de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2018 21:27

Bartje schreef:ergens mis ik iets heel belangrijks namelijk dat wat God zegt in Genesis 3 : 16: God zei tegen de vrouw ... en hij zal over u heerschappij hebben. dan zou je concluderen dat de man hoofd is geworden na de zondeval. Dus is de straf voor de vrouw dat zij is onderworpen aan de man, na de zondeval. ben het met je eens dat ze gelijkwaardig waren voor de zondeval. zoals de man gestraft word om te werken voor het eten op de vervloekte aarde tussen alle onkruid en stekels.


Het is een straf, als gevolg van de zondeval. Geen scheppingsorde. Daar kan je denk ik wel twee dingen over zeggen:

1. Omdat de straf een gevolg is van de zonde hoef je die daarom niet lijdzaam te ondergaan. Om dat wat duidelijker te maken is het goed om even naar die andere straf voor de vrouw te kijken. Met smart zult u kinderen baren. Dat is een gevolg van de zondeval. Niet zozeer een “instelling”. Dat zou inhouden dat pijnbestrijding bij een bevalling niet zou mogen, want de straf die God heeft gegeven mag niet ongedaan gemaakt worden. Maar volgens mij is er geen christen die moeite heeft met het bestrijden van pijn bij een bevalling en dus het bestrijden van die straf. En zo is ongelijkheid tussen man en vrouw, overheersing van de man, een gevolg van de zondeval maar is bestrijding daarvan daarmee ongeoorloofd?

2. Jezus brengt herstel. De mens valt in zonde er daarmee komt er allerlei ellende in de wereld. Ongelijkheid, pijn, ellende. Maar Jezus komt om herstel te brengen. In de moederbeloften in Genesis 3 wordt hier ook al naar verwezen, de vernietiging van de duivel en wat hij teweeg heeft gebracht, via het nageslacht van de vrouw. Jezus verandert dingen uit het oude testament. Het voorhangsel scheurt in tweeen, het evangelie is niet meer beperkt tot de Joden, de wetten en offerdiensten krijgen een andere plaats. Zou Hij dingen die het gevolg van de zondeval zijn ook niet gaan herstellen?

Kortom, ik denk niet dat je vanuit Genesis 3 kan onderbouwen dat de overheersing van de man moet blijven...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 26 okt 2018 21:34

Nietszeggende link.... :wink: Page not found krijg ik te lezen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor learsi » 26 okt 2018 23:22

invoeren in google

monergism women in Minstry-1Timothy:2


beter?

hg
learsi

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2018 08:56

elbert schreef:1. Adam geeft zijn vrouw Eva haar naam (2 keer zelfs: in Gen. 2:23 Mannin en Gen. 3:20 Eva). Een naam geef je aan iemand als je recht hebt om dat te doen (bijv. je kinderen). Dat zie je later als Eva haar kinderen een naam geeft.
Nog even dit: Mannin betekent gewoon vrouw.
‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd.'
De mens bestaat uit man-vrouw, ishshah-ish. (echtgenoot echtgenote) Beide naar Gods beeld, en in God is geen hiërarchie.
Vóór de val draagt de vrouw geen naam. Zij wordt omschreven met slechts twee woorden: vrouw (ishshah – een woord dat ook ‘vrouwelijk’ en ‘vrouw’ in de zin van ‘echtgenote’ betekent) en ‘ezer’ (het woord dat God gebruikt om haar te omschrijven).
Na de zondeval begint het heersen en geeft Adam zijn vrouw een naam.
http://keesbraks.blogspot.com/2011/07/e ... ouw-5.html
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 27 okt 2018 12:04

Bartje schreef:@ gravo laat ik een voorbeeld geven van uit mijn vakgebied elektrotechniek.
daar hebben wij een term dat heet naar je toe meten en dat is niet een positieve uitdrukking. deze uitdrukking word gebruikt wanneer men tijdens het selecteren van een kabel de ontvanger gaat aanpassen om zo een goede uitslag te krijgen. zoals je zult begrijpen is dit niet de juiste en een gevaarlijke handeling. want je de ontvanger kalibreer direct onder de afgaande veld (dus heel dicht bij de bron/ zender)
wat wil ik hier mee aangeven is dat je niet zomaar kunt zeggen ja wij leven nu in het NT tijd en hebben haast niks meer van doen met het OT. de OT is ons fundament en daar kan je niet zoals in een winkel pik en mix mee doen naar eigen inzicht. het is een fundament en daar hebben we mee te dealen.
ook het hele relativeren van hoe wij dingen hebben opgelost en makkelijker hebben kunnen maken zodat wij niet hoeven ''te zwoegen'' neemt nog steeds niet weg dat werk op welk vlak of beroep als zwaar wordt ervaren.
de duivel begint heel vaak met is het niet dat, of dat staat er zo niet maar zo.
zover wij na kunnen gaan is dat alleen de godsdienstige offer rituelen afgeschaft en dat zo lang de wederkomst er nog niet is dat wij ons hebben te staven aan Gods Woord van af het begin tot het eind.
ook omtrend bepaalde standpunten die wereld inneemt die heel logie's lijken maar vol tegen Gods Woord in druisen.
en gevoel en goed bij mensen willen hebben is niet de weg die God van ons vraagt maar trouw aan Zijn gehele Woord.

Je reageert te snel. Je stukje staat vol typ- en stijlfouten en je legt me inhoudelijk dingen in de mond die ik nooit gezegd heb. Nergens heb ik gezegd of bedoeld dat we bijna niks meer te maken hebben met het OT. Dat is tegelijkertijd ook zo'n beetje het enige inhoudelijke punt waar ik op kan reageren. De rest van je post maakt het er niet duidelijker op.
Het advies dat ik wel vaker geef aan mensen die te snel en te weinig doordacht reageren, geef ik ook aan jou: lees mijn posts nog eens rustig door.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Bartje » 27 okt 2018 19:37

ben blij dat je er achter bent dat ik nog al last heb van dyslexie, mijn excuses er voor als het je stoort zal beter mijn best doen om goed en degelijk Nederlands te schrijven.
blijkbaar heb je wel begrepen waar ik op doelde en nee ik heb niet te snel gereageerd maar door mij gegeven handicap ongelukkig geformuleerd.
het laatste wat ik wil is dat ik iemand de woorden in de mond leg, maar om het duidelijker te maken heel je redevoering komt zo op mij over na 3 a 4 keer al je stukken gelezen heb. ik lees geen enkel bewijs van uit de bijbel wel een heleboel woorden waar het niet altijd veel duidelijker van wordt.
maar goed, het bloed dat is gestoord voor en tijdens de kruisiging waar jij en nog wat ander overschrijven dat zou ook de positie van de vrouw weer herstellen en daar mee is de weg vrij voor het ambt voor de vrouw, corrigeer mij als ik het verkeert heb begrepen.
(trouwens het woord ambt komt wel voor in het OT staat in Deut, Num.)
maar daar ben ik het niet mee eens hoe jij dat bloed gebruiken in de je redevoering, het is gestoord tot vergeving van onze zonden en maakt ons rein.
dat wil dus niet zeggen dat daarmee de woorden van Paulus en Petrus ook daarmee woord weg gespoeld, want dat zou dan ook gelijk betekenen als ik je redenatie over het bloed zou volgen dat de man ook niet meer smart zal eten zijn gehele leven en dat de aarde niet meer vervloekt is en dat de vrouw niet meer met moeiten en smart zal baren.
snap je waar ik heen wil?
als tegen argument vanuit het OT waarom de vrouw niet gemachtigd is te leren voer ik Genesis 3: 16 (geheel) en Leviticus 10: 8/11 dat is ook waar Paulus naar verwijst en dan met nadruk op vers 9.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 nov 2018 22:47

rd interview

Ondanks de stupide vragen is het toch een mooi interview.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 16 nov 2018 23:33

Tante Pollewop schreef:rd interview

Ondanks de stupide vragen is het toch een mooi interview.
Het is duidelijk dat dit interview wordt afgenomen door iemand die "tegen" is. Wel goed stuk overigens. Goed dat er wat meer aandacht komt voor dit onderwerp. Al is het maar om aan te tonen dat bij een vrouwelijke predikant niet een is-gelijk teken gezet mag worden met Godloochenaars of vrijzinnjgen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor gravo » 17 nov 2018 10:05

Tante Pollewop schreef:rd interview

Ondanks de stupide vragen is het toch een mooi interview.

In vind het ook een mooi interview. Vooral omdat er uit blijkt dat je ook rustig, kalm en weloverwogen over zoiets als een vrouwelijke predikant kunt spreken. Het komt eerlijk en oprecht over, volkomen geloofwaardig vanwege de vanzelfsprekendheid. De predikante is helemaal toegegroeid naar en vergroeid met het ambt. Nergens is sprake van getormenteerde gewetens, krampachtig handenwringen of van slaande deuren met familie of kerkmensen.

Je hoeft kennelijk niet bijzonder vrijzinnig te zijn om als vrouw toch een roeping van God te kunnen herkennen en die trouw tot uitvoering te brengen.

Dit is precies de vanzelfsprekendheid die ik verwacht binnen afzienbare tijd. Het zal echt niet meer zo lang duren totdat de volgende generatie helemaal geen ongemak meer zal voelen bij een vrouwelijke predikant. Ze zullen je verbaasd aankijken: "wat is het probleem eigenlijk?".
Dat de predikante in kwestie dan ook nog eens een kleindochter is van ds. Lamain, maakt wel helemaal duidelijk hoe structureel van aard deze verandering is. Het isolement heeft op dit punt haar kracht verloren.
Een kwestie van tijd (max. 10 jaar) of ook de orthodoxe kerken en gemeenten zullen zich aansluiten bij deze ontstane gewoonte.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 24 nov 2018 13:30

Tante Pollewop schreef:rd interview

Ondanks de stupide vragen is het toch een mooi interview.


Schitterend interview en ik ga helemaal mee met de woorden van Gravo.
God gaat verder...de Geest waait als de wind....
Het is een zegen voor orthodox christelijk nederland.
Over een afzienbare tijd orthodox vrouwelijke predikantes in rechts nederland.
Het zal voor een opwekking zorgen in de gemeentes en er zal gefilterd en gezuiverd worden, dat ook absoluut, maar soms is dat ook goed om te zeven en te zuiveren.
Het gaat om de Heer, om God en wat Hij ons te zeggen heeft in deze tijd, niet alleen ons maar alle mensen.
In onze kerkelijke gemeente (rechts midden georrienteerd......kerk van de Heere Jezus Christus, dat is de Kern, de Basis, de Rots)
Kwam na jaren mannelijke predikanten, Sinds 2014 een vrouwelijke predikante welke veel zegen heeft gebracht voor de gemeente.
Het is een verandering geweest die in Geloof alleen volbracht is, een verandering in denken, eye openers, nieuwe wegen die God in slaat met ons, Zijn gemeente in de tijd waarin we nu leven.....
En bij verder acceptatie van orhtodox vrouwelijke predikantes krijg je ook diepgaande vaak vanuit andere invalshoeken praktische en dicht bij God levende prediking.
Het heeft mijn geloofsleven verrijkt, ook het leren breder denken (want ooooo, wat was ik ook bekrompen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2018 09:29

MoesTuin schreef:Schitterend interview en ik ga helemaal mee met de woorden van Gravo.
God gaat verder...de Geest waait als de wind....
Het is een zegen voor orthodox christelijk nederland.
Over een afzienbare tijd orthodox vrouwelijke predikantes in rechts nederland.
Het zal voor een opwekking zorgen in de gemeentes en er zal gefilterd en gezuiverd worden, dat ook absoluut, maar soms is dat ook goed om te zeven en te zuiveren.

Misschien heb je gelijk, maar ik denk eerder dat dit proces (ik vermoed dat je gelijk hebt dat de vrouw binnen afzienbare tijd in steeds rechtsere gemeentes de kansel mag betreden) juist tot meer splitsingen, splintergroeperinkjes en kerkelijke verdeeldheid lijdt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 30 nov 2018 10:07

Die verdeeldheid is er toch al. En ook als een kerkstroming besluit om geen vrouwen in het ambt toe te laten kan er een splitsing plaatsvinden.
Kerken die kennis hebben genomen van het voortschrijdend inzicht maken sws een keuze:
1. Uit overtuiging of uit angst voor een nieuwe scheuring alles bij het oude laten.
2. Afstand nemen van de fouten uit het verleden en de zaken recht trekken door vrouwen niet langer te verhinderen hun rechtmatige plaats in te nemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 30 nov 2018 11:48

naamloos schreef:Die verdeeldheid is er toch al. En ook als een kerkstroming besluit om geen vrouwen in het ambt toe te laten kan er een splitsing plaatsvinden.
Kerken die kennis hebben genomen van het voortschrijdend inzicht maken sws een keuze:
1. Uit overtuiging of uit angst voor een nieuwe scheuring alles bij het oude laten.
2. Afstand nemen van de fouten uit het verleden en de zaken recht trekken door vrouwen niet langer te verhinderen hun rechtmatige plaats in te nemen.

Ik snap je punt, maar zie vaker dat de behoudende tak een splintergroepering begint dan dat de progressieve tak dat doet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 03 dec 2018 11:13

StillAwake schreef:Misschien heb je gelijk, maar ik denk eerder dat dit proces (ik vermoed dat je gelijk hebt dat de vrouw binnen afzienbare tijd in steeds rechtsere gemeentes de kansel mag betreden) juist tot meer splitsingen, splintergroeperinkjes en kerkelijke verdeeldheid lijdt.

Helaas.
Zou dat de (diepgewortelde) hoogmoed van de mens zijn?
En hierbij wellicht tegelijk de angst om je over te geven aan de ( onvoorspelbare richtingen ) die de Heilige Geest met mensen heel persoonlijk en individueel gaat....
En dan gaat men zich vast ketenen en vast pinnen in het oude en vertrouwde en wat goed voelt en men bind zich vast aan regelgeving en vastgebijtelde afspraken waar niet van afgeweken mag worden.
Dat is de angst om te verliezen wat altijd zo goed en vertrouwd was en moet blijven.
Maar dan als het grote wonder voltrekt dat de mens Jezus ziet en enkel op Hem zijn of haar vertrouwen stelt....
Een nieuwe wereld gaat open....
Mijn juk is zacht en mijn last is licht zegt de Heer Jezus.
Het volgen van Jezus brengt Rust en opent in het Licht van Zijn Geest (her)nieuwde wegen....
Zo ook die vrouw in die Gereformeerde Bondsgemeente die de Roepstem van de Heer hoort maar daar geen ruimte voor krijgt binnen haar gemeente maar die haar hart met Jezus daarin volgt en via omwegen Zijn dienares van hét Woord mag zijn tot heil en zegen van velen, ja velen waarvan wij het ook niet verwacht zouden hebben maar de Heer kent Zijn kinderen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2018 11:51

MoesTuin schreef:Helaas.
Zou dat de (diepgewortelde) hoogmoed van de mens zijn?
En hierbij wellicht tegelijk de angst om je over te geven aan de ( onvoorspelbare richtingen ) die de Heilige Geest met mensen heel persoonlijk en individueel gaat....
En dan gaat men zich vast ketenen en vast pinnen in het oude en vertrouwde en wat goed voelt en men bind zich vast aan regelgeving en vastgebijtelde afspraken waar niet van afgeweken mag worden.
Dat is de angst om te verliezen wat altijd zo goed en vertrouwd was en moet blijven.
Maar dan als het grote wonder voltrekt dat de mens Jezus ziet en enkel op Hem zijn of haar vertrouwen stelt....
Een nieuwe wereld gaat open....
Mijn juk is zacht en mijn last is licht zegt de Heer Jezus.
Het volgen van Jezus brengt Rust en opent in het Licht van Zijn Geest (her)nieuwde wegen....
Zo ook die vrouw in die Gereformeerde Bondsgemeente die de Roepstem van de Heer hoort maar daar geen ruimte voor krijgt binnen haar gemeente maar die haar hart met Jezus daarin volgt en via omwegen Zijn dienares van hét Woord mag zijn tot heil en zegen van velen, ja velen waarvan wij het ook niet verwacht zouden hebben maar de Heer kent Zijn kinderen.

Nogmaals: ik heb zelf nog neit echt een positie ingenomen in het "vrouwenstandpunt".
Waarschijnlijk heb je deels gelijk met wat je stelt, het vervelende is alleen dat de progressive tak roept dat conservatisme uit de mens is, en dat de Geest niet aan menselijke conventies gebonden is.
Andersom roept de conservatieve tak dat vernieuwingen uit de mens zijn, en dat de Geest dezelfde is als vroeger, en dat vernieuwing dus uit den boze is.

De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden (of ergens waar we hem niet eens zoeken), en aan beide kanten zie je dat te diepste de eigen conventies zwaarder wegen dan wat er nu echt in de Bijbel staat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten