in de kerken waar dit speelt nauwelijks aandacht is voor deze problematiek.

gravo schreef:Als de tijd rijp is, kan een enkele Bijbeltekst al genoeg zijn voor een definitieve nieuwe koers: In Christus is noch man, noch vrouw. Overtuigend genoeg voor mensen die al overtuigd zijn.

Goed dat je het laatste erbij zet.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 23 apr 2018 20:10

Origenes schreef:Waar heb ik iets anders beweerd? Ik schreef over een patroon gedurende de hele geschiedenis. Probeer een beetje zakelijk te blijven.

Zakelijk? Ik? Dat is net zo onmogelijk als zwijgen. :lol:
Het was maar een flauwe grap. Ik vond dat filmpie zo lollig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2018 20:24

Origenes schreef:Waar heb ik iets anders beweerd? Ik schreef over een patroon gedurende de hele geschiedenis. Probeer een beetje zakelijk te blijven.


Dat patroon heeft het lang volgehouden, vooral omdat mannen aan de macht waren en dat zo makkelijk in stand konden houden. Een omslag vond pas echt vorige eeuw plaats, het patroon dat je beschrijft is redelijk achterhaald nu in het westen. Mijn vrouw en ik werken evenveel, verdelen de andere taken ook. En ik kook iets meer dan zij doet. En nee, we eten zeker niet elke dag diepvriespizza.

De vraag is vooral: is het erg dat dit is veranderd tov vroeger? Dat vrouwen werken is inmiddels al lang geaccepteerd. Ook dat daardoor vrouwen net zo goed een opleiding doen als mannen. Vroeger was dat heel anders. Was vroeger ondenkbaar....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 20:48

Marnix schreef:Dat patroon heeft het lang volgehouden, vooral omdat mannen aan de macht waren en dat zo makkelijk in stand konden houden.
Dat is ingeschapen! Macht klinkt zo negatief trouwens. Vrouwen zorgden gewoon voor de kinderen.
Mannen voor de inkomsten. Naarmate men als bevolking meer van de Schepper afkeert, zie je uitwassen als vrouw met mannentaken en viceversa en homohuwelijken, etc. Dat zie je binnen bepaalde kerkgenootschappen waar vrouwen mogen preken, daar zegenen ze ook homohuwelijken in. Dat noem ik gewoon van God los. En God zal hier ook zeker over oordelen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 apr 2018 20:55

Marnix schreef:Dat patroon heeft het lang volgehouden, vooral omdat mannen aan de macht waren en dat zo makkelijk in stand konden houden. Een omslag vond pas echt vorige eeuw plaats, het patroon dat je beschrijft is redelijk achterhaald nu in het westen. Mijn vrouw en ik werken evenveel, verdelen de andere taken ook. En ik kook iets meer dan zij doet. En nee, we eten zeker niet elke dag diepvriespizza.

De vraag is vooral: is het erg dat dit is veranderd tov vroeger? Dat vrouwen werken is inmiddels al lang geaccepteerd. Ook dat daardoor vrouwen net zo goed een opleiding doen als mannen. Vroeger was dat heel anders. Was vroeger ondenkbaar....

Ik woon in een modern dorp buiten de bijbel belt. En ik zie om me heen dat het patroon nog steeds bestaat. Ik geloof er ook niets dat het ooit iets te maken heeft gehad met de macht van mannen. Dat beschouw ik als een cliché. Zo werkte het gewoon niet. Natuurlijk zijn er altijd mannen geweest die geen hand uitstaken. Dat waren gewoon sukkels.
In vroegere generaties werden de taken ook verdeeld. Mijn vader was een traditionele man maar hij schilde altijd de aardappelen 's-avonds voor hij naar bed ging en hij deed de boodschappen. En in de generaties daarvoor was het werk veel zwaarder. Dat had ook consequenties voor de taakverdeling in het huishouden. De verschuiving die je nu ziet liggen in het verlengde van veranderingen die er altijd min of meer geweest zijn en die zijn nu vanzelfsprekend toegespitst op het buitenshuis werken van beide partners. Maar ik zie ook bejaarde mannen die alleen zijn komen te staan en die er totaal geen moeite mee hebben om voor zichzelf te zorgen.
Laatst gewijzigd door Origenes op 24 apr 2018 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten